handdator

Visa fullständig version : Sittande rodd.


TrIff
2004-04-18, 20:47
Yeah.. sittande rodd @ cable. Hur ska den utföras egentligen? Hur ska man ha ryggen? Vissa säger att man ska hålla ryggen rak genom hela övningen, men i pumping iron så kör dom ju så kropparna flyger all over the place.. ungefär som i en cardiomaskin.

Droog
2004-04-18, 20:54
Pumping iron är instruktionsvideon. Givetvis ska du utnyttja den kraft du har till att träna så tungt som möjligt, då får du dessutom med de djupa ryggmusklerna bättre.

Gripper 200 LB
2004-04-18, 23:14
Då är det alltså inte så tokigt att köra O-strikt i sittande rodd som så många gör. I alla bodybuildertidningar så förespråkas strikt utförande i allra högsta grad men på gymmen så ser man många som formligen kastar sig bakåt och drar vikten så explosivt som möjligt. Har faktiskt själv börjat köra O-strikt utförande för att kunna dra tyngre vikter men att kasta sig bakåt kanske inte är att rekommendera.

Arne Persson
2004-04-18, 23:14
Originally posted by TrIff
Yeah.. sittande rodd @ cable. Hur ska den utföras egentligen? Hur ska man ha ryggen? Vissa säger att man ska hålla ryggen rak genom hela övningen, men i pumping iron så kör dom ju så kropparna flyger all over the place.. ungefär som i en cardiomaskin.

Pumping Iron är bibeln! Amen!:bow: :bow: :bow:

TrIff
2004-04-19, 08:34
Okej känns fint å höra. Är det samma med skivstångsrodd då eller?

Arne Persson
2004-04-19, 08:37
Originally posted by TrIff
Okej känns fint å höra. Är det samma med skivstångsrodd då eller?

Självklart! Dvs tvärtemot Body Pump och diverse PT tekniker alltså!

Snapphanen
2004-04-19, 08:43
men man måste ju köra såpass strikt att man kan dra handtaget till magen väl?:MrT:

Karl_alfred
2004-04-19, 09:17
Originally posted by Snapphanen
men man måste ju köra såpass strikt att man kan dra handtaget till magen väl?:MrT:

Har inte du gått på kurs hoss Arne?;)

Håller med dock, de flesta som kör stångrodd stannar 1dm eller flera ifrån magen för att de ska kunna använda mer vikt.

RobbeliRobban
2004-04-19, 09:30
Utförande på sittande rodd: lätt böjda knän, kontrahera axlarna innan rörelsen påbörjas, ryggen lätt svankad dra handtaget till naveln och ryggen hålls still, bara armarna skall röras. Släpp tillbaks lite saktare än du drog, slappna av i axlarna repetera.

Arne Persson
2004-04-19, 09:37
Originally posted by RobbeliRobban
Utförande på sittande rodd: lätt böjda knän, kontrahera axlarna innan rörelsen påbörjas, ryggen lätt svankad dra handtaget till naveln och ryggen hålls still, bara armarna skall röras. Släpp tillbaks lite saktare än du drog, slappna av i axlarna repetera.

Jag hoppas att du skojar? Är det armträning med lite statiskt ryggaktivering du håller på med?

RobbeliRobban
2004-04-19, 09:57
Originally posted by Arne Persson


Jag hoppas att du skojar? Är det armträning med lite statiskt ryggaktivering du håller på med?

Jajemen, givetvis är ett mer dynamiskt utförande bättre, fast mitt beskrivna utförande är säkrare, är man nybörjare, väldigt tanig eller har dåliga leder tror jag att man kan sabba sig vid dynamiska roddrörelser, ryggen krummar ju gärna sig, samt att det kan bli ett ganska kraftigt ryck vid negativa fasen. En annan nackdel med ett dynamiskt utförande blir ju gärna att övnigen utförs "etappvis", först ett marklyftsliknande drag, sedan dras axlarna tillbaks och sedan rycks vikten till magen, så det krävs bra kroppskännedom för att få rörelsen smidig.

Arne Persson
2004-04-19, 10:00
Originally posted by RobbeliRobban


Jajemen, givetvis är ett mer dynamiskt utförande bättre, fast mitt beskrivna utförande är säkrare, är man nybörjare, väldigt tanig eller har dåliga leder tror jag att man kan sabba sig vid dynamiska roddrörelser, ryggen krummar ju gärna sig, samt att det kan bli ett ganska kraftigt ryck vid negativa fasen. En annan nackdel med ett dynamiskt utförande blir ju gärna att övnigen utförs "etappvis", först ett marklyftsliknande drag, sedan dras axlarna tillbaks och sedan rycks vikten till magen, så det krävs bra kroppskännedom för att få rörelsen smidig.

Sedan är det väl också en principsak att du skall käfta emot mig?;)

Clyde
2004-04-19, 10:05
Utförande: Sitt ned med lätt böjda ben. Släpp fram skuldrorna och handtaget maximalt, samtidigt som du med spänning och kontroll fäller överkroppen framåt för full sträckning. Börja dra med korsryggen med helt utsträckta armar tills överkroppen nästan befinner sig i upprätt läge och i kontraherat läge. Dra sedan armarna maximalt bakåt och luta dig något bakåt. Möt stången med bröstet fram och axlarna bak. Håll och sänk tillbaks vikten långsamt. Upprepa!
:whipped:

mange_
2004-04-19, 10:18
ok då norpar jag denna tråd lite....vilken bredd kör ni med på greppet då? och varför?

Arne Persson
2004-04-19, 10:36
Originally posted by Clyde
Utförande: Sitt ned med lätt böjda ben. Släpp fram skuldrorna och handtaget maximalt, samtidigt som du med spänning och kontroll fäller överkroppen framåt för full sträckning. Börja dra med korsryggen med helt utsträckta armar tills överkroppen nästan befinner sig i upprätt läge och i kontraherat läge. Dra sedan armarna maximalt bakåt och luta dig något bakåt. Möt stången med bröstet fram och axlarna bak. Håll och sänk tillbaks vikten långsamt. Upprepa!
:whipped:

Trams! se ovan!

Arne Persson
2004-04-19, 10:38
Utförande: Sitt med lätt böjda ben och fäll fram kroppen så lång det går med rak eller flexerad rygg beroende på ryggstatus och teknik. Detta för att latsen och de interscapulära musklerna effektivt skall sträckas ut. Skit i tramset att börja övningen med att först dra ihop skulderbladen. Dra i stället tillbaka ryggen SAMTIDIGT som man drar handtaget till sig. Avsluta med ryggen tydligt bakom lodlinjen dvs lagom bakåtlutad, absolut inte sitta i helt lodrät läge som ofta förespråkas! Det är omöjligt att i detta läge kunna hålla några tyngre vikter. Man skall självfallet inte heller luta sig för långt bakåt.
Händerna och handtaget skall möta magen, bröstkorgen skall vara uppspänd, axlarna tillbakadragna och skulderbladen vara adducerade när man kommit till stoppläget. Detta skall ske synkront. Det är ju förfan inte meningen att man skall dra med raka armar upp till sittande läge och därefter därefter sitta som en pajas och med armarna dra in handtagen till magen. Det är ju meningen att man funktionellt arbetar med hela ryggen vid sittande rodd, dvs både med de djupa och ytliga som en funtionell enhet och inte uppdelade i en massa komponenter.

mange_
2004-04-19, 10:49
precis så gör man arne! :thumbup: och sedan för lite extra kontakt så tycker jag man kan klämma ihop skulderbladen och hålla kvar den en extra sekund vid magen!!

pellepedal
2004-04-19, 10:57
Originally posted by Arne Persson
Utförande: Sitt med lätt böjda ben och fäll fram kroppen så lång det går med rak eller flexerad rygg beroende på rygstatus och teknik. Detta för att latsen och de interscapulära musklerna effektivt skall sträckas ut. Skit i tramset att börja övningen med att först dra ihop skulderbladen. Dra i stället tillbaka ryggen SAMTIDIGT som man drar handtaget till sig. Avsluta med ryggen tydligt bakom lodlinjen dvs lagom bakåtlutad, absolut inte sitta i helt lodrät läge som ofta förespråkas! Det är omöjligt att i detta läge kunna hålla några tyngre vikter. Man skall självfallet inte heller luta sig för långt bakåt.
Händerna och handtaget skall möta magen, bröstkorgen skall vara uppspänd, axlarna tillbakadragna och skulderbladen vara adducerade när man kommit till stoppläget. Detta skall ske synkront. Det är ju förfan inte meningen att man skall dra med raka armar upp till sittande läge och därefter därefter sitta som en pajas och med armarna dra in handtagen till magen. Det är ju meningen att man funktionellt arbetar med hela ryggen vid sittande rodd, dvs både med de djupa och ytliga som en funtionell enhet och inte uppdelade i en massa komponenter.

Go Arne!!! :kickass:

TrIff
2004-04-19, 11:01
Exakt vad jag ville höra, yes!

Har det nån betydelse om man kör med v-handtag eller rak stång?

Fatalist
2004-04-19, 12:41
Originally posted by TrIff
Exakt vad jag ville höra, yes!

Har det nån betydelse om man kör med v-handtag eller rak stång?

/me undrar också

Arne Persson
2004-04-19, 14:07
Originally posted by TrIff
Exakt vad jag ville höra, yes!

Har det nån betydelse om man kör med v-handtag eller rak stång?

V-grip underlättar att man kör med armarna närmare kroppen (normal extension i axelleden). Rak stång gör att man kan, med överhandsfattning, höja överarmarna mer horisontellt och på så sett träna ryggens över delar mer effektivivt (horisontalext. i axelleden.).

Arne Persson
2004-04-19, 16:46
Jag undrar verkligen vem det är som hittar på alla dagens knastekniker?:confused:

aliquis
2004-04-19, 17:53
sitt ner, dra handtaget bakåt ;D

Hur svårt kan det vara att ro med en tyngd liksom :D

christian
2004-04-19, 18:12
Facit: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/CBSeatedRow.gif

TrIff
2004-04-19, 19:10
Enligt vad jag tror att jag förstått av vad Arne skrivit så ska man väl fälla kroppen ännu mer framåt eller "så långt det går med rak eller flexerad rygg"

Arne Persson
2004-04-19, 21:38
Originally posted by TrIff
Enligt vad jag tror att jag förstått av vad Arne skrivit så ska man väl fälla kroppen ännu mer framåt eller "så långt det går med rak eller flexerad rygg"

Sitt med lätt böjda ben och fäll fram kroppen så lång det går med rak eller flexerad rygg "BEROENDE PÅ RYGGSTATUS OCH TEKNIK"!

mange_
2004-04-21, 10:54
Originally posted by Arne Persson


V-grip underlättar att man kör med armarna närmare kroppen (normal extension i axelleden). Rak stång gör att man kan, med överhandsfattning, höja överarmarna mer horisontellt och på så sett träna ryggens över delar mer effektivivt (horisontalext. i axelleden.).

vad leder en normal extension i axelleden till att man tränar för muskler i ryggen då??

tänkte för att komma åt musklerna mellan skuldebladen?