handdator

Visa fullständig version : Sojabönor - bra eller dåligt?


-GP-
2004-04-18, 20:37
Sojabönor sägs enligt vissa vara testosteronsänkande, medan Paulun säger att det har egenskapen att det motverkar omvandling av testo till östrogen, vilket gör att nettoresultatet är noll eller ökad mängd testo.

Hur ligger det till egentligen? Vilken forskning är gjord?

Är onekligen ekonomiskt med sojabönor som en proteinkälla, så man vill gärna veta lite mer innan man trycker i sig några mängder...

Bokrea
2004-04-18, 20:49
Originally posted by -GP-
Är onekligen ekonomiskt med sojabönor som en proteinkälla, så man vill gärna veta lite mer innan man trycker i sig några mängder...

TRyck INTE i dej några mängder, någonsin. man drappas av otroliga gasbildningar, och man luktar avlopp 24/7 genom ändtarmens utsläp.
åt 150g rostade sojabönor på ca 2 timmar en kväll. Undvek människor i 3 dagar. :D:eating:

30cm
2004-04-18, 21:06
jag skriver ett svar bara för att få ett mail när nån annan svarar. Förlåt:rolleyes:

cali
2004-04-18, 21:15
Man får som sagt rätt risig mage av sojabönor.
Man kan även utveckla en allergi eller intolernas om man äter väldigt mycket. Soja i stora mängder är därför ingen höjdare.
De personer som kan bli allergiska mot soja har ett immunförsvar som har en tendens att överreagera mot främmande proteiner genom att bilda lgE-antikroppar (typ 1-allergi) Antikropparna är kroppens motgift mot främmande ämnen. Sojja proteinet kan vara ett sådant främmande protein, särkilt om man äter det i stor mängd.

Sen så saknar sojan de essentiella aminosyrorna så det är inte ett fullvärdigt protein, men billigt som sagt.

Däremot skulle jag vilja slå ett slag för sojaroteinet som man kan ta strax innan sovdags. Det är långsamma prottisar vilket ger att man får en rätt jämnt upptag hela natten av proteinet.

30cm
2004-04-18, 21:38
Jag vill veta mer om påverkan på hormonerna. Östrogen och testosteron främst då. Jag har läst Pauluns artiklar men alla verkar säga tvärt om; att det höjer östrogenet. Och jag måste ju medge att det inte verkar speciellt "manligt" att käka sojabönor

z_bumbi
2004-04-18, 21:53
Originally posted by cali
[BSen så saknar sojan de essentiella aminosyrorna så det är inte ett fullvärdigt protein, men billigt som sagt.

Däremot skulle jag vilja slå ett slag för sojaroteinet som man kan ta strax innan sovdags. Det är långsamma prottisar vilket ger att man får en rätt jämnt upptag hela natten av proteinet. [/B]

Vilken/vilka aminosyror är de begränsande för sojabönor?
De innehåller samtliga essentiella aminosyror och vad jag har för mig i sådana proportioner att det kan räknas som fullvärdigt men har du andra uppgifter så fram med dem. :)

Sojaprotein däremot är väl inte komplett om man inte tillsätter några aminosyror extra.

stocktown
2004-04-18, 21:54
[QUOTE]Originally posted by cali
[B]Man får som sagt rätt risig mage av sojabönor.
Man kan även utveckla en allergi eller intolernas om man äter väldigt mycket. Soja i stora mängder är därför ingen höjdare.

hur stora mängder pratar vi nu?

Sverker
2004-04-19, 05:50
Vad ni letar efter är några isoflavoner.

Daidzein och genistein är de två mest undersökta.

Det finns massor av material om dessa två isoflavoner på nätet.

Vad jag har läst är att dessa isoflavoner binder till östrogen-receptorn ( mottagaren för hormonet ) och blockerar receptorn. Det sker alltså ingen aktivering av östrogeneffekten utan tvärt om en blockering av det kroppsegna östrogenet så att det inte fäster till receptorn.

Vill man ha daidzein och genistein finns det i olika sojaprodukter och sojakoncentrat. I sojaisolat som är tvättade till mycket låga halter av fett och kolhydrat dvs < 1 % är även daidzein och genistein borttvättade.

cali
2004-04-19, 09:10
Sojaprotein däremot är väl inte komplett om man inte tillsätter några aminosyror extra

Jag åsyftade soja-proteintillskott givetvist :)

Sen vilka mängder som kan skapa allergiska reaktioner är högst individuellt och någon exakt siffra finns nog inte. men du märker själv. Långvarig irritation av tarmen i form av gaser, uppsvälld buk magont etc. så bör man sluta med tillskottet innan en eventuell intolerans/allergi kan utvecklas.

Tolkia
2004-04-19, 09:58
För att riskera att femininiseras genom intag av sojabönor lär du få äta betydligt mer än vad som är praktiskt möjligt (magsäcken har ju en begränsad volym ...). Åtminstone känner då jag till åtskilliga veganer med kromosomuppsättning XY som uppvisar all manlighet man kan önska, både vad gäller utseendet och förmågan till barnalstring.
Problem med manligheten av det slag som antyds t.ex. här: Och jag måste ju medge att det inte verkar speciellt "manligt" att käka sojabönor. lär dock inte kunna påverkas via kosten; där torde krävas terapi ... ;)

Hur magen hanterar sojabönor är nog också individuellt; själv har jag aldrig haft några störe problem annat än precis i början. Äter man bönor regelbundet (och inte i sjuka mängder, men magen brukar inte gilla att man intar NÅGOT i SJUKA mängder) skall det inte behöva vara några större problem. Och visst är det en ekonomisk proteinkälla, både privat- samhälls- och miljöekonomisk!

Allergi/intolerans kan man f.ö. utveckla mot det mesta, men jag undrar om det är så vanligt att sojaallergier debuterar i vuxen ålder (med reservation för missuppfattning)? Jag käkar i allafall på ...

z_bumbi
2004-04-19, 10:07
Originally posted by Tolkia
Problem med manligheten av det slag som antyds t.ex. här: lär dock inte kunna påverkas via kosten; där torde krävas terapi ... ;)

:D

Håller med i övrigt också. :thumbup:


Som vanligt om man börjar äta ett nytt livsmedel kanske man inte heller ska äta det varje mål i en veckas tid utan ät lite då och då och öka mängden vartefter.
Variera gärna med andra typer av bönor och linser, det är billigt protein, bra kolhydrater och mycket fibrer.
Är man som jag lat så äter man alltid något kött till så slipper man tänka på att kombinera proteinkällorna rätt oavsett vilken typ av bönor man använder.

-GP-
2004-04-19, 18:25
Originally posted by z_bumbi
Som vanligt om man börjar äta ett nytt livsmedel kanske man inte heller ska äta det varje mål i en veckas tid utan ät lite då och då och öka mängden vartefter.
Variera gärna med andra typer av bönor och linser, det är billigt protein, bra kolhydrater och mycket fibrer.
Är man som jag lat så äter man alltid något kött till så slipper man tänka på att kombinera proteinkällorna rätt oavsett vilken typ av bönor man använder.

Instämmer! Hade tänkt använda dom i t.ex. nån bönsallad som man kan ha till middagen. Har nyss provat bönsallad med stora vita bönor, hur gott som helst!! :eating:
Men sojabönor innehåller ju fullvärdigt protein, är mer proteinrikt och dessutom mycket billigare, så man måste ju ge det en chans.

Och manligheten kommer man nog att behålla ändå! ;)

aliquis
2004-04-19, 23:34
Tss, massa bönor och uppemot 100g sojaprotein/dag och inte fiser jag en massa ;D, kroppen anpassar sig som med så mycket annat. Vill inte tänka på hur min mage skulle bete sig av 1kg köttfärs.

Snyggt att snacka skit om att det inte är fullvärdigt protein och att diskutera huruvida det är manligt att äta bönor eller inte. :thefinger

Originally posted by Tolkia
För att riskera att femininiseras genom intag av sojabönor lär du få äta betydligt mer än vad som är praktiskt möjligt (magsäcken har ju en begränsad volym ...). Åtminstone känner då jag till åtskilliga veganer med kromosomuppsättning XY som uppvisar all manlighet man kan önska, både vad gäller utseendet och förmågan till barnalstring.

Coolt, det gör inte jag :D

Förövrigt är isoflavoiderna nyttiga för hjärtat och mot cancer o grejer.

30cm
2004-04-20, 09:45
Originally posted by aliquis
Snyggt att snacka skit om att det inte är fullvärdigt protein och att diskutera huruvida det är manligt att äta bönor eller inte. :thefinger

Men va f** det är väl inte det!:insane:
Föreställ er Ronnie Coleman äta en stor potion med sojabönor... njaae :thefinger

cali
2004-04-20, 11:09
Ronnie C.

"-mmm...some good ooool´chicken..."

-GP-
2004-04-20, 14:01
Originally posted by 30cm


Men va f** det är väl inte det!:insane:
Föreställ er Ronnie Coleman äta en stor potion med sojabönor... njaae :thefinger
Och RC är den perfekta manliga förebilden??

aliquis
2004-04-20, 16:56
Originally posted by -GP-
Och RC är den perfekta manliga förebilden??
Precis, HAN ÄR JU FÖRFAN EN SNUTJÄVEL!! ;D