handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel, tarmbakterier och insulinresistens

King Grub
2016-04-20, 09:28
Disruption in the gut microbiota is now recognized as an active contributor towards the development of obesity and insulin resistance. This review considers one class of dietary additives known to influence the gut microbiota that may predispose susceptible individuals to insulin resistance - the regular, long-term consumption of low-dose, low calorie sweeteners. While the data are controversial, mounting evidence suggests that low calorie sweeteners should not be dismissed as inert in the gut environment. Sucralose, aspartame and saccharin, all widely used to reduce energy content in foods and beverages to promote satiety and encourage weight loss, have been shown to disrupt the balance and diversity of gut microbiota. Fecal transplant experiments, wherein microbiota from low calorie sweetener consuming hosts are transferred into germ-free mice, show that this disruption is transferable and results in impaired glucose tolerance, a well-known risk factor towards the development of a number of metabolic disease states. As our understanding of the importance of the gut microbiota in metabolic health continues to grow, it will be increasingly important to consider the impact of all dietary components, including low calorie sweeteners, on gut microbiota and metabolic health.

Physiol Behav. 2016 Apr 14. Reshaping the gut microbiota: Impact of low calorie sweeteners and the link to insulin resistance?

Luca Brasi
2016-04-20, 11:10
Kan det vara hjärnans fel?
http://www.nature.com/nrmicro/journal/v10/n11/images/nrmicro2876-f1.jpg

kaspen
2016-04-20, 15:33
Den dagen denna effekt visas på människor ser jag relevansen.

timoat
2016-04-20, 16:44
Om man själv tillförde pre/probiotika i form av potatismjöl (40g om dan) och opastöriserad surkål 40 g skulle det motverka de effekterna månntro? Min mage har blivit grymt mycket bättre sen jag började med det för ca 6 månader sen

1684_
2016-04-20, 18:30
Snälla kan någon översätta i korta drag?

Wzup2u
2016-04-20, 18:59
Snälla kan någon översätta i korta drag?

Kass översättning, men man förstår vad det handlar om...
Missbrukare av sötningsmedel så kanske man borde tänka sig för =) dock inte förens det är testat på människan, jag är ju en försöksperson alla redan i stora drag...

Störningar i tarmfloran erkänns nu som en aktiv bidragsgivare till utvecklingen av fetma och insulinresistens. Det här omdömet anser en klass av kosttillsatser är kända för att påverka tarmfloran som kan predisponera känsliga individer till insulinresistens - en regelbunden, långvarig konsumtion av låga doser, sötningsmedel med lågt kalori. Även uppgifterna är kontroversiella, montera bevis tyder på att låga sötningsmedel kalori inte bör avfärdas som inert i tarmen miljön. Sukralos, aspartam och sackarin, alla i stor utsträckning används för att reducera energiinnehållet i livsmedel och drycker för att främja mättnad och uppmuntra viktminskning, har visat sig störa balansen och mångfalden av tarmfloran. Fekal transplantationsexperiment, där mikroorganismer från låg kalorisweeteneren krävande värdar överförs till bakteriefria möss, visar att denna störning är överförbar och resulterar i nedsatt glukostolerans, en välkänd riskfaktor för att utveckla ett antal metabola sjukdomstillstånd. Som vår förståelse för betydelsen av tarmfloran i metabolic hälsa fortsätter att växa, kommer det att bli allt viktigare att beakta effekterna av alla kostkomponenter, inklusive sötningsmedel med lågt kaloriinnehåll, på tarmfloran och metabola hälsa.

1684_
2016-04-20, 19:19
Jaa. Jag äter 300-500 g sockerfri smaksatt kvarg, tuggar endel tuggummi varje dag.
Funderar på att lägga av med detta då min mage e bubblig å jävlig.
Dock hållt på såhär i några år nu....

kaspen
2016-04-20, 19:40
Såna här studier har ju kommit titt som tätt de senaste åren, bland annat den här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25231862/

Som sagt, när detta uppvisas på människor så får vi väl omvärdera eventuellt.

Wain
2016-04-20, 19:49
https://cdn.meme.am/instances/500x/55555471.jpg

Wain
2016-04-20, 20:04
Fasiken. Dundertabbe med felcitat. Ber om ursäkt.

https://backtothethames.files.wordpress.com/2014/10/inigomontoya.jpg

kaspen
2016-04-20, 20:10
Jag fattar ingenting.

LunaSpice
2016-04-20, 21:22
Kass översättning, men man förstår vad det handlar om...
Missbrukare av sötningsmedel så kanske man borde tänka sig för =) dock inte förens det är testat på människan, jag är ju en försöksperson alla redan i stora drag...

Störningar i tarmfloran erkänns nu som en aktiv bidragsgivare till utvecklingen av fetma och insulinresistens. Det här omdömet anser en klass av kosttillsatser är kända för att påverka tarmfloran som kan predisponera känsliga individer till insulinresistens - en regelbunden, långvarig konsumtion av låga doser, sötningsmedel med lågt kalori. Även uppgifterna är kontroversiella, montera bevis tyder på att låga sötningsmedel kalori inte bör avfärdas som inert i tarmen miljön. Sukralos, aspartam och sackarin, alla i stor utsträckning används för att reducera energiinnehållet i livsmedel och drycker för att främja mättnad och uppmuntra viktminskning, har visat sig störa balansen och mångfalden av tarmfloran. Fekal transplantationsexperiment, där mikroorganismer från låg kalorisweeteneren krävande värdar överförs till bakteriefria möss, visar att denna störning är överförbar och resulterar i nedsatt glukostolerans, en välkänd riskfaktor för att utveckla ett antal metabola sjukdomstillstånd. Som vår förståelse för betydelsen av tarmfloran i metabolic hälsa fortsätter att växa, kommer det att bli allt viktigare att beakta effekterna av alla kostkomponenter, inklusive sötningsmedel med lågt kaloriinnehåll, på tarmfloran och metabola hälsa.

Google translate gör det dessvärre inte lättare att förstå, snarare tvärtom. :D

kaspen
2016-04-21, 07:28
Nu har jag läst fullängdaren och jag tar tillbaka allt jag skrev. Det verkar finnas en hel del data även på människor. Jag hade fel.

Luca Brasi
2016-04-21, 07:41
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3448089/

Högfettsdieter och en western diet generellt påverkar också tarmfloran.