handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft till OS?


PureWhey
2016-04-19, 15:48
http://i.imgur.com/BDW4Rk2.png

Dreas
2016-04-19, 15:58
Dom har jobbat mot det en tid men tror inte att det gått så fort. Men inom 10 år kanske vi lyckas få med Styrkelyft. Eller så har jag fel och det har gått snabbt.

PureWhey
2016-04-19, 16:05
Hur tolkar du bilden?
Vad betyder det att bli 'recognized'?

PureWhey
2016-04-19, 16:11
Hittade detta på Reddit
As far as I am aware, the committee recognizing the sport just means it is eligible to be added in the future.

Wormzie
2016-04-19, 16:21
Vore roligt :) undrar i vilken form isåfall? klassisk/utrustad osv osv.. Finns nog en tråd där det diskuteras hur styrkelyft skulle kunna bli en OS-gren!

filmjölk
2016-04-19, 16:31
Det borde finnas mer pengar i sporten. Jag tror inte att resultaten blir så bra i en sport där atleterna inte kan vara proffs utan är tvungna att ha ett yrke.

Man and Machine
2016-04-19, 17:02
Det borde finnas mer pengar i sporten. Jag tror inte att resultaten blir så bra i en sport där atleterna inte kan vara proffs utan är tvungna att ha ett yrke.

Tycker det är lite charmen med OS, att det finns en del discipliner där atleterna inte är proffs och pengar inte är den enda drivkraften. Dessutom måste väl lyftning vara en sådan sport där ett jobb inte påverkar resultaten i så stor utsträckning?

Swedishviking
2016-04-19, 17:03
Vore roligt :) undrar i vilken form isåfall? klassisk/utrustad osv osv.. Finns nog en tråd där det diskuteras hur styrkelyft skulle kunna bli en OS-gren!


Ja vi får la hoppas att det är RAW! som det är i tyngdlyftning!
Allt annat är ju bara trams!

Wormzie
2016-04-19, 17:08
Ja vi får la hoppas att det är RAW! som det är i tyngdlyftning!
Allt annat är ju bara trams!

Om något kommer med vore det roligt. Tror klassiskt har större chans dock. Men antar att det här kan dröja länge innan det blir aktuellt!

Dreas
2016-04-19, 17:09
Vore roligt :) undrar i vilken form isåfall? klassisk/utrustad osv osv.. Finns nog en tråd där det diskuteras hur styrkelyft skulle kunna bli en OS-gren!Blir nog utrustat då det är större. Eller var iaf

Loke
2016-04-19, 17:11
Blir nog utrustat då det är större. Eller var iaf

Jag fattar att just sverige kanske inte är relevant, men är verkligen utrustat fortfarande större sett till hela IPF?

Wormzie
2016-04-19, 17:12
Blir nog utrustat då det är större. Eller var iaf

Ska vi viga tråden åt denna diskussion? Kan vara kul att spekulera i :) själv tror jag betydligt mer på klassiskt till OS med tanke på hur det påverkat sportens tillväxt (tänker inom sverige då).

Swedishviking
2016-04-19, 17:27
Det vore kul att se! det är så förbannat mycket annat trams dem kan ta bort i OS.
Men nu väntar vi bara på det ämnet folk älskar att dra upp i alla trådar!

Loke
2016-04-19, 17:33
Det vore kul att se! det är så förbannat mycket annat trams dem kan ta bort i OS.
Men nu väntar vi bara på det ämnet folk älskar att dra upp i alla trådar!

Knävärmarna. Förbjudas helt? Lyftaren själv ska dra på? Detta gissel. Skyddar de ens knäna eller är det silvertejp på bristande teknik?

Bärsärk
2016-04-19, 17:42
Enligt mig krävs det en viss typ av lyftare för att SL ska fungera som sport,

Ja

VDYtZOW9DSE

Ja

mPgv2MY9F0I

Nej

09Z0DzbvgeA

Det får inte vara för analt och tekniskt, det måste finnas lite publiksport över det, lite som folkrace; kanske inte den mest precisa körningen eller de absolut mest tekniska bilarna med bäst utrustning men på något sätt så blir det roligt i alla fall.

Swedishviking
2016-04-19, 17:47
Kul med att se nån som har typ 10cm lyftväg! bryggan borde begränsas! löjligt att se!

filmjölk
2016-04-19, 18:01
Enligt mig krävs det en viss typ av lyftare för att SL ska fungera som sport,

.

Styrkelyft är som roligast när den utförs av folk som ser ut som bulkade kroppsbyggare till tonerna av Disturbed eller Rammstein. Publiken skall skräna och bete sig som upphetsade babianer. Ännu hellre så skall atleterna lyfta inne i en bur. Kroppsbyggare med halvmetersomkrets+ på överarmarna som passare. Dopingtesterna skall vara helt onödiga, utan det skall vara helt utan tvekan att resultaten är positiva ändå.

Bärsärk
2016-04-19, 18:01
Jag stör mig inte på att det är ett tekniskt korrekt lyft, men jag tror ändå att man måste ha något lite extra om man ska kunna bli en OS sport som ska få gå på TV.

Jag hade inte knappat in och kollat på folk som gjort analt tekniskt korrekta lyft, jag hade lagt mig i soffan och kollat om jag fick typ se hoa hoa dahlgren slänga bak huvudet och bröla.

Styrkelyft är som roligast när den utförs av folk som ser ut som bulkade kroppsbyggare till tonerna av Disturbed eller Rammstein. Publiken skall skräna och bete sig som upphetsade babianer. Ännu hellre så skall atleterna lyfta inne i en bur. Kroppsbyggare med halvmetersomkrets+ på överarmarna som passare. Dopingtesterna skall vara helt onödiga, utan det skall vara helt utan tvekan att resultaten är positiva ändå.

Nu snackar vi, vi talar samma språk du och jag!

Helst lite pyroteknik också, typ en stor jävla drake/demon som sprutar eld vid varje godkänt lyft eller något liknande.

Wormzie
2016-04-19, 18:55
In b4 shitstorm men jag hoppar på tåget att lyftvägen måste regleras till någon sträcka så även personer med otränade ögon kan se att något sker.

Knävärmare tillåtna under nuvarande utformning. Möjligtvis att man skulle kunna ta någon ratio på underbenet kontra värmarens diameter för att de inte ska användas några absurt små värmare.

Vill gärna se lite brölande och gärna att publiken kommer riktigt nära lyftarna. Skulle man kunna förse domarna med monitorer att titta på istället för att sitta ivägen för publiken på podiet vore det kanske något?

Utifrån att OS startade med nakenbrottning tycker jag man kan kompromissa och slänga bort t-shirten och köra enbart trikå också :)

filmjölk
2016-04-19, 19:13
Nu snackar vi, vi talar samma språk du och jag!

Helst lite pyroteknik också, typ en stor jävla drake/demon som sprutar eld vid varje godkänt lyft eller något liknande.

Och en eller två helt galna speakers som skriker, svär och har sig, samma med de som kommenterar websändningarna. Jag vill att sporten skall vara testosteronfylld, och då inte bara atleternas kroppar utan hela arrangemanget. Man skall vara helt matt efter två timmars tittande.

Dreas
2016-04-19, 19:18
Och en eller två helt galna speakers som skriker, svär och har sig, samma med de som kommenterar websändningarna. Jag vill att sporten skall vara testosteronfylld, och då inte bara atleternas kroppar utan hela arrangemanget. Man skall vara helt matt efter två timmars tittande.Det låter inte som OS även om jag håller med dig.

Rörande lyftväg så är det en annan diskussion. Att öka skaderisken för publikvärdet är t.ex inte något jag stöder.

svenbanan
2016-04-19, 19:29
Rimligtvis har väl IOK godkänt nåt specifikt styrkelyftsförbund, och de regler just detta förbund har på sina tävlingar.

Dvs det är väl just den "varianten" av SL som möjligen kommer bli aktuell i nåt framtida OS. Så spekulationer i all ära, men det borde väl vara uppenbart vilka regler som möjligen ska gälla.

Old Nick
2016-04-19, 19:32
Styrkelyft är så tråkigt att titta på att man hellre går och lägger sig. Bänkpressen förstörs av superbrett grepp och brygga som gör lyftvägen löjligt kort. I knäböjen ser man bara en hög med passare som är i vägen och beroende på vinkeln så är det ett jäkelskap att bedöma djup. Marklyft fungerar så länge det är konventionellt. Släpp in en dvärg som drar sumo och det blir löjligt direkt.

Finns en anledning till att man valde de olympiska lyften.

filmjölk
2016-04-19, 19:33
Det låter inte som OS även om jag håller med dig.

.

Men varför vill man vara i OS egentligen? OS är en rätt torr tillställning, enda behållningen är den där snubben (som är rätt torr han med, fast på ett roligt sätt) som kommenterar/kommenterade tyngdlyftningen.

Bärsärk
2016-04-19, 19:49
Och en eller två helt galna speakers som skriker, svär och har sig, samma med de som kommenterar websändningarna. Jag vill att sporten skall vara testosteronfylld, och då inte bara atleternas kroppar utan hela arrangemanget. Man skall vara helt matt efter två timmars tittande.

Ja det hade varit riktigt ljuvligt att kolla på och garanterat något jag bänkat mig framför TV för.

Dreas
2016-04-19, 19:59
Styrkelyft är så tråkigt att titta på att man hellre går och lägger sig. Bänkpressen förstörs av superbrett grepp och brygga som gör lyftvägen löjligt kort. I knäböjen ser man bara en hög med passare som är i vägen och beroende på vinkeln så är det ett jäkelskap att bedöma djup. Marklyft fungerar så länge det är konventionellt. Släpp in en dvärg som drar sumo och det blir löjligt direkt.

Finns en anledning till att man valde de olympiska lyften.Generaliseringar. Styrkelyft kan vara riktigt roligt att titta på men ja, generellt är det inte den roligaste sporten.

Superbrett grepp? Beror helt på hur långa armar du har, det finns en maxbredd. Det är få som har löjligt kort lyftväg.

Men varför vill man vara i OS egentligen? OS är en rätt torr tillställning, enda behållningen är den där snubben (som är rätt torr han med, fast på ett roligt sätt) som kommenterar/kommenterade tyngdlyftningen.För att det är den högsta nivån. Man får möta dom bästa av dom bästa.

the_PL_man
2016-04-19, 20:32
"Official Announcement:
Today, The Association of International Members of Sport (AIMS) was recognized by the IOC. AIMS represents all of the non Olympic recognized Sports. The IPF is a member of this organization. AIMS now becomes the fourth umbrella organization under the IOC. Clearly, an historical step to bring the sport of Powerlifting forward. One step closer.
Thank you,
Robert Keller
IPF Secretary General &
Board Member, AIMS"

ChuckTesta
2016-04-19, 20:48
Generaliseringar. Styrkelyft kan vara riktigt roligt att titta på men ja, generellt är det inte den roligaste sporten.

Superbrett grepp? Beror helt på hur långa armar du har, det finns en maxbredd. Det är få som har löjligt kort lyftväg.

För att det är den högsta nivån. Man får möta dom bästa av dom bästa.

För dig som är träningsintresserad kanske det är kul att titta på ja. För genomsnittspubliken som kollar OS så tror jag knappast att det är lika kul att titta på SL. OL däremot, tror jag generellt har mycket större publik bland icketränande.

Rahf
2016-04-19, 20:55
Men allmänna publikintresset för OL känns försvinnande litet. Och SL är, som nämnts, en sämre publiksport-- särskilt via tv-sändningar.

ChuckTesta
2016-04-19, 20:56
Ja, jag sa aldrig att intresset för OL är stort, bara större än SL :p

Alltså OL är ju i alla fall roligt att titta på för att det "händer något" - folk kastar upp vikter över huvudet osv. Hur kul är det, för en oinsatt, att titta på en snubbe på 150 kg bänka en skivstång 10 cm? Extremt tråkigt.

MikaelB
2016-04-19, 20:57
Styrkelyft är så tråkigt att titta på att man hellre går och lägger sig. Bänkpressen förstörs av superbrett grepp och brygga som gör lyftvägen löjligt kort. I knäböjen ser man bara en hög med passare som är i vägen och beroende på vinkeln så är det ett jäkelskap att bedöma djup. Marklyft fungerar så länge det är konventionellt. Släpp in en dvärg som drar sumo och det blir löjligt direkt.

Finns en anledning till att man valde de olympiska lyften.

Bara för man drar sumo så är man inte stark i mark, en klar majoritet av rekorden, av olika storlek, är dragna konventionellt.

Med tanke på hur vanligt det är att folk går på gym så tror jag SL kan bli rejält stort.

Loke
2016-04-19, 21:27
Sen har vi typ lerduveskytte eller vad det heter. Visst ärbdet en OS-sport? Det är ju inte heller kul att titta på på något sätt.

itzhakskenstrom
2016-04-19, 21:32
Hur mycket tv-publik drar tyngdlyftningen i Kina, Iran, och dom gamla östblocken under OS?

Luca Brasi
2016-04-19, 21:33
"Official Announcement:
Today, The Association of International Members of Sport (AIMS) was recognized by the IOC. AIMS represents all of the non Olympic recognized Sports. The IPF is a member of this organization. AIMS now becomes the fourth umbrella organization under the IOC. Clearly, an historical step to bring the sport of Powerlifting forward. One step closer.
Thank you,
Robert Keller
IPF Secretary General &
Board Member, AIMS"
Finally, on January 30, 1998, the International Olympic Committee Executive Board elected to give the International Federation of Bodybuilders "recognized federation" status, and with it provisional status as an IOC-recognized sport.:naughty:

filmjölk
2016-04-19, 21:46
Sen har vi typ lerduveskytte eller vad det heter. Visst ärbdet en OS-sport? Det är ju inte heller kul att titta på på något sätt.

Lerduveskytte är dock jävligt roligt att testa på. Det är säkert ingen höjdare att träna dagligen och nöta, men att testa är skitkul. Om du får möjlighet till det någon gång, så testa. Ok, nu var jag jävligt OT:D

Om SL kommer till OS hoppas jag på klassiskt, men även utrustat hade vart roligt (kanske inte så mycket sporten, utan att se Koloiter på OS. (Jag har kollat på websändningar med utrustat enbart av den anledningen, gissar att det ger en liknande känsla som en fotbollspublik känner när "sitt" lag spelar)

AntonHA
2016-04-19, 21:55
Har alltid undrat varför inte militärpress är inkluderat i styrkelyft istället för bänkpress. Känns som att det är ett bättre mått på överkroppsstyrkan. Går inte att förkorta lyftvägen lika mycket som i bänkpress heller så blir mäktigare att se på.

JohPz
2016-04-19, 22:21
Har alltid undrat varför inte militärpress är inkluderat i styrkelyft istället för bänkpress. Känns som att det är ett bättre mått på överkroppsstyrkan. Går inte att förkorta lyftvägen lika mycket som i bänkpress heller så blir mäktigare att se på.

Strikt press var en av de olympiska lyften förr och togs bort av en anledning. Bl.a. för att lyften mer blev en stående bänkpress i princip.

Old Nick
2016-04-19, 22:24
Superbrett grepp? Beror helt på hur långa armar du har, det finns en maxbredd. Det är få som har löjligt kort lyftväg.

Jag tycker de flesta har löjligt kort lyftväg. Visst, det kanske är få som har en extremt kort lyftväg på 10 cm, men det är ju inte så att alla andra automatiskt blir roliga att se på bara för att de lyfter lite längre än så. 15 cm är inte mycket det heller. Eller 20 för den delen.

Skall det se hyfsat respektingivande ut för gemene man måste man hålla axelbrett och köra smalbänk. Då får man ett rörelseomfång som liknar något.

Bara för man drar sumo så är man inte stark i mark, en klar majoritet av rekorden, av olika storlek, är dragna konventionellt.

Jag sa inte att man drar mer med sumo. Bara att lyftet i sig blir så kort att det blir trist att titta på.

the_PL_man
2016-04-19, 22:25
Har alltid undrat varför inte militärpress är inkluderat i styrkelyft istället för bänkpress. Känns som att det är ett bättre mått på överkroppsstyrkan. Går inte att förkorta lyftvägen lika mycket som i bänkpress heller så blir mäktigare att se på.

Den var en del av tyngdlyftningen fram till 1972.....

http://2.bp.blogspot.com/-9K00UajEsTA/UA4zrfyMd9I/AAAAAAAAFSc/38KsTTeP9vg/s1600/001.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-S9C4k5P9zYs/UA42ESvfEKI/AAAAAAAAFSw/5I_ws6k2bB0/s1600/004.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-BAsg87M4juc/UA44QkJ-4WI/AAAAAAAAFTY/cood3v2q_7M/s1600/006b.jpg

... och visst kunde man korta lyftvägen där också....

Old Nick
2016-04-19, 22:29
... och visst kunde man korta lyftvägen där också....

Hur då? Stången låg på marken och skulle frivändas upp på axlarna. Därifrån pressade man upp över huvudet tills armarna var utlåsta. Ingenting blev lättare av ett bredare grepp. Snarare tvärtom. Jag ser inte att man kunde kort lyftvägen någonting.

the_PL_man
2016-04-19, 22:39
Hur då? Stången låg på marken och skulle frivändas upp på axlarna. Därifrån pressade man upp över huvudet tills armarna var utlåsta. Ingenting blev lättare av ett bredare grepp. Snarare tvärtom. Jag ser inte att man kunde kort lyftvägen någonting.

Kolla in bryggan.....

the_PL_man
2016-04-19, 22:44
Skall det se hyfsat respektingivande ut för gemene man måste man hålla axelbrett och köra smalbänk. Då får man ett rörelseomfång som liknar något.

Jag sa inte att man drar mer med sumo. Bara att lyftet i sig blir så kort att det blir trist att titta på.

Nej och nej.

filmjölk
2016-04-19, 23:07
Löjligt kort lyftväg (klassiskt) har väl mest väldigt viga tjejer och några sparrisar. kanske nån extrem tjockis med. Ingen som är stark på riktigt i den viktklassen som räknas har extremt kort lyftväg.

Det är väl mest med bänktröjan lyftvägen kan bli sådär löjligt liten. Varför det blir så med bänktröja får nån av lyftarna förklara (min bästa gissning är att man kan "hänga" i tröjan och lyfta mot magen på ett sätt som man inte kan utan bänktröja) men vem bryr sig egentligen om bänktröjeresultat?

Lite samma med sumo, de tyngsta vikterna dras ju smalt. Finns det ens någon mer än en handfull som sumo:at sig över 300?

svenbanan
2016-04-19, 23:11
"Official Announcement:
Today, The Association of International Members of Sport (AIMS) was recognized by the IOC. AIMS represents all of the non Olympic recognized Sports. The IPF is a member of this organization. AIMS now becomes the fourth umbrella organization under the IOC. Clearly, an historical step to bring the sport of Powerlifting forward. One step closer.
Thank you,
Robert Keller
IPF Secretary General &
Board Member, AIMS"

Ah, tack för det utklippet.

Det betyder väl i princip att styrkelyft kom en millimeter närmare OS. Då återstår bara de övriga tio meterna...

MikaelB
2016-04-19, 23:17
Jag sa inte att man drar mer med sumo. Bara att lyftet i sig blir så kort att det blir trist att titta på.

Jag kan inte säga att jag håller med dig att det blir för kort. Dessutom i vanlig mark brukar man bara ha en sticking point runt knäna, i sumo har du två; att få den att lossa från golvet och i utlåsningen, så egentligen är den dubbelt så spännande. ;)

spoon
2016-04-19, 23:35
Känns inte som att SL är så nära OS. Visst hade det varit stort om sporten kom dit men det känns väldigt långt borta. För egen del så hade jag hellre sett att pengarna som går till IOK och det här projektet hade lagts på sporten istället Söknaden bekostas av all ny utrustning som man måste köpa nu när IPF ska ha in snabba pengar.

itzhakskenstrom
2016-04-19, 23:39
Löjligt kort lyftväg (klassiskt) har väl mest väldigt viga tjejer och några sparrisar. kanske nån extrem tjockis med. Ingen som är stark på riktigt i den viktklassen som räknas har extremt kort lyftväg.

Det är väl mest med bänktröjan lyftvägen kan bli sådär löjligt liten. Varför det blir så med bänktröja får nån av lyftarna förklara (min bästa gissning är att man kan "hänga" i tröjan och lyfta mot magen på ett sätt som man inte kan utan bänktröja) men vem bryr sig egentligen om bänktröjeresultat?

Lite samma med sumo, de tyngsta vikterna dras ju smalt. Finns det ens någon mer än en handfull som sumo:at sig över 300?

Varför ska idrottsutövare begränsas till hur mycket talang dom får ha inom en idrott? Hur gör vi då med andra idrotter? Ska vi t.ex införa straffvikter på underbenen för långdistanslöpare från Afrika som har lättare underben än andra och där med har en fördel? Hur gör vi med dom som har en muskelfibersammansättning som gör att dom har fler Typ 2X-fibrer och där med en fördel i idrotter som kräver explosivitet? Minimum-längd/vikt på gymnaster? Bara folk utan spelsinne i hockey?

Diomedea exulans
2016-04-20, 00:00
Inte för att styrkelyft är en direkt stor sport, men nog fanken finns det mer obskyra sporter i OS? T ex lerduveskytte som någon nämnde?

Ett Orm
2016-04-20, 00:16
Bänkpress är ju med i paraolympics och inte är det något särskilt korta lyftvägar gentemot vanliga SL-tävlingar.

Skulle vilja att man hottade upp sporten lite isf, alla tre lyften direkt efter varandra eller nått.

filmjölk
2016-04-20, 05:40
Varför ska idrottsutövare begränsas till hur mycket talang dom får ha inom en idrott? Hur gör vi då med andra idrotter? Ska vi t.ex införa straffvikter på underbenen för långdistanslöpare från Afrika som har lättare underben än andra och där med har en fördel? Hur gör vi med dom som har en muskelfibersammansättning som gör att dom har fler Typ 2X-fibrer och där med en fördel i idrotter som kräver explosivitet? Minimum-längd/vikt på gymnaster? Bara folk utan spelsinne i hockey?

vad skrev jag egentligen? Talang verkar ju inte spela så stor roll i klassisk sl ändå, då de som är bäst saknar talang men det funkar ändå. Så diskussionen om jättebryggor och extremt kort lyftväg blir rätt onödig. Kolla på de där lyftarna som bänkar 300kg+ RAW, man ser inga vidare bryggor eller extremt korta lyftvägar där.

Old Nick
2016-04-20, 07:39
Kolla in bryggan.....

Den förvandlar lyftet till en stående bänkpress, men jag ser fortfarande inte hur den förkortar lyftvägen. Stången skall fortfarande från golvet till fullt utlås på raka armar.

Nej och nej.

Löjligt kort lyftväg (klassiskt) har väl mest väldigt viga tjejer och några sparrisar. kanske nån extrem tjockis med. Ingen som är stark på riktigt i den viktklassen som räknas har extremt kort lyftväg.

Jag kan inte säga att jag håller med dig att det blir för kort. Dessutom i vanlig mark brukar man bara ha en sticking point runt knäna, i sumo har du två; att få den att lossa från golvet och i utlåsningen, så egentligen är den dubbelt så spännande. ;)

Kolla på de där lyftarna som bänkar 300kg+ RAW, man ser inga vidare bryggor eller extremt korta lyftvägar där.

Att någon som sysslar med styrkelyft tycker att sumo är mer spännande för att det har två sticking points gör inte att det blir publikvänligt. Och uppfattningen om vad som är lång eller kort lyftväg skiljer sig nog mellan gemene man och den som hänger på kollo och är intresserad av träning.

Jag kan själv tycka att många lyft man ser på tävlingar är helt ok. Men om jag kopplar bort min egen uppfattning om vad som är imponerande och bara tänker på det som underhållning så är det rätt uppenbart att bänkpress är en kass publiksport.

Höjdhopp är populärt för att det ser fantastiskt mäktigt ut när någon kommer kutande och slänger sig nästan 2.5 meter upp i luften och flyger över en ribba. Skulle deltagarna stå på en scen och tävla i jämfota vertikalhopp på det här viset:

CJ_BGt3G0jI

Då skulle folk byta kanal. Sen kanske de som är frälsta på jämfotahopp skulle tycka att det var fantastiskt intressant och anse att det var jättespännande. Men det skulle bara vara för en redan frälst skara.

Och att någon tar tag i 200+ kg som ligger på marken och slänger det upp över huvudet på raka armar är en imponerande bedrift som verkligen syns och som alla kan uppskatta. Att ligga på en bänk, greppa jättebrett, få stången utlyft av en passare, brygga upp för att möta stången och sedan pressa den ett par dm är helt enkelt inte samma sak. Jag vidhåller att det är rätt tråkigt att titta på för den som inte själv sysslar med det.

Konventionellt marklyft och stående militärpress hade dock varit helt ok att se på.

Luca Brasi
2016-04-20, 07:54
Inte för att styrkelyft är en direkt stor sport, men nog fanken finns det mer obskyra sporter i OS? T ex lerduveskytte som någon nämnde?
Bågskytte...
Allt skytte
Konstsim, gång ,det mesta på OS.

Dreas
2016-04-20, 09:16
Jag tycker de flesta har löjligt kort lyftväg. Visst, det kanske är få som har en extremt kort lyftväg på 10 cm, men det är ju inte så att alla andra automatiskt blir roliga att se på bara för att de lyfter lite längre än så. 15 cm är inte mycket det heller. Eller 20 för den delen.Du har således inte koll på läget.

15-20cm? Ta gärna fram en feed från t.ex SM som visar det tack.

PureWhey
2016-04-20, 10:35
Old Nick du får komma och kolla på nästa RGA-tävling. Där körs det strikta milipressar och bänkpress utan överdriven brygga.

Tomas W
2016-04-20, 11:19
Den förvandlar lyftet till en stående bänkpress, men jag ser fortfarande inte hur den förkortar lyftvägen. Stången skall fortfarande från golvet till fullt utlås på raka armar.

Det är inte från golvet upp till axlarna som är den begränsande faktorn utan från axlarna upp till raka armar. Kraftiga svankingar och tryckande med höften gjorde det både svårbedömt och skadebenäget.

sweetkarolina
2016-04-20, 15:32
Vi som varit med ett tag har vant oss vid de här OS-utspelen från IPF med jämna mellanrum. Inte direkt så man håller andan längre. Det är nog fortfarande liten risk att det blir nåt OS, och blir det så är det nog långt kvar.

Tråkigt att det som alltid ska utvecklas till en debatt om bryggor och klassiskt vs utrustat... :/

sweetkarolina
2016-04-20, 15:39
Löjligt kort lyftväg (klassiskt) har väl mest väldigt viga tjejer och några sparrisar. kanske nån extrem tjockis med. Ingen som är stark på riktigt i den viktklassen som räknas har extremt kort lyftväg.

Det är väl mest med bänktröjan lyftvägen kan bli sådär löjligt liten. Varför det blir så med bänktröja får nån av lyftarna förklara (min bästa gissning är att man kan "hänga" i tröjan och lyfta mot magen på ett sätt som man inte kan utan bänktröja) men vem bryr sig egentligen om bänktröjeresultat?

Lite samma med sumo, de tyngsta vikterna dras ju smalt. Finns det ens någon mer än en handfull som sumo:at sig över 300?

Vet inte vartifrån du får att tröjan förkortar lyftvägen, det är snarare tvärtom tycker jag. Däremot så kanske det finns fler i världstoppen som är "extremtekniker" med tröja än klassiskt. Alltså, för att få ut mycket av en bänktröja är en kort lyftväg nästan garanterat ett pluss.

MackeJuve
2016-04-20, 15:43
Lite samma med sumo, de tyngsta vikterna dras ju smalt. Finns det ens någon mer än en handfull som sumo:at sig över 300?

Finns massvis med lyftare som drar över 300 med sumo. Det är väldigt populärt för tillfället, även när du börjar närma dig de tyngsta viktklasserna. Men det är sant att de allra tyngsta lyften dras smalt. Bland strongmans så är väl den enkla förklaringen att de skulle bli utskrattade om de började med sumo(+ att det inte är tillåtet inom strongman).

Rahf
2016-04-20, 15:49
Vi som varit med ett tag har vant oss vid de här OS-utspelen från IPF med jämna mellanrum. Inte direkt så man håller andan längre. Det är nog fortfarande liten risk att det blir nåt OS, och blir det så är det nog långt kvar.

Tråkigt att det som alltid ska utvecklas till en debatt om bryggor och klassiskt vs utrustat... :/

Och själv tycker jag det är oväsentligt. Tyvärr löper det i linje med min åsikt att SL tyvärr inte är en intressant publiksport, annat än för folk med intresse. Det är inga variationer förutom att ett gäng atleter genomför exakt samma rörelser.

sweetkarolina
2016-04-20, 16:12
Och själv tycker jag det är oväsentligt. Tyvärr löper det i linje med min åsikt att SL tyvärr inte är en intressant publiksport, annat än för folk med intresse. Det är inga variationer förutom att ett gäng atleter genomför exakt samma rörelser.

Haha, men så är det väl med alla sporter?? Är man inte intresserad så är det inte intressant? Många sporter går väl ut på att ett gäng atleter genomför samma rörelse och den som gör det bäst vinner (tänker på spjut, löpning, rodd, skytte, gymnastik etc)

Men jaja, jag kräver inte att nån ska tycka styrkelyft är intressant, så länge jag slipper tycka [insert valfri sport] är intressant.

Dreas
2016-04-20, 18:48
Och själv tycker jag det är oväsentligt. Tyvärr löper det i linje med min åsikt att SL tyvärr inte är en intressant publiksport, annat än för folk med intresse. Det är inga variationer förutom att ett gäng atleter genomför exakt samma rörelser.Grejen är att det krävs riktigt bra publik, speakers och att det är slag om platser för att det ska bli riktigt bra. Eller att vi pratar sjuka vikter.

Svårt att få till det men det går.

Wormzie
2016-04-20, 19:36
Vi som varit med ett tag har vant oss vid de här OS-utspelen från IPF med jämna mellanrum. Inte direkt så man håller andan längre. Det är nog fortfarande liten risk att det blir nåt OS, och blir det så är det nog långt kvar.

Tråkigt att det som alltid ska utvecklas till en debatt om bryggor och klassiskt vs utrustat... :/

Tror det är därför det blir en sån debatt. Det finns liksom inget att diskutera i övrigt :)

svenbanan
2016-04-20, 19:52
Hela poängen med OS är ju att diverse sporter som ingen bryr sig om annars, helt plötsligt blir superintressanta under några veckor var fjärde år.

Då det är OS kollar man ju i alla fall några minuter här och där på sporter man annars skulle ha zappat förbi utan att blinka (ifall de öht gått på tv, vilket de ju oftast inte gör).

Styrkelyft skulle säkerligen passa in bra på den profilen också. Jag skulle iaf gärna se att det kom med. Förhoppningsvis på vinter OS och inte på sommaren. Sommar OS är ju redan nedlusat med sporter. För att de ska kunna få in nåt nytt där måste de isåfall plocka bort nåt annat.

Bärsärk
2016-04-20, 20:15
Den var en del av tyngdlyftningen fram till 1972.....

http://2.bp.blogspot.com/-9K00UajEsTA/UA4zrfyMd9I/AAAAAAAAFSc/38KsTTeP9vg/s1600/001.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-S9C4k5P9zYs/UA42ESvfEKI/AAAAAAAAFSw/5I_ws6k2bB0/s1600/004.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-BAsg87M4juc/UA44QkJ-4WI/AAAAAAAAFTY/cood3v2q_7M/s1600/006b.jpg

... och visst kunde man korta lyftvägen där också....

Jag vet inte om lyftvägen blir kortare men dra åt helvete vad mycket jobbigare det måste vara att kriga upp en vikt sådär.

Hallberg
2016-04-20, 20:42
Jag vet inte om lyftvägen blir kortare men dra åt helvete vad mycket jobbigare det måste vara att kriga upp en vikt sådär.

Jo, men det var ju inte så att de lugnt böjde sig bakåt med stången mot axel/bröst för att sedan råpressa i bakåtlutat läge. De slängde bak kroppen samtidigt som de tryckte stången uppåt, dvs de flyttade kroppen från stången och inte stången från kroppen.

filmjölk
2016-04-21, 10:09
Vet inte vartifrån du får att tröjan förkortar lyftvägen, det är snarare tvärtom tycker jag. Däremot så kanske det finns fler i världstoppen som är "extremtekniker" med tröja än klassiskt. Alltså, för att få ut mycket av en bänktröja är en kort lyftväg nästan garanterat ett pluss.

Det har jag fått uppfattningen av för att jag tycker mig ha sett det sambandet på film/sändning/Yt-klipp, men säger du att det är tvärtom så köper jag det, jag litar mer på din kunskap än min egen i frågan:)

Anders77
2016-04-21, 22:27
Någon som har koll på ungefär hur många nationer som brukar vara med på VM i styrkelyft eller bänkpress? För att vara aktuell för ett sommar-OS måste en sport ha utbredd verksamhet i minst 75 nationer.