handdator

Visa fullständig version : Vanligt med kärl/kapilärbildnig i senor?


Yip_man
2016-04-19, 14:18
Fick själv diagnostiserat kärlgenomväxt i båda knäsenorna något jag har haft fruktansvärt ont av (benspark på tomt magasin var tortyr). Nu efter en skrelosering är problemen nästan borta.

Men varför händer det och kan man göra något för att förebygga?

FinurligFilur
2016-04-21, 21:29
Nerv- och kärlsinväxt i senvävnad är ett vanligt tendinosfynd, i ditt fall patellarsenetendinos eller hopparknä. Detta beror oftast på en överansträningsskada som sedan läkt ihop felaktigt (notera att det inte är någon inflammation och därav är antiinflammatoriska läkemedel direkt kontraindicerat). Något som visat sig fungera bra mot tendinoser är att belasta senan under förlängning, även kallat excentrisk träning.

Sheogorath
2016-04-21, 21:41
Nu är du lite efter, Finurlig. Det där bollas fram och tillbaka hela tiden. Att det sker en kärlinväxt är klarlagt, men man har helt nyligen hittat inflammatoriska markörer vid tendinopatier vilket ju också förklarar varför kortisoninjektioner har så dramatiskt effekt (om än tillfälligt om klienten inte plockar bort stimulit som triggat tendinopatin).

Jag tror det var i senaste FYSIO-utskicket jag såg det, men jag ska kolla närmare och se om jag kan precisera källan.

Morty
2016-04-22, 13:20
Nu är du lite efter, Finurlig. Det där bollas fram och tillbaka hela tiden. Att det sker en kärlinväxt är klarlagt, men man har helt nyligen hittat inflammatoriska markörer vid tendinopatier vilket ju också förklarar varför kortisoninjektioner har så dramatiskt effekt (om än tillfälligt om klienten inte plockar bort stimulit som triggat tendinopatin).

Jag tror det var i senaste FYSIO-utskicket jag såg det, men jag ska kolla närmare och se om jag kan precisera källan.

Följ Seth O'neill, Jill Cook, Ebonie Rio och Sean Docking på Twitter så har du konstant det senaste senaste om tendinopatier. Cook går så långt som att kalla kortisoninjektioner för sengift.

Sheogorath
2016-04-22, 13:23
Då vet jag inte vilken verklighet Cook lever i. I klinisk praxis är det ställt bortom allt rimligt tvivel att en välriktad kortisoninjektion tillsammans med rätt regim och rehabilitering är den i vissa fall ENDA fungerande behandlingen.

Morty
2016-04-22, 13:38
Då vet jag inte vilken verklighet Cook lever i. I klinisk praxis är det ställt bortom allt rimligt tvivel att en välriktad kortisoninjektion tillsammans med rätt regim och rehabilitering är den i vissa fall ENDA fungerande behandlingen.

Afaik är hon kliniker likaväl som forskare. Men jag tänker inte säga ditt eller datt, bara att det är intressant och att hon och de andra jag nämnde är bland de bästa i världen på tendinopati.

Sheogorath
2016-04-22, 13:44
Frågan är om de är bäst i världen på att behandla tendinopati också. ;)

Morty
2016-04-22, 13:46
Frågan är om de är bäst i världen på att behandla tendinopati också. ;)

Byt ut coach mot kliniker:

Most scientists look at this & think "That's me with the wheel".Most coaches think "look at science's square wheels"

http://i.imgur.com/60D8Wnh.jpg/