handdator

Visa fullständig version : Kortisoninjektion in i muskel?


Velander
2016-04-18, 22:01
Hej, jag var idag på min VC som har en idrottsmottagning (ortoped) och denne gav mig en injektion med kortison rakt in i min Sartorius/skräddarmuskel i ljumsken då jag har haft en långvarig inflammation i den, eller det var iaf hans diagnos efter en snabb undersökning.
Hur som helst, när jag kom hem så sökte jag lite på Google om kortisoninjektioner och på flera sidor så står det att man absolut INTE ska injektera det direkt in i en muskel eller sena, varför står det dock inte.
Så jag gör ett försök och frågar här, då jag vet att det finns många kunniga på detta forumet, hur ligger det till? Kan det han gjorde ha orsakat någon permanent skada i min muskel?

Mvh

PureWhey
2016-04-18, 22:07
Jag vill inte ta kortison mot min pollen trots att det är det enda som hjälper nästan p.g.a. man sett atrofi.

Sheogorath
2016-04-18, 22:16
Om han gav dig sprutan i ljumsken satte han den förhoppningsvis i muskelfästet, i sena-ben-övergången, det så kallade tenoperiostet. Det är där man SKA sätta en kortisoninjektion om man ska behandla en tendinit (senfästesinflammation).

Det är riktigt att man inte bör sätta kortison i en muskelbuk p.g.a. risken för vävnadsskada. Gällande senor så går det i princip inte att injicera i en sena, men om man nu mot förmodan och med stor ansträngning lyckas pressa in vätska i den så kommer man skada den av trycket, d.v.s. mer av själva injektionen än av kortisonet. Däremot går det bra att injicera innanför en senskida (tänk dig som hylsa med glidmedel där senan kan löpa i), t.ex. tummens första senfack eller den som finns kring hälsenan. Alla senor har dock inte senskidor.

Velander
2016-04-18, 22:20
Jag vill inte ta kortison mot min pollen trots att det är det enda som hjälper nästan p.g.a. man sett atrofi.

Men det är i tablettform va? Detta verkar ju bara lokalt.
Men skulle jag förlora lite muskelmassa i min Sartorius och närliggande muskler så skulle det inte göra något om det kan skynda på läketiden, atrofin lär ju inte vara något jämfört med den som 8 v utan lår/röv träning har orsakat.

Velander
2016-04-18, 22:39
Om han gav dig sprutan i ljumsken satte han den förhoppningsvis i muskelfästet, i sena-ben-övergången, det så kallade tenoperiostet. Det är där man SKA sätta en kortisoninjektion om man ska behandla en tendinit (senfästesinflammation).

Jag är rätt säker på att han satte den i muskelbuken eller precis vid sidan av Sartorius, här (https://anonmgur.com/up/e671a918aab620380d4a7a0fb9716b6c.jpg) har du en bild på vart han satte den.

Rahf
2016-04-18, 22:51
En kortisoninjektion kan verka försvagande på närliggande vävnad, men det lär knappast vara någon fara så länge det inte är en återkommande behandling. Följ läkarens råd gällande rörelse och träning.

För övrigt är bilden helt värdelös för mig. Det finns ju ingen referens på vad som är vad. Pekar du på magen, ljumsken, eller en rygg?

MasterChief
2016-04-18, 22:55
Jag är rätt säker på att han satte den i muskelbuken eller precis vid sidan av Sartorius, här (https://anonmgur.com/up/e671a918aab620380d4a7a0fb9716b6c.jpg) har du en bild på vart han satte den.

Nu vet jag inte hur nålen såg ut, men nålsticket är ju inte samma ställe som stället där vätskan injiceras? Hade han inte en sprutan vinklad? Såg du hur långt in han förde sprutan? En ortoped som inte kan sätt en kortisonspruta rätt låter ju lite märkligt.

MasterChief
2016-04-18, 22:58
En kortisoninjektion kan verka försvagande på närliggande vävnad, men det lär knappast vara någon fara så länge det inte är en återkommande behandling. Följ läkarens råd gällande rörelse och träning.

För övrigt är bilden helt värdelös för mig. Det finns ju ingen referens på vad som är vad. Pekar du på magen, ljumsken, eller en rygg?

Jag skulle våga gissa av bilden att ursprunget är ett par centimeter upp klockan 11. Tycker mig se höftbenet.

Velander
2016-04-18, 23:06
En kortisoninjektion kan verka försvagande på närliggande vävnad, men det lär knappast vara någon fara så länge det inte är en återkommande behandling. Följ läkarens råd gällande rörelse och träning.

För övrigt är bilden helt värdelös för mig. Det finns ju ingen referens på vad som är vad. Pekar du på magen, ljumsken, eller en rygg?

Okej, det vara bara en engångsbehandling, och jag pekar på ljumsken (https://anonmgur.com/up/aa6ddd077fbcb4c5f8a1552c393a9e1c.jpg).

Nu vet jag inte hur nålen såg ut, men nålsticket är ju inte samma ställe som stället där vätskan injiceras? Hade han inte en sprutan vinklad? Såg du hur långt in han förde sprutan? En ortoped som inte kan sätt en kortisonspruta rätt låter ju lite märkligt.

Han vinklade den åt flera olika håll under tiden som han sprutade in kortisonet.

PureWhey
2016-04-19, 07:50
Men det är i tablettform va? Detta verkar ju bara lokalt.
Men skulle jag förlora lite muskelmassa i min Sartorius och närliggande muskler så skulle det inte göra något om det kan skynda på läketiden, atrofin lär ju inte vara något jämfört med den som 8 v utan lår/röv träning har orsakat.

Nej.

Sheogorath
2016-04-19, 12:43
Okej, det vara bara en engångsbehandling, och jag pekar på ljumsken (https://anonmgur.com/up/aa6ddd077fbcb4c5f8a1552c393a9e1c.jpg).



Han vinklade den åt flera olika håll under tiden som han sprutade in kortisonet.

Om han vinklade nålen snett uppåt (mot huvudet) så bör nålspetsen stå mot ben, i själva muskelfästet där kortisonet ska ligga. Att man vinklar och sprutar på olika ställen vid den här typen av injektioner är för att täcka in så stor del av fästet som möjligt.

Sprutade han rakt ner eller vinklade nedåt mot fötterna så ser det inte rätt ut.

Sheogorath
2016-04-19, 12:46
Sitter för övrigt på tåget på väg till Göteborg för att assistera som lärare vid en kurs i teknik vid kortisoninjektioner. :D