handdator

Visa fullständig version : Pirr i underlivet vid ligamentskada?


myrr
2016-04-18, 21:07
Har världens konstigaste symptom. Förra året vrickade jag ena foten upprepade gånger (kunde såklart inte låta bli att vara lite för aktiv) och efter ett tag fick jag en ihållande, "varm", nästan lite bultande känsla från foten. Ont, men mer dovt och inte "akut", eller "knivhuggs-"ont. Det konstiga var att när jag provocerade foten kröp som långsamma impulser upp i benet, och slutade i underlivet. I vissa perioder (efter överansträngning) var det som ett lågmält konstant "klitoris-pirr". Nu fått tillbaka samma konstiga känsla, fast efter knäskada! Har inte vågat nämna detta när jag gått till doktor/sjukgymnast för det, utan beskrivit det mer som att jag "blir illamående" eller att "det känns i magen" men ärligt, så känns det mer i underlivet. Ngn som varit med om ngt liknande?

Diomedea exulans
2016-04-19, 09:38
Jag har inte upplevt samma sak, men har märkt att smärta i nedre ryggen kan göra mig bajsnödig (seriöst). Så det verkar helt klart som att skador i intilliggande regioner kan ha effekt på vad som sker mellan benen, gissningsvis för att de är sammankopplade med nerver.

Jag tycker du ska ta upp det med din doktor. Det vore mycket oprofessionellt om hen inte tog det på allvar.

Jag förstår att du inte vill prata om det, de första åren jag gick till psykolog vågade jag inte nämna mina mest pinsamma besvär. Du får tänka på att de är tränade i att höra de mest galna grejer utan att reagera oprofessionellt.

Dovahkiin
2016-04-19, 11:53
Jag tror nervsignaler ofta kan korsas med andra nervbanor eller att hjärnan tolkar signaler från nerver intill varandra knasigt, så man får märkliga känslor.

Exempelvis upplever jag om bröstvårtorna berörs lätt att det pirrar i benen, främst låren, och delvis och ner mot fötterna, väldigt tydligt och direkt. Alltid haft det så, och är ju inget som gör mig något, men det känns rätt udda.

Var inte rädd att fråga läkare eller sjukgymnaster om sådant här...de jobbar med kroppar dagarna i ända, de har hört märkligare saker, jag lovar.

Rolfarsson
2016-04-19, 12:14
Så det verkar helt klart som att skador i intilliggande regioner kan ha effekt på vad som sker mellan benen, gissningsvis för att de är sammankopplade med nerver.

Helt klart, när min L5 buktade så upplevde jag frekvent pirrningar i röven, även en kollega till mig som håller på att rehabilitera ett diskbråck i ländryggen har nu gått omkring med smärta i pungen i flera månader.

Sheogorath
2016-04-19, 20:38
Helt klart, när min L5 buktade så upplevde jag frekvent pirrningar i röven, även en kollega till mig som håller på att rehabilitera ett diskbråck i ländryggen har nu gått omkring med smärta i pungen i flera månader.

Fast det här är något annat. Det du beskriver beror på direkt tryck mot nerverna som löper till dessa område. Däremot har man inga nervbanor från bröstvårtorna till låren, eller från foten till klitoris. Sådana saker får gå via andra vägar.

PureWhey
2016-04-21, 11:32
Fast det här är något annat. Det du beskriver beror på direkt tryck mot nerverna som löper till dessa område. Däremot har man inga nervbanor från bröstvårtorna till låren, eller från foten till klitoris. Sådana saker får gå via andra vägar.

Skulle tagit fotflörting till nästa nivå

shut teh face
2016-05-02, 12:42
Jag får alltid ont i pungen när jag nyser
:(