handdator

Visa fullständig version : Guarkärnmjöl - tog jag för mycket?


Trunker
2016-04-18, 06:30
Hittade äntligen guarkärnmjöl på ICA häromdagen och har hört att man ska kunna få till enorma mängder proteinfluff med bara lite casein, en skvätt mjölk och sedan vatten.

Hurra! - Tänkte jag såklart!
Är på diet och tänkte att jag kan fylla magen enormt till så lite som knappt 100kcal.


Nåväl, dagen bestod av att prova alla sorters blandningar med kasein, banan, keso, almond milk, havremjölk, vatten.

För att se vilken fluff som blev godast.

Det jag hört dock är att man egentligen ska stå och vispa i minst 10 minuter?
Jag har en stavmixer så inte fan orkade jag stå så länge utan jag hällde i med guarkärnmjöl efter ngn minut om jag insåg att det inte blev hårt.

Konsumerade nog 60g guarkärnmjöl under det dygnet.

Natten till idag var väl inte underbar precis...
Hade en del kramper i magen och vaknade för toalettbesök titt som tätt.
Även morgonen startade med ett låååååångt toalett besök.
Nu vet jag inte om jag ens kan gå till jobbet för jag måste gå tillbaka till toan var 10e minut..

Så vad hände?
Tål jag inte guarkärnmjöl?
Har ju ätit det i glass, ketchup och allt annat det används till i vanliga fall.

Eller gjorde jag bara fel och tog för mycket?
Gissar på att man behöver en bråkdel av mängden jag använt och att man ska vispa LÄNGE och eventuellt ställa det i kylen ett tag?

Gjorde så med en av fluffen igår och märkte att den blev stenhård så nog vart jag lite otålig när jag blandade i massor med guarkärnmjöl, mixade 2 minuter och sen satte mig och åt.
Kändes bara efter några minuter som en tung känsla i magsäcken.
Tog såklart detta positivt just då eftersom det var extremt mättande, men det blev ju inte så bra sen.

Vill inte ge upp guarkärnmjöl för tror verkligen jag hittat något som kan hjälpa mig på deffen, men kanske jag ska göra annorlunda hädanefter?

Tips?

Wzup2u
2016-04-18, 20:32
För mkt kan ha laxerande effekt (kan)... att du ätit ketchup blabla m.m innan javisst! men räkna med att du får i dig ännu mer nu därav reaktionen kanske.

baystone
2016-04-20, 17:43
Hittade äntligen guarkärnmjöl på ICA häromdagen och har hört att man ska kunna få till enorma mängder proteinfluff med bara lite casein, en skvätt mjölk och sedan vatten.

Hurra! - Tänkte jag såklart!
Är på diet och tänkte att jag kan fylla magen enormt till så lite som knappt 100kcal.


Nåväl, dagen bestod av att prova alla sorters blandningar med kasein, banan, keso, almond milk, havremjölk, vatten.

För att se vilken fluff som blev godast.

Det jag hört dock är att man egentligen ska stå och vispa i minst 10 minuter?
Jag har en stavmixer så inte fan orkade jag stå så länge utan jag hällde i med guarkärnmjöl efter ngn minut om jag insåg att det inte blev hårt.

Konsumerade nog 60g guarkärnmjöl under det dygnet.

Natten till idag var väl inte underbar precis...
Hade en del kramper i magen och vaknade för toalettbesök titt som tätt.
Även morgonen startade med ett låååååångt toalett besök.
Nu vet jag inte om jag ens kan gå till jobbet för jag måste gå tillbaka till toan var 10e minut..

Så vad hände?
Tål jag inte guarkärnmjöl?
Har ju ätit det i glass, ketchup och allt annat det används till i vanliga fall.

Eller gjorde jag bara fel och tog för mycket?
Gissar på att man behöver en bråkdel av mängden jag använt och att man ska vispa LÄNGE och eventuellt ställa det i kylen ett tag?

Gjorde så med en av fluffen igår och märkte att den blev stenhård så nog vart jag lite otålig när jag blandade i massor med guarkärnmjöl, mixade 2 minuter och sen satte mig och åt.
Kändes bara efter några minuter som en tung känsla i magsäcken.
Tog såklart detta positivt just då eftersom det var extremt mättande, men det blev ju inte så bra sen.

Vill inte ge upp guarkärnmjöl för tror verkligen jag hittat något som kan hjälpa mig på deffen, men kanske jag ska göra annorlunda hädanefter?

Tips?
Jag använder xantangummi i fluffen. Kör en tesked till en portion, funkar jättebra och behöver inte vispa en evighet. Sen finns det dom som tar lite mer för att få en stor bunke fluff, sök proteinfluff xantangum på YouTube så får du se hur bra det funkar. Kan ju vara ett alternativ

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Trunker
2016-04-21, 18:28
Jag använder xantangummi i fluffen. Kör en tesked till en portion, funkar jättebra och behöver inte vispa en evighet. Sen finns det dom som tar lite mer för att få en stor bunke fluff, sök proteinfluff xantangum på YouTube så får du se hur bra det funkar. Kan ju vara ett alternativ

Skickat från min A0001 via Tapatalk

fick hem min beställning på xantangummi och det funkar mkt bättre med mindre magproblem!

Guarkärnmjölet var bara ett substitut medans jag väntade på ordern!
Får man fråga vart du beställt från?