handdator

Visa fullständig version : Deff eller bulk? Valet och kvalet


fecca
2016-04-17, 20:02
Tjamors. Ska börja med att säga att jag knappt har gymmat ett år nu. Det går bra; jag ökar, får bättre teknik och jag tycker bara det blir roligare och roligare. Snittar väl i nuläget ungefär 4 pass i veckan, kommer aldrig under 3 pass och toppar på 6, beroende på "måsten" och andra tidskrävande saker.

Började träna i maj förra året och gick ner 12kg(var lite småfet) mellan maj och januari, från 85 till 73 på 184cm. La säkert på en del muskler också, eller så dök de bara fram iom ett nästan konstant kaloriunderskott.
I början på februari bestämde jag mig för att börja med ett kaloriöverskott och satsa på att bygga lite muskler istället. Har sedan dess gått upp till 80kg+ igen, med mer muskler och tyngre lyft, vilket alltid är härligt.

I och med att jag inte har haft något större koll på exakt hur mycket kalorier jag behöver och gör av med så har de senaste månaderna blivit mycket av en testperiod för att ta reda på just det.
Februari och mars bestod av ett snitt på ungefär 3000-3500kcal in. I april har jag börjar äta mindre på vilodagarna, och landar då på ungefär 2500-3000kcal in. Ligger på 150-200g protein och 50-100g fett om dagen.
Kan även säga att helgerna brukar bli väldigt höftade då det blir svårt att få exakta siffror med middagar ute och lite mindre struktur överlag på dagen. Men kan väl ganska säkert säga att snittet ligger på samma som ovan, men med större marginaler.

Det är så svårt att basera något på data i och med att det skiftar så mycket från dag till dag. Mars gick jag upp 2.6kg, t.ex., medan i april ligger jag ung. +-0 med samma upplägg.

Jag har en fitbit charge hr som enda sätt att få en ungefärlig siffra på hur många kalorier som går ut. jag vet att jag aldrig riktigt kan lita på de siffrorna, så jag gör inte det, men det är kul att se lite statistik oavsett.
har en fitbitvåg också som går varm varje dag/morgon. Den mäter fettprocent också, men vet även där att det absolut inte är tillförlitligt. Fettprocenten har gått från ca. 15% till 18%+ sen i januari.

Jag är fortfarande i valet eller kvalet om huruvida jag orkar bulka på och känna mig lite småfet(betoning på lite, enligt flickvän). Hade ju varit kul att bulkat tidigare så jag kunde deffat lite inför sommaren, men det är bara en lyx i nuläget.
Jag är väldigt orolig för att äta för lite och därmed missa muskler, därav ett kanske tillsynes för stort överskott.

Så det finns väl egentligen ingen direkt fråga här. Tips hade varit uppskattat.
Äter jag för mycket? Hur hade ni gjort? Bulka? Deffa?

Bonusfråga: kan man/går det/är det smart/gynnsamt att bulka och deffa kortare perioder? Typ 2 månader om vartannat.

fecca
2016-04-17, 20:40
Kan tilllägga, för att få en hum om var jag ligger muskelmässigt, mitt 1RM.
Är i min mening toksvag, och det speglas i resultaten, men de går som sagt uppåt.

Rena gissningar utifrån resultat.
Bänk: 70+
Mark: 125
Press: 40+
Böj: 85

paropirat
2016-04-25, 17:24
Jag hade lagt mig på kaloribalans med fokus på högt proteinintag, och dragit nytta av att du har stora styrkeökningar kvar att hämta ut samt att du tycker träningen är rolig!