handdator

Visa fullständig version : fel på myfitnesspal?


erinome
2016-04-17, 14:30
Det står att jag har ätit 1902 kcal och har 898 kcal kvar att äta idag. Men går man in på näringsvärden så står det att jag har ätit 93 g fett, vilket är det jag ska äta idag. Sen står det att jag har ätit 13 g kolhydrater för mycket och 8 g protein för lite. Jag vet inte riktigt hur man ska räkna men oavsett så är detta inte i närheten av de 898 kcal det står att jag har kvar att äta. Det är väl ca 4 kcal per gram för protein och kolhydrater och ca 9 kcal per gram för fett? Det verkar som att de makron det står att jag ska äta inte blir de kalorier jag ska äta.

PureWhey
2016-04-17, 15:15
Det är du som missuppfattar.

erinome
2016-04-17, 15:16
Det är du som missuppfattar.

Missuppfattar vad?

kvarnis
2016-04-17, 15:56
Du har ätit något livsmedel idag där appen bara räknat ihop kcal och inte makrofördelningen?

kaspen
2016-04-17, 16:28
Hur många gram kolhydrater och protein ska det vara?

erinome
2016-04-17, 16:32
Du har ätit något livsmedel idag där appen bara räknat ihop kcal och inte makrofördelningen?Förstår jag inte varför den skulle gjort det.

Hur många gram kolhydrater och protein ska det vara?kolhydrater: ätit 363 g, mål 350 g

protein: ätit 132 g, mål 140 g

Beemel
2016-04-17, 16:55
Förstår jag inte varför den skulle gjort det.

kolhydrater: ätit 363 g, mål 350 g

protein: ätit 132 g, mål 140 g

Borde ju tillsammans med fettet ge strax över 2800 kcal. Du har inte lagt in någon träning som den räknar kompensation för?

PureWhey
2016-04-17, 17:04
Borde ju tillsammans med fettet ge strax över 2800 kcal. Du har inte lagt in någon träning som den räknar kompensation för?

Det gör den.

erinome
2016-04-17, 17:54
Borde ju tillsammans med fettet ge strax över 2800 kcal. Du har inte lagt in någon träning som den räknar kompensation för?Nej, jag har inte lagt in någon träning.

Kalorimålet är 2800 kcal exakt. Den säger att jag har ätit 1902 kcal och har 898 kcal kvar. 1902+898=2800 så det stämmer.

Men sen säger den att jag ätit 93 g fett, vilket är målet.

93x9=837

Ungefär 837 kcal borde det vara från fett.

Den säger att jag har ätit 132 g protein, och att jag har 8 g kvar att äta.

132x4=528

8x4=32

Det borde vara ungefär 528 kcal från protein, och 32 kcal från protein kvar att äta.

Den säger att jag har ätit 363 g kolhydrater, och att jag har ätit 13 g kolhydrater för mycket.

363x4=1452

13x4=52

Det borde vara ungefär 1452 kcal från kolhydrater, och 52 kcal från kolhydrater som jag ätit för mycket.

837 kcal från fett + 528 kcal från protein + 1452 kcal från kolhydrater = 2817 kcal

Ja, räknar man de makron den uppger borde jag ha ätit 2817 kcal redan, och ändå säger den att jag bara har ätit 1902 kcal.

Trunker
2016-04-18, 09:27
Det står att jag har ätit 1902 kcal och har 898 kcal kvar att äta idag. Men går man in på näringsvärden så står det att jag har ätit 93 g fett, vilket är det jag ska äta idag. Sen står det att jag har ätit 13 g kolhydrater för mycket och 8 g protein för lite. Jag vet inte riktigt hur man ska räkna men oavsett så är detta inte i närheten av de 898 kcal det står att jag har kvar att äta. Det är väl ca 4 kcal per gram för protein och kolhydrater och ca 9 kcal per gram för fett? Det verkar som att de makron det står att jag ska äta inte blir de kalorier jag ska äta.


Det är dessvärre så att det står fel på livsmedel du scannar.

Har kollat flera livsmedel och kcal stämmer inte överrens med prot, carbs, fat.

Beemel
2016-04-18, 10:44
Det är dessvärre så att det står fel på livsmedel du scannar.

Har kollat flera livsmedel och kcal stämmer inte överrens med prot, carbs, fat.

Vad menas med "flera"?
2? 10? Majoriteten?
Några exempel?

Jag har inte stött på mer än en handfull felmärkta produkter i mitt liv (eller den delen av livet som jag brytt mig om sådant iallafall) tycker det är relativt ovanligt med fel. Eller så har jag bara "tur" när jag köper mina matvaror.
Eller menar du att det står fel i appen? (För det har jag ingen aning om huruvida det gör då jag inte använder den)


Sen gör ju många misstaget att räkna på att prot. kolh. och fett innehåller exakt 4, 4, 9kcal per gram. Och tror det är felmärkt när det diffar 3-4 kcal från den uträkningen.
Men det är ju inte problemet i detta fall (tror jag)

PureWhey
2016-04-18, 11:13
Vad menas med "flera"?
2? 10? Majoriteten?
Några exempel?

Jag har inte stött på mer än en handfull felmärkta produkter i mitt liv (eller den delen av livet som jag brytt mig om sådant iallafall) tycker det är relativt ovanligt med fel. Eller så har jag bara "tur" när jag köper mina matvaror.
Eller menar du att det står fel i appen? (För det har jag ingen aning om huruvida det gör då jag inte använder den)


Sen gör ju många misstaget att räkna på att prot. kolh. och fett innehåller exakt 4, 4, 9kcal per gram. Och tror det är felmärkt när det diffar 3-4 kcal från den uträkningen.
Men det är ju inte problemet i detta fall (tror jag)

Har stött på 2 produkter bara senaste veckorna där kcal och innehåll inte stämmer överens. En juice tror jag det var samt någon sås.

Beemel
2016-04-18, 11:25
Har stött på 2 produkter bara senaste veckorna där kcal och innehåll inte stämmer överens. En juice tror jag det var samt någon sås.

Som sagt, jag har väl tur.

erinome
2016-04-18, 17:20
Ja, det verkar som att kalorier inte stämmer överens med makron på vissa livsmedel. Jag kollade alla livsmedel jag ätit den dagen och det ser ut som att kokt ris och lax var de som var fel. Eftersom kcal på appen inte var exakt det jag räknade fram mer än på något enstaka livsmedel, utan antingen lite mer eller lite mindre, så kan man kanske inte säga exakt att det var ris och lax, men jag kan säga att dessa två var de som stod för felet ändå, då det var ett mycket större fel på dem än på andra livsmedel.

Om jag räknade 4 kcal per gram protein och kolhydrater och 9 kcal per gram fett för ris, dvs med de siffror för makron som appen visar, så fick jag 1252,8 kcal, men appen säger 468 kcal. För lax fick jag 465,8 kcal men appen säger 337 kcal. Dessa två ger tillsammans ett fel på 943,6 kcal. Skillnaden mellan totala kcal framräknat från makron och totala kcal som appen säger var 916 kcal; det är för att många livsmedel var 2-3 kcal mindre än man fick om man räknade från makrona.

Detta är för jävla dåligt tycker jag. Skitapp. Om vem som helst ska kunna lägga in livsmedel, och så tror jag det är, då borde man åtminstone ha ett betygssystem där folk kunde rösta upp livsmedel som hade rätt uppgifter och rösta ned livsmedel med felaktiga uppgifter. Myfitnesspal är i princip helt värdelöst enligt min åsikt.

Rawrx
2016-04-18, 18:07
Detta är för jävla dåligt tycker jag. Skitapp. Om vem som helst ska kunna lägga in livsmedel, och så tror jag det är, då borde man åtminstone ha ett betygssystem där folk kunde rösta upp livsmedel som hade rätt uppgifter och rösta ned livsmedel med felaktiga uppgifter. Myfitnesspal är i princip helt värdelöst enligt min åsikt.

En del är ju 'verified' och de kan man nog lita på, men annars får man kolla så att siffrorna stämmer på det man scannar in, för ibland gör det inte det, som du märkt.

erinome
2016-04-18, 18:40
En del är ju 'verified' och de kan man nog lita på, men annars får man kolla så att siffrorna stämmer på det man scannar in, för ibland gör det inte det, som du märkt.Jag har aldrig sett något "verified", vad jag minns. Det kan inte vara många procent av livsmedlen? Hur gör du själv, kollar du så att siffrorna stämmer på allt du loggar? Då tappar man ju halva poängen med en app som myfitnesspal tycker jag. På min mobil sparas dessutom inte alla livsmedel jag loggar i "recent" verkar det som, vilket också är dåligt.

F Ultra
2016-04-18, 21:27
Jag väljer ofta att lägga in alla mina livsmedel för hand eftersom jag också noterat alla fel som folk lagt in (efterhand så har man ju byggt upp en egen liten databas med livsmedel så det är ju numera sällan som jag behöver lägga upp nya livsmedel). Men detta kommer du inte ifrån oavsett vilken app du använder, samtliga appar hämtar sin data från sina användare.

Det där med logg i recent tror jag är en inställning någonstans.

erinome
2016-04-19, 08:14
Jag väljer ofta att lägga in alla mina livsmedel för hand eftersom jag också noterat alla fel som folk lagt in (efterhand så har man ju byggt upp en egen liten databas med livsmedel så det är ju numera sällan som jag behöver lägga upp nya livsmedel).
Var tar du uppgifterna ifrån? Paketet? Om det inte står på paketet eller är lösvikt?

Men detta kommer du inte ifrån oavsett vilken app du använder, samtliga appar hämtar sin data från sina användare.De borde ha någon slags betygssystem.

PureWhey
2016-04-19, 08:30
Jag väljer ofta att lägga in alla mina livsmedel för hand eftersom jag också noterat alla fel som folk lagt in (efterhand så har man ju byggt upp en egen liten databas med livsmedel så det är ju numera sällan som jag behöver lägga upp nya livsmedel). Men detta kommer du inte ifrån oavsett vilken app du använder, samtliga appar hämtar sin data från sina användare.

Det där med logg i recent tror jag är en inställning någonstans.

Såvida det inte stämmer på förpackningen eller ifall man scannar in streckkoden bör man såklart göra en liten egen entry :-P Det är väl dock inte så ofta, eller? Inte vart något större prob för mig iaf.

erinome
2016-04-19, 08:41
Såvida det inte stämmer på förpackningen eller ifall man scannar in streckkoden bör man såklart göra en liten egen entry :-P Det är väl dock inte så ofta, eller? Inte vart något större prob för mig iaf.
Brukar du inte få fel uppgifter från myfitnesspal? Konstigt att jag fick två livsmedel med fel på samma dag då.

Rawrx
2016-04-19, 09:35
Jag har aldrig sett något "verified", vad jag minns. Det kan inte vara många procent av livsmedlen? Hur gör du själv, kollar du så att siffrorna stämmer på allt du loggar? Då tappar man ju halva poängen med en app som myfitnesspal tycker jag. På min mobil sparas dessutom inte alla livsmedel jag loggar i "recent" verkar det som, vilket också är dåligt.

Det stämmer nog att det inte är så stor andel, och ja, jag brukar ta en snabb koll att det stämmer. När jag använder MFP brukar jag å andra sidan undvika att köpa sånt som kan vara svårt att få in rätt kalorivärden för :D

PureWhey
2016-04-19, 09:39
Brukar du inte få fel uppgifter från myfitnesspal? Konstigt att jag fick två livsmedel med fel på samma dag då.

Har aldrig haft problem med appen cofffee

erinome
2016-04-19, 10:08
Det stämmer nog att det inte är så stor andel, och ja, jag brukar ta en snabb koll att det stämmer. När jag använder MFP brukar jag å andra sidan undvika att köpa sånt som kan vara svårt att få in rätt kalorivärden för :D
Vad menar du med "sånt som kan vara svårt att få in rätt kalorivärden för"?

Rawrx
2016-04-19, 11:06
Vad menar du med "sånt som kan vara svårt att få in rätt kalorivärden för"?

Bröd ur 'nygräddat'-hyllan, matlådor som saknar näringsvärdesdeklaration. Andra ovanliga produkter som man kan misstänka ingen har orkat lägga in. Sådant man inte äter hela förpackningen av på en gång, eller sådant som har näringsvärde per 'färdig' produkt och är krångligt att räkna på (favoritpannkakor :D).

Men det går ju alltid att uppskatta. Jag brukar lägga in en egen höftning som kalorier i värsta fall.

erinome
2016-04-19, 12:15
Bröd ur 'nygräddat'-hyllan, matlådor som saknar näringsvärdesdeklaration. Andra ovanliga produkter som man kan misstänka ingen har orkat lägga in. Sådant man inte äter hela förpackningen av på en gång, eller sådant som har näringsvärde per 'färdig' produkt och är krångligt att räkna på (favoritpannkakor :D).

Men det går ju alltid att uppskatta. Jag brukar lägga in en egen höftning som kalorier i värsta fall.Ok, jag förstår. Ris och lax var ju lätta livsmedel att få in rätt värden för. Dock blir det lätt 15 olika livsmedel på en dag ändå. Men jag antar att jag får börja kontrollera, alternativt lägga in egna livsmedel. Jag kan typ bara laga 2 rätter ändå...

F Ultra
2016-04-19, 22:15
Var tar du uppgifterna ifrån? Paketet? Om det inte står på paketet eller är lösvikt?

Om det inte står på paketet så kan det ju definitivt inte vara rätt i MFP heller ;) och enkelt sagt så hoppar jag sådana livsmedel under de dagar där det känns viktigt att ha stenkoll på kalorier mm. För lösvikt så har jag min hederliga digitalvåg, alltid redo :)

Såvida det inte stämmer på förpackningen eller ifall man scannar in streckkoden bör man såklart göra en liten egen entry :-P Det är väl dock inte så ofta, eller? Inte vart något större prob för mig iaf.

Eftersom jag började med en VLCD så var jag extremt nojig med t.ex salt i början och det är inte korrekt inmatat på någon produkt. Appen vill ha antal mg natrium men om de ens matar in det så om det står "salt: 1g" så matar de in 1mg natrium (istället för 400mg). Jag har även sett en del livsmedel där folk matat in "0" som antal kalorier på produkter som är väldigt kaloritäta så antar att de ville fuska för sig själva eller nått.

Verified brukar markeras med en grön liten ikon, den ska då innebära att siffrorna verifierats av tillverkaren men har hänt ett par ggr när jag jämfört med paketet att det inte har stämt ändå.

Sen missuppfattar ju folk 100g, antal serveringar osv hej vilt så ibland ligger per 100g siffrorna inmatade som per 33g produkt, ibland tvärt om.

Egentligen så borde någon ta fram en helsvensk app som går direkt mot SLV:s databas istället, den litar jag betydligt mer på!

Trunker
2016-04-20, 05:55
Vad menas med "flera"?
2? 10? Majoriteten?
Några exempel?

Jag har inte stött på mer än en handfull felmärkta produkter i mitt liv (eller den delen av livet som jag brytt mig om sådant iallafall) tycker det är relativt ovanligt med fel. Eller så har jag bara "tur" när jag köper mina matvaror.
Eller menar du att det står fel i appen? (För det har jag ingen aning om huruvida det gör då jag inte använder den)


Sen gör ju många misstaget att räkna på att prot. kolh. och fett innehåller exakt 4, 4, 9kcal per gram. Och tror det är felmärkt när det diffar 3-4 kcal från den uträkningen.
Men det är ju inte problemet i detta fall (tror jag)
I ärlighetens namn så majoriteten.

Kollade till och med vanlig pasta och där stämde inte min uträkning av totala kcals uträknat efter macros med paketet kcal.

Och då räknade jag en gång med 4kcal per carb/prot samt 9kcal per fat samt då 4.1kcal och 9.3kcal (som ska vara mer exakt).

Det var MÅNGA livsmedel som var såhär och jag märkte att om jag fyllde mina macros för dagen kom jag ALLTID över kcals.

Så det jag gör nu under deffen är att sätta protein samt fett på macros och sedan carbs upp tills jag fyller kcal.

Vad du väljer att göra, följa kcal eller macros, är upp till dig. Bara du följer samma konstant.

Dock tror jag att kcal är mer noggrant på innehållet än macros för sig så jag väljer att göra på detta viset, framförallt när jag deffar och inte vill riskera att gå över kcal.

EXEMPEL: Fullkornspasta från Fusilli

Per 100g:
350kcal
Fett: 2g
Carb: 65g
Protein: 14g

Räknar ihop det, först med 4kcal per carb/prot och 9 per fett
Och sedan med 4.1kcal per carb/prot och 9.3 per fett.

18 + 260 + 56 = 334
18.6 + 266.5 + 57.4 = 342.5

Blir inte 350kcal som paketet säger!

erinome
2016-04-20, 06:35
Om det inte står på paketet så kan det ju definitivt inte vara rätt i MFP heller ;) Det är jag inte säker på. Felet med lax och ris i mitt fall var ju att när man räknade ut kalorierna utifrån makrona så var det inte alls det som angavs.

och enkelt sagt så hoppar jag sådana livsmedel under de dagar där det känns viktigt att ha stenkoll på kalorier mm. För lösvikt så har jag min hederliga digitalvåg, alltid redo :)Ok. Jag tänkte på sådant som grönsaker, frukt, potatis och liknande. Det är ju ofta lösvikt och det brukar inte stå näringsinnehåll eller kalorier någonstans.

Egentligen så borde någon ta fram en helsvensk app som går direkt mot SLV:s databas istället, den litar jag betydligt mer på!Ok, där är ett exempel på var man kan ta uppgifter då.

AntonHA
2016-04-20, 08:24
Ett fel jag stött på på MFP är att pommes pinnes skulle innehålla 200g kolhydrater per 100g :D

F Ultra
2016-04-20, 23:09
Det är jag inte säker på. Felet med lax och ris i mitt fall var ju att när man räknade ut kalorierna utifrån makrona så var det inte alls det som angavs.
Ok. Jag tänkte på sådant som grönsaker, frukt, potatis och liknande. Det är ju ofta lösvikt och det brukar inte stå näringsinnehåll eller kalorier någonstans.

Ok, där är ett exempel på var man kan ta uppgifter då.

Precis, när det gäller frukt och grönt så går jag hårt på SLV:s databas, där finns mängder med roliga siffror att grotta ner sig i :)