handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om kroppsviktsövningar (gymnastik, calisthenics, m.m.)


Sidor : [1] 2 3 4 5 6

Termy
2016-04-17, 10:11
I denna tråd tänkte jag att alla intresserade kunde skriva och konversera gällande gymnastik, kroppsövningar i allmänhet, calisthenics och allt vad ni vill kalla det, vare sig det är på nybörjar/hobbynivå, mer avancerade eller rentav tävlande individer eller ambitioner mot dessa nivåer.

Länkar, tips och trix, allehanda diskussioner om vad som helst inom ämnet vore trevligt. Det behöver inte vara inom något speciellt "system". Hoppas det finns många här som är intresserade!

Själv har jag precis börjat försöka inkorporera mer av dessa typer av övningar in i min träning, efter att ha misslyckats med att försöka med det för 3 år sedan efter ett diskbråck då jag fick sluta träna på gym och sedan hålla mig till kroppsviktsövningar som chins, dips m.m. (ryggen var ej redo för sådant då).

Nu börjar jag igen sakta men säkert, och håller å att läsa bl.a. Coach Sommers bokserier s.k. "Foundation", "Handstand" och "Rings" vilka iaf för mig verkar vara lysande och ge gott om inspiration för hur man börjar på basal nivå med töjningar, övningar för styrka, teknik och kroppskontroll m.m. med stegvisa progressioner mot mer och mer avancerade tekniker.

Utöver övrig träning känns det kul som bara den är det att hålla på med sånt där :)

Några länkar:
Coach Sommers GymnasticBodies youtubekanal (https://www.youtube.com/user/GymnasticBodies/videos)
GymnasticBodies forum (https://www.gymnasticbodies.com/forum/)
"Antranik" (http://antranik.org/), en bra sida med tips om övningar/progressioner
FitnessFAQ (https://www.youtube.com/user/FitnessFAQs), gymnastiskt tränande individ och tillika fysioterapeut.
Bygga sin egen (http://extremistpullup.com/do-it-yourself/) bar-ställning hemma, om man vill hålla på med front/back levers, romerska ringar och sådant i hemmet.

dmoller
2016-04-17, 13:25
Ringdips = Övning from the gods

Spelevink
2016-04-17, 13:49
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?

Alkro
2016-04-17, 14:32
Hej!

Jag har precis fått upp ögonen för kroppsviktsträning och kör det som ett komplement till sedvanliga basövningar.

Just nu försöker jag bli bättre på:
Stå på händer, klarat 4-5 sekunder som bäst
L-sits, långt kvar här!
Ringdips, klarar 3 st med dålig teknik.
Benlyft med fötterna ända upp till stången, 3 st med nästan helt raka ben.

En sak som förvånade mig lite är att mina underarmar blivit betydligt större på bara ett par veckors träning. Stå på händer/crowpose verkar väldigt bra för att få starkare underarmar.

Termy
2016-04-17, 14:43
Hur långt har du kommit med L-sits Alkro? Långt kvar här också, men jag försöker enligt den här (http://antranik.org/l-sit-tutorial/) progressionen. Även om magstyrkan och styrkan i rectus femoris finns för att hålla benen uppe (även om det krampar som fan) så verkar jag inte ha styrkan att vidhålla depression av skulderbladen när jag släpper på stödet helt och håller hela kroppstyngden =/

Termy
2016-04-17, 14:46
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?

Ja, tråden är tänkt att inte bara omfatta sporten gymnastik i sig, även om man inom calisthenics (om man nu definierar det som ett "system" i sig) återfinner en del som de gör i gymnastik. Här är det tänkt att man ska kunna posta allt möjligt inom det här. Det kanske ska stå kroppsviktsträning och inom parentes (gymnastik, calisthenics, etc) ?

Alkro
2016-04-17, 14:51
Hur långt har du kommit med L-sits Alkro? Långt kvar här också, men jag försöker enligt den här (http://antranik.org/l-sit-tutorial/) progressionen. Även om magstyrkan och styrkan i rectus femoris finns för att hålla benen uppe (även om det krampar som fan) så verkar jag inte ha styrkan att vidhålla depression av skulderbladen när jag släpper på stödet helt och håller hela kroppstyngden =/

Jag har omvända problemet, inga problem alls med att hålla upp kroppsvikten med axlarna. Magmusklerna är dock för veka för att hålla kvar benen. Bara testat i 2 veckor dock.

dmoller
2016-04-18, 07:42
Samma för mig. Det är hela mittenpartiet som är för klent för mina ben, axlar är nog min främsta styrka.

Peter.B
2016-04-18, 07:55
Räknas det som en l-sit om man gör det på typ en dipsställning eller måste det göras från golvet? Hur länge måste man kunna hålla den för att det "ska räknas"?

svenbanan
2016-04-18, 13:01
En L-sit är väl alltid en L-sit, du klarar

Dock är det ju svårare från golvet, om man inte har överjävligt långa aparmar... ;)



Förövrigt finns det en helt annan, äldre, variant på vad calisthenics är för nånting. Nämligen kroppsviktsjympa i grupp där alla följer samma takt som någon räknar. Detta är typ amerikanska arméns fysträning.

Illustrerade mannen
2016-04-18, 14:54
L-sit är inte svårt, men hur tusan får man till en v-sit?

Peter.B
2016-04-18, 15:01
L-sit är inte svårt, men hur tusan får man till en v-sit?

Ungefär som en L-sit antar jag. Är säkert superlätt om man är stark nog och har rätt teknik.

Lipservice
2016-04-18, 18:45
Har märkt att efter en timma med chin-ups, pull-ups, dips etc att greppstyrkan försvinner gaska fort. Har nu lagt till 2 dagar "extra" i veckan för att just träna upp greppstyrka och balans.
Ska utvärdera efter en månad om det har gjort någon märkvärd skillnad.

Spelevink
2016-04-18, 19:59
Har märkt att efter en timma med chin-ups, pull-ups, dips etc att greppstyrkan försvinner gaska fort. Har nu lagt till 2 dagar "extra" i veckan för att just träna upp greppstyrka och balans.
Ska utvärdera efter en månad om det har gjort någon märkvärd skillnad.

Man ska vara lite försiktig med ökad träningsvolym på greppets små muskler.
Som klättrare tycker jag nästan att det alltid är "less is more" när det kommer till greppspecifik träning.

Jag skadade mig tex i någon skitmuskel/sena som fäster kring armbågen, vilket medför att jag verkligen måste vara försiktig och tex använda dragremmar till tyngre marklyft.
Nu verkar jag i och för sig vara närmast hemsökt av skador så det kanske är ett dåligt exempel.. *rolleyes*

Men ha det åtminstone i åtanke och var vaksam om du får lite känningar *hug*

Och med det sagt.. Tips på bra greppövning för att träna upp greppet till chins, häng från stången/räcket i kanske 1 minut (eller längre/kortare) kanske 2-3 ggr.

Lipservice
2016-04-18, 20:24
Man ska vara lite försiktig med ökad träningsvolym på greppets små muskler.
Som klättrare tycker jag nästan att det alltid är "less is more" när det kommer till greppspecifik träning.

Jag skadade mig tex i någon skitmuskel/sena som fäster kring armbågen, vilket medför att jag verkligen måste vara försiktig och tex använda dragremmar till tyngre marklyft.
Nu verkar jag i och för sig vara närmast hemsökt av skador så det kanske är ett dåligt exempel.. *rolleyes*

Men ha det åtminstone i åtanke och var vaksam om du får lite känningar *hug*

Och med det sagt.. Tips på bra greppövning för att träna upp greppet till chins, häng från stången/räcket i kanske 1 minut (eller längre/kortare) kanske 2-3 ggr.

Tack för varning.
Körde häng från stång idag, först med vardera hand sen med båda. Körde även handstående på räcke och mark. Och så lite träning på L sit och den omvända med röven i luften.
Är ny med calisthenics men tycker det är skitkul även fast jag är sämst för tillfället. Fokuserar främst på att gå ner i vikt och bara nöta in övningarna jag inte "orkar"/har svårt för, balans och styrkemässigt.

Termy
2016-04-18, 20:28
En ganska fin guide för V-Sit kan man hitta här (http://breakingmuscle.com/bodyweight/master-the-v-sit-to-develop-athleticism-and-injury-proof-shoulders), där killen som skrev guiden slänger in en hel del brutala töjövningar bl.a.

V-sit blir väl en naturlig progression på L-sit, men utöver större krav på både passiv flexibilitet och aktiv sådan (kunna använda mage och framsida lår för att hålla benen uppe i position) så pressar man ju fram höften en bit jfr med L-sit, vilket ställer enormt större krav på bl.a. skulderbladsretraherande muskulatur.

En form av progression för L-sit däremot är väl att t.ex. börja i en barr och hålla böjda ben, sedan progrediera till raka ben men lägre än barrens stånghöjd och slutligen till en 90gradig position. Foundationböckernas generella riktlinjer kring statiska positioner verkar ju vara t.ex. 5 set 30 sekunders håll med god teknik innan nästa progressionnivå påbörjas.

Termy
2016-04-18, 20:33
Känns för övrigt jäkligt gött att kunna börja töja både korsrygg och hamstrings efter mitt diskbråck utan att provocera symtom. Är långt från god flexibilitet där dock, så det blir ju en rejäl stoppkloss i utveckling av typ V-sit och dylikt, men jag tycker det går relativt snabbt framåt med en kombination av diverse töjningsvarianter:
- Ligga på rygg med theraband kring ena foten, andra rakt ned på marken. Dra foten mot dig med armkraft tills det sträcker. Pumpa med foten 5-10 ggr, sedan sträck/böj knäet (max kanske 10-20 grader böjning, sedan full sträckning), sedan dra längre upp och upprepa, samt hålla kvar statiskt ett tag. Där får man in en del nervmobilisering för ischiasnerven och dess förgreningar också.
-Ett ben uppför en vägg och andra genom en dörröppning, med liknande procedur som förra töjningen, men även aktivt försöka lyfta benet bort från väggen med rakt ben för att vänja quadriceps och höftböjare att aktiveras i den positionen.
-Klassiska pike-stretches ("nudda tårna") med extra vikt i händerna, m.m. Även ståendes med fötterna på en liten kil för ökat neuralt drag samt mer i vadmuskulaturen också.

Någon som har fler bra tips på töjövningar där som ni känner funkat riktigt bra?

Lipservice
2016-04-18, 20:35
Finns det nåt specielt namn för vad denna position heter?

http://3.bp.blogspot.com/-pv-tZf4dMdo/UM5sA0kZuoI/AAAAAAAABAc/bNBBESdvn6I/s1600/Planche.jpg

Alkro
2016-04-18, 20:41
Planche tror jag det kallas.

Alkro
2016-04-18, 20:47
UZ-1jwG7aQ4

Alkro
2016-04-28, 18:26
Måste säga att ringdips är oerhört bra för att bli bättre på vanliga dips. Har bara kört ringdips ett par veckor och klarar 3-4 st med möda. Idag bestämde jag mig för att testa lite vanliga dips, kändes så sjukt stabilt och lätt, körde 20 st i rasande tempo och var helt spikrak.

Lipservice
2016-04-28, 18:58
Måste säga att ringdips är oerhört bra för att bli bättre på vanliga dips. Har bara kört ringdips ett par veckor och klarar 3-4 st med möda. Idag bestämde jag mig för att testa lite vanliga dips, kändes så sjukt stabilt och lätt, körde 20 st i rasande tempo och var helt spikrak.

Vi har precis fått upp ett gammalt räcke i vårat gym som vi använder som dipsbar, funkar skitbra! Men så orkar jag ju bara 2-3 max, och då vet jag inte ens om vinkeln är bra, får ta och filma nästa gång.
Men har inte känt något i axlarna än så det är väl bara köra på :)

Frantic
2016-04-28, 19:18
Rolig tråd! Att stå och gå på händer är fantastiskt roligt :)

Ett av mina största träningsmål här i livet är att klara en brytning upp till handstående. Jag är tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att vara i närheten :D

Alkro
2016-04-28, 19:20
Rolig tråd! Att stå och gå på händer är fantastiskt roligt :)

Ett av mina största träningsmål här i livet är att klara en brytning upp till handstående. Jag är tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att vara i närheten :D

Jag kan ju säga att jag aldrig trodde att jag skulle lyckas stå på händer. Var totalt handikappad(och fet) när jag växte upp när det gällde gymnastik. Alltid haft dålig balans och dålig koordination, efter ett par månader kan jag stå på händer ett par sekunder. Tror faktiskt att man kan lyckas med många kroppsviktsövningar då det inte behövs absurd styrka utan snarare teknik och mycket övande.

Lycka till!

Termy
2016-04-29, 11:11
I den gymnastiska "Handstand"-serien tar de upp en hög med handledsstärkande övningar och töjningar som förberedande träning inför handstående:

1. Armhävningsposition på knogar, sedan gå in i ulnar resp. radialdeviation 5x5 reps per sida (luta över tyngden på en sida)
2. Samma position men radial/ulnardeviation båda sidor samtidigt.
3. Med proximala fingerfalangerna i golvet (dvs benet mellan knogarna och nästa led längre ut på fingret) och neutralposition i armbågarna (fingrarna mot varandra), så går man in i palmarflexion så att handledsextensorerna jobbar excentriskt för att hålla emot.
4. Från vanlig armhävningsposition lyfter man handen upp men med fingrarna kvar i golvet så att fingrarna i princip är 90º böjda bakåt, och sedan ned igen med hela handen.
5. Från vanlig armhävningsposition går man upp på fingrarna (helt raka) och sedan ned igen.

Samtliga dessa övningar progredieras från grundläggande varianter ståendes mot en vägg med diverse grader av lutning, sedan ned på golv på knäna och slutligen i full armhävningsposition. De börjar även med övningarna enbart som handledsrörelser och slutligen tillsammans med hela armhävningar. Dosering: 5x5 (hela det konceptet har dock diverse träningsscheman med periodiserad träning, även beroende på grad av återhämtning för individen).

Töjningar, 10 repetitioner x några sekunder per töjning, med aktivt mottryck i töjningen:
1. Handflatorna i golvet med supination dvs fingrarna mot dig och sedan lutar du dig bakåt samtidigt som du pressar handflatan aktivt mot golvet.
2. Handryggarna i golvet med fingrarna mot dig, samma princip (låt ej handleden lyfta från underlaget).
3. Handflatorna i golvet med fingrarna från dig, luta dig över händerna (den mest obekväma för mig iaf och den jag själv känner mest när jag tränar på detta eller när jag kör t.ex. planche-träning)
4. Handflatorna i golvet men max pronation i armbåge och inåtrotation i axeln, så att det blir att lillfingrarna är på insidan, sedan lutar man sig bakåt/bort från händerna.

Deras första handståendeliknande position är en ”tripod” med huvud och händer (böjda armbågar/axlar) där benen är böjda och knäna stöttas mot överarmarna. I alla de progressionerna vill de att man klarar 5x60 sekunder innan man går över på nästa. Nästa blir utan stöd med raka ben (fortsatt tripod-position), och efter det blir det med underarmarna i marken runt huvudet (mindre tripod-yta). Dessa blandas med diverse mobilitetsövningar för axlarna.

Serien är ju i flera böcker också så slutligen ska man ha byggt upp flexibilitet och styrka till att klara enhandsstående och diverse andra alternativ. Den sista övningen i handstand 2 (har själv bara 1an och 2an) går de från en L-sit i en barr över till handstående i barren.

Hur som helst blir det en myriad av tilläggsövningar om man så önskar...

Frantic
2016-04-30, 13:09
Jag jobbar på att hitta en bättre och rakare linje i mina HSPUs. Jag försöker att hålla smalare och svanka mindre men det är klurigt med balansen.

Ursäkta för den dåliga upplösningen.
RxNHodCb-5w

Termy
2016-05-08, 09:12
Nice Frantic! Just det där med balansen och att ha en rakare rygg, dvs koaktivera mag/sätesmuskulatur och hålla bålen mer rigid, så är ju frågan om du känner att du klarar av att ha huvudet rakt och inte titta nedåt? Det skulle ju förenkla den saken en del med just det (förutom att balansen och kontrollen kanske blir svårare).

Hur är det i övrigt med skuldermobiliteten? Det blir också lättare att se om huvudet är rakt, om det skulle vara så att det finns en begränsning där.

Har du "Handstand"-boken. Progression pHS/SE7 där visar ju en bra position (samt att böckerna i serien har en hel hög med bra mobilitetsövningar om man är stel).

Termy
2016-05-08, 09:14
Jag vill slå ett slag för plankan och sidoplankan med romerska ringar. Om man tränar för att bli bättre i ringövningar också så är ju fördelen när man kör plankan på raka armar i ringarna med ringarna vända utåt, dvs så supinerade underarmar som möjligt och spikraka armbågar, att biceps och brachialis blir helt stekta samt skulderadducerande muskulatur får jobba statiskt också för att stabilisera så att man inte faller ut i en flyes-position. Har man svårt att t.ex. vara i ringarna i en dips-position med helt supinerade underarmar (utan stöd av armarna mot remmarna eller nått sånt) så blir ju denna en bra progression mot det.

Alkro
2016-05-09, 12:09
iH1yVLphbjw

Tycker det här verkar vara en ganska bra tutorial för "muscle ups" i ringar.

Diomedea exulans
2016-05-09, 12:22
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?

Va? Vad har jag missat? :confused: Sist jag kollade var "calisthenics" engelska för "kroppsviktsträning", ingen himla rörelse.

On topic så undrar jag om någon har något upplägg för hur man lär sig hjula? Vill inte dö utan att ha kunnat hjula. Känner mig så osmidig som inte kan det.

Spelevink
2016-05-09, 17:35
Va? Vad har jag missat? :confused: Sist jag kollade var "calisthenics" engelska för "kroppsviktsträning", ingen himla rörelse.


Nu tycker jag att jag dumt nog skapade en ickefråga, men för att svara på frågan..

Mja, det "calisthenics" som du pratar om är väl snarare gymnastik som gymnastik man tränar i skolgympa eller "kroppslig aktivitet". Inte gymnastik så som romerska ringar, bygelhäst eller saltmortaler.

Googlar du på calisthenics så får du troligtvis upp många fler träffar om det som jag pratar om. En relativt modern undergroundrörelse som "grundades" eller "populariserades" kring lekparker. Att använda lekparkernas utbud som syfte till styrketräning, tex dips, chins/pullups, frontlevers, backlevers, human flag m.m.
Tror ett annat namn för utövandet också är "street workout"
Det är den betydelsen av "Calisthenics" som jag tror att tråden syftar rikta sig in på också.

Tråden kommer nog inte ha något med gymnastik-gymnastik (eller gymnastik i den bemärkelsen jag skriver överst i detta inlägg) att göra, vilket var varför jag funderade på om man kunde ha en mer passande titel.

Men som sagt så tycker jag i efterhand att det är lite av en ickefråga som jag skapade.

cero
2016-05-09, 18:41
Något bra ställe för vuxna nybörjare i gymnastik i centrala Stockholm?

Diomedea exulans
2016-05-09, 19:39
Nu tycker jag att jag dumt nog skapade en ickefråga, men för att svara på frågan..

Mja, det "calisthenics" som du pratar om är väl snarare gymnastik som gymnastik man tränar i skolgympa eller "kroppslig aktivitet". Inte gymnastik så som romerska ringar, bygelhäst eller saltmortaler.

Googlar du på calisthenics så får du troligtvis upp många fler träffar om det som jag pratar om. En relativt modern undergroundrörelse som "grundades" eller "populariserades" kring lekparker. Att använda lekparkernas utbud som syfte till styrketräning, tex dips, chins/pullups, frontlevers, backlevers, human flag m.m.
Tror ett annat namn för utövandet också är "street workout"
Det är den betydelsen av "Calisthenics" som jag tror att tråden syftar rikta sig in på också.

Tråden kommer nog inte ha något med gymnastik-gymnastik (eller gymnastik i den bemärkelsen jag skriver överst i detta inlägg) att göra, vilket var varför jag funderade på om man kunde ha en mer passande titel.

Men som sagt så tycker jag i efterhand att det är lite av en ickefråga som jag skapade.

Ah ok! Du kanske har rätt i att TS menade rörelsen, iofs. Annars hade han väl använt det svenska ordet. ;)

Termy
2016-05-09, 20:49
Trådtiteln är ändrad nu i alla fall! :hbang:

http://d1udmfvw0p7cd2.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/06/w3-gymnastics-a-20140609-e1402223124487.jpg

Bob90
2016-05-09, 21:18
Något bra ställe för vuxna nybörjare i gymnastik i centrala Stockholm?

Kolla in dessa länkar:

http://www.gymnastik.se/Distrikt/GF-Ost/Grupptraning/Sokerduvuxengymnastik/

Osäker om nedan enbart tar emot studenter dock, fick inget svar när jag var i svängarna och frågade.

http://www.stockholmsstudentersif.se/redskapsgymnastik/

cero
2016-05-09, 21:23
Tackar, Bob. På den nedre länken står det "1740 kr för övriga studenter och ickestudenter. (En obligatorisk försäkringsavgift tillkommer om 150 kr/verksamhetsår)".

Bob90
2016-05-09, 21:28
Tackar, Bob. På den nedre länken står det "1740 kr för övriga studenter och ickestudenter. (En obligatorisk försäkringsavgift tillkommer om 150 kr/verksamhetsår)".

Åh fasen, skarpsynt! Så stod det inte för några år sedan :d

Termy
2016-06-12, 13:19
Intressant podcast (http://hwcdn.libsyn.com/p/b/8/4/b84ef1456628a17e/Tim_Ferriss_Show_-_Coach_Sommer.mp3?c_id=11657923&expiration=1465749193&hwt=a62189c0fe21efc3e8a5b0b5b0f53384)mellan gymnastikcoach Christopher Sommer (https://www.facebook.com/GymnasticBodies/?fref=ts) och Tim Ferriss.

Nån annan här förresten som följer just GST / Foundation-träningskonceptet (eller rings, handstand m.m.)?

Spunken
2016-06-13, 02:50
Intressant podcast (http://hwcdn.libsyn.com/p/b/8/4/b84ef1456628a17e/Tim_Ferriss_Show_-_Coach_Sommer.mp3?c_id=11657923&expiration=1465749193&hwt=a62189c0fe21efc3e8a5b0b5b0f53384)mellan gymnastikcoach Christopher Sommer (https://www.facebook.com/GymnasticBodies/?fref=ts) och Tim Ferriss.

Nån annan här förresten som följer just GST / Foundation-träningskonceptet (eller rings, handstand m.m.)?


Jag gillade podden skarpt.
Kör Foundation, handstand och Stretch serien, eller har gjort i omgångar. Har ägt F1 och hs1 sedan de kom ut, men har tyvärr haft alldeles för dålig disciplin för att fullfölja. Har alltid slutat med att jag tröttnat för att de går så långsamt framåt.

Sedan typ 3 månader bakåt har jag dock kört uteslutande kört efter programmet och jag måste säga att jag aldrig mått bättre. Tyvärr råkade jag bryta foten igår så nu blir det till att börja om från början igen kanske.

RassK
2016-06-13, 08:29
Fan va najs tråd. Jag kör summer of calisthenics 2016. Lovat mig själv att undvika central belastning och spinal load större delen av sommaren. Så jag undviker gym/vikter och satsar på att bli bra på utomhus-calisthenics. Jobbar lite lågintensivt på handstand, walks och slackline mellan de intensiva passen:

Handstand walk och slackline-pistols
https://www.instagram.com/p/BF0fHxBkA2m/?taken-by=optiholm

Slackline-flow och stillastående handstand
https://www.instagram.com/p/BGSQpjBEA65/?taken-by=optiholm

Lite youtube-klipp på varierande calisthenicsträning


Fatbar Muscle-ups + Chest2Bar
5+5
4+4
3+3
2+2
1+1

99d_L4V7azQ

Handstand Push-ups
5 reps x 10 set

L-Sit Pull-ups
5 reps x 10 set

6JosRFphVOE


SUIxRSdDo7Y
försöker simma utan att svimma

Vk-rl-2L3FA

Inga överdrivet coola moves men vi är på väg!

Termy
2016-06-13, 17:37
Jag gillade podden skarpt.
Kör Foundation, handstand och Stretch serien, eller har gjort i omgångar. Har ägt F1 och hs1 sedan de kom ut, men har tyvärr haft alldeles för dålig disciplin för att fullfölja. Har alltid slutat med att jag tröttnat för att de går så långsamt framåt.

Sedan typ 3 månader bakåt har jag dock kört uteslutande kört efter programmet och jag måste säga att jag aldrig mått bättre. Tyvärr råkade jag bryta foten igår så nu blir det till att börja om från början igen kanske.

Nice, har också börjat med dessa. Testade det för 3 år sedan efter ett diskbråck men efter lite handstå-fipplande så fick jag tydligt förvärrade symtom så har mest tramsat runt med lättare kroppsviktsövningar fram tills för några månader sedan då jag började lite mer med dessa program mer strukturerat. Kul som fan :)

Bryta foten låter ju inte alls kul... här sitter jag och grinar över en förkylning då jag inte kunnat träna på snart en vecka, men allt är väl relativt.

Har i princip tagit bort alla gamla övningar med skivstänger och hantlar och tar med mina romerska ringar och hänger upp i gymmet och kör lite blandning av foundation, ringar och sådant samt töjning.

Termy
2016-06-13, 17:38
Det ser ju riktigt grymt ut RassK ^^ Är summer of calisthenics nått specifikt program eller någon du själv komponerat ihop?

Termy
2016-06-13, 17:47
Illa att det inte finns några såna här boxar eller dylikt på gymmet:
IplUlMn0hMI

Denna facebooksida (https://www.facebook.com/AwakenAdultGymnastics), som en gren till GymnasticBodies, har en del inspirerande videos för övrigt.

Spunken
2016-06-18, 10:21
Nice, har också börjat med dessa. Testade det för 3 år sedan efter ett diskbråck men efter lite handstå-fipplande så fick jag tydligt förvärrade symtom så har mest tramsat runt med lättare kroppsviktsövningar fram tills för några månader sedan då jag började lite mer med dessa program mer strukturerat. Kul som fan :)

Bryta foten låter ju inte alls kul...

Vad kör du för upplägg? Hur långt har du kommit med progressionerna? Hänger du nånting på GB forumet?

Nej jag hade väldigt lätt att hålla mig för skratt :)

Termy
2016-06-18, 14:45
Vad kör du för upplägg? Hur långt har du kommit med progressionerna? Hänger du nånting på GB forumet?

Nej jag hade väldigt lätt att hålla mig för skratt :)

Jag har börjat med deras periodiseringsupplägg i alla fall, men sedan kör jag för närvarande ungefär push, legs, pull med diverse av deras övningar inlagda där, kör i princip inte med maskiner/vikter alls längre. Har inte kommit långt alls i progressionerna än så länge... slänger in lite egna coreövningar och dylikt också. Jag kör med foundation 1, rings 1, handstands 1 men gammal axelskada som spökar med handstands samt psykisk barriär då det förvärrade mitt diskbråck så illa sist ^^ Jag tar det ganska försiktigt med framstegen där dvs. Fixade precis ett par sådana där LARS straps idag för flyes och supported rings hold och dylikt, så det säger väl en del om att jag inte kommit så långt.

GB-forumet läser jag en del men har inte skrivit något själv. Vore ju f.ö. intressant att delta i någon sådan 2-dagars workshop om det kommer någon framöver i trakten, typ Stockholm.

Det får ta de år det tar att utvecklas till "avancerad" nivå dock, så länge det är kul.

Hur är upplägget själv?

Termy
2016-06-19, 06:36
Nått som alla gym jag tränat på eller sett saknar är tyvärr ribbstolar, vilket förvisso finns på jobbets gym så jag kan ju alltid slänga in ett extra lunchpass där eller nått... hemma har jag funderat på att montera upp ett på någon vägg också, men de ribbstolar jag har sett är ju högre än standardtakhöjd här i alla fall. Någon som har installerat en ribbstol hemma och/eller har tips på det? Tänker mest en sådan där översta eller näst översta ribban sticker ut lite grand också.

Termy
2016-06-19, 07:36
Lyckades av nån anledning hitta en ribbstol som jag inte hittat innan så svarar på min egen fråga. Här (http://gymstore.se/gymstore/513-ribbstol-av-tra.html) finns ju en ribbstol på 210x80cm, så den bör ju rimligen passa även hemma.

Isseman
2016-06-19, 08:21
Lyckades av nån anledning hitta en ribbstol som jag inte hittat innan så svarar på min egen fråga. Här (http://gymstore.se/gymstore/513-ribbstol-av-tra.html) finns ju en ribbstol på 210x80cm, så den bör ju rimligen passa även hemma.

Grymt att du hittade! Blir det mänskliga flaggan nu då? :D

Jag har kört den några få ggr och då lyckats några sekunder som bäst, ska nöta på med det igen! Är riktigt ballt att kunna var som helst hoppa upp i en stolpe och showa off lite ;)

Termy
2016-06-19, 08:24
Grymt att du hittade! Blir det mänskliga flaggan nu då? :D

Jag har kört den några få ggr och då lyckats några sekunder som bäst, ska nöta på med det igen! Är riktigt ballt att kunna var som helst hoppa upp i en stolpe och showa off lite ;)

Hehe, jo det är ju ett av målen. Har dock ej den styrkan i nuläget, men s.k. "side lever"-styrka är en av progressionerna inom gymnastikupplägget jag kör på i alla fall, så det kommer (just flaggliknande övningar finns tydligast från Foundation 3 och framåt).

Termy
2016-06-19, 08:33
Den här typen av drills i olika variationer kan man ju köra för att jobba mot den statiska positionen:
4fT6m1Pv94k

En bra summering av olika aspekter för just side lever-styrka av Coach Sommers finns här (https://www.gymnasticbodies.com/forum/topic/352-side-lever-pulls-the-ultimate-side-press/).

asdzxc
2016-06-19, 08:53
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.

Termy
2016-06-19, 09:49
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.

Du har PM.

Rahf
2016-06-19, 09:55
Om man skulle vilja börja lära sig lite av detta, var kan man kolla då?
Grunder, övningar, positioner etc?

Googlade fram GB-forumet, men där hittade jag mest förkortningar jag ännu inte förstår samt avsaknad av bilder på utförande.

Utgångsläget:
Aldrig testat liknande övningar nånsin. Styrkan är väl ok, men tjänar nog mycket på att väga 5-10 kg mindre gissar jag, men det ska bli så på sikt också.

Utöver alla femhundra tips du kommer få: progression. Inget är så viktigt som konsekvent tränande av grunderna och förberedande av kroppen.

Termy
2016-06-19, 10:59
Foundation/GST har i böckerna diverse "mastery templates", vilka är progressioner baserat på periodiserade 12-veckorsprogram.

De är olika beroende på om en progression/övning i ett element (t.ex. front lever) har som "krav" för att gå vidare t.ex. att man ska klara 5x30 sekunder. Det finns 10, 30 och 60 sekunder samt 5, 10, 15, 20, 30, 60 repetitioner, åter igen beroende på övning.

När man har klarat en övning går man helt sonika vidare till nästa. Level-systemet är det som är så kul då man känner att man hela tiden utvecklar kroppen mot att klara mer komplexa övningar och att det finns ett tydligt system i det hela.

Ett exempel på en periodisering: 60s Mastery
Week 1 = 3x12s
Week 2 = 5x12s
Week 3 = 3x24s
Week 4 = 3x12s (deload)
Week 5 = 4x24s
Week 6 = 4x36s
Week 7 = 5x36s
Week 8 = 5x18 (deload)
Week 9 = 4x48s
Week 10 = 4x60s
Week 11 = 5x60s
Week 12 = 5x30s (deload)

De har även förslag på träningsupplägg på veckobasis, beroende på hur god återhämtningsförmåga man bedömer att man har (3, 4 samt 5-dagarsupplägg). Personligen tycker jag också att det är uppfriskande att inte köra sig slut till failure i övningar.

Diomedea exulans
2016-06-19, 11:05
Du har PM.

Du får gärna kopiera det PM:et och skicka till mig, tack.

Termy
2016-06-19, 11:08
Du får gärna kopiera det PM:et och skicka till mig, tack.

Done.

Spunken
2016-06-19, 12:19
Jag har börjat med deras periodiseringsupplägg i alla fall, men sedan kör jag för närvarande ungefär push, legs, pull med diverse av deras övningar inlagda där, kör i princip inte med maskiner/vikter alls längre. Har inte kommit långt alls i progressionerna än så länge... slänger in lite egna coreövningar och dylikt också. Jag kör med foundation 1, rings 1, handstands 1 men gammal axelskada som spökar med handstands samt psykisk barriär då det förvärrade mitt diskbråck så illa sist ^^ Jag tar det ganska försiktigt med framstegen där dvs. Fixade precis ett par sådana där LARS straps idag för flyes och supported rings hold och dylikt, så det säger väl en del om att jag inte kommit så långt.

GB-forumet läser jag en del men har inte skrivit något själv. Vore ju f.ö. intressant att delta i någon sådan 2-dagars workshop om det kommer någon framöver i trakten, typ Stockholm.

Det får ta de år det tar att utvecklas till "avancerad" nivå dock, så länge det är kul.

Hur är upplägget själv?

Ok! Hur kommer det sig att du valt att skräddarsy övningarna? Tränar du inför något särskilt? Hur går det att köra ring1? Har läst på forumet att de rekommenderar att man är klar med åtminstone F2 innan ringträning bör blandas in.

Som jag nämnde lite längre upp har jag haft svårt att följa programmet då jag ville köra mycket annan träning. Så jag gjorde som du att jag la till en övning här, tog bort en övning där. Det hela resulterade snabbt i att jag stagnerade eller fick ont, och då la jag oftast ner helt.

De senaste 3 månaderna har jag dock följt allt slaviskt, bortsett från denna vecka då foten pajade. Kör F1 +HS1 på tisdagar och fredagar, sen utöver det tre stretchpass och även greppträning och klättring (orsaken till den pajade foten :) ).

På tal om ribbstol så byggde jag en egen. Kostade typ 1400 i material.

Spunken
2016-06-19, 12:23
Utöver alla femhundra tips du kommer få: progression. Inget är så viktigt som konsekvent tränande av grunderna och förberedande av kroppen.

+1
De första övningarna i Foundation serien vi har nämnt här i tråden känns riktigt mesiga, men de är med enbart för att förbereda kroppen för de tuffare övningarna längre fram.

Termy
2016-06-19, 12:39
Ok! Hur kommer det sig att du valt att skräddarsy övningarna? Tränar du inför något särskilt? Hur går det att köra ring1? Har läst på forumet att de rekommenderar att man är klar med åtminstone F2 innan ringträning bör blandas in.

Som jag nämnde lite längre upp har jag haft svårt att följa programmet då jag ville köra mycket annan träning. Så jag gjorde som du att jag la till en övning här, tog bort en övning där. Det hela resulterade snabbt i att jag stagnerade eller fick ont, och då la jag oftast ner helt.

De senaste 3 månaderna har jag dock följt allt slaviskt, bortsett från denna vecka då foten pajade. Kör F1 +HS1 på tisdagar och fredagar, sen utöver det tre stretchpass och även greppträning och klättring (orsaken till den pajade foten :) ).

På tal om ribbstol så byggde jag en egen. Kostade typ 1400 i material.

Övningarna i sig skräddarsyr jag inte på det sättet utan jag kör dem så som de instrueras i boken, men lägger till lite andra övningar för eget bruk. Kort och gott så utifrån mina skador bl.a. diskbråck så kör jag så som känns passande. Bl.a. en del coreövningar så som plankan och sidoplankan i position med rak/raka armar med fötterna på pilatesboll och dylikt har hjälpt mig en del med att stärka upp bålen och få ryggen att må bättre.

Jag kan inte heller köra alla mobilitetsövningar, typ piketöjningarna när man hänger sig från ribbstol i olika lägen, flexion/rotationsmobilitetsövningar har jag inte vågat mig på än. Kör dock weighted pike stretches men låter ryggen vila från diskbelastande saker en dag emellan.

Stagnerar har jag inte känt ännu, men som du säger så får man vara försiktig så man inte lägger in för mycket och övertränar. Det blev egentligen så i början lite, så har modifierat och lagt in en extra vilodag efter push/pull/legs där jag bara kör kondition samt lite "småövningar" och mobilitetsövningar, men inga stora övningar. Rings har jag lagt in för vissa av övningarna som körs med stång typ statiska pullups, tuck front lever, incline body rows, plankan samt flyes med LARS straps (dock på knän). Dessa är för roliga för att skippa samt det känns som det redan är betydligt lättare för bl.a. brachialis att jobba i ringplankövningen.

Det känns ju knappt som man hinner klämma in alla övningar de vill att man gör ändå, det är ju så jäkla många ^^ (samt att jag kör crosstraining 1,5-2 timmar per dag också).

Hur gick du tillväga när du byggde en egen ribbstol? Följde du någon instruktion någonstans? Bra jobbat hur som helst!

Termy
2016-06-19, 18:01
Med lite mer framförhållning hade ju Gymnasticbodies seminarium/workshop (https://www.gymnasticbodies.com/seminars/stroud-england/) 16-17 juli i England varit riktigt intressant att gå på. Det är ju princip 2 dagars träning non-stop varvat med lite teori och lunch osv, där man får alla fel och brister korrigerade. Definitivt en "semester" med krut i, men det får nog bli nästa sommar (så har man kommit lite längre också) \\(^o^)//

Spunken
2016-06-20, 09:12
Övningarna i sig skräddarsyr jag inte på det sättet utan jag kör dem så som de instrueras i boken, men lägger till lite andra övningar för eget bruk. Kort och gott så utifrån mina skador bl.a. diskbråck så kör jag så som känns passande. Bl.a. en del coreövningar så som plankan och sidoplankan i position med rak/raka armar med fötterna på pilatesboll och dylikt har hjälpt mig en del med att stärka upp bålen och få ryggen att må bättre.

Jag kan inte heller köra alla mobilitetsövningar, typ piketöjningarna när man hänger sig från ribbstol i olika lägen, flexion/rotationsmobilitetsövningar har jag inte vågat mig på än. Kör dock weighted pike stretches men låter ryggen vila från diskbelastande saker en dag emellan.

Stagnerar har jag inte känt ännu, men som du säger så får man vara försiktig så man inte lägger in för mycket och övertränar. Det blev egentligen så i början lite, så har modifierat och lagt in en extra vilodag efter push/pull/legs där jag bara kör kondition samt lite "småövningar" och mobilitetsövningar, men inga stora övningar. Rings har jag lagt in för vissa av övningarna som körs med stång typ statiska pullups, tuck front lever, incline body rows, plankan samt flyes med LARS straps (dock på knän). Dessa är för roliga för att skippa samt det känns som det redan är betydligt lättare för bl.a. brachialis att jobba i ringplankövningen.

Det känns ju knappt som man hinner klämma in alla övningar de vill att man gör ändå, det är ju så jäkla många ^^ (samt att jag kör crosstraining 1,5-2 timmar per dag också).

Hur gick du tillväga när du byggde en egen ribbstol? Följde du någon instruktion någonstans? Bra jobbat hur som helst!

Ok! Det ingår ju redan rätt mycket core i programmet, var nyfiken på varför du ville ha mer :)
Mobiliteten är det som sätter gränserna, oavsett om man har diskbråck eller ej. Fattar inte hur en del är skapta, typ de som för shoulder dislocates med supinerat grepp.

Ribbstolen byggdes baserat på olika guider på nätet, finns en bra på GB forumet :)

Termy
2016-06-20, 10:09
Ok! Det ingår ju redan rätt mycket core i programmet, var nyfiken på varför du ville ha mer :)
Mobiliteten är det som sätter gränserna, oavsett om man har diskbråck eller ej. Fattar inte hur en del är skapta, typ de som för shoulder dislocates med supinerat grepp.

Ribbstolen byggdes baserat på olika guider på nätet, finns en bra på GB forumet :)

Japp det är en hel del corestyrka i programmet redan, men precis som med GST i sig så tycker jag det är kul att träna med pilatesbollar, samt att alla dessa olika variationer av övningar även ger mig inspiration i mitt arbete som fysioterapeut :)

Mobiliteten är A och O som du säger. Själv är jag väldigt nöjd över att min rygg ändå klarar av weighted pikes, försiktiga Jefferson Curls m.m. så länge jag ger den adekvat med vilotid emellan, så det ska nog inte vara något större hinder för progression.

Shoulder dislocates med supinerat grepp har jag själv problem med också. Det fungerar med ett theraband eller dylikt men med en pinne så har jag inte lyckats få till det alls än, det tar bara stopp ^^

Jag såg posten på GB-forumet om hemmabyggd stallbar, men jag satsar nog på att beställa en istället. Har dock ej bestämt mig för 210 eller 230cm ännu. Takhöjd är 236cm. Vet du om det är någon övning specifikt där man kan behöva lite mer marginal från översta ribban till taket? Side lever pulls och dylikt får jag nog greppa längre ned än rekommenderat, men i övrigt vet jag ej.

Beemel
2016-06-20, 10:21
Done.

skicka till mig också =)

Termy
2016-06-20, 11:22
Kul att det är många som är intresserade :) Hoppas att tråden frodas och lever under en lång tid.

Beemel
2016-06-20, 12:01
Jag har precis fått upp ögonen för den mer gymnastiska träningen.
Har alltid velat kunna stå på händer och göra flaggor och sådant, men har aldrig satsat på att faktiskt lära mig kropp att göra dessa saker.
Skulle i förlängningen även vilja prova på lite enklare volter och dyl.


Hittillls så klarar jag:

- Dragonflags 5-6 stycken strikta (kanske inte direkt en gymnastövning, men den känns som en väldigt bra grund för bålstyrka)
- L-sit i dipsställning: 15-20 sekunder
- L-sit hängande i chinsställning: 15-20 sekunder
- L-sit från golv: 5-6 sekunder
- Frogstand: 10-15 sekunder
- Från huvudstående sänka benen till 90 grader och sedan tillbaka upp (4-5 reps)
- Att från hängande i chinsstång relativt sakta lyfta benen hela vägen upp till stången

Min träning (förutom på de specifika övningar som står ovan) ser ut så här

Tränar "vanliga gympass" 3-4 gånger i veckan

Chins i stort sett varje träningspass. Försöker även få in en hel del dips på det.

Avslutar varje pass med en hel del bålövningar som jag varierar genom benlyft, flutterkicks, dragonflags, chrunches, situps, plankor, höftlyft ("thrusters" eller hur det stavas),
Ska bli ännu bättre på denna del, då jag tidigare i min träningskarriär hatat allt vad bålträning heter så har det fuskats ordentligt med den.

Stretching (ännu en sak som jag blev dålig på efter jag slutade med Karaten)

Jobbar just nu ganska hårt på att stärka mina handleder så jag gör diverse övningar för dem.

Gummisnoddar på utsidan av fingrarna (passar på att göra detta då och då under arbetstid =) )
Armhävningar med handflatan uppåt
Armhävningar på fingertopparna
"Greppfjädrar" (typ RB och CoC)
"Gyroboll"
Statiskt hängande från chinsstång
Hängande och svingande från chinsstång.

Tänkte införskaffa ett par ringar för att se om jag (till att börja med) ens fixar att göra dips i dem.

Ska bli kul att se vad jag faktiskt kan åstadkomma med min ganska långa och tunga kropp.

Termy
2016-06-20, 12:10
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel. Det är i princip bara att välja sitt upplägg sedan och börja "levla up" ^_^

Dragon flags finns i foundation men under namnet Body Lever, som en del i elementet Front Lever (Foundation 2, övningsprogression: FL/PE10).

Handledsövningar och töjningar som rekommenderas finns en hel hög i Handstand-serien bland annat. Skrev om en del av dem tidigare i tråden. Man får dock beakta, som coach Sommers också säger, att senor och ligament tar längre tid på sig att anpassa sig och återhämta sig än muskler och därmed får man känna efter både en och två gånger när man kör igång med allting så att man inte balanserar på gränsen till att överbelasta någonting.

Beemel
2016-06-20, 12:19
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel.

Grundstyrka och en viss kroppskontroll (efter en hög år med Karate och innan dess Skateboard)

Min största nackdel är väl att jag har långa armar och ben och egentligen väger lite för mycket för sådana här lekar...
Mycket vikt kombinerat med lång hävstång är rätt kämpigt att hantera.
Jag är ju inte extremt tung, men några kilo lättare hade inte gjort något.

Men skam den som ger sig =)

asdzxc
2016-06-20, 19:54
Det låter som du har en jäkla bra grund att stå på Beemel. Det är i princip bara att välja sitt upplägg sedan och börja "levla up" ^_^

Dragon flags finns i foundation men under namnet Body Lever, som en del i elementet Front Lever (Foundation 2, övningsprogression: FL/PE10).

Handledsövningar och töjningar som rekommenderas finns en hel hög i Handstand-serien bland annat. Skrev om en del av dem tidigare i tråden. Man får dock beakta, som coach Sommers också säger, att senor och ligament tar längre tid på sig att anpassa sig och återhämta sig än muskler och därmed får man känna efter både en och två gånger när man kör igång med allting så att man inte balanserar på gränsen till att överbelasta någonting.

Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt :)

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså

Termy
2016-06-20, 20:15
Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt :)

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså

Klarar du redan master på en progression är det ju bara att hoppa tills nästa. Jag tror att rekommendationen är att man gör de tidigare/avklarade progressionerna då och då som uppvärmning eller något liknande. Man kan ju även hoppa in i t.ex. vecka 5 istället för 1 till en början.

asdzxc
2016-06-20, 20:40
Klarar du redan master på en progression är det ju bara att hoppa tills nästa. Jag tror att rekommendationen är att man gör de tidigare/avklarade progressionerna då och då som uppvärmning eller något liknande. Man kan ju även hoppa in i t.ex. vecka 5 istället för 1 till en början.

Ah, så bra. Misstänkte något sådant :) tror vissa grejer kommer gå direkt till level5 typ medan andra kommer var n00b-nivå på!

Jur
2016-06-20, 21:30
Termy, pma mig också, tack!

Jag har också börjat med en del kroppsviktinspirerande träning. Hoppade på å började köra träning för planche (haha) och har en del styrka sen gymträning, men fan vad det gör ont i handlederna. Har nu insett att jag får skynda lite långsammare, och varierar lite mer nu - med L-sits- och handstand-träning också. Jäkligt cool träningsform!

Kommer checka in här och kanske ladda upp när jag lärt mig nåt coolt!

Rahf
2016-06-20, 22:36
Tack för länken!

Blir till att köra detta 2-3 ggr/vecka vid sidan av övriga träningen och se om man kan lära sig nåt :)

Har boken och läst igenom intro och kommit till övningarna nu. Han trycker ju mycket på att skynda långsamt och allt det där, och jag förstår vitsen.

Men har en fråga om schemat, om man då förutsätter att jag kör 3-dagars: det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning. Eller ska man "hoppa" till lämplig nivå direkt? Om man klarar 'masterkraven' alltså

Är man absolut nybörjare kan man inte räkna med att nå planche-nivå och liknande på bara ett par månader. Progression och tidsåtgång säkrar kroppens hälsa.

Luca Brasi
2016-06-20, 22:53
Är det bra att vara lång om man vill träna sånt här?

Rahf
2016-06-20, 23:15
Är det bra att vara lång om man vill träna sånt här?

Tvärtom. Eliten inom gymnastik är alltid väldigt korta.

Termy
2016-06-21, 06:57
Ju längre man är desto större hävarmar får man ju tyvärr att jobba med, så progressionerna tar väl antagligen längre tid.

Beemel
2016-06-21, 07:08
Det suger att vara lång.... och då.är jag bara 183....

Termy
2016-06-21, 07:17
Japp, är 187 här så är väl inte optimalt så (väger dock inte alltför mycket), men det är vad det är. No excuses ^^

Coach Sommers postade nyss en motivationsbild (https://www.facebook.com/GymnasticBodies/photos/a.446622315361474.111576.295172437173130/1249913535032344/?type=3&theater)för just långa personer.

inZane
2016-06-21, 08:28
Tar gärna emot PM också. Danke!

Rahf
2016-06-21, 09:17
En väldigt god vän är enormt duktig akrobatik och över 180cm. Kika hans Instagram (https://www.instagram.com/scottamcdonald/) för inspiration vetja.

Beemel
2016-06-21, 09:45
Så klart det går...
I.o.f.s. så gillar jag ju utmaningar så att det blir svårare och jobbigare och att progressionen går långsammare är egentligen inget problem.
Desto roligare när (om) man väl når fram!

Bara att kämpa vidare!

Lite orättvist att frugan (som är knappt 160) har en kollega som tidigare jobbat med att utbildat och tränat cirkusakrobater ger henne privatlektioner.....
Hon kommer dra ifrån mig på nolltid känns det som...

Diomedea exulans
2016-06-21, 09:56
Det har säkert varit uppe i tråden redan, men orka bläddra igenom 5 sidor: Hur hade ni lagt upp gymträningen om ni samtidigt satsade stenhårt på gymnastiken?

Spunken
2016-06-21, 10:07
det ska alltså ta mig 12 veckor innan jag är klar med FL/PE1? det gör jag nu om jag försöker liksom. Ska man sen gå på FL/PE2 och köra det 12 v? Antar jag missar nåt för annars tar det ju år innan man ens är på nån riktig övning.

FL/pe1 är värre än man kan tro, precis som resten av övningarna. De ser inte mycket ut på papper, men att faktiskt göra allt som det är föreskrivet är fan pest :)

Beemel
2016-06-21, 10:21
Det har säkert varit uppe i tråden redan, men orka bläddra igenom 5 sidor: Hur hade ni lagt upp gymträningen om ni samtidigt satsade stenhårt på gymnastiken?

Jag satsar ju absolut inte stenhårt och jag har redan sen tidigare (senaste åren) haft gymnastiska och akrobatiska övningar i bakhuvudet under mina gympass.

Så jag tränar på som vanligt med mina 4 helkroppspass i veckan på gymmet.
Har dock börjat öka mängden chins, dips och bål under dessa gympass, även greppträning har blivit en väsentligare del av träningen..
Har sedan tidigare även använt mig ganska mycket av hängande benlyft med raka ben och dragonflags för min bålträning så det blev ett ganska litet steg för mig att börja gå ännu mer mot gymnastisk träning.
Denna satsning är som sagt bara i sin linda och vi får se vart det bär och hur min gymträning kommer påverkas/förändras av det i längden, och huruvida jag faktiskt kommer fortsätta med den eller inte. just nu känns det nytt och kul, men vem vet hur framtiden kommer se ut.

Har ju en hel del "träningstid" som jag kan lägga på detta istället för långdistanslöpning nu när maran är avklarad.

Spunken
2016-06-21, 10:53
Det har säkert varit uppe i tråden redan, men orka bläddra igenom 5 sidor: Hur hade ni lagt upp gymträningen om ni samtidigt satsade stenhårt på gymnastiken?

För mig hade "satsat stenhårt" inte lämnat något utrymme för något annat än just gymnastik.

Termy
2016-06-21, 12:00
Så, nu var en 230x80cm stallbar/ribbstol beställd (gratis romerska ringar på köpet). Mina LARS-straps ligger här på skrivbordet och stirrar på mig. Träningsprogrammet och progressionerna i en 12-veckors mesocykel eller vad det nu kallas är strukturerat upp i mobilen, progressionerna är klara. Nu ska jag bara få lov och träna också... jävla förkylning, stämbandsinflammation och skit som man drabbats av nu i juni ^^

Spunken, har du ett specifikt slutmål att uppnå med Foundation m.m.? De riktigt avancerade ringövningarna typ iron cross, maltese och dylikt eller något annat?

Termy
2016-06-21, 12:05
För er som undrar vad LARS (Leverage Assisted Ring Strength) straps är. För oss klenisar som inte orkar t.ex. hela ring flyes ^^

Exempel i denna (https://www.facebook.com/formastrength/videos/425923630944122/)video. Grejen där är ju att armbågarna ska vara helt låsta/raka.

Termy
2016-06-21, 12:23
För sent att börja träna gymnastik? Säg det till Nick som är 65 år:

http://www.gymnasticbodies.com/home/wp-content/uploads/2016/05/NickSideLever-1024x574.png

Diomedea exulans
2016-06-21, 12:37
För sent att börja träna gymnastik? Säg det till Nick som är 65 år:


När började han då? ;)

Termy
2016-06-21, 12:49
När började han då? ;)

Ähhh, detaljer ^_^

Beemel
2016-06-21, 14:07
Är "Mastery" att man klarar övningen strikt med angivna sets x reps (eller hold time) en gång och att det då är dags att gå vidare eller ska man (om man uppnår mastertry "innan") ändå fortsätta med den övningen resten av den tänkta tidsperioden och därefter gå till nästa progressionssteg.

Förstår självklart att det inte är någon nackdel att göra det förutom progressionstakten. Men hur är det tänkt att man SKA göra.

Har inte lusläst hela träningsplanen, det kanske står där.

Spunken
2016-06-21, 14:14
Spunken, har du ett specifikt slutmål att uppnå med Foundation m.m.? De riktigt avancerade ringövningarna typ iron cross, maltese och dylikt eller något annat?

Inget konkret, vill klara en press till handstående någon gång. Annars tränar jag mest för att bli starkare till klättringen. Jag tror att den här typen at träning är den som kommer hålla mig i bäst form genom hela livet :)

Är "Mastery" att man klarar övningen strikt med angivna sets x reps (eller hold time) en gång och att det då är dags att gå vidare eller ska man (om man uppnår mastertry "innan") ändå fortsätta med den övningen resten av den tänkta tidsperioden och därefter gå till nästa progressionssteg.

Klarar du mastery är du Good to go till nästa progression!

Termy
2016-06-21, 15:06
Det låter som ett mäktigt mål :) Jag kör på själv och ser hur långt jag kommer i princip. I det här fallet är verkligen resan lika kul som målet i mitt tycke.

För övrigt är ju en av de vuxna "hobbygymnasterna" som visas på hemsidan en svensk vid namn Mats Trane, som började träna sent i sitt vuxna liv, nu är 52 år och klarar t.ex. L-sit till handstand (https://www.instagram.com/p/_KQs_BMA-a/?taken-by=matstrane) och dylikt. Imponerande.

Beemel, precis, du kan testa masterymålet direkt, vilket är samma som det man uppnår eller ska uppnå vid vecka 11 om man följer deras templates. Vecka 12 är ju en deloadvecka (var 4e vecka) innan man börjar på nästa. Klarar man det inte, men kanske någorlunda, så kan man ju testa sig på vecka 5 eller vecka 9 och se om det passar bättre om man inte vill börja från början.

Fliptones
2016-06-21, 15:13
Termy, har du ett sånt där PM till mig med mån tro? :)

Beemel
2016-06-22, 06:48
Har precis beställt ett par Ringar och "parabars".
Ska bli skoj att testa och se hur svag man faktiskt är i till exempel dips i ringar. Klarar i dagsläget ungefär 30 stycken (inte ner så långt som händerna i närheten av axlarna, men ändå väl under 90 grader i armbågsleden) i dipsställning. Så min förhoppning är att efter några veckors träning åtminstone fixa en 5-10 reps.

Termy
2016-06-22, 08:43
Har precis beställt ett par Ringar och "parabars".
Ska bli skoj att testa och se hur svag man faktiskt är i till exempel dips i ringar. Klarar i dagsläget ungefär 30 stycken (inte ner så långt som händerna i närheten av axlarna, men ändå väl under 90 grader i armbågsleden) i dipsställning. Så min förhoppning är att efter några veckors träning åtminstone fixa en 5-10 reps.

Nice. Sådana där parabars finns inte i någon höj/sänkbar version? Det ser ut som att det skulle vara svårt att komma ned i en riktigt djup dip även med böjda knän. Vanliga gåbarrar och dylikt finns ju men de är ju ganska otympliga och kostar minst trippelt så mycket.

Beemel
2016-06-22, 09:44
Nice. Sådana där parabars finns inte i någon höj/sänkbar version? Det ser ut som att det skulle vara svårt att komma ned i en riktigt djup dip även med böjda knän. Vanliga gåbarrar och dylikt finns ju men de är ju ganska otympliga och kostar minst trippelt så mycket.

Finns säker, men inte vad jag hittat, har inte letat så mycket dock.
Jag tänkte mig att man kan ställa dem på någon form av (stabila)upphöjningar om man vill ha mer höjd.
För som du säger de är kanske lite i minsta laget för dips. Får väl se när jag får dem (ska levereras i morgon).
Kommer nog använda dem ganska mycket till "jump throughs" med någon form av hinder, att "hoppa över" på lagom höjd. Kommer nog bli en hel del L-sits och dylikt också. Sen får det ge sig med tiden vad mer för skoj man kan använda dem till.
Inverse rows (med olika bredd) lär ju funka bra i dem.

Beemel
2016-06-23, 11:54
Hur mycket tror ni det sliter på kroppen att "leka" i ringar?
Alltså inte pressa sig till några maxreps eller max tider. Bara prova lite grejer hänga och snurra och se vad man kan hitta på. Prova hur långt man kan komma i olika ställningar. Gunga kroppen upp så högt jag klarar mot tuck plache, tuck front lever o.s.v.

Detta jämfört med att strikt träna sets och reps.

Tänkte att allmän lek skulle vara bra för kroppskontroll och balans men inte slita lika hårt på musklerna.

Rahf
2016-06-23, 12:04
Kör korta sessioner om du vill, men sluta så fort du känner av någonting annat än utmattning i muskler. Det är alltid lederna som först tar stryk i ringträning, och ofta p.g.a. otillräcklig förberedelse med superenkla övningar.

Termy
2016-06-23, 17:10
Fan, kul att få sin ribbstol levererad till dörren också ser det ut som att någon spelat brännboll med paketet. Helt itu på två ställen.

Beemel det beror ju lite på övningarna, om det är sådant som belastar muskler mer än ligament och senor. I böckerna finns det ju förberedande övningar så som false grip hangs för att stärka upp det falska greppet inför muscle ups och dylika övningar. Tucked front levers och sådant går ju bra att köra från början också. Allting måste ju inte alltid vara strukturerat osv utan klart man får leka runt lite också ^^ Där kan man säkert få mer inspiration från typ Ido Portal än Coach Sommers.

Beemel
2016-06-23, 19:12
Första lekstunden i ringarna till ända. Provade dips och l-sit i ringarna.... satan vad mina armar skakade och for omkring =)
Klarade 7 fulldjupa dips. Skulle nog klarat fler men valde att börja lugnt.
L sit försöket såg säkert för jävligt ograciöst och skakigt ut och ingen direkt höjd på benen (parallella med marken som max) men ett par sekunder så hängde jag i något som man säkert skulle kunna lura någon var en L-sit.

Parabarsen var ok. Lite lite för låga för full rom dips. Men jag tror jag kan hitta på mycket annat skoj med dem.

Rahf
2016-06-23, 19:26
Om du knappt klarar l-sit och skakar som självaste fan så är supportträning på sin plats. Triceps kommer brinna av det, vill jag lova, och efteråt märker du snabbt om lederna behöver stärkas.

Beemel
2016-06-24, 08:03
Supportträning verkar ge snabba resultat.=)
Hängde med raka armar (något ut från kroppen) i 5x30 sekunder. Tyckte att kontrollen vid både dips och L-sit var kraftigt förbättrad efter det, fortfarande skakigt men mer "vibrationer" än stora skakningar.
Kände dock ingenting direkt i triceps men trapsen... god damn...
Provade att göra lite omvända shrugs galet jobbigt.

Riktigt bra att ha en spegel framför sig när man hänger så man kan kika på sin hållning och axlarnas position.

Lite blåsor på fingrarna nu =)

Termy
2016-06-24, 08:29
Supportträning verkar ge snabba resultat.=)
Hängde med raka armar (något ut från kroppen) i 5x30 sekunder. Tyckte att kontrollen vid både dips och L-sit var kraftigt förbättrad efter det, fortfarande skakigt men mer "vibrationer" än stora skakningar.
Kände dock ingenting direkt i triceps men trapsen... god damn...
Provade att göra lite omvända shrugs galet jobbigt.

Riktigt bra att ha en spegel framför sig när man hänger så man kan kika på sin hållning och axlarnas position.

Lite blåsor på fingrarna nu =)

Kul som fan eller hur? ^^

När du säger supportträning, menar du likt rSPT/SE1 i Rings 1-boken? (sidan 56), "Ring Support Hold". Två viktiga punkter de betonar där är att ha helt raka armbågar (mkt träning av brachialis då för att förhindra hyperextension armbåge) samt att underarmarna inte nuddar vid ringarna.

Beemel
2016-06-24, 14:50
Kul som fan eller hur? ^^

När du säger supportträning, menar du likt rSPT/SE1 i Rings 1-boken? (sidan 56), "Ring Support Hold". Två viktiga punkter de betonar där är att ha helt raka armbågar (mkt träning av brachialis då för att förhindra hyperextension armbåge) samt att underarmarna inte nuddar vid ringarna.

Exakt så!
Hade ringarna ganska lågt så efter 30 sekunder sänkte jag ner fötterna genom att relativt kontrollerat sära på armarna mer (tänk på väg mot "stora korset") fötterna tog i marken när armarna var ungefär 35-40 grader från kroppen, och så långt kändes det som jag hade hyfsad kontroll. Ska om några veckor prova att vinkla ut armarna och sedan se om jag kan vända tillbaka innan fötterna tar i golvet.=)

Och ja det var skoj, men jobbigt =)

Beemel
2016-06-24, 15:12
Finns ett miniklipp på instagram (beemelversusgravity) med vad jag menar med relativt kontrollerad nedstigning =)

Termy
2016-06-24, 16:01
Finns ett miniklipp på instagram (beemelversusgravity) med vad jag menar med relativt kontrollerad nedstigning =)

Stabilt ^^ Ser redigt tungt ut. Dålig på att bedöma det men ska man vara lite petig så ser ser det ut som armarna inte är helt utlåsta/raka. Dock fortsatt rejält tung övning ändå.

Tänkte på en annan (liknande) supportövning dock. När man har utlåsta armbågar i ringarna och sedan bara vänder handflatorna utåt så att de så gott som möjligt pekar framåt, och sedan utan att underarmarna nuddar ringarna. Dvs där så går man aldrig ut i iron cross eller dylikt utan håller bara positionen statiskt en viss tid.

Jag själv började med de först, men kände sedan när jag korrigerade tekniken och verkligen roterade ringarna, låste ut armbågarna och tog bort underarmarnas stöd mot ringarna, att jag plötsligt inte alls orkade med det, så började med plankan med ringar istället, vilket ändå känns som att det verkligen röker biceps/brachialis. Är förvisso ganska klen överlag för tillfället ^^

https://i.ytimg.com/vi/357JIuFF4-Q/hqdefault.jpg

Denna snubbes videos är för övrigt informativa tycker jag:
fghQL8EJSwY

Schysst träningsplats du har skapat förresten. Isolerat men ändå lite trevlig natur runtomkring.

Termy
2016-06-24, 16:08
Det finns även en variant av assisted iron cross som Sommers beskriver och som man kan se bl.a. Leo Trinidad (a.k.a. Leo_Supersaiyajin) utföra här (https://www.instagram.com/p/BGCQB-sp4pM/?taken-by=leo_supersaiyajin) (kan man inte embedda instagramvideos här förresten?). Där trär han armen mellan banden och sedan använder hela ringen i sig som ett stöd för att kunna komma hela vägen ned.

Termy
2016-06-25, 13:28
En annan bra intervju av Coach Sommers (från 2014) där de diskuterar styrka i muskelsenor m.m. och vikten av att gradvis anpassa styrkan i dessa.

Dg2n9Dw9ABY

RassK
2016-06-25, 16:00
Riktigt bra ring-video!

Vad heter den första övningen i denna videon?
QqkkExIxhgk

Termy
2016-06-25, 16:39
Riktigt bra ring-video!

Vad heter den första övningen i denna videon?


Möjligt att den har flera namn, men på gymnasticbodies kallar de den för "lat flyes/flys". För övrigt sommers favoritövning för bl.a. rotatorkuff, tillsammans med cuban presses.

"Lat Flys are an outstanding mobility exercise which combines rotator cuff, scapular protraction and scapular retraction all within a single exercise."
Rv51x8TEF3o

smolovjr
2016-06-26, 16:27
Termy, jag tar jättegärna emot PM också!
Tack på förhand!

Isseman
2016-07-17, 20:18
https://www.youtube.com/channel/UCMrY-JHG6bF3LEdlDvhv7XA

Hittade denna killen (Dan Jeong) idag som var en vass jävel. Han har väldigt bra tutorials på diverse kroppsviktövningar. Check it out :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=eWg6yC8F6Pc

Isseman
2016-07-17, 20:20
Hoppas videon fungerar, annars kolla bara översta länken till hans profil!

Termy
2016-07-18, 06:54
Japp, han är grym :) Finns mycket inspiration att hämta där.

Isseman
2016-07-25, 11:45
Vore kul att se hur ni andra tränar! :D

Såhär såg mitt press respektive drag-pass ut idag samt igår:

Push:

Rodd 1000m + rörlighet + handleder + skulderblad

Bar MU 3x5
Human flag 3x3 varje sida
Prepare front planche i bar 3 set

Single bar dips +20kg 3x8
kabel flyes (liggande m. handtag) 20kg 3x10
press OH 25kg hantlar x 12/10 (fyfan mjölksyra och trött haha :D )
sidolyft 8kg 2x10 PUMMPPPP
plankan +30kg 2 ggr till fail. Var själv på gymmet så var ett jävla bök att få upp plattorna på ryggen varje gång lol :D
dragonflags 2 set några st
Dips KV med full ROM fick avsluta allt.. 15st/12st/10st.

Kommer göra så att jag delar upp 3st olika PUSH-elser. En dag med tung single bar dip + lätt dubble bar dip. En dag med Tung dubbel bar dips + lätt ringar. En tredje gång med tunga ring-dips + lätta single bar dips. Tror det kan funka rätt bra :D måste bli stark i det här nu!

Pull

Rodd 1000m + rörlighet (lite) + handleder

Strikt MU ringar 3x5
Frank Medrano chinups (ena armen lagd över) 2x6 gick kasst.. 1x10 med grönt gummi
Front lever 3 set practice (har sån satans träningsvärk i magen haha)
Back lever 3 set practice

Front lever up x 6/5 trött.
WW:s x 12/12 de här har jag fan blivit mycket bättre på!
t2b x 8/8

chinups +20kg x 7/6/6
arnie skivstångsrodd 60kg 3x10 riktigt bra kontakt och PUMP
facepulls maxvikt 3x12
Pullups till fail x 11/8/7

Kommer nog variera tunga chins + lätta pullups med tunga pullups + lätta chins *flex*

Bra pass överlag! Går mot rätt håll. Nu hem och fylla på så in i helvete!

I eftermiddag 4 PT-pass.

Beemel
2016-07-26, 20:59
Vore kul att se hur ni andra tränar! :D

Såhär såg mitt press respektive drag-pass ut idag samt igår:

Inte helt olikt några av mina pass. Men jag kör bara negativa muscle ups då jag inte fixar riktiga.
Kör även frontlever med bara ett ben rakt och det andra benet böjt. Jag är fortfarande extrem nybörjare på den här typen av träning dock.

Varvar 2 pass "vanligt gym" 2 pass calisthenics/gymnastisk övning (som det pass du beskrev) och 3 pass löpning i veckan. I dag blev det 18km löpning i morgon är det gymnastiskt som står på "schemat"

Isseman
2016-07-27, 06:06
Inte helt olikt några av mina pass. Men jag kör bara negativa muscle ups då jag inte fixar riktiga.
Kör även frontlever med bara ett ben rakt och det andra benet böjt. Jag är fortfarande extrem nybörjare på den här typen av träning dock.

Varvar 2 pass "vanligt gym" 2 pass calisthenics/gymnastisk övning (som det pass du beskrev) och 3 pass löpning i veckan. I dag blev det 18km löpning i morgon är det gymnastiskt som står på "schemat"

Alright, ja det är gött att blanda och köra lite av varje så det inte bara blir vanligt gym *flex*

Beemel
2016-07-27, 08:50
Alright, ja det är gött att blanda och köra lite av varje så det inte bara blir vanligt gym *flex*

Jo precis. Bra att få lite balans (både balans som i att kunna hålla balansen och i en balanserad träning).
Gymnastiska träningen har dessutom det goda med mig att jag blivit nogranare med stretchingen, vilket jag varit riktigt dålig på sedan jag slutade kampsporta.

Beemel
2016-07-27, 09:07
Har vid det här laget slängt upp en hel hög med filmer och bilder på Beemelversusgravity (instagram) feedback och kommentarer av alla de former uppskattas.





(Ja, jag vet att jag är småfet och har märkliga minspel och ljud för mig när jag tar i....)

Lallle
2016-08-30, 21:01
Hallå och bump!

Tänkte skriva lite gymnastikjournal här på kolo. Som många andra här är jag nybörjare.

Det jag klarar atm:

23 s L-sit i parallettes.
12 s tuck planche (dock inte med höft i höjd med axlar)
Handstand walk
Strikt muscle up i ringar

Mina primära mål är att få en solid stillastående handstand samt att öka hamstringsmobiliteten + bättre på generell styrka. Sen är tanken att börja jobba på press to handstand.

Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7632616#post7632616

Beemel
2016-09-06, 13:49
Tråden dött?

Hur som, passar på att framföra en fundering.

Handleder....

Jag klarar att stå i frogstand i 90-120 sekunder utan att jag känner av något som helst i handlederna.
Men om jag kör ett par handstående (mot vägg) i 10-20 sekunder så börjar handlederna ömma efteråt. borde väl inte vara så himla stor skillnad i belastning från handleden sett.
Jag stretchar och tränar handlederna 2-3 gånger i veckan (och har gjort så i snart 4 månader) har inga som helst problem i några andra övningar och ömheten går över rätt snabbt.

Till själva frågan, någon som har något bra tips på dels varför det blir skillnad (jfr med frogstand) och dels vad man skulle kunna tänka sig för övningar för att avhjälpa detta. Jag kör alla övningar och stretchar som anges i "handstand one"

Termy
2016-09-06, 13:54
Är det med magen eller ryggen mot väggen?

Tråden har väl inte dött, men är för upptagen med att träna ;) Är själv bara kring handstand 1/2, Foundation 1 (2 på vissa typ sidelevers) och leker runt lite med ringar. Svårt att progrediera snabbt när man har diverse begränsningar. Det får ta den tid det tar.

Termy
2016-09-06, 14:20
För övrigt fick jag själv ont i handlederna i början också, egentligen mest när jag började med typ planche leans och dylikt, men det känns betydligt mer stabilt, starkt och smärtfritt nu. När jag började med wall stands så kände jag en "ansträngning" i ena handleden efteråt, ej direkt smärta. Det kanske beror på hur man går upp i positionen. Går man in i nån slags wall plank och upp (dvs från armhävningspos och uppåt) så blir det ju större tryck än om man är ganska nära väggen från början.

Beemel
2016-09-06, 14:42
Kör både med ryggen mot väggen (kickar upp och försöker hitta balans innan jag nuddar väggen) och genom att promenera upp från armhävningsposition.
Kicka upp kör jag mest.

Termy
2016-09-06, 17:55
Ok, men vilken variant gör ont? Båda? Hur nära väggen kommer du? Om man tänker sig att själva vinkeln i böjningen har något att göra med det. Hur är det jfr med t.ex. planche leans där handleden kommer i ganska stor grad av passiv dorsalflexion?

Beemel
2016-09-07, 04:09
Ok, men vilken variant gör ont? Båda? Hur nära väggen kommer du? Om man tänker sig att själva vinkeln i böjningen har något att göra med det. Hur är det jfr med t.ex. planche leans där handleden kommer i ganska stor grad av passiv dorsalflexion?

Jag tror att båda varianterna är liknande. Kör nästan alltid båda två samma pass så jag vet inte om det är den ena eller den andra som är värre.
Inga problem med några andra övningar, inkl planche leans. Har ganska ok rörlighet i handleden.

Lipservice
2016-09-07, 06:09
Jag tror att båda varianterna är liknande. Kör nästan alltid båda två samma pass så jag vet inte om det är den ena eller den andra som är värre.
Inga problem med några andra övningar, inkl planche leans. Har ganska ok rörlighet i handleden.

Fick ont i början jag med. Men då hade jag händerna rakt mot väggen när jag gick upp med ryggen. Fick tipset att ta bredare fattning och "vinkla ut" händerna mer, har efter det ingen smärta alls när jag kör handstand.
Sen kanske du redan gör så, men nåt att tänka på om fallet inte är så.

Termy
2016-09-07, 06:49
Glömde att fråga var i handlederna det gör ont. Går det att ringa in området på nån bild? Känns det som någon muskulär sträckningsliknande känsla eller hur skulle du beskriva smärtan?

Termy
2016-09-07, 06:55
Första passen jag körde wall handstands fick jag typ lättare nackskott vartannat pass nästan. Den axiala kraften genom ryggraden blir ju omvänd så högthorakala delen tar ju en hel del belastning istället, uppenbarligen ovant för mig (har diskbuktning någonstans där uppe också). Efter lite mer noggrann uppvärmning så slutade det uppstå dock. Jag kör då inte bara handledsövningar som uppvärmning, utan någon tidigare handstående progression också typ tip toe press eller dylikt.

Beemel
2016-09-07, 07:27
Fick ont i början jag med. Men då hade jag händerna rakt mot väggen när jag gick upp med ryggen. Fick tipset att ta bredare fattning och "vinkla ut" händerna mer, har efter det ingen smärta alls när jag kör handstand.
Sen kanske du redan gör så, men nåt att tänka på om fallet inte är så.

Ska prova att vinkla lite olika se vad som blir bäst.

Beemel
2016-09-07, 07:28
Första passen jag körde wall handstands fick jag typ lättare nackskott vartannat pass nästan. Den axiala kraften genom ryggraden blir ju omvänd så högthorakala delen tar ju en hel del belastning istället, uppenbarligen ovant för mig (har diskbuktning någonstans där uppe också). Efter lite mer noggrann uppvärmning så slutade det uppstå dock. Jag kör då inte bara handledsövningar som uppvärmning, utan någon tidigare handstående progression också typ tip toe press eller dylikt.

Nacken och mellan skuldrorna känns lite grann när jag kört mycket huvudstående (vilket känns ganska naturligt), men inga problem vid handstående.

Beemel
2016-09-07, 07:39
Glömde att fråga var i handlederna det gör ont. Går det att ringa in området på nån bild? Känns det som någon muskulär sträckningsliknande känsla eller hur skulle du beskriva smärtan?

Ömheten sitter främst på ovansidan (precis där handen möter armen) typ där det blir ett hudveck när man böjer handen uppåt.

Det känns typ som en lätt lätt stukning när jag utan belastning böjer handen uppåt (så som jag står i handstående, dorsalflex?!) och närmar mig ändläget för rörligheten. Det handlar inte om en stretchande känsla, mer en allmän ömhet, inte alls särskilt besvärande, bara en svag svag känsla av att något inte är riktigt som det ska, mest nyfiken på vad det skulle kunna vara.

Termy
2016-09-07, 08:38
Ömheten sitter främst på ovansidan (precis där handen möter armen) typ där det blir ett hudveck när man böjer handen uppåt.

Det känns typ som en lätt lätt stukning när jag utan belastning böjer handen uppåt (så som jag står i handstående, dorsalflex?!) och närmar mig ändläget för rörligheten. Det handlar inte om en stretchande känsla, mer en allmän ömhet, inte alls särskilt besvärande, bara en svag svag känsla av att något inte är riktigt som det ska, mest nyfiken på vad det skulle kunna vara.

Jag hade en liknande känsla i början, fast då när jag började med plancheövningar istället. När jag väl kom till handstående så var det redan borta. Det kan vara samma typ av besvär, vilket skulle kunna vara någon slags inklämning (http://www.hughston.com/hha/a_15_4_3.htm)av karpalbenen mot radius i handleden.

Illustrativ bild:
http://www.hughston.com/hha/b_15_4_3b.jpg

Beemel
2016-09-07, 10:09
Jag hade en liknande känsla i början, fast då när jag började med plancheövningar istället. När jag väl kom till handstående så var det redan borta. Det kan vara samma typ av besvär, vilket skulle kunna vara någon slags inklämning (http://www.hughston.com/hha/a_15_4_3.htm)av karpalbenen mot radius i handleden.

Illustrativ bild:
http://www.hughston.com/hha/b_15_4_3b.jpg

Ser ju ut att vara precis rätt.

Lallle
2016-09-14, 14:10
Har kollat runt lite efter några calisthenics-scheman som ser vettiga ut, men det mest på internet är en massa trams om broz hit och idioti dit. Nån som har länk till något som faktiskt ser hyfsat vettigt ut? Kör ganska mycket gymnastik/ringar nu men funderar lite på att gör över till mer bars-inriktat.

Termy
2016-09-14, 19:32
Har kollat runt lite efter några calisthenics-scheman som ser vettiga ut, men det mest på internet är en massa trams om broz hit och idioti dit. Nån som har länk till något som faktiskt ser hyfsat vettigt ut? Kör ganska mycket gymnastik/ringar nu men funderar lite på att gör över till mer bars-inriktat.

http://antranik.org/ har ju en del sammanfattande information från diverse källor vad käller kroppsviktsövningar, gymnastik, mobilitet/rörelse typ Ido Portal och dylikt.

Du har PM också.

paropirat
2016-09-15, 09:07
Hur verkar denna tycker ni?

The Essential 6 Month Calisthenics Workout Plan For Bar Brother Beginners (http://www.barbrothersgroningen.com/calisthenics-workout-plan/)

Jag tränar för att bli bättre på crossfit så tanken är att blanda det med Wendler 531, som jag kör rullande hela tiden, och kortare MetCons.

Lallle
2016-09-15, 12:01
Första gången jag klarar att länka ihop muscle ups utan att behöva hoppas ner och koppla om false grip :D

__9-bDjY8us&feature=youtu.be

panzerpig
2016-09-15, 12:05
Hur verkar denna tycker ni?

The Essential 6 Month Calisthenics Workout Plan For Bar Brother Beginners (http://www.barbrothersgroningen.com/calisthenics-workout-plan/)

Jag tränar för att bli bättre på crossfit så tanken är att blanda det med Wendler 531, som jag kör rullande hela tiden, och kortare MetCons.

Känns rätt standard. Kolla in madbarz-appen om du inte har den redan. massa program plus att du kan skapa egna.
Finns olika "skolor", barbrothers och madbarz är cirkelprogram (men du kan programmera in det vanligt om du vill, tex 4 set armhävningar, sen nästa övning).
Jag gillar att hålla det så likt gymträning som möjligt: hålla sig mellan 8-12 reps, 3-4 sets. Klarar jag fler reps än det så gör jag övningen svårare/tyngre.

Om du läst convict conditioning så finns det lite artiklar här (överdrivet skrivet men programmen funkar om volymen och frekvensen är tillräcklig).

http://pccblog.dragondoor.com/diesel-20-add-twenty-pounds-of-muscle-in-one-year-bodyweight-only/

http://pccblog.dragondoor.com/calisthenics-2016-20-exercise-tactics-and-16-programming-approaches-to-keep-the-dream-alive-part-one/

http://reddeltaproject.com/ <-bra blogg, gratis program finns också. CC+ är en smart twist på Convict conditioning.

paropirat
2016-09-15, 12:23
Känns rätt standard. Kolla in madbarz-appen om du inte har den redan. massa program plus att du kan skapa egna.
Finns olika "skolor", barbrothers och madbarz är cirkelprogram (men du kan programmera in det vanligt om du vill, tex 4 set armhävningar, sen nästa övning).
Jag gillar att hålla det så likt gymträning som möjligt: hålla sig mellan 8-12 reps, 3-4 sets. Klarar jag fler reps än det så gör jag övningen svårare/tyngre.

Om du läst convict conditioning så finns det lite artiklar här (överdrivet skrivet men programmen funkar om volymen och frekvensen är tillräcklig).

http://pccblog.dragondoor.com/diesel-20-add-twenty-pounds-of-muscle-in-one-year-bodyweight-only/

http://pccblog.dragondoor.com/calisthenics-2016-20-exercise-tactics-and-16-programming-approaches-to-keep-the-dream-alive-part-one/

http://reddeltaproject.com/ <-bra blogg, gratis program finns också. CC+ är en smart twist på Convict conditioning.

Tack som fan! Dags att bli stark... Kroppsviktsstark!

delta_mats
2016-09-22, 16:39
Just börjat upptäcka det roliga med kroppsviktsövningar, efter att ha droppat en del i vikt. Är dock lång med långa armar så vissa övningar blir ju svåra ändå.

Körde ett litet pass idag. Tränade på L sit, skin the cat, elbow lever och frogstand to headstand.

Har i princip aldrig tränat mage specifikt eller core, så har en hel del att hämta igen där.
I övrigt känner jag att bättre statisk styrka för axlar kommer behövas. Samt bättre rörlighet.

Finns det färdiga program för sån här form av träning?

Termy
2016-09-22, 18:22
Just börjat upptäcka det roliga med kroppsviktsövningar, efter att ha droppat en del i vikt. Är dock lång med långa armar så vissa övningar blir ju svåra ändå.

Körde ett litet pass idag. Tränade på L sit, skin the cat, elbow lever och frogstand to headstand.

Har i princip aldrig tränat mage specifikt eller core, så har en hel del att hämta igen där.
I övrigt känner jag att bättre statisk styrka för axlar kommer behövas. Samt bättre rörlighet.

Finns det färdiga program för sån här form av träning?

Välkommen till tråden :)

Du har PM.

Peter.B
2016-09-22, 22:10
Välkommen till tråden :)

Du har PM.
Kan jag också få ett pm? 😊

Termy
2016-09-23, 07:05
Kan jag också få ett pm? ��

Så klart! The more, the merrier :)

stockinger
2016-09-23, 07:45
Jag tar gärna också och kikar på programmet :)

Peter.B
2016-09-23, 07:54
Finns det någon som sitter på ett program för två dagar i veckan?

Jag tränar kampsport 4-5 dagar i veckan och brukar kombinera det med klassisk styrketräning (helkropsspass Wendler 5/3/1) två gånger i veckan. Men känner mig lite sliten av de (relativt) tunga vikterna och tycker att kroppsviktträning verkar både kul och imponerande. Tänker att rörligheten och kroppskontrollen man borde få av sådan träning borde gynna mig i kampsporten.

Tankar? Idéer? Jag kan tyvärr inte köra styrka med än två gånger i veckan så vill gärna köra helkropp och lära mig lite balla övningar som muscleups. Hur skulle ni lagt upp det?

Vikdork
2016-09-23, 16:57
Så klart! The more, the merrier :)

Tar gärna också ett PM.
Tack i förhand

Termy
2016-09-24, 20:02
Finns det någon som sitter på ett program för två dagar i veckan?

Jag tränar kampsport 4-5 dagar i veckan och brukar kombinera det med klassisk styrketräning (helkropsspass Wendler 5/3/1) två gånger i veckan. Men känner mig lite sliten av de (relativt) tunga vikterna och tycker att kroppsviktträning verkar både kul och imponerande. Tänker att rörligheten och kroppskontrollen man borde få av sådan träning borde gynna mig i kampsporten.

Tankar? Idéer? Jag kan tyvärr inte köra styrka med än två gånger i veckan så vill gärna köra helkropp och lära mig lite balla övningar som muscleups. Hur skulle ni lagt upp det?

Tänkte du ersätta vissa övningar eller komplettera istället?

Peter.B
2016-09-25, 10:20
Tänkte du ersätta vissa övningar eller komplettera istället?
Jag tänkte egentligen ersätta helt, bara köra kroppsviktsträning. Eller är det dumt tro?

Termy
2016-09-25, 10:39
Jag tänkte egentligen ersätta helt, bara köra kroppsviktsträning. Eller är det dumt tro?

Dumt och dumt.. det beror ju vad man har för målsättning. Det funkar ju uppenbarligen för många. Sedan kanske pistol squats aldrig bygger volym på samma sätt som tunga knäböj med skivstång, t.ex... vad gäller överkroppen så lär man ju kunna få grym fysik både styrkemässigt och estetiskt med bara ringar och dylika redskap om man lägger tid nog på det.

Själv har jag ersatt i princip all maskin/stångträning med övningar från Foundation, Rings, Handstand och lite egna rehabövningar och annat med pilatesboll m.m. Kul som fan :)

Peter.B
2016-09-25, 10:42
Dumt och dumt.. det beror ju vad man har för målsättning. Det funkar ju uppenbarligen för många. Sedan kanske pistol squats aldrig bygger volym på samma sätt som tunga knäböj med skivstång, t.ex... vad gäller överkroppen så lär man ju kunna få grym fysik både styrkemässigt och estetiskt med bara ringar och dylika redskap om man lägger tid nog på det.

Själv har jag ersatt i princip all maskin/stångträning med övningar från Foundation, Rings, Handstand och lite egna rehabövningar och annat med pilatesboll m.m. Kul som fan :)
Det är just benen jag funderar lite på. Det enda vettiga jag har kommit på där är just pistols och boxjumps. Vet inte om det finns andra vettiga/tuffa övningar att göra där?

Peter.B
2016-09-25, 10:43
Dumt och dumt.. det beror ju vad man har för målsättning. Det funkar ju uppenbarligen för många. Sedan kanske pistol squats aldrig bygger volym på samma sätt som tunga knäböj med skivstång, t.ex... vad gäller överkroppen så lär man ju kunna få grym fysik både styrkemässigt och estetiskt med bara ringar och dylika redskap om man lägger tid nog på det.

Själv har jag ersatt i princip all maskin/stångträning med övningar från Foundation, Rings, Handstand och lite egna rehabövningar och annat med pilatesboll m.m. Kul som fan :)
Förresten, lust att dela med dig av ditt upplägg?

Termy
2016-09-25, 12:53
Visst. Jag är inte speciellt stark, så har inte kommit till någon avancerad ringträning direkt. Jag kör 4-splittat just nu:

Dag 1:
Vilken dragövning som nu är på tapeten enligt foundation, f.n. cyklandes mellan bent chin hang 5x60s (i ringar med false grip) eller pullups mot 5x5reps.
Windshield wipers 5x10
Body rows eller hinge rows 3x10 typ
Rings support hold 4x24s just nu (dvs den med utåtroterade händer där armarna inte nuddar ringar eller egen kropp)
False grip hangs

Dislocates
Cuban presses

sedan kör jag lite egna övningar också typ sidoplankan i ringar, på raka armarna med fötterna på pilatesboll.

Töjning lägger jag in lite löpande för split stretch, front split, m.m. beroende på om jag vilat från töjning ett par dagar eller ej.

Dag 2:
Skater squat med bara bakre knäet i, samt tränande sidan uppe på en plattform (så den blir mer lik pistol squats), jobbar mot 5x10
Nordic hamstrings och/eller glute ham raise 5 set
Natural leg extensions 5 set 15kg 10 reps
Lite rotation bål/höftstabilitet på pilatesboll (egen övning)
Arch ups och circle arch ups
Utfall 3x5-10 beroende på progression, med hantel motsatt sida.
Farmer walks unilateralt
Jefferson curls 3x10 följt tätt av viktade pike stretches stående och sedan sittande med pinne framför fötterna
Sidliggande abduktion axel med hantel 3x10

Senare samma dag elevated lean planche 5x30s, började nyss på elevated bounce planche.

Dag 3:
Kör undergrip dips där just nu samt vanliga viktade dips. Körde single bar dips nyligen men fick förbannat ont i tummen av övningen (blir ju typ som ett Finkelsteinstest tänkte jag sedan, blev förmodligen någon tenosynovit i tumsenorna)

Straddle hollow body rocks, ska börja på 5x60s nu
Arch hold vartannat pass samt typ arch straddle hold vartannat för mer glut medaktivering

Pushups i ringar
Tricepsextensioner i ringar på låg höjd (dvs closed chain)
Bänkdips för mobiliteten i rörelsen
Magliggande pullovers med småvikter på en käpp 3x30s
Dislocates
Cuban presses

Dag 4:
Alla handledstöjningar och övningar
Lite uppvärmning typ yoga sun salute och dylikt
Wall handstands 5x30s. Tänkte bygga upp rejäl uthållighet där innan jag ens funderar på wall handstand runs
Half L-sit med fokus mer på att pressa fram höfterna så triceps långa huvud får jobba mer (svag punkt för mig)
Side lever static box 5x15 på ribbstol

Efter dag 4 börjar dag 1 direkt igen.

Kör även lite nackövningar på pilatesboll m.m. själv. Möjligt att jag fått med alla övningar där, det blir ju en del... kör även 1,5 timmes crosstraining per dag, 45 minuter innan styrketräningen (innan jobbet) samt 45 minuter direkt efter jobbet.

Jag kör dock inte alla varianter av typ ribbstolstöjningar, windmills i stående position osv som belastar min rygg mer än vad jefferson curls och pike stretches redan gör, pga tidigare diskbråck. Jag tar det i ganska sakta mak vad gäller det. Det får ta den tid det tar.

Termy
2016-09-25, 16:17
Långsiktiga mål är typ planche, press to handstand, front lever. Back lever ska man ju iaf enl. Coach Sommer börja träna när man klarat ut hela foundation pga risken för bicepsskador. Jag "leker" lite med tucked back levers, fast med handflatorna framåt istället för bakåt (dvs det rätta är bakåt).

Mål ännu längre fram, om dessa är möjliga, inkluderar bl.a. Manna.

"Omöjliga" mål:
Typ sånt här? :)

YzJh0DdQZZg

Peter.B
2016-09-25, 19:09
Visst. Jag är inte speciellt stark, så har inte kommit till någon avancerad ringträning direkt. Jag kör 4-splittat just nu:

Dag 1:
Vilken dragövning som nu är på tapeten enligt foundation, f.n. cyklandes mellan bent chin hang 5x60s (i ringar med false grip) eller pullups mot 5x5reps.
Windshield wipers 5x10
Body rows eller hinge rows 3x10 typ
Rings support hold 4x24s just nu (dvs den med utåtroterade händer där armarna inte nuddar ringar eller egen kropp)
False grip hangs

Dislocates
Cuban presses

sedan kör jag lite egna övningar också typ sidoplankan i ringar, på raka armarna med fötterna på pilatesboll.

Töjning lägger jag in lite löpande för split stretch, front split, m.m. beroende på om jag vilat från töjning ett par dagar eller ej.

Dag 2:
Skater squat med bara bakre knäet i, samt tränande sidan uppe på en plattform (så den blir mer lik pistol squats), jobbar mot 5x10
Nordic hamstrings och/eller glute ham raise 5 set
Natural leg extensions 5 set 15kg 10 reps
Lite rotation bål/höftstabilitet på pilatesboll (egen övning)
Arch ups och circle arch ups
Utfall 3x5-10 beroende på progression, med hantel motsatt sida.
Farmer walks unilateralt
Jefferson curls 3x10 följt tätt av viktade pike stretches stående och sedan sittande med pinne framför fötterna
Sidliggande abduktion axel med hantel 3x10

Senare samma dag elevated lean planche 5x30s, började nyss på elevated bounce planche.

Dag 3:
Kör undergrip dips där just nu samt vanliga viktade dips. Körde single bar dips nyligen men fick förbannat ont i tummen av övningen (blir ju typ som ett Finkelsteinstest tänkte jag sedan, blev förmodligen någon tenosynovit i tumsenorna)

Straddle hollow body rocks, ska börja på 5x60s nu
Arch hold vartannat pass samt typ arch straddle hold vartannat för mer glut medaktivering

Pushups i ringar
Tricepsextensioner i ringar på låg höjd (dvs closed chain)
Bänkdips för mobiliteten i rörelsen
Magliggande pullovers med småvikter på en käpp 3x30s
Dislocates
Cuban presses

Dag 4:
Alla handledstöjningar och övningar
Lite uppvärmning typ yoga sun salute och dylikt
Wall handstands 5x30s. Tänkte bygga upp rejäl uthållighet där innan jag ens funderar på wall handstand runs
Half L-sit med fokus mer på att pressa fram höfterna så triceps långa huvud får jobba mer (svag punkt för mig)
Side lever static box 5x15 på ribbstol

Efter dag 4 börjar dag 1 direkt igen.

Kör även lite nackövningar på pilatesboll m.m. själv. Möjligt att jag fått med alla övningar där, det blir ju en del... kör även 1,5 timmes crosstraining per dag, 45 minuter innan styrketräningen (innan jobbet) samt 45 minuter direkt efter jobbet.

Jag kör dock inte alla varianter av typ ribbstolstöjningar, windmills i stående position osv som belastar min rygg mer än vad jefferson curls och pike stretches redan gör, pga tidigare diskbråck. Jag tar det i ganska sakta mak vad gäller det. Det får ta den tid det tar.

Långsiktiga mål är typ planche, press to handstand, front lever. Back lever ska man ju iaf enl. Coach Sommer börja träna när man klarat ut hela foundation pga risken för bicepsskador. Jag "leker" lite med tucked back levers, fast med handflatorna framåt istället för bakåt (dvs det rätta är bakåt).

Mål ännu längre fram, om dessa är möjliga, inkluderar bl.a. Manna.

"Omöjliga" mål:
Typ sånt här? :)

YzJh0DdQZZg
Ballt! Mycket mer avancerat än vad jag tänkt. Jag är kvar lite i tanken på hur man programmerar "vanlig" styrketräning. Tänker mer på pressar och dragövningar i olika plan, benträning och bålträning. Och lära mig några skills som att stå på händer, levers och planches samt muscle ups och flaggor.

Testade idag att försöka mig på muscle ups, front och back levers, dragon flags och flaggan. Det sista var tokigt svårt, det andra känns inte omöjligt, även om jag inte riktigt fattar hur jag ska tänka eller ta i för att göra back levers.

Beemel
2016-09-25, 19:26
Jag håller för tillfället på att nöta handstands.
Försöker klara muscle ups i ringar och kör negativa muscle ups med stång.
Tränar lite smått på tucked front och backlever.
Leker lite med enbenta frontlevers fast med böjda armar.
Klarade i förra veckan att stå i frogstand i över 2 minuter sen tröttnade jag mentalt snarare än fysiskt.
Tränar en hel del greppträning med fatbars, deadhangs, CoC fjädrar och gyroboll.
En satans massa chins och dips och lek i ringar på det.

Passar även på att träna greppet när jag tränar med frugan och lyfter av och på 20 kg vikterna med en hand.

Har på "fritiden" även nötta en del balans genom att stå/gå på räcken och dylika påfund. Står ofta på ett ben när jag jobbar (bara för att)

Massa stretch för axlar och bröstrygg kommer behövas...

Vet inte om jag gjort så stora framsteg sedan jag började inrikta mig lite grann på gymnastisk träning i maj. Men kul är det iallafall.

Lite svårt att göra framsteg när jag har så mycket jag vill hinna med....
3 gympass (med frun), 2 gymnastikpass (själv) och 3 löppass per vecka... fullt upp =)

Termy
2016-09-25, 19:30
Side levers bygger de (dvs foundation) upp via diverse windshield wipers på golv och ribbstol för att få rotationsstyrkan / sidostyrkan, sedan går över till att bygga från side lever block (https://www.gymnasticbodies.com/side-lever-block-building-the-human-flag/), sedan med "twists", negativa, m.m.

Back levers är en del av ringträningen och där börjar de med assisted german hangs, german hangs, german hang pulls, tuck back levers osv. Om man har ringarna roterade åt fel håll blir ju dock övningen "för lätt", precis som om man kör ring support holds utan att rotera ut handflatorna. Handflatorna i back lever ska ju peka bakåt vad jag vet, vilket sätter stort sträck på biceps, därav deras råd att man ska bemästra german hangs och dylikt och helst ha kommit en god bit in på foundation innan man kör igång seriöst med back levers. Jag lallar mest runt med övningen just nu, med german hangs osv.

Termy
2016-09-25, 19:33
Beemel: låter riktigt bra :) Men ja, det blir ju så många övningar man vill göra att det blir ett himla meckande att försöka få ihop ens schema så man öht hinner med allt. Har du fortfarande ont i handlederna vid handstands?

Nått jag glömde nämna är att jag försöker implementera lite av Ido Portals 30 minute squat challenge och hang challenge, dvs sitta på huk så ofta jag kommer på mig själv, samt hänga från stänger eller ribbstolar aktivt/passivt för att stärka upp grepp, senor, m.m.

Beemel
2016-09-26, 06:52
Beemel: låter riktigt bra :) Men ja, det blir ju så många övningar man vill göra att det blir ett himla meckande att försöka få ihop ens schema så man öht hinner med allt. Har du fortfarande ont i handlederna vid handstands?

Nått jag glömde nämna är att jag försöker implementera lite av Ido Portals 30 minute squat challenge och hang challenge, dvs sitta på huk så ofta jag kommer på mig själv, samt hänga från stänger eller ribbstolar aktivt/passivt för att stärka upp grepp, senor, m.m.

Nope, handlederna verkar ha vant sig. Största känningen just nu är där underamens muskel möter armbågen (i rak linje upp från där tummen är om man håller handen med tummen pekande uppåt, typ som om man ska skaka hand) men det känns bara litegrann och endast vid false grip i ringar eller hantelcurls. Tror inte det är någon fara, men tar det lite lugnt.

Har för övrigt kommit på att "Hollow body hold" är en fantasisk övning som är som skräddarsydd för att stärka en av de svagaste länkarna i min kropp.
Filmade mig själv i handstående.... ingen vacker syn.. bananform plus....

svenbanan
2016-09-26, 07:57
Nope, handlederna verkar ha vant sig. Största känningen just nu är där underamens muskel möter armbågen (i rak linje upp från där tummen är om man håller handen med tummen pekande uppåt, typ som om man ska skaka hand) men det känns bara litegrann och endast vid false grip i ringar eller hantelcurls. Tror inte det är någon fara, men tar det lite lugnt.

Har för övrigt kommit på att "Hollow body hold" är en fantasisk övning som är som skräddarsydd för att stärka en av de svagaste länkarna i min kropp.
Filmade mig själv i handstående.... ingen vacker syn.. bananform plus....

Gör du "hollow body hold" i handstående då, eller hur menar du? Är det jobbigare än om man ligger på rygg på golvet?

Termy
2016-09-26, 08:42
Antar att han menar i ryggliggande.
https://www.gymnasticbodies.com/home/wp-content/uploads/2015/11/IMG_3613.jpg
I Foundation siktar de på 5x60 sekunder för att gå vidare till nästa övning, som är hollow body rocks (5x60 reps), fast "helst" med armarna ovan/bakom huvudet.
qgV51C4ebRs

Det är ju både för att stärka upp bålen samt nöta in i ryggmärgen att ha bakre bäckentippning (posterior pelvic tilt), som man även applicerar i handstående övningar m.fl.

Beemel
2016-09-26, 09:58
Gör du "hollow body hold" i handstående då, eller hur menar du? Är det jobbigare än om man ligger på rygg på golvet?

Nej, jag är för svag för att hålla kroppen "hollow" vid handstående (men självklart försöker jag så gått det går vid varje försök), det är det som är problemet. Så jag gör precis som Termy visade, ryggliggande.
Ligger "ihopkrupen" och trycker ner svanken i golvet. Sen försöker jag gå så långt ut med armar och ben jag kan (så som bilden/videon i Termys inlägg visar) utan att svanken släpper, och så håller jag där så länge jag orkar.
Är nästan ute med raka ben och raka armar uppåt, och kan hålla det i 15-20 sekunder, men det går ganska fort framåt. För några veckor sedan klarad jag inte ens att räta ut benen utan att ländryggen lämande golvet.
Har redan kännt att det gett mig fördelar (förutom i handstående) i både böj, mark och löpning.
Om jag håller armarna längs sidan och benen böjda klarar jag 5x60 sekunder utan jättestora problem (tror att det är ett av de första progressionsstegen i foundation?!?)

Är det något jag märkt sedan jag började med gymnastiska övningar är att jag är INTE särskilt stark, Jag är bara hyfsat bra på att lyfta metallstänger....
Men av mina personbästa i bänk, böj och mark har jag typ inte särskilt mycket nytta =). Det ska möjligen vara militärpressen, där styrkan åtminstone till viss del är överförbar. Annars är typ det som jag tror har gett mest av gymträningen, straight arm pushdowns, armhävningar, chins och dips.

=)

En ganska intressant reflektion.

JonasF
2016-09-26, 11:52
Den enda källan du någonsin behöver.

https://www.youtube.com/channel/UCZIIRX8rkNjVpP-oLMHpeDw

Peter.B
2016-09-27, 14:58
Nu har jag satt ihop en preliminär plan. Jag har bara möjlighet att köra två dagar i veckan, så förstår att progressionen inte kommer vara supersnabb, men jag tänker mig att jag kanske har lite gratis kroppskontroll från mycket kampsportsträning och därmed även en hel del träning med egen kroppsvikt.

Vad tror ni om det här? Vissa utav övningarna kommer jag kanske behöva köra tidigare progressioner på eller så, men vi får väl se hur det funkar. Jag tänker på planche progressions och tucked flaggor och levers.

Hur länge skulle ni vila mellan varje set/övning? Tror ni de här passen blir väldigt långa eftersom det är en hel del övningar?

Alla tips, tankar, feed back uppskattas!

Dag 1:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Sternum chins (explosiva) 3 x 5-8
Bar dips 3 x 5-8
Pistols 3x8-10 per sida
HSPU – 3 x 5-8
Handstand practice (hollow body?) – lite lek? 3 x 30 sek
Lunges 2x10 per sida
Ring flies 2 x 5-8
Reverse ring flies 2 x 5-8
Back lever (tucked) 3 x 30 sek (eller skin the cat 3 x 5)
L-sit 3 x 30 sek

Dag 2:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Archer chins 3x6
Ring dips 3x10
Shrimp squats 3x6 per sida
Inverted rows 3x10
Pushups (archer eller superman eller i ringar) 3x10
Front lever (tucked) 3 x 30 sek
Planche progression (frogstand osv?) - 3 x 30 sek
Sissy squats 3 x 10
Tucked flag 2 x 30 sek per sida

Lipservice
2016-09-27, 19:23
Nej, jag är för svag för att hålla kroppen "hollow" vid handstående (men självklart försöker jag så gått det går vid varje försök), det är det som är problemet. Så jag gör precis som Termy visade, ryggliggande.
Ligger "ihopkrupen" och trycker ner svanken i golvet. Sen försöker jag gå så långt ut med armar och ben jag kan (så som bilden/videon i Termys inlägg visar) utan att svanken släpper, och så håller jag där så länge jag orkar.
Är nästan ute med raka ben och raka armar uppåt, och kan hålla det i 15-20 sekunder, men det går ganska fort framåt. För några veckor sedan klarad jag inte ens att räta ut benen utan att ländryggen lämande golvet.
Har redan kännt att det gett mig fördelar (förutom i handstående) i både böj, mark och löpning.
Om jag håller armarna längs sidan och benen böjda klarar jag 5x60 sekunder utan jättestora problem (tror att det är ett av de första progressionsstegen i foundation?!?)



Körde hollow rocks ala tabata på lördagspasset. 8 set, 20 sek gung 10 sek vila. Testa det när det börjar kännas bra.

Peter.B
2016-09-28, 09:23
Nu har jag satt ihop en preliminär plan. Jag har bara möjlighet att köra två dagar i veckan, så förstår att progressionen inte kommer vara supersnabb, men jag tänker mig att jag kanske har lite gratis kroppskontroll från mycket kampsportsträning och därmed även en hel del träning med egen kroppsvikt.

Vad tror ni om det här? Vissa utav övningarna kommer jag kanske behöva köra tidigare progressioner på eller så, men vi får väl se hur det funkar. Jag tänker på planche progressions och tucked flaggor och levers.

Hur länge skulle ni vila mellan varje set/övning? Tror ni de här passen blir väldigt långa eftersom det är en hel del övningar?

Alla tips, tankar, feed back uppskattas!

Dag 1:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Sternum chins (explosiva) 3 x 5-8
Bar dips 3 x 5-8
Pistols 3x8-10 per sida
HSPU – 3 x 5-8
Handstand practice (hollow body?) – lite lek? 3 x 30 sek
Lunges 2x10 per sida
Ring flies 2 x 5-8
Reverse ring flies 2 x 5-8
Back lever (tucked) 3 x 30 sek (eller skin the cat 3 x 5)
L-sit 3 x 30 sek

Dag 2:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Archer chins 3x6
Ring dips 3x10
Shrimp squats 3x6 per sida
Inverted rows 3x10
Pushups (archer eller superman eller i ringar) 3x10
Front lever (tucked) 3 x 30 sek
Planche progression (frogstand osv?) - 3 x 30 sek
Sissy squats 3 x 10
Tucked flag 2 x 30 sek per sida


Bump?

Termy
2016-09-28, 09:45
Bump?

Får du mycket coreträning via kampsportandet? Att slänga in supersettade hollow body holds/rocks med Arch body holds/rocks (5x30-60s) i nått av passen vore ju givande annars, också för att få in styrkan och tekniken i HSPU m.fl.

Peter.B
2016-09-28, 10:01
Får du mycket coreträning via kampsportandet? Att slänga in supersettade hollow body holds/rocks med Arch body holds/rocks (5x30-60s) i nått av passen vore ju givande annars, också för att få in styrkan och tekniken i HSPU m.fl.

En del coreträning får jag förstås. Men det är inte en helt dum idé :) Ska testa det.

Men annars ser det vettigt ut? Inte för många övningar? Kommer passen ta väldigt lång tid? Missar jag något? Kan jag bli bättre med denna mängd träning?

Apropå längd på passen. Vanligen brukar jag vila 2 min mellan set/övningar. Det kanske är lite långt för sån här sorts träning? Vad hade ni rekommenderat för vila här? Hur brukar ni själva köra?

Termy
2016-09-28, 10:38
Hur är det med vighet/mobilitet? Får du det mkt via kampsportandet också? Skin the cat blir ju styrka/mobilitet för axlarna. I Foundation prisar de dislocates väldigt mycket också.

Jag brukar också köra 2 minuters vila på de primära övningarna då de ändå är styrkeövningar. I Foundation åter igen så kör de en styrkeövning, sedan medföljande mobilitetsövning och sedan kör nästa set direkt efter, så där kan ju vilotiden nog variera en del... själv gillar jag att supersetta eller vad man nu vill kalla det, t.ex. pistol squatvarianter och sedan köra typ glute ham raise direkt efter, m.fl.

Avseende dag 1: har du ett starkt false grip? Annars kan ju en specifik övning typ false grip hangs vara bra. Även ring support holds om du inte är jäkligt stark i brachialis/biceps från början, då musklerna blir helt rökta av den övningen (iaf för mig).

Beemel
2016-09-28, 11:11
Även ring support holds om du inte är jäkligt stark i brachialis/biceps från början, då musklerna blir helt rökta av den övningen (iaf för mig).

+1
Blir trött i nämnda muskler, men även i triceps, underarmar, axlar, lats, och några av de inre (mot ryggraden till) musklerna i skuldrorna (rhomberna och/eller serratus posterior, har inte lokaliserat exakt vilken/vilka, men i det området ialalfall)
Även bålen får sin beskärda del då jag försöker hålla mig "hollow"

Kort sagt grymt bra övning.
Är uppe i 5x40 sekunder (där de sista två seten är lite skakiga...)

Peter.B
2016-09-28, 11:26
Hur är det med vighet/mobilitet? Får du det mkt via kampsportandet också? Skin the cat blir ju styrka/mobilitet för axlarna. I Foundation prisar de dislocates väldigt mycket också.

Jag brukar också köra 2 minuters vila på de primära övningarna då de ändå är styrkeövningar. I Foundation åter igen så kör de en styrkeövning, sedan medföljande mobilitetsövning och sedan kör nästa set direkt efter, så där kan ju vilotiden nog variera en del... själv gillar jag att supersetta eller vad man nu vill kalla det, t.ex. pistol squatvarianter och sedan köra typ glute ham raise direkt efter, m.fl.

Avseende dag 1: har du ett starkt false grip? Annars kan ju en specifik övning typ false grip hangs vara bra. Även ring support holds om du inte är jäkligt stark i brachialis/biceps från början, då musklerna blir helt rökta av den övningen (iaf för mig).

Är nog rörligare och mobilare än genomsnittssvensson, men knappast supervig och det finns en hel del kvar att jobba på. Shoulder dislocations kan jag göra som lite uppvärmning varje pass. Något annat speciellt som du tycker är extra viktigt att jobba på?

Jag fattar. Min tanke är också att supersetta. Gärna exempelvis chins med dips och så, övningar som inte riktigt hör ihop. Pistols, armhävningar, roddar.

Är nog inte stark i false grip hangs eller brachialis/biceps eftersom jag aldrig gjort det första och allmänt inte är särskilt stark. Så det finns kanske anledning av öva på dessa. Någon speciell anledning till att man bör kunna dessa? Jag har bortsett från saker som jag inte tycker känns supernödvändiga att kunna utifrån mina mål typ.

+1
Blir trött i nämnda muskler, men även i triceps, underarmar, axlar, lats, och några av de inre (mot ryggraden till) musklerna i skuldrorna (rhomberna och/eller serratus posterior, har inte lokaliserat exakt vilken/vilka, men i det området ialalfall)
Även bålen får sin beskärda del då jag försöker hålla mig "hollow"

Kort sagt grymt bra övning.
Är uppe i 5x40 sekunder (där de sista två seten är lite skakiga...)

Varför gör du denna övning? Är det progression inför något speciellt eller allmän styrka? Jag har inte tänkt på den eftersom jag inte "kommit på" att jag borde göra den så att säga.

Termy
2016-09-28, 11:36
Det beror ju på vad målet är då. Bättre prestation i kampsportande? Att kunna bli starkare i kroppsviktsövningarna i sig för att kunna progrediera till stegvis svårare övningar i t.ex. ringar?

False grip och utåtroterade ringar är ju t.ex. grunder man kan stärka upp om man ska göra övningarna "rätt", t.ex. muscle ups, om man inte vill köra med mycket kipping och dylikt men då tappar man ju lite av poängen med styrkemomentet.

En övning jag gillade skarpt var planka i romerska ringar, dvs en statisk plankposition fast med händerna på ringarna och fullt supinerat/utåtroterat grepp utan att armarna nuddar ringar eller remmar, tills 5x60s är "lätt", varvid ring support holds blir lättare att göra med god teknik.

Beemel
2016-09-28, 11:49
Varför gör du denna övning? Är det progression inför något speciellt eller allmän styrka? Jag har inte tänkt på den eftersom jag inte "kommit på" att jag borde göra den så att säga.

Både och.
Och för att jag gillar den.

Beemel
2016-09-28, 11:50
En övning jag gillade skarpt var planka i romerska ringar, dvs en statisk plankposition fast med händerna på ringarna och fullt supinerat/utåtroterat grepp utan att armarna nuddar ringar eller remmar, tills 5x60s är "lätt", varvid ring support holds blir lättare att göra med god teknik.

Hmm intressant, den varianten har jag inte provat, måste testa.

Termy
2016-09-28, 12:04
Hmm intressant, den varianten har jag inte provat, måste testa.

Doit :)

Jag hittade diverse bilder och videos som visade med fel grepp också. Denna bild är ju bra dock, fast hans underarmar ska inte nudda toppen av ringarna. Gör man så och med helt utlåsta armbågar så känns det gött.

http://antranik.org/wp-content/uploads/2015/03/antranik-holding-rto-plank.jpg

Beemel
2016-09-28, 12:14
Doit :)

Jag hittade diverse bilder och videos som visade med fel grepp också. Denna bild är ju bra dock, fast hans underarmar ska inte nudda toppen av ringarna. Gör man så och med helt utlåsta armbågar så känns det gött.

http://antranik.org/wp-content/uploads/2015/03/antranik-holding-rto-plank.jpg

Ska testa i helgen (då jag kör mina gymnastikpass)
Återkommer med min upplevelse.

Beemel
2016-10-01, 13:07
Ska testa i helgen (då jag kör mina gymnastikpass)
Återkommer med min upplevelse.

Trevlig övning!
Kände mig skakigare i den än i support holds.
Men helt klart en övning jag kommer lägga till som standard i mitt ringprogram

Termy
2016-10-01, 19:43
Trevlig övning!
Kände mig skakigare i den än i support holds.
Men helt klart en övning jag kommer lägga till som standard i mitt ringprogram

Åfan, för mig känns det tvärtom, är betydligt skakigare i support holds. Bra övningar hur som helst :) Hur ser ringupplägget ut nu då för dig?

Beemel
2016-10-01, 21:13
Åfan, för mig känns det tvärtom, är betydligt skakigare i support holds. Bra övningar hur som helst :) Hur ser ringupplägget ut nu då för dig?

Kanske är att jag börjar vänja mig vid vanliga support holds och att det här var första gången jag prövade denna variant.

Ett ring pass ser ut ungefär så här
Ungefär så här
Support holds
"Straight arm dips" (typ support holds fast dynamiska)
Negativa muscle ups
Dips
Bent arm one leg front lever
"Skin the cat" till hängande L sit (fram och tillbaka mellan dessa två)
L sit
Straddle
Progression (totalt värdelös på straddle...)
"Utrullningar" (typ maghjulet) med ett "simtag/armhävning" tillbaka till startposition
False grip chins

Peter.B
2016-10-02, 00:05
Nu har jag testat första första passet på mitt tänkta program. Tufft och jobbigt, det är betydligt jobbigare att exempelvis hålla en L-sit 30 sek än vad jag trodde. Fick backa i progressionen på flera övningar. Men jävligt kul, ska köra nästa pass imorgon.

Dock lyckades jag skapa en krater i handen (en så kallad "flapper") av negativa muscle ups och allt hängande. Kör ni handskar till era pass? Vad för handskar i så fall? Har ni några ni rekommenderar specifikt för sån här träning?

Termy
2016-10-02, 19:58
Nice Beemel. Typ hela överkroppen i varje pass? Blir det den ett par ggr i veckan eller något sådant?

Peter, jag kör inte med handskar iaf. Jag får också ganska rejäla märken av t.ex. statiska ringövningar typ Bent arm chin hang med false grip i ringar, men de verkar gå över tills passet därpå.

Imorn blir det att testa Korean Dips. Hoppas jag inte faller pladask med ansiktet före i marken.
L0mrC1c597c

Beemel
2016-10-03, 05:47
Nu har jag testat första första passet på mitt tänkta program. Tufft och jobbigt, det är betydligt jobbigare att exempelvis hålla en L-sit 30 sek än vad jag trodde. Fick backa i progressionen på flera övningar. Men jävligt kul, ska köra nästa pass imorgon.

Dock lyckades jag skapa en krater i handen (en så kallad "flapper") av negativa muscle ups och allt hängande. Kör ni handskar till era pass? Vad för handskar i så fall? Har ni några ni rekommenderar specifikt för sån här träning?

Nope inga handskar, händerna vänjer sig efter ett par månader.
Valkar får man ta att man får. Man får dock hålla efter dem och slipa/klippa ner dem då och då så de inte spricker.

Beemel
2016-10-03, 05:51
Nice Beemel. Typ hela överkroppen i varje pass? Blir det den ett par ggr i veckan eller något sådant?


Ja jag kör hela överkroppen varje pass. Kör dock bara ringarna en gång i veckan.

Kör vanligt "gym" med helkroppspass mån-ons-fre.

Gymnastiskt (främst ringar) på lördagar, ibland lite på söndagar som uppvärming.

Löpning tis-tor-sön.

Brukar avsluta vanliga gympassen med handstående, brygga, l-sit och dylikt

Termy
2016-10-03, 06:57
Slapp att falla pladask, men jag fick toucha golvet med tårna några reps innan jag fick in flytet att våga sjunka ned i den positionen i Korean Dips då det känns lite olustigt när man glider under stången med kroppen. Kom dock inte upp hela vägen pga att baken var ivägen, så fick fuska lite där. Det är väl en teknikfråga. Den kändes iaf betydligt bättre än single bar dips som jag gjorde innan.

Termy
2016-10-05, 14:00
På gymnasticbodies säljer de ju s.k. "back straps" som man har till ribbstolar för diverse övningar. Funderar på om det finns någonstans man kan skaffa något liknande, då de ej skeppar dem utanför USA.

Denna övning ser ju rolig ut, som en progression på manna:
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/e15/12797778_885565881565316_1865975101_n.jpg?ig_cache _key=MTE5NTk1OTQ2MjUxMTI3MjQ0Mw%3D%3D.2

Hade dock ej klarat den.. behöver få upp den extensionsstyrkan först. En lättare variant är ju att i en half L-sit eller L-sit prova att pressa fram höfterna framför händerna, men bara det är ju tungt som fan, ffa för triceps långa huvud som jobbar pga sitt fäste på skulderbladet.

Hemi
2016-10-06, 00:51
Titta på backstrapsen noga, ge det ett tag, studera dem, sedan kanska du kan kopiera dem. Tillverka dem själv alltså. Första versionen blir kanske sådär.

paropirat
2016-10-10, 11:17
Calisthenics under deff: någon som testat? Hiss eller diss?

Beemel
2016-10-10, 12:46
Calisthenics under deff: någon som testat? Hiss eller diss?

Jag kombinerar löpträning, "vanligt" gym och calisthenics. Jag låter inte dieten styra hur jag tränar. Inte tvärtom heller för den delen.

Termy
2016-10-15, 09:17
Jag har fått hem ett par träringar i tillägg till de jag har av plast sedan tidigare, men de av trä är så jäkla hala... finns det någon beläggning av något slag man kan tänkas lägga på träet för att få lite grepp i det, eller borde jag köra med handskar eller nått istället?

Beemel
2016-10-15, 10:34
Jag har fått hem ett par träringar i tillägg till de jag har av plast sedan tidigare, men de av trä är så jäkla hala... finns det någon beläggning av något slag man kan tänkas lägga på träet för att få lite grepp i det, eller borde jag köra med handskar eller nått istället?

Är de lackade eller dylikt?
Kanske kan rugga ytan lite med ett sandpapper

Termy
2016-10-15, 12:04
Är de lackade eller dylikt?
Kanske kan rugga ytan lite med ett sandpapper

Det ser inte / känns inte lackade iaf. Sandpapper var ju kanske en idé ^^

Sven Banan
2016-10-21, 10:10
Hej,
jag har sökt med ljus och lykta efter vettiga upplägg utan lycka... :-(
Finns möjlighet till PM så vore jag väldigt tacksam!

Termy
2016-10-22, 12:55
Skickade ett PM. Det beror ju på vad för mål du har med ditt upplägg också.

Termy
2016-11-09, 12:20
Ett av många sätt att använda en pilatesboll på när saker och ting blir för lätt...

https://www.facebook.com/GymnasticBodies/videos/1374212919269071/

Går det för övrigt inte att embedda facebookvideos här? =/

Isseman
2016-11-09, 13:19
Calisthenics under deff: någon som testat? Hiss eller diss?

Tungt för nervsystemet att lära sig nya övningar och speciellt med mindre mat i systemet.

Absolut kan du köra men kanske lite lättare övningar som HSPU, muscleups diverse prestages till plankor osv :)

Termy
2016-11-09, 13:25
Man kan ju även lägga lite mer krut på t.ex. mobilitet/stretching - split, front splits, pancakes, pike stretches. Det roliga om man siktar på många svårare övningar är ju att mycket hänger ihop som ett spindelnät där det ena ger det andra, så om man är en "sämre" period (deff, sjukdom, whatever) så kanske man kan jobba på någonting i alla fall och se att den delen går framåt, även om övriga delar kanske står still.

Beemel
2016-11-09, 13:27
Tungt för nervsystemet att lära sig nya övningar och speciellt med mindre mat i systemet.

Absolut kan du köra men kanske lite lättare övningar som HSPU, muscleups diverse prestages till plankor osv :)

"lättare" är i detta fall på intet synonymt med "lätt"

Termy
2016-11-10, 11:08
Helvete vilken finger/tumstyrka (https://www.instagram.com/p/BMa7xUNjJ74/). Det får mig att tänka på en gammal dokumentär jag såg för länge sen om shaolinmunkar där någon gammal stofil där stod uppochnedvänd, lutad mot en vägg, med bara ett enda finger som stödjepunkt.

Termy
2016-11-10, 11:16
Varför nöja sig med att kunna köra en hel planche på bara pek- och långfingrarna på golvet. Lika bra att göra det på en tunn stång uppe i luften.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13413617_198601713870150_3407987182830482302_n.jpg ?oh=0ada25f5a677d9bba9d715af391e4016&oe=58C72F0F

Beemel
2016-11-18, 08:19
Kom förra helgen på att jag ju faktiskt har gummiband liggande hemma.
Så nu kan jag nöta "riktiga" muscle-ups och "riktiga" front och backlevers.
Efter 5x5 muscleups hade jag typ träningsvärk överallt halva veckan =)

Provade även att gå från supporthold sakta ut mot "stora korset", det var nära men där räckte inte riktigt gummibandets hjälp hela vägen än. Kom kanske ut till 160-165 grader kontrollerat. Bara att nöta vidare!

Termy
2016-11-22, 10:14
Kom förra helgen på att jag ju faktiskt har gummiband liggande hemma.
Så nu kan jag nöta "riktiga" muscle-ups och "riktiga" front och backlevers.
Efter 5x5 muscleups hade jag typ träningsvärk överallt halva veckan =)

Provade även att gå från supporthold sakta ut mot "stora korset", det var nära men där räckte inte riktigt gummibandets hjälp hela vägen än. Kom kanske ut till 160-165 grader kontrollerat. Bara att nöta vidare!

:thumbup:

Bossebäver
2016-11-22, 17:13
Vilka övningar för bål skulle ni rekommendera om man "startar från noll" så att säga, bålträningsmässigt. Jag är rätt klen i bålen tror jag, men jag skulle så småningom vilja lära mig lite fränare övningar.

Termy
2016-11-22, 19:53
Bossebäver: se PM. Progressionerna där tycker jag är bra i alla fall, speciellt i "front lever"-delen vad gäller bål, med fokus på "hollow body position" och att hitta rätt läge för rygg och aktivering av mage, inför gradvis svårare övningar i den och i andra positioner om man nu vill satsa på diverse kroppsvikts/gymnastikövningar. När man får in rätt teknik handlar ju det mesta om hävkrafter m.m.

Lipservice
2016-11-22, 20:43
Termy har du lust att PM:a mig också.
Tack på förhand.

Termy
2016-11-29, 07:50
Jag gillar denna övning som en progression mot manna:
http://bodytreegst.com/site/wp-content/uploads/manna-wall-slide.jpg

Har man testat dylika övningar märker man ganska tydligt att primära musklerna som jobbar är triceps långa huvud. Då jag inte är så stark där så kör jag inte glidvarianten på väggen utan snarare att jag "går upp" för väggen, men det tar ganska bra ändå. Jag kan tänka mig att manna är en av de svårare disciplinerna att bemästra om man utgår från de "grunddiscipliner" som finns i Foundation i alla fall.

Spunken
2016-11-30, 07:35
Jag gillar denna övning som en progression mot manna:
http://bodytreegst.com/site/wp-content/uploads/manna-wall-slide.jpg

Har man testat dylika övningar märker man ganska tydligt att primära musklerna som jobbar är triceps långa huvud. Då jag inte är så stark där så kör jag inte glidvarianten på väggen utan snarare att jag "går upp" för väggen, men det tar ganska bra ändå. Jag kan tänka mig att manna är en av de svårare disciplinerna att bemästra om man utgår från de "grunddiscipliner" som finns i Foundation i alla fall.

Manna är vansinnigt svårt! Har du jobbat dig fram till progressivt den övningen eller har du hoppat i förväg? Jag kommer inte förbi pe2, saknar helt den kompression som krävs.

Termy
2016-11-30, 07:42
Manna är vansinnigt svårt! Har du jobbat dig fram till progressivt den övningen eller har du hoppat i förväg? Jag kommer inte förbi pe2, saknar helt den kompression som krävs.

Jag modifierar lite hit och dit pga min rygg och lite annat, även om jag försöker följa grundtanken med foundation. PE2 klarar jag inte :) Jag behöver dels mer flexibilitet i baksida lår och mer styrka ffa höftböjare/rectus femoris. Med denna kan jag ju dock jobba på andra delar vid sidan av (t.ex. tricep). Men som sagt, jag gör inte övningen som visas på bilden utan en enklare variant där jag klättrar upp med fötterna. Jobbig nog för mig iaf. Jag kanske provar bildvarianten där när jag kommit upp i typ 5x10 eller dylikt på nuvarande övning.

Spunken
2016-11-30, 07:56
Jag modifierar lite hit och dit pga min rygg och lite annat, även om jag försöker följa grundtanken med foundation. PE2 klarar jag inte :) Jag behöver dels mer flexibilitet i baksida lår och mer styrka ffa höftböjare/rectus femoris. Med denna kan jag ju dock jobba på andra delar vid sidan av (t.ex. tricep). Men som sagt, jag gör inte övningen som visas på bilden utan en enklare variant där jag klättrar upp med fötterna. Jobbig nog för mig iaf. Jag kanske provar bildvarianten där när jag kommit upp i typ 5x10 eller dylikt på nuvarande övning.

Ok! Jag är ofta frestad att tjuvhoppa längre fram, men inser snabbt att jag ändå inte kan göra någon av övningarna. De är bra mycket svårare än de ser ut :-)

Termy
2016-11-30, 08:53
Ok! Jag är ofta frestad att tjuvhoppa längre fram, men inser snabbt att jag ändå inte kan göra någon av övningarna. De är bra mycket svårare än de ser ut :-)

Jo, förstår hur du menar. Just den kombinationen ser jag dock inte som ett tjuvhopp, då den jobbar helt andra delar än PE2 och dylika varianter. Den varianten finns ju dock ej som progression i Foundation manna. Ibland kollar jag på typ GMB och dylikt för att hämta lite inspiration.

Men om det är du på bilden utförandes en L-sit så bör du väl ha kommit en bit på PE2 i alla fall? :)

Termy
2016-11-30, 09:40
Det är ju så jäkla kul att träna på det här sättet :)

I början var jag ännu mer försiktigt än nu pga ryggen, ffa vid typ jefferson curls och pike stretches. Töjningen i ligament i ryggen samt nervsystemet var så kraftig att det blev en illamåendekänsla, men den biten har försvunnit helt nu och jag kommer längre och längre ned/fram i pikes och pancakes, men fortsatt en bra bit att gå.

Handstående och sånt visste jag knappt hur jag skulle komma upp för väggen teknik- och styrkemässigt... jag kör fortfarande wall handstands men försöker att bygga upp styrka och uthållighet där. Det roliga med alla diverse övningar är ju att när man levlar upp så leder det ena till det andra. Mer flexibilitet i pikes "låser upp" diverse möjligheter till handstandövningar så som tip toe press och dylikt där det krävs mycket flexibilitet.

Övningarna är ju inte bara utmanande och givande i sig, utan man kan hela tiden liksom blicka bortom horisonten och visualisera sig själv i någon mer avancerad, för närvarande omöjlig, övning som man klarar om man kan bemästra nuvarande övning. Så länge man kan hålla sig skadefri så finns motivationen och energin :)

Termy
2016-11-30, 09:45
Skriver lite till när jag ändå är igång. Jag har "bemästrat" elevated planche leans 5x35s, men steget från det till tuck planche tycker jag är enormt stort... i Foundation har de ju bouncing planche lean emellan, men mina fötter är inte så förtjusta i den varianten. Någon som har något bra mellansteg? I GMB snackar de om att köra en crane / supported tuck planche och testa att bara ta bort ett ben åt gången, t.ex.

Peter.B
2016-11-30, 11:18
Skriver lite till när jag ändå är igång. Jag har "bemästrat" elevated planche leans 5x35s, men steget från det till tuck planche tycker jag är enormt stort... i Foundation har de ju bouncing planche lean emellan, men mina fötter är inte så förtjusta i den varianten. Någon som har något bra mellansteg? I GMB snackar de om att köra en crane / supported tuck planche och testa att bara ta bort ett ben åt gången, t.ex.

Jag gör just nu en tucked planche där jag vilar knäna mot underarmarna/armbågarna. Funkar faktiskt bra. Sen är tanken att börja sträcka ett ben i taget bakåt när jag är stark nog. Just nu ger handlederna upp först, av smärta mestadels. Det kanske är en variant för dig också tills du kan göra tucked planche utan stöd?

Termy
2016-11-30, 12:04
Jag gör just nu en tucked planche där jag vilar knäna mot underarmarna/armbågarna. Funkar faktiskt bra. Sen är tanken att börja sträcka ett ben i taget bakåt när jag är stark nog. Just nu ger handlederna upp först, av smärta mestadels. Det kanske är en variant för dig också tills du kan göra tucked planche utan stöd?

Tack för tipset. Jo det är väl, om jag inte missuppfattar dig, övningen som kallas "crane" på vissa ställen (till skillnad mot Crow position där man har böjda armbågar) eller "advanced frog stand" i Foundation. Den klarar jag av, men jag har dock inte provat 5x30 sekunder eller något sådant. Men precis, den varianten där man i alla fall släpper ett ben i taget från armarna, växelvis, är den jag har funderat på. Har dock ej testat att sträcka benet helt bak utan bara få den innanför knäet istället. Jobbigt som fan ändå :)

Peter.B
2016-11-30, 12:26
Tack för tipset. Jo det är väl, om jag inte missuppfattar dig, övningen som kallas "crane" på vissa ställen (till skillnad mot Crow position där man har böjda armbågar) eller "advanced frog stand" i Foundation. Den klarar jag av, men jag har dock inte provat 5x30 sekunder eller något sådant. Men precis, den varianten där man i alla fall släpper ett ben i taget från armarna, växelvis, är den jag har funderat på. Har dock ej testat att sträcka benet helt bak utan bara få den innanför knäet istället. Jobbigt som fan ändå :)

Advanced frog stand känner jag igen. Jag jobbar på att bemästra den, eller gjorde i alla fall tills jag bestämde mig för att variera mig med lite byggarträning istället. En bra start är ju bara att släppa ett ben i taget, även böjt och se hur det går, sen börja sträcka det osv. Jag kör positionen med både benen emot 3x30 sek, när det känns bekvämt höjer jag till 5x30 och därefter ger jag mig nog på att släppa med benen.

Termy
2016-11-30, 12:30
Advanced frog stand känner jag igen. Jag jobbar på att bemästra den, eller gjorde i alla fall tills jag bestämde mig för att variera mig med lite byggarträning istället. En bra start är ju bara att släppa ett ben i taget, även böjt och se hur det går, sen börja sträcka det osv. Jag kör positionen med både benen emot 3x30 sek, när det känns bekvämt höjer jag till 5x30 och därefter ger jag mig nog på att släppa med benen.

Nice. Jag får väl ge mig på den och börja jobba på det sättet. Måste bara passa in det i träningsschemat. Jag vill inte heller släppa elevated planche leans, då det känns som en ganska fundamental övning för serratusstyrka också. Den är ju jobbig som bara den när man gör rätt, och man kan ju alltid luta sig ännu mer framåt.

Jag testade tuck planche med ett starkt gummiband under fötterna och då fungerade det ju att lyfta upp till en position som kanske kändes som 70 % av ansträngningsgraden av en elevated planche lean, men föredrar nog att köra varianten med ett ben i taget istället.

Beemel
2016-11-30, 14:53
Jag nöter på att bara lyfta benen från golvet. alltså en tucked version men extremt ihopkrupen.
Har gett ganska bra stykeutveckling i handleder och axlar känns det som. Det är mycket lättare att köra planchevarianter med stöd för benen nu.
Klarar att hålla positionen i bilden 9-10 sekunder (efter 4 övningstillfällen, sen jag första gången lyckades få fötterna att lätta från golvet)

Frogstand/crowstand klarar jag stå i flera minuter. Så den känns inte som den ger så mycket längre.

Måste ha handtag dock annars går det inte. Har kommit upp och klarat hålla en halv till en sekund med händerna direkt på golvet.

Edit... baaaah bilden gick inte att ladda upp..

Edit 2: provar detta då xCsn6XRSzvI

Beemel
2016-11-30, 15:12
Kanske inte "riktig" tucked planche. Men jag tror (och det känns som) att denna övning ändå ger en hel del. Blodådrorna på mina biceps och undermar ser ut som de ska explodera när jag kör den. Och jag är inte särskilt vaskluär annars ;-)

Termy
2016-11-30, 20:33
Gött! Det borde väl ändå räknas som en tucked planche tycker jag, även om det går att få kroppen mer i linje, men det kommer :)

Beemel
2016-11-30, 20:40
Gött! Det borde väl ändå räknas som en tucked planche tycker jag, även om det går att få kroppen mer i linje, men det kommer :)

Det trorjag säkert! Step by step

Spunken
2016-12-01, 07:21
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.

Spunken
2016-12-01, 07:29
Jo, förstår hur du menar. Just den kombinationen ser jag dock inte som ett tjuvhopp, då den jobbar helt andra delar än PE2 och dylika varianter. Den varianten finns ju dock ej som progression i Foundation manna. Ibland kollar jag på typ GMB och dylikt för att hämta lite inspiration.

Men om det är du på bilden utförandes en L-sit så bör du väl ha kommit en bit på PE2 i alla fall? :)

Haha det är en gammal bild ;-)
Och angående pe2 så är det mest höftböjarna som är klena, men det kommer förhoppningsvis så småningom om!

Peter.B
2016-12-01, 08:42
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.

Bra tips, ska jobba på det!

Termy
2016-12-01, 08:53
Ett tips för adv frogstand är att inte "vila" för mycket med knäna mot armbågarna, utan att aktivt försöka lyfta höften högre upp. När jag körde enligt building the gymnastic body så rekommenderade de att fixa en minut innan man gick vidare till tuck planche.

Det var ju ett bra tips, annars känns övningen för passiv på något sätt. Ska testa din variant.

Spunken
2016-12-01, 18:36
Bra tips, ska jobba på det!

Det var ju ett bra tips, annars känns övningen för passiv på något sätt. Ska testa din variant.

Ta inte i för kung och fosterland det första ni gör bara, utan öka gradvis.
Har någon av er läst building the gymnastic body? Finns bra upplägg på hur länge och hur många set man ska köra för att jobba sig upp mot en minut.

3bz
2016-12-03, 11:13
Jag nöter på att bara lyfta benen från golvet. alltså en tucked version men extremt ihopkrupen.
Har gett ganska bra stykeutveckling i handleder och axlar känns det som. Det är mycket lättare att köra planchevarianter med stöd för benen nu.
Klarar att hålla positionen i bilden 9-10 sekunder (efter 4 övningstillfällen, sen jag första gången lyckades få fötterna att lätta från golvet)

Frogstand/crowstand klarar jag stå i flera minuter. Så den känns inte som den ger så mycket längre.

Måste ha handtag dock annars går det inte. Har kommit upp och klarat hålla en halv till en sekund med händerna direkt på golvet.

Edit... baaaah bilden gick inte att ladda upp..

Edit 2: provar detta då

Hur är det nu egentligen med rotationen av armbågarna? Ska man sträva efter att ha "framsidan" (cubital fossa) rakt fram eller bör man låta det sköta sig självt och bara se till så att man har raka armar? Kollar man runt lite på bilder på elitgymnaster så finns det ju en viss variation i rotation mellan olika personen, detta verkar gälla både för golv och ringar.

Anledningen att jag frågar är att jag har samma armbågsrotationen som du har på filmen och kommer inte ihåg vad t.ex. Sommer säger angående "korrekt" rotation.

Beemel
2016-12-03, 17:07
Hur är det nu egentligen med rotationen av armbågarna? Ska man sträva efter att ha "framsidan" (cubital fossa) rakt fram eller bör man låta det sköta sig självt och bara se till så att man har raka armar? Kollar man runt lite på bilder på elitgymnaster så finns det ju en viss variation i rotation mellan olika personen, detta verkar gälla både för golv och ringar.

Anledningen att jag frågar är att jag har samma armbågsrotationen som du har på filmen och kommer inte ihåg vad t.ex. Sommer säger angående "korrekt" rotation.

Den enda sak jag koncentrerar mig på för tillfället är att hålla armarna raka. Vilket håll armvecket pekar åt har jag inte börjat analysera och jobba på än.

Termy
2016-12-03, 19:05
Jag har inte hittat något om armbågs/axelrotation i advanced frog stand / crane pose på gymnasticbodies-forumet eller i deras övningsbeskrivning i alla fall... det känns ju som att de borde ha påpekat det någonstans om det t.ex. var så att man skulle försöka utåtrotera som i ring support holds och dylikt.

En kompis (som är betydligt längre fram än jag i konceptet, med handstand push press och dylikt) säger att armbågarna ska vara i det läge de neutralt hamnar i och att man istället bara ska tänka på att försöka ha raka armar, trycka ifrån och protrahera så mycket som möjligt samt tänka att man blir så "lätt" som möjligt på armbågarna, dvs 100 % fokus på att komma upp i en tuck planche.

Termy
2016-12-11, 12:15
Jag har verkligen märkt en skillnad i mobilitet över tiden jag har hållt på med det här, inte bara i nedre extremitet utan även för ffa axlarna. Alla dislocates och dylika mobilitetsövningar gör sitt över tid.

Till en början kunde jag i nedan illustrerade övning inte ens få stången bakom huvudet, utan kände ganska snabbt en rejäl sträckning i axlarna. Nu kan jag med ungefär det greppet som bilden visar få stången längre än hon gör där och känna att det sträcker måttligt. Det lär ju göra sitt i slutändan för en korrekt handstående position.

https://i.ytimg.com/vi/3syPjfyjMX4/hqdefault.jpg

Vad gäller benen är jag inte på långa vägar i någon split eller spaghat ännu, har märkt mest skillnad i pike stretches, men även där en bit att fortsätta. Även ljumsk/skrevstretch med knäna ut har kommit en bra bit. Den är nog dock en av de obekvämaste bentöjningarna jag kör just nu. I början fick jag lasta på 5kg viktmanschett på vardera sida, gradvis ökat till 10 och sedan 15kg på varje knä för att kunna komma ut. Nu kan dock knäna nudda marken, så det känns bra.

Hemi
2016-12-12, 00:53
Den där pinn stretchen gör jag i köket. Man kanockså föra pinnen bakom huvudet från sida till sida och böja ena armbågen helt. Sedan minskar man avståndet mellan händerna successivt några gånger.

Termy
2016-12-14, 08:22
Japp, jag försöker dock göra enbart med raka armar (enl. foundationupplägget). Däremot lägger jag in KAT-töjning i det hela (likaså i alla andra töjningar) och fryser fast rörelsen i det läget det sträcker som mest. Det känns hur som helst jäkligt gött. Det känns som att en del av axeln som alltid varit stel och strenat emot äntligen har "töat upp".

Termy
2016-12-17, 17:15
Något slags världsmästerskap i calisthenics verkar pågå i Beijing just nu.

"Street Workout World Cup 2016 (https://www.facebook.com/WSWCF/)"

Bl.a. nån norsk snubbe (https://www.instagram.com/sondre_berg/)med. Han verkar ganska grym på diverse kroppsstyrkeprestationer.

Termy
2016-12-21, 20:38
Hur man på gymnastiskt vis tar sig ut ur en bassäng (https://www.facebook.com/GymnasticBodies/videos/1430473773642985/). Like a boss.

Beemel
2017-01-04, 08:31
Woohoo några framsteg.

30 sekunders L-sit (med sådana där "armhävningshandtag"), tidigare 24 sekunder som bäst.

21 sekunders L-sit med händerna direkt på golvet, tidigare aldrig provat mer än 15 sekunder.

Handstand-pushup (med fötterna mot vägg) 3 reps. Aldrig provat tidigare.

7 stycken muscleups (med gummiband), tidigare klarat 5 som bäst.

Termy
2017-01-04, 19:58
Bra jobbat! Framsteg är alltid motiverande ^^

Termy
2017-01-04, 20:25
Den där fingerstyrkan (https://www.instagram.com/p/BOg-C_dDJOb/)alltså... vad faan.

Så fet
2017-01-14, 21:56
Woohoo några framsteg.

30 sekunders L-sit (med sådana där "armhävningshandtag"), tidigare 24 sekunder som bäst.

21 sekunders L-sit med händerna direkt på golvet, tidigare aldrig provat mer än 15 sekunder.

Handstand-pushup (med fötterna mot vägg) 3 reps. Aldrig provat tidigare.

7 stycken muscleups (med gummiband), tidigare klarat 5 som bäst.

Snyggt! Jag har nyligen börjat köra mer kroppsövningar. Håller på med liknande övningar som dig fast jag är svagare. Klarar L-sit ca 15 sek. Testade Muscle up idag och klarade det. Har du tips på fler övningar som inte ligger allt för långt bort? Provade lite med human flag idag och front lever, var inte direkt nära, tycker det känns långt bort. Dragon flag är nog något jag ska börja nöta, fler tips?

Beemel
2017-01-15, 11:27
Snyggt! Jag har nyligen börjat köra mer kroppsövningar. Håller på med liknande övningar som dig fast jag är svagare. Klarar L-sit ca 15 sek. Testade Muscle up idag och klarade det. Har du tips på fler övningar som inte ligger allt för långt bort? Provade lite med human flag idag och front lever, var inte direkt nära, tycker det känns långt bort. Dragon flag är nog något jag ska börja nöta, fler tips?

Tucked levers
Planche leans
Tucked planche (eller frogstands om TP är för långt bort)
Handstående armhävningar mot vägg (eller fristående om du klarar det)
Support hold i ringar
Hollow body hold
Brygga
Chins
Dips
Pseudo planche push ups

Är detä jag kommer på just nu.

Så fet
2017-01-15, 11:42
Tucked levers
Planche leans
Tucked planche (eller frogstands om TP är för långt bort)
Handstående armhävningar mot vägg (eller fristående om du klarar det)
Support hold i ringar
Hollow body hold
Brygga
Chins
Dips
Pseudo planche push ups

Är detä jag kommer på just nu.

Tackar! Hur många övningar fokuserar du på och hur ofta tränar du dem?
Jag fokuserar på pull ups, Dips, pistol Squats o L-sit just nu, försöker köra de 3ggr/vecka. Sen kör jag lite blandade övningar för att få in resten av kroppen.

Beemel
2017-01-15, 14:52
Tackar! Hur många övningar fokuserar du på och hur ofta tränar du dem?
Jag fokuserar på pull ups, Dips, pistol Squats o L-sit just nu, försöker köra de 3ggr/vecka. Sen kör jag lite blandade övningar för att få in resten av kroppen.

Tränar "vanligt gym" med fokus på basövningar 2ggr i veckan.
Kör kroppsviktsträning 2ggr
Konditionstränar 3ggr

Antal övningar och val av övningar varierar efter vad jag känner för.

Beemel
2017-01-21, 08:24
Stort steg framåt för formen i back lever idag. Något som helt enkelt klickade och kroppen fattade lite bättre vad jag ville åstadkomma. Sista setet så den statiska "hålltiden" blev inte lång. Men jag är sjukt nöjd med form förbättringen så det är helt ok med bara någon sekund.

QPYQyIpy6hU

Lallle
2017-01-21, 11:12
Stort steg framåt för formen i back lever idag. Något som helt enkelt klickade och kroppen fattade lite bättre vad jag ville åstadkomma. Sista setet så den statiska "hålltiden" blev inte lång. Men jag är sjukt nöjd med form förbättringen så det är helt ok med bara någon sekund.

QPYQyIpy6hU

Nice! Du har händerna lite märkligt ser jag, svårt att bestämma dig om du ska ha handflatorna nedåt eller ej? Själv kör jag handflatorna nedåt, vilket ger en rejäl stress i armbågsleden, men tycker det är skönare, och har mer överföring till andra skills.

Beemel
2017-01-21, 13:00
Nice! Du har händerna lite märkligt ser jag, svårt att bestämma dig om du ska ha handflatorna nedåt eller ej? Själv kör jag handflatorna nedåt, vilket ger en rejäl stress i armbågsleden, men tycker det är skönare, och har mer överföring till andra skills.

Faktiskt inte tänkt på händerna någonting ännu. Är mest fokuserad på att få skuldror och korsrygg på plats. Ska börja experminetera med detta när jag blivit starkare statiskt i övningen.

Termy
2017-01-21, 15:06
Om man ska ha bakåtvända handflator så rekommenderas det vad jag vet att man kör german hangs och dylikt för att gradvis vänja biceps vid den belastningen. Det verkar finnas en del exempel på även avancerade och starka gymnaster som sliter av bicepssenor när de har intagit den positionen utan tillräcklig förberedande träning.

Termy
2017-01-21, 15:15
Starkt som fan hur som helst Beemel! :)

Bob90
2017-01-22, 22:36
Har problem att göra något så simpelt som armhävningar, min vänstra armbåge knäpper till, både ljudligt och så känner jag det i armbågen.
Är väl nån sena som inte ligger rätt kanske?

Upplever det oavsett handplacering.
Nån som haft det eller något tips?

Spunken
2017-01-25, 06:24
Har problem att göra något så simpelt som armhävningar, min vänstra armbåge knäpper till, både ljudligt och så känner jag det i armbågen.
Är väl nån sena som inte ligger rätt kanske?

Upplever det oavsett handplacering.
Nån som haft det eller något tips?

Mitt tips är att gå till en sjukgymnast och få armbågen undersökt.

Termy
2017-02-19, 12:27
Att ha suttit som en kratta framför datorn hela dagarna hela tonåren och stor del av vuxenlivet har fullständigt fuckat up min thorakala rörlighet. Testade diverse varianter för att försöka få till någon slags thoracic bridge i liten variant att kunna bygga på för att kunna komma någonvart öht, då jag inte kan sätta händerna i golvet i den positionen och pressa ifrån alls då rörligheten begränsar styrkan så att det inte finns någon vinkel att pressa ifrån.

Hittade en lösning. Jag stöttar bröstryggs/skulderpartiet mot en psoaskudde, lutar mig bakåt och greppar nedersta ribban på en ribbstol och pressar upp, då toppen av skuldran touchar psoaskudden. Det tar minst 3-5 set av pressande / uppvärmning innan det ens börjar kännas att det tar i rätt område (dvs thorakalt), men när det väl gör det så känns det helt underbart :) I början kunde jag bara greppa 3e nedersta ribban, så det går framåt.

Detta är målet för i år:
VNGyXg5jcCA

Termy
2017-02-19, 14:17
En kille som är med i USA-landslaget (bl.a. OS 2016) som visar några gymnastiskspecifika kompletterande hantelövningar som han gör för att förbereda kroppen för mer avancerade saker (maltese m.fl.) vid 2:40 och framåt i videon.

ZKAd4az6Z7Y?t=2m42s

Gillar även denna handstandtutorial. Övningen kring 5:00 är ju samma som gymnasticbodies / handstandövning "vertical press", vilket blir någon slags variant av tuck planche men med en dynamisk komponent (för att lära sig press handstand).

ZuoWkV0_WBM&t=551s

Rahf
2017-02-19, 14:48
Ska testa en skalad version av denna lilla cirkelträning idag för skojs skull, Termy. Bra tips!

Termy
2017-02-19, 18:04
Ska testa en skalad version av denna lilla cirkelträning idag för skojs skull, Termy. Bra tips!

Np :) Kör hårt!