handdator

Visa fullständig version : Mjölkprodukter, bieffekter

Ozziking
2016-04-17, 09:40
Hej! Jag satt och diskuterade med min mor här igen då hon antydde på att jag fått en del stora finnar på ryggen och jag upptäckte även att jag fått lite fotsvamp (Som jag med största sannolikhet får pga en hel del fotsvet samt långa träningspass i täta lyftarskor). Min morsa är en sån där person som litar på allt organiskt ekologiskt och bla bla bla. Hon påstod att jag har någon infektion i kroppen som triggas igång av mjölprodukter då jag konsumerar en hel del (*cupid*).

Iallafall, jag undrar om det är mjölkprodukter i sig som triggar i gång t.ex. acne eller om det har med kalciumintaget att göra?

Jag vill inte påstå att jag har mycket acne, men en del blämmar har jag fått särskilt på ryggen.

mvh

Edit* Om någon har intresse av vad jag uppfattar som hög konsumtion av mjölkprodukter så brukar en vanlig dag bestå av:

400g yoghurt
50g vassle/kaseinprotein
10-15g(?) parmesanost
200-250g keso/kvarg
100g mjölk
50g messmör

Känns inte som jättemycket.

LillisJ
2016-04-17, 09:44
Du är tonåring och tonåringar har finnar.

Spelevink
2016-04-17, 10:04
Jag har läst och hört att det kan ge en del komplikationer och symptom, kan inte säga att jag värderar källorna som galet trovärdiga.
Sedan så finns det ju profiler (men också är väldigt "edgy", nästintill foliehatt) som både talar för och emot mjölkkonsumtion. Paul Chek talar tex för mjölkkonsumtion, men mot pastöriserade mjölkprodukter. Typ kommer det inte direkt ur en spene är det inget att ha ;)

Tror spontant det finns väldigt få studier som pekar på att mjölk skulle vara dåligt om man inte lider av någon form av allergi eller intolerans.
I slutändan får man väl känna efter själv, pröva att exkludera alla mjölkprodukter ur kosten i 3 månader och se om du känner skillnad.

Vet inte vad en "normal" mjölkkonsumtion ligger på, jag kanske äter väl i snitt:

100ml fil/yoghurt
50g ost
25g keso
100g smör

Fast bara en grovuppskattning, ibland äter jag inte mjölkprodukter på en vecka, ibland trycker jag i mig stora mängder under samma dag.

Ozziking
2016-04-17, 10:09
Du är tonåring och tonåringar har finnar.

Exakt. Tröga mammor <3

Klein
2016-04-17, 10:20
Mjölkprodukter kan absolut ge acne, men den värsta boven är socker. Så om finnarna stör dig så kan du ju testa att sluta med allt socker först. Bort med:

Godis
Glass
Läsk, juice, nektar och saft.
Fikabröd och kakor
Konserverad mat
Maltodextrin
Gainer
Messmör

Svamp beror vanligtvis på att man är för varm och svettig för ofta eller vid extrema fall på försvagat immunförsvar som vid tex diabetes. Botemedlet mot svamp är generellt att hålla fötterna torra och rena. Alltså:

Tvätta fötterna dagligen och torka ordentligt efteråt mellan tårna osv.
Använd enbart sockar av bomull, byt sockar dagligen och tvätta dem alltid i 60 grader.
Tvätta skorna.
Ha mer än ett par träningsskor så att de får luftas ordentligt mellan passen.

Du kan ju även köpa en antisvamp-kräm för att bli av med svampen initialt.

Luca Brasi
2016-04-17, 10:21
Acne och mjölkprodukter har ett samband.
Ett mycket fetare samband än socker.

Det har nog med mjölkproteinet att göra.

Luca Brasi
2016-04-17, 11:28
Moderate to severe acne was strongly associated with a family history of acne in first-degree relatives (odds ratio 3.41, 95% confidence interval 2.31-5.05). The risk was reduced in people with lower body mass index with a more pronounced effect in male compared with female individuals. No association with smoking emerged. The risk increased with increased milk consumption (odds ratio 1.78, 95% confidence interval 1.22-2.59) in those consuming more than 3 portions per week. The association was more marked for skim than for whole milk. Consumption of fish was associated with a protective effect (odds ratio 0.68, 95% confidence interval 0.47-0.99). No association emerged between menstrual variables and acne risk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22386050

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3051853/

Man kan ta alla faktorer som orsakar acne här och jämföra med mjölkprodukters egenskaper om man orkar.
Insulin,igf1,dhea...blabla

Luca Brasi
2016-04-17, 12:20
Discussion

We found a close association between moderate to severe acne and a high intake of milk, other dairy products, cakes/sweets and chocolate. Obesity and low intake of fish were also linked with the presence of moderate to severe acne. On the opposite, high intake of fish (1 day/week or more), high intake of fruit and vegetables and BMI lower than 18.5 were all associated with limited or no acne.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jdv.12878/full

Luca Brasi
2016-04-17, 12:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408989/bin/de-4-20-g1.jpg
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408989/
Är det bra för musklerna så ar det bra för acnen?

Rahf
2016-04-17, 12:35
Slutsats som ovan: Du är tonåring och tonåringar har finnar.

Klein
2016-04-17, 12:38
Acne och mjölkprodukter har ett samband.
Ett mycket fetare samband än socker.

Det har nog med mjölkproteinet att göra.

Ett mycket fetare samband enligt vilken studie? Jag har, precis som du vad jag utröna, extremt lätt för att få acne till och med nu vid 37 års ålder. Jag äter mängder med mejeriprodukter utan problem. Litervis med mjölk och yogurt dagligen. Äter jag sötsaker, vilket jag gör extremt sällan, så kommer dock acnen som ett brev på posten.

Luca Brasi
2016-04-17, 12:47
Ett mycket fetare samband enligt vilken studie? Jag har, precis som du vad jag utröna, extremt lätt för att få acne till och med nu vid 37 års ålder. Jag äter mängder med mejeriprodukter utan problem. Litervis med mjölk och yogurt dagligen. Äter jag sötsaker, vilket jag gör extremt sällan, så kommer dock acnen som ett brev på posten.

Åter du fullfettsmjölkprodukter eller fettreducerade?

Är fullfettsmjölkprodukter ett ord?

Klein
2016-04-17, 12:52
Åter du fullfettsmjölkprodukter eller fettreducerade?

Är fullfettsmjölkprodukter ett ord?

Jag äter fullfeta samt en hel hel vassleprotein. Jag förnekar inte att det finns en acneproblematik kring mjölkprodukter men den förefaller vara rätt överkomlig jämfört med socker. Kombinationen mjölkprodukter och socker är dock värre än bara socker. Typ mjölkchoklad eller cheese cake.

Luca Brasi
2016-04-17, 13:10
Jag äter fullfeta samt en hel hel vassleprotein. Jag förnekar inte att det finns en acneproblematik kring mjölkprodukter men den förefaller vara rätt överkomlig jämfört med socker. Kombinationen mjölkprodukter och socker är dock värre än bara socker. Typ mjölkchoklad eller cheese cake.

Jag får bäst acne resultat av att dricka lättmjölk med smågodis eller en förpackning med bullar eller dylikt.
Bara godis eller läsk brukar inte ge så spektakulära resultat.

Luca Brasi
2016-04-17, 16:18
Tänk om mat som har liknade sammansättning som människo-mjölk signalerar anabolism i kroppen via mtorc och sådant och inte är så lämplig för äldre och personer som inte tränar så mycket?
(Skicka nobelpriset via pm funktionen)

LillisJ
2016-04-17, 18:37
Exakt. Tröga mammor <3

Hahaha ja *cupid**cupid*