handdator

Visa fullständig version : Hjälp med beslut angående jobb och studier


Rundhus
2016-04-16, 09:23
Först vill jag ge credits till alla er som klarar av att ta flera såna här beslut per liv utan att behöva tillfråga andra. Jag ser väldigt mycket upp till er då jag själv inte verkar klara av det.

Jag startar denna tråd mer för att få tips på hur man gör för att ta dessa beslut mer än för att få ett definitivt svar på hur jag ska göra. Men har ni något definitivt svar får ni gärna delge er dessa.

Det blir en del text för att jag vill vara tydlig.

Jag studerar för tillfället andra året på ekonomiekandidatprogrammet. Jag har hela tiden känt att jag hamnat fel men ändå valt att inte hoppa av. Nu efter jul blev jag extremt trött på alla skitkurser så jag började leta lite jobb. Lyckades ta mig vidare i processen som trafikinspektör där vi nu är 5 stycken kvar.

Det jag verkligen gillar är logistik och jag har även sökt lite jobb inom det. Jag känner att om jag ligger på där så kan jag nog få ett jobb eftersom jag i alla fall blivit tillkallad till intervju till de transportledarjobb jag sökt. Var på intervju igår för ett sommarjobb som transportledare, men vet inte hur det kommer att gå.

Nog med bakgrundinfo, låt mig presentera alternativen.

1. Jag får trafikinspektörjobbet och bestämmer mig för att ta det. Det skulle innebära att jag måste avsluta min pågående utbildning. Då påbörjar jag en betald 1-årig utbildning och börjar sen jobba som trafikinspektör med en lön på 27k.

Positivt: Jag är garanterad jobb åt en stabil arbetsgivare med bra avtal. Helt okej ingångslön med tanke på att utbildningen är betald.

Negativt: Det innebär en flytt vilket känns jobbigt då vi alldeles nyss flyttat och kommunen det innebär flytt till känns inte så lockande, men det vet jag inte riktigt. Kan vara ett fint ställe. Jag blir mer låst karriärmässigt. Det innebär även 2 timmars pendling per dag de två första åren. Men det ser jag inte som direkt negativt eftersom jag kan nyttja denna tid till att se serier, läsa osv.

2. Jag studerar helt enkelt vidare eftersom jag ändå bara har 1 år kvar och det året innefattar mest valfria kurser så jag bör överleva. Möjligtvis får jag sommarjobb som transportledare och får chansen att få in en fot i branschen och se om det passar mig.

Positivt: Jag får en akademisk examen som jag kan ha nytta av resten av livet. Bättre löneutveckling.

Negativt: Jag är extremt trött på detta program och det har känts fel ända sen jag började

3. Söka andra IT-jobb på heltid och ta det jag får.

Positivt: IT-jobb erbjuder betydligt bättre lön än alla andra alternativ.

Negativt: Det verkar vara väldigt svårt att få IT-jobb utan att ha någon erfarenhet eller examen. Skulle isf vara som Junior utvecklare men jag är inte intresserad av rena utvecklarjobb.

xodd
2016-04-16, 09:46
Vad va tanken när du hoppade på kandidatprogrammet från första början?

Är det utbildningen som du upplever som tråkig men ser fortfarande att det lockar med arbete inom den branschen? Min upplevelse är att det ofta finns en väldig diskrepans mellan utbildning och jobb. Det är ju inte allt för sällan man tycker utbildningen är rätt tråkig men jobben som man har möjlighet att få när utbildningen är klar är fortsatt lockande.

Hur gammal är du?

J.V
2016-04-16, 09:49
Hur gammal du ar kanns som en viktig aspekt i det har. Annars sager jag alternativ ett eller tre, eftersom du redan under utbildningen kant att du hamnat fel. Att sedan sitta i aratal om inte resten av livet i fel yrke ar nog ratt vardelost.

Rundhus
2016-04-16, 09:55
Jo ålder och livssituation är förstås väldigt relevant, glömde det. Jag är 32 år med barn och sambo.

Är på språng så jag svarar på de andra frågorna senare.

Tapatalk

Fenrir
2016-04-16, 11:59
Om du är intresserad av att jobba med logistik hade jag valt att kliva över på en civilekonomutbildning sista två åren och läsa fördjupning inom just logistik, detta kan du göra på Linnéuniversitetet i Växjö men jag misstänker att även andra universitet ger den möjligheten. Förmodligen kommer du behöva läsa någon extra kurs som du inte har läst under din kandidat men vad gör det om 20 år?

Fördelen med att gå den vägen är att du ger dig själv valmöjligheter! Om du skulle upptäcka vid ett senare tillfälle att logistik trots allt inte var något för dig så har du fortfarande goda möjligheter att få andra ekonomirelaterade jobb tack vare din utbildning.

Sarco
2016-04-16, 12:36
Om det är logistik som är kul, se till att skaffa dig en utbildning som kan ge dig jobb inom logistik.

På din beskrivning så låter trafikinspektörsjobbet mest som något som är tryggt men inte kul? Tror du att det är ett bra jobb som passar dig och där du kan utvecklas så kör på det. Staten (för det är ett statligt jobb?) kan inte neka dig tjänstledigt sen om du vill återgå till studierna.

Däremot tycker jag inte att du ska ta det jobbet om du inte tror på det på säg fem års sikt. Alternativet är ju bara ett år till examen, det är inte mycket.

Tror du däremot att du kan få in en fot på en myndighet du vill arbeta på, plugga vidare och göra karriär inom den myndigheten så kan det vara värt det. Det är för många saker som bara du vet här, tyvärr :-)

Rundhus
2016-04-16, 12:36
Vad va tanken när du hoppade på kandidatprogrammet från första början?

Är det utbildningen som du upplever som tråkig men ser fortfarande att det lockar med arbete inom den branschen? Min upplevelse är att det ofta finns en väldig diskrepans mellan utbildning och jobb. Det är ju inte allt för sällan man tycker utbildningen är rätt tråkig men jobben som man har möjlighet att få när utbildningen är klar är fortsatt lockande.

Hur gammal är du?

Jag ogillar utbildningen då jag tycker alla moment är ointressanta. Vissa jobb som man har möjlighet efter utbildningen känner jag kan vara intressanta. Sen är det ju en bred utbildning men jag känner att jag kan komma att behöva vara arbetslös ett tag efter examen eftersom jag inte är villig att ta vilket jobb som helst. Då jobbar jag hellre på lager eller liknande.

Hur gammal du ar kanns som en viktig aspekt i det har. Annars sager jag alternativ ett eller tre, eftersom du redan under utbildningen kant att du hamnat fel. Att sedan sitta i aratal om inte resten av livet i fel yrke ar nog ratt vardelost.

Ja så är det ju. Samtidigt känns det som att jag bör hitta nånting jag gillar inom branschen till slut eftersom det inte är så nischat som tex studie- och yrkesvägledare eller liknande.

Om du är intresserad av att jobba med logistik hade jag valt att kliva över på en civilekonomutbildning sista två åren och läsa fördjupning inom just logistik, detta kan du göra på Linnéuniversitetet i Växjö men jag misstänker att även andra universitet ger den möjligheten. Förmodligen kommer du behöva läsa någon extra kurs som du inte har läst under din kandidat men vad gör det om 20 år?

Fördelen med att gå den vägen är att du ger dig själv valmöjligheter! Om du skulle upptäcka vid ett senare tillfälle att logistik trots allt inte var något för dig så har du fortfarande goda möjligheter att få andra ekonomirelaterade jobb tack vare din utbildning.

Vad jag kan se finns det i Umeå och i Växjö. Jag är inte villig att flytta pga en utbildning då jag nyss gjort det. Däremot finns det ju yrkeshögskolor osv men jag tror jag tar mig rätt långt med den utbildning jag går ifall jag läser några poäng logistik.

Rundhus
2016-04-16, 12:40
Om det är logistik som är kul, se till att skaffa dig en utbildning som kan ge dig jobb inom logistik.

På din beskrivning så låter trafikinspektörsjobbet mest som något som är tryggt men inte kul? Tror du att det är ett bra jobb som passar dig och där du kan utvecklas så kör på det. Staten (för det är ett statligt jobb?) kan inte neka dig tjänstledigt sen om du vill återgå till studierna.

Däremot tycker jag inte att du ska ta det jobbet om du inte tror på det på säg fem års sikt. Alternativet är ju bara ett år till examen, det är inte mycket.

Tror du däremot att du kan få in en fot på en myndighet du vill arbeta på, plugga vidare och göra karriär inom den myndigheten så kan det vara värt det. Det är för många saker som bara du vet här, tyvärr :-)

Tja, alltså man "sitter fast" mer som trafikinspektör känns det som. Men man kanske kan klättra där också?

Det känns framförallt tryggt men det känns även relativt strukturerat. Alltså jag vet vad jag ska göra varje dag och det är något som lockar mig. Men som sagt, jag vill inte bli låst att behöva vara trafikinspektör hela tiden utan möjlighet till avancemang det skulle vara väldigt ostimulerande.

Yes
2016-04-16, 13:05
Jag tycker det låter som en mycket dålig idé att avbryta en snart avslutad utbildning för ett statligt jobb med dålig lön och inga utvecklingsmöjligheter.

dream_theater_
2016-04-16, 15:32
Jag får känslan av att du redan har gjort en tråd om detta, eller har vi fler potentiella trafikinspektörer på kolo?

Edit: Typ i alla fall http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225316

OnT: Gör klart utbildningen för sjutton

Rundhus
2016-04-16, 16:01
Jag får känslan av att du redan har gjort en tråd om detta, eller har vi fler potentiella trafikinspektörer på kolo?

Edit: Typ i alla fall http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225316

OnT: Gör klart utbildningen för sjutton

Ja fast det är inte riktigt samma frågeställning så jag gjorde ny tråd istället för att byta spår på den gamla.

Kryss
2016-04-17, 09:48
Vad jag kan se finns det i Umeå och i Växjö. Jag är inte villig att flytta pga en utbildning då jag nyss gjort det. Däremot finns det ju yrkeshögskolor osv men jag tror jag tar mig rätt långt med den utbildning jag går ifall jag läser några poäng logistik.

Läste den inriktningen själv och jobbar privat inom kollektiktrafik idag, om det är ett område du är intresserad av så kan en KY utbildning inom området också fungera, men tror att det trumfar högre om du har en kandidat i grunden.

Beror ju lite på om du är intresserad av någon särskild yrkesroll också. Det är en bransch där många jobbar sig upp och det händer mycket, så folk är ganska rörliga.

mattepatte
2016-04-17, 10:50
Har länge velat ställa denna frågan, ni får ursäkta mig men denna frågan går aldrig att ställa passande.

Vad fan är intressant med logistik? Min personliga åsikt är att det är något av det absolut mest tråkiga man kan hålla på med, totalt ointressant, ingen personlig utveckling, ingen kreativitet, man är som en mänsklig robot? Förstår inte er som är intresserade av liksom optimering av tjänster i alla dess bemärkelser.

Optimera varuflöden, optimera motorer genom massa tråkig mätdata, där man arbetar i ett stort arbete för att bara optimera.

Återigen, ursäkta min attityd, detta är min personliga åsikt, men jag är bara jävligt nyfiken...

Rundhus
2016-04-17, 13:12
Har länge velat ställa denna frågan, ni får ursäkta mig men denna frågan går aldrig att ställa passande.

Vad fan är intressant med logistik? Min personliga åsikt är att det är något av det absolut mest tråkiga man kan hålla på med, totalt ointressant, ingen personlig utveckling, ingen kreativitet, man är som en mänsklig robot? Förstår inte er som är intresserade av liksom optimering av tjänster i alla dess bemärkelser.

Optimera varuflöden, optimera motorer genom massa tråkig mätdata, där man arbetar i ett stort arbete för att bara optimera.

Återigen, ursäkta min attityd, detta är min personliga åsikt, men jag är bara jävligt nyfiken...

Hehe, när du lägger upp det så där så lät det ju ut svintrist. :d Fast man kan nog få allt att låta tråkigt "att sitta och gräva folk i röven för att kolla prostatan och ta bakterieodlingar från folks munnar hela dagarna, fyfan va tråkigt och okreativt, vem fan vill bli läkare?"

Jag har egentligen ingen bra motivering annat än att alla de saker du nämnde som tråkiga saker är sånt jag tycker är roligt. Jag är inte kreativ som person så ett kreativt jobb är inget jag strävar mot. Att det skulle vara ointressant och utan personlig utveckling håller jag inte heller med om, det är nog personliga åsikter du lägger upp där så du bör nog försöka låta bli att skriva det som att det är sanningar. :)

mattepatte
2016-04-17, 13:35
Hehe, när du lägger upp det så där så lät det ju ut svintrist. :d Fast man kan nog få allt att låta tråkigt "att sitta och gräva folk i röven för att kolla prostatan och ta bakterieodlingar från folks munnar hela dagarna, fyfan va tråkigt och okreativt, vem fan vill bli läkare?"

Jag har egentligen ingen bra motivering annat än att alla de saker du nämnde som tråkiga saker är sånt jag tycker är roligt. Jag är inte kreativ som person så ett kreativt jobb är inget jag strävar mot. Att det skulle vara ointressant och utan personlig utveckling håller jag inte heller med om, det är nog personliga åsikter du lägger upp där så du bör nog försöka låta bli att skriva det som att det är sanningar. :)

Bra att du inte tar åt dig av mina korkade utsvävningar ;D.

Jo jag håller med, man kan få allt att låta roligt eller tråkigt, "springa och sparka på en fotboll, vad är det för skit?!" om fotboll t.ex.

Vi är väl olika helt enkelt, jag är ingen höjdare på att förklara varför det jag tycker är roligt är det heller, så någonstans där ute sitter väl folk och tycker att jag är en knäppgök som gillar så "tråkiga" saker :D.

grondahl
2016-04-17, 13:59
KTH har ett 1-årigt magisterprogram i tillämpad logistik, det bör man vara behörigt till med en kandidat i ekonomi.

Yes
2016-04-17, 16:49
Varför inte civilingengör med inriktning logistik? Det i kombination med en kandidat i ekonomi borde smälla rätt högt.