handdator

Visa fullständig version : Aptitreglerande hormoner anpassas till viktnedgång efter ett år


King Grub
2016-04-16, 07:47
Objective.

Glucagon-like peptide 1 (GLP-1), peptide YY (PYY3-36), ghrelin, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP) and glucagon have all been implicated in the pathogenesis of obesity. However, it is unknown whether they exhibit adaptive changes with respect to postprandial secretion to a sustained weight loss.

Design.

Prospective cohort study.

Methods.

Twenty healthy obese individuals obtained a 13 % weight loss by adhering to an 8 week very low-calorie diet. After weight loss participants entered a 52 weeks maintenance protocol. Plasma levels of GLP-1, PYY3-36, ghrelin, GIP and glucagon to a 600 kilocalorie meal were measured before weight loss, after weight loss and after one year of weight maintenance. Area under the curve (AUC) was calculated as total AUC (tAUC) and incremental AUC (iAUC).

Results.

Weight loss was successfully maintained for 52 weeks. iAUC for GLP-1 increased by 40 % after weight loss (p<0.05) and increasing to 65 % at week 52 (p=0.001). iAUC for PYY3-36 increased by 59% after weight loss, and tAUC for PYY3-36 increased by 14% at week 52 (p=0.004). tAUC for ghrelin increased by 23 % after weight loss (p<0.0001), but at week 52 the increase was reduced to 14 % compared to before weight loss (p=0.006). iAUC for GIP increased by 31% after weight loss (p=0.003), but returned to before weight loss levels at week 52. Glucagon levels were unaffected by weight loss.

Conclusions.

Meal responses of GLP-1 and PYY3-36 remained increased one year after weight maintenance, whereas ghrelin and GIP reverted towards before-weight loss values. Thus, an increase in appetite inhibitory mechanisms and a partly decrease in appetite stimulating mechanisms appear to contribute to successful long term weight loss maintenance.

Successful weight loss maintenance includes long-term increased meal responses of GLP-1 and PYY 3-36. EJE 14 March 2016.

http://www.eje-online.org/content/early/2016/03/14/EJE-15-1116.abstract

ATJL
2016-04-16, 08:52
Kan man läsa detta som "håll din nya vikt efter viktnegång i ett år, så har du en ny setpoint", om man håller det på 5-åringsnivå?

Mvh

BobaFett
2016-04-16, 09:51
Kan man läsa detta som "håll din nya vikt efter viktnegång i ett år, så har du en ny setpoint", om man håller det på 5-åringsnivå?

Mvh

Funkar inte för mig i alla fall. Äter jag utan att räkna så går jag upp i vikt, har hållit rippad form året runt i flera år.

Däremot har min setpoint ändrats neråt några kilo så att när jag väl går upp inte går upp lika mycket som annars men det går inte att hålla vikten till den lägsta nivå man gick ner till. Inte för mig i alla fall men den formen jag går upp till är ändå rätt ok med synliga rutor.

Dovahkiin
2016-04-16, 10:22
Mycket spännande! Ganska exakt detta jag undrat över en tid och frågade om i en tråd igår. :) Det inger ju ett visst hopp. Ett år är förvisso en lång tid, men det är oändligt mycket bättre än att för evigt ha en extremt ökad hunger.

Boba: Det handlar nog om vilken fettprocent man försöker hålla och såklart en individuell skillnad. Väldigt låg procent fett kommer nog aldrig kroppen helt acceptera som ett rimligt mål tyvärr, den vill ju ha lite buffert.

kaspen
2016-04-16, 18:54
Det kan inte vara så enkelt att dom helt enkelt började gå upp i vikt igen efter detta år och pga detta återgick hormonnivåerna till de normala?

oath5
2016-04-16, 19:03
Funkar inte för mig i alla fall. Äter jag utan att räkna så går jag upp i vikt, har hållit rippad form året runt i flera år.

Däremot har min setpoint ändrats neråt några kilo så att när jag väl går upp inte går upp lika mycket som annars men det går inte att hålla vikten till den lägsta nivå man gick ner till. Inte för mig i alla fall men den formen jag går upp till är ändå rätt ok med synliga rutor.

Ursäkta offtopic, men hur är din libido? Sen jag började hålla formen året om så har min libido nästan försvunnit helt :/

kaspen
2016-04-16, 19:46
Jag har skummat igenom den här och den är intressant men måste sättas i sitt sammanhang. Vi pratar om extremt överviktiga människor vars kroppsfett gick från 42%-39%.

kaspen
2016-04-16, 20:27
Dessutom var det en två kilos (inte statistiskt signifikant) ökning i kroppsvikt efter sista året. Jag satsar på att det är denna ökning av kroppsvikt som helt enkelt återställer hormonnivåerna.