handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen av precis all magträning


Bandid0
2016-04-15, 20:45
Lång historia kort:

Får ont i ryggen av precis allt som tar på magen (undantaget är sidoplankan). Jag undrar 1. vilken nivå (vilken övning) kan jag börja med, alltså absolut lägsta tänkbara bålstabilitetsövning, och 2. hur ska jag kunna bedöma när det är dags att gå vidare till andra övningar, dvs hur ska jag kunna mäta framsteg?

unsuspected
2016-04-16, 01:41
Du kanske ska börja med roten till problemet, ryggen. Varför gör den ont och hur ska du behandla det? Självklart kan du träna runt det men hade kollat det först.

Morty
2016-04-16, 08:41
Lång historia kort:

Får ont i ryggen av precis allt som tar på magen (undantaget är sidoplankan). Jag undrar 1. vilken nivå (vilken övning) kan jag börja med, alltså absolut lägsta tänkbara bålstabilitetsövning, och 2. hur ska jag kunna bedöma när det är dags att gå vidare till andra övningar, dvs hur ska jag kunna mäta framsteg?

En väldigt väldigt lätt övning är att ligga på rygg, med böjda ben, och lyfta ett ben i taget. Desto mindre böjda ben desto mer tar den. Kanske klarar du med raka ben direkt, kanske med båda benen också. Lyft bara några centimeter.

Bandid0
2016-04-16, 14:45
Du kanske ska börja med roten till problemet, ryggen. Varför gör den ont och hur ska du behandla det? Självklart kan du träna runt det men hade kollat det först.

Kanske var jag otydlig. Jag vill alltså inte träna runt problemet utan jag vill träna upp bålen så att den blir "frisk". Det är konstaterat att jag får ont i ryggen när jag försöker träna magen eftersom min bål är helt ofunktionell.

En väldigt väldigt lätt övning är att ligga på rygg, med böjda ben, och lyfta ett ben i taget. Desto mindre böjda ben desto mer tar den. Kanske klarar du med raka ben direkt, kanske med båda benen också. Lyft bara några centimeter.

Tack! Ska prova. Svårt att veta om det tar något bara, och när man är redo att försöka sig på något svårare.

shut teh face
2016-04-17, 06:49
Får du ont av crunches?

Bandid0
2016-04-17, 10:04
Får du ont av crunches?

Ja, när det börjar kännas i magen. Samma sak med alla magövningar. Går bra tills jag börjar känna "the burn" i magmusklerna, då börjar det göra ont i ryggen, så kopplingen är 100 %. Det blir samma sak oavsett övning.

Jag har börjat leka med den långsökta tanken att korsryggen kanske är för svag. För jag orkar ju cruncha mer än vad jag orkar i hyperextensions.

Termy
2016-04-17, 11:30
Vilka övningar gör du i regel för magen?

exevision
2016-04-17, 12:40
Har du kollat så du inte gör någon vridning i kroppen eller drar snett när det blir tungt? Kan ha ojämn styrka mellan vänster och höger sida eller olika rörlig. Eller så något helt annat...