handdator

Visa fullständig version : Paleo och fystester

linnborjesson
2016-04-15, 11:15
Om 2v är det dags för mig att göra testerna inför PHS.
Simtest, cykeltest, ISOKAI, begåvningstest, intervju med psykolog m.m.

Kalaset håller på en hel dag och testerna är vilt utspridda.

Efter många år med ulcerös kolit (kronisk tarmsjukdom) så fick jag nog, Google blev min vän och jag kom fram till att Paleo kost var något som hjälpt många med min och andra autoimmuna sjukdomar.
Jag började käka enligt Paleo och jag har aldrig mått såhär bra för att inte tala om hur mina värden plötsligt vände och drastiskt blev så mycket bättre. Är idag symptomfri.

Varför är detta relevant? För att jag behöver tips om vad ni hade käkat under dagen för att ha så mycket bra energi i mig som möjligt och jag vill slippa kommentarer om att släppa Paleo för dagen och ladda med tex riskakor. Jag käkar enligt Paleo pga min sjukdom och inte något annat och det sista jag vill är att bli risig i kroppen den dagen.

Någon som har tips på vad jag kan ha med mig och snacksa på? Det finns en hel del "raw bars" som är gjorda på frukt och nötter som funkar.

Jag har hört att cykeltestet är tungt och där har jag även en fundering om det finns någon som helst mening med att "kolhydratsladda" dagen innan/precis innan? Alltså tugga torkad frukt eller något. Kan det göra skillnad i prestation?

En annan fråga som jag har är om matlådor med kyckling och sötpotatis hinner bli dåliga av en dag i en väska i rumstemperatur (har ingen tillgång till kyl)? Nojar mest för kycklingen som i nuläget i princip är min enda proteinkälla och som jag gärna vill kunna trycka i mig under dagen.

Tack för svar!

Sheogorath
2016-04-15, 11:19
Det är väl relativt kolhydratsfattigt i många så kallade paleo-dieter (från vilken världsdel äter du "paleo", förresten? Vad som åts under paleolitikum skiljer sig nog markant mellan säg Grönland och Egypten) men att äta så kolhydratsrikt du kan med, utan att få symtom från mag-tarm-kanalen kan ju bara vara nyttigt för att öka prestationen.

z_bumbi
2016-04-15, 11:39
Frågan är inte vad andra äter utan vad du brukar äta som du kan ha med dig och kanske öka mängden av.

En matlåda i en kylväska med kylblock eller frysta petflaskor bör utan problem hålla sig till lunch och så många fler lådor kanske du inte behöver ha med dig?

linnborjesson
2016-04-15, 12:10
Det är väl relativt kolhydratsfattigt i många så kallade paleo-dieter (från vilken världsdel äter du "paleo", förresten? Vad som åts under paleolitikum skiljer sig nog markant mellan säg Grönland och Egypten) men att äta så kolhydratsrikt du kan med, utan att få symtom från mag-tarm-kanalen kan ju bara vara nyttigt för att öka prestationen.

Jag är inte fanatisk och har inte lusläst allt om paleo men det kan nog stämma att tanken ifrån början skulle vara lite LCHF aktigt med mycket protein och fett och lågt intag av kolisar. Det jag däremot tror att de flesta gör som käkar paleo idag är att de äter rikligt med frukt, grönsaker, sötpotatis och då ändå kommer upp i ett normalt intag av kolhydrater. Jag ligget kring 150g/dag vilket är standard för mig.

Jag tror att jag reste jorden runt ganska friskt under
paleolitikum med tanke på födan som jag hittar :D

Extra sötpotatis då alltså samt torkad frukt kan vara smart.

linnborjesson
2016-04-15, 12:10
Frågan är inte vad andra äter utan vad du brukar äta som du kan ha med dig och kanske öka mängden av.

En matlåda i en kylväska med kylblock eller frysta petflaskor bör utan problem hålla sig till lunch och så många fler lådor kanske du inte behöver ha med dig?

Ja, jag tänkte bara ha med mig en matlåda samt snacks.
Men det finns alltså risk att om jag hoppar över kylblock m.m. så kan fågeln bli dålig på så kort tid?

Tack för svar.

forslund
2016-04-15, 14:45
Men det finns alltså risk att om jag hoppar över kylblock m.m. så kan fågeln bli dålig på så kort tid?

Det är dumt att chansa med tanke på hur lång tid du måste vänta tills nästa tillfälle om du blir dålig. Ta alla åtgärder du kan.

Ät lite extra av det du vet att din mage klarar av om du är orolig för att fystesterna är jobbiga för dig. Ha med torkad frukt etc att småäta av under dagen. Det kommer vara en mentalt jobbig dag och då kommer sådant att hjälpa till.

ATJL
2016-04-16, 07:23
Helt uppriktigt, din kost på testdagen är väldigt sekundär och ingenting du behöver oroa dig för särskilt mycket.
Om kan helt ärligt säga till dig själv att du har förberett dig tillräckligt bra med din fysträning, så kommer det inte spela någon större roll, för då kommer du att klara det.
Testerna är inte några övermänskliga prestationer, utan fullt genomförbara för en "normaltränad" frisk individ.

Lycka till!