handdator

Visa fullständig version : Tips på platta skor till knäböj?


Sansad
2016-04-15, 09:46
Tjabba. Skulle vilja ha tips för ett par dugliga och platta skor att ha till mina lowbar böjar. Har Nike Romaleos V2 Volt men kommit fram till att jag fäller mig lite mycket framåt med klacken och får en obehaglig längd just för mina lowbar böjar.

Så vad finns det för alternativt platta skor jag kan ha? behöver inte vara något märkvärdigt alls, hade gärna använt converse som många andra men jag har tyvärr för breda fötter framtill så converse passar aldrig mina fötter.

Tips på skor?

Mart|n
2016-04-15, 09:52
Reebok Crossfit Lite TR.

Gymmis
2016-04-15, 10:10
Instämmer.

http://www.reebok.se/reebok-crossfit-lite-tr/M42786.html

Relativt bred framtill. Mycket bra grepp i sulan. Jag får ha ungefär en storlek mindre än vad jag brukar ha i andra skor eftersom de är "stora i storlekarna".

Sansad
2016-04-15, 10:29
Reebok Crossfit Lite TR.

Riktigt snygga var dem också, ska kika mer på dessa. Tack!

Sansad
2016-04-15, 10:30
Instämmer.

http://www.reebok.se/reebok-crossfit-lite-tr/M42786.html

Relativt bred framtill. Mycket bra grepp i sulan. Jag får ha ungefär en storlek mindre än vad jag brukar ha i andra skor eftersom de är "stora i storlekarna".

Skönt att höra!, låter som ett bra val än så länge :)

Stuffer
2016-04-15, 10:49
Är du helt säker på att det är skorna som spökar och inte utförandet i övrigt?

Oavsett vilka skor du har så behöver du ju ändå i lowbar-böjen att behöva fälla dig framåt så pass att du behåller stången rakt över foten.

Dina dojor har väl ca 2 cm klack vilket inte är extremt högt. Har du provat att köra några böj barfota och konstaterat att det verkligen är skorna som spökar?

Vissa skor för handboll och inomhusfotboll brukar vara riktigt platta så kila in på en sportbutik och testa.

z_bumbi
2016-04-15, 10:49
http://ny.extremepower.se/butik/metal-powerlifting-shoes/

Rahf
2016-04-15, 10:58
Reebok Crossfit Lite TR.

Instämmer.

http://www.reebok.se/reebok-crossfit-lite-tr/M42786.html

Relativt bred framtill. Mycket bra grepp i sulan. Jag får ha ungefär en storlek mindre än vad jag brukar ha i andra skor eftersom de är "stora i storlekarna".

Och om det av någon anledning inte skulle kännas bra så tycker jag att Reebok CrossFit Nano sitter bra och har relativt styv sula.

Sansad
2016-04-15, 12:47
Är du helt säker på att det är skorna som spökar och inte utförandet i övrigt?

Oavsett vilka skor du har så behöver du ju ändå i lowbar-böjen att behöva fälla dig framåt så pass att du behåller stången rakt över foten.

Dina dojor har väl ca 2 cm klack vilket inte är extremt högt. Har du provat att köra några böj barfota och konstaterat att det verkligen är skorna som spökar?

Vissa skor för handboll och inomhusfotboll brukar vara riktigt platta så kila in på en sportbutik och testa.

Ja det är jag faktiskt säker på. Testat nu det senaste att böja lowbar barfota och det känns bra mycket bättre faktiskt, har en mer naturlig framåtfällning då känner jag som är lättare att arbeta med/mot. Däremot till mina highbar och frontböjar där jag böjer med ett olympiskt djup så är ju mina Romaleos guld.

Blir nog nån sån form av titt på någon butik i närheten ja :)

Vendetta
2016-04-15, 19:39
Metals styrkelyftsskor! De är grymma.

Beelz
2016-04-15, 20:27
Jag tränar i Converse, är det ooptimalt? Jämfört med "vanliga" tennisskor?

Rahf
2016-04-15, 20:32
Converse är ju i princip en gummisula med lite tyg ovanpå. Du har alltså inget som stabiliserar i sidled.

Sheogorath
2016-04-15, 20:39
Å andra sidan står det inte Crossfit på dom.

Rahf
2016-04-15, 20:40
Å andra sidan står det inte Crossfit på dom.

*hug*

PureWhey
2016-04-15, 20:42
Å andra sidan står det inte Crossfit på dom.

:laugh:

Saxnot
2016-04-15, 21:16
Metals styrkelyftsskor! De är grymma.

Detta. Helt överlägsna alla andra platta skor jag provat. Just för att sulan verkligen har noll och ingen dämpning, samt väldigt stabila annars också.

unsuspected
2016-04-16, 01:38
Hur breda är Metals skor? Verkar vara väldigt smala.

Mart|n
2016-04-16, 10:15
Å andra sidan står det inte Crossfit på dom.

Mmm.... Jag fick svälja stoltheten, å andra sidan så har mina pjucks tusentals färger.

Beelz
2016-04-16, 20:03
Converse är ju i princip en gummisula med lite tyg ovanpå. Du har alltså inget som stabiliserar i sidled.

Vad gör det om dom inte stabiliserar i sidled? Är det inte det man har fotleder till :)?

Behöver fötterna hjälp på traven?

Gymmis
2016-04-16, 21:57
Hur är Metal skorna i storlek?

Mart|n
2016-04-16, 23:11
Hur är Metal skorna i storlek?

Varierande.

z_bumbi
2016-04-17, 07:11
Hur är Metal skorna i storlek?

Det vanliga är att en storlek mindre än normalt sitter så hårt som de flesta vill ha dem i böj, ska man ha dem på sig hela passet och dessutom inte känna att man måste justera om snörning och remmar mellan seten så välj den vanliga storleken.
Fast det är precis som mycket annat som tillverkas i små serier inom SL-världen en viss variation mellan storlekarna men det brukar inte heller vara några problem att byta om det blir fel.

z_bumbi
2016-04-17, 07:14
Vad gör det om dom inte stabiliserar i sidled? Är det inte det man har fotleder till :)?

Behöver fötterna hjälp på traven?

Det är en fördel om skorna inte rullar in under foten i böj/foten glider ut åt sidan inne i skon så man står på utsidan av skon istället för på sulan.

inZane
2016-04-17, 07:55
Vad gör det om dom inte stabiliserar i sidled? Är det inte det man har fotleder till :)?

Behöver fötterna hjälp på traven?

Lite hårddraget är det som att böja från en madrass.
oDZXDkD-ko0

It's hard to fire a cannon from a canoe, brukar dom säga.

Beelz
2016-04-17, 17:37
Jävlar vilken skillnad, man kanske skulle skaffa sig ett par :)

exevision
2018-01-26, 06:55
Vad kan orsaken vara att man fäller mer vid lowbar med klackskor?
Borde det inte vara tvärtom?

Lipservice
2018-01-26, 13:06
Vad kan orsaken vara att man fäller mer vid lowbar med klackskor?
Borde det inte vara tvärtom?

Vet inte, men jag tänker så här.
Står jag på tå och hukar mig vill jag gärna ramla framåt, står jag däremot på hela foten ramlar jag bakåt.

Nu är jag dock väldigt överrörlig så ramlar varken framåt eller bakåt i maxdjup.

Pepparspray
2018-01-26, 13:58
https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/163676/68464036-u1LeP.jpg

Jag tycker dessa är grymma till böj, går att hitta för någon tvåhunka med.

exevision
2018-01-27, 13:57
Vet inte, men jag tänker så här.
Står jag på tå och hukar mig vill jag gärna ramla framåt, står jag däremot på hela foten ramlar jag bakåt.

Nu är jag dock väldigt överrörlig så ramlar varken framåt eller bakåt i maxdjup.

Jo, men det gäller väll bara om man får vikten för mycket på tårna respektive hälen? Och det bör man inte få bara för att man har klack på skorna?

Rahf
2018-01-27, 13:59
Jo, men det gäller väll bara om man får vikten för mycket på tårna respektive hälen? Och det bör man inte få bara för att man har klack på skorna?

Nej, det får man inte. Klacken ger mer fördelaktiga vinklar för benen, men lutningen man står i är inte tillräcklig för att allt ska hamna framåt.

exevision
2018-01-27, 14:29
Nej, det får man inte. Klacken ger mer fördelaktiga vinklar för benen, men lutningen man står i är inte tillräcklig för att allt ska hamna framåt.

Så varför kan man då bli mer fälld om man böjer lowbar med klackskor?

Rahf
2018-01-27, 14:31
Det blir en lite annorlunda rörelse i lyftarskor, och det tarvas en invänjningsperiod innan man kan betrakta sig som trygg med böjandet igen.

exevision
2018-01-27, 14:41
Det blir en lite annorlunda rörelse i lyftarskor, och det tarvas en invänjningsperiod innan man kan betrakta sig som trygg med böjandet igen.

Anledningen till min nyfikenhet om detta är att jag körde nästan 3 år med skor med klack för lowbar. Förra året bytte jag till nästan platta skor. Blev genast mer upprätt och allt kändes bättre. Highbar och frontböj kör jag dock fortfarande med klack.

http://i.imgur.com/6D19jyt.png
https://s2.postimg.org/riuchbill/kb1.jpg