handdator

Visa fullständig version : Protein+kolhydrat under timmarna efter träning förbättrar nästa dags prestation


King Grub
2016-04-15, 07:40
Intake of protein immediately after exercise stimulates protein synthesis but improved recovery of performance is not consistently observed. The primary aim of the present study was to compare performance 18 h after exhaustive cycling in a randomized diet-controlled study (175 kJ·kg-1 during 18 h) when subjects were supplemented with protein plus carbohydrate or carbohydrate only in a 2-h window starting immediately after exhaustive cycling. The second aim was to investigate the effect of no nutrition during the first 2 h and low total energy intake (113 kJ·kg-1 during 18 h) on performance when protein intake was similar. Eight endurance-trained subjects cycled at 237±6 Watt (~72% VO2max) until exhaustion (TTE) on three occasions, and supplemented with 1.2 g carbohydrate·kg-1·h-1 (CHO), 0.8 g carbohydrate + 0.4 g protein·kg-1·h-1 (CHO+PRO) or placebo without energy (PLA). Intake of CHO+PROT increased plasma glucose, insulin, and branch chained amino acids, whereas CHO only increased glucose and insulin. Eighteen hours later, subjects performed another TTE at 237±6 Watt. TTE was increased after intake of CHO+PROT compared to CHO (63.5±4.4 vs 49.8±5.4 min; p<0.05). PLA reduced TTE to 42.8±5.1 min (p<0.05 vs CHO). Nitrogen balance was positive in CHO+PROT, and negative in CHO and PLA. In conclusion, performance was higher 18 h after exhaustive cycling with intake of CHO+PROT compared to an isocaloric amount of carbohydrate during the first 2 h post exercise. Intake of a similar amount of protein but less carbohydrate during the 18 h recovery period reduced performance.

PLoS One. 2016 Apr 14;11(4):e0153229. Intake of Protein Plus Carbohydrate during the First Two Hours after Exhaustive Cycling Improves Performance the following Day.

Samy Westside
2016-04-29, 14:27
Vill bara säga tack för alla fina inlägg på studier du gör! Läser dem allihop ;)

King Grub
2016-04-29, 15:22
Tack för dom vänliga orden.

StarkaUlf
2016-04-29, 15:26
Ska definitivt testa detta då jag tränar mina ben, med löpning inräknat, 7-8 gånger i veckan utspritt på 6 dagar.

kaspen
2016-04-29, 16:28
Jag ligger lågt i kolhydrater så jag är lite trög just nu men hur åt dessa cyklister under resten av tiden innan pass två?

Tomas Tryffel
2016-04-29, 20:22
Tack för dom vänliga orden.

Jag stämmer också in i tack-kören, och många med mig.

Skrollovicz
2016-04-30, 07:43
Vad kostar det egentligen att få tillgång till alla studier? kanske inte är något som är tillgängligt för vanliga lekmän heller? :P

PureWhey
2016-04-30, 08:22
Vad kostar det egentligen att få tillgång till alla studier? kanske inte är något som är tillgängligt för vanliga lekmän heller? :P



0:-
Sci-hub.io

Och självklart tycker jag också det, tack Grubben.

King Grub
2016-04-30, 08:24
Inget om du studerar eller arbetat på universitet eller forskningsinstitution som prenumererar på tidskrifterna. Annars kostar en tidskrift kanske $20-30 per vecka, och det är det inte värt för... antagligen någon. Dom finns också gratis på piratsidor som ovan nämnda eller torrenttrackers inriktade på området.

AquaRegia
2016-04-30, 08:39
Inget om du studerar eller arbetat på universitet eller forskningsinstitution som prenumererar på tidskrifterna. Annars kostar en tidskrift kanske $20-30 per vecka, och det är det inte värt för... antagligen någon. Dom finns också gratis på piratsidor som ovan nämnda eller torrenttrackers inriktade på området.

Dum fråga kanske, men hur vet man det? Jag jobbar på Uppsala Universitet, fast inom ett helt annat ämne.

wesaft
2016-04-30, 09:16
Vill bara säga tack för alla fina inlägg på studier du gör! Läser dem allihop ;)

+1 Tack!
Samma här.
Ett av mina bokmärken går till en sökning på alla inlägg slapåade av användare 740 :)
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?do=finduser&u=740&starteronly=1

PureWhey
2016-04-30, 09:40
Dum fråga kanske, men hur vet man det? Jag jobbar på Uppsala Universitet, fast inom ett helt annat ämne.

Ni har antagligen en portal via biblioteket där du kan söka artiklar osv.

Rahf
2016-04-30, 09:59
Ni har antagligen en portal via biblioteket där du kan söka artiklar osv.

Informationen om hur man får tillgång lär åtminstone finnas i biblioteket. Bästa sättet att veta är ju att fråga en bibliotekarie.

ATJL
2016-05-04, 19:02
Vill bara säga tack för alla fina inlägg på studier du gör! Läser dem allihop ;)

+1 från mig med på den punkten!

En fråga, som kanske ligger liiiite utanför tråden men ändock:

Jag har sen en tid tillbaka valt att träna styrka på morgonen mellan 0600-0730, därefter endast inta två vassle/kasein drinkar vid 0800 resp 1200, för att sedan träna kondition mellan 1500-1600ca.

Mitt första "riktiga" mål med fast föda/kolhydrater är middagen efter konditionsträningens, vid ca 1700.

Jag känner att detta funkar bra i vardagen generellt. Men jag undrar om det kan ha någon avgörande negativ påverkan på resultat eller hälsa tex?

Mvh

Idefi
2016-05-09, 08:32
Skulle man möjligtvis få samma "effekt" av 10-11g EAA+kolhydrater istället för t.ex vassle+kolhydrater?

Och jag +1ar dom andra också, det uppskattas massor :)

moderato
2016-05-09, 12:17
Som alltid intressant artikel och trevligt med alla dessa artiklar Grubbmeister.

Nu hittar jag inte det men är någon snabb på att räkna ut cirkus macros för
kolhydrater träningsdagar X g/kg kroppsvikt för viktuppgång? Om det finns något sådant mått man "brukar" ligga på.

StarkaUlf
2016-05-09, 12:33
Nu hittar jag inte det men är någon snabb på att räkna ut cirkus macros för
kolhydrater träningsdagar X g/kg kroppsvikt för viktuppgång? Om det finns något sådant mått man "brukar" ligga på.

Det som spelar roll om du vill gå upp i vikt är ju antalet kalorier och helt orelevant för tråden. Ät den mängd du trivs med och som du känner att du klarar av att träna med.

Men ett standardförslag är ju 2-3g protein x KV, 1-1.5g fett x KV och sedan fylla ut resterande kalorier som krävs för viktuppgång med kolhydrater.

Sheogorath
2016-05-09, 12:34
Som alltid intressant artikel och trevligt med alla dessa artiklar Grubbmeister.

Nu hittar jag inte det men är någon snabb på att räkna ut cirkus macros för
kolhydrater träningsdagar X g/kg kroppsvikt för viktuppgång? Om det finns något sådant mått man "brukar" ligga på.

Den klassiska Kolo-regeln är att välja protein- och fettintag som man tycker är lämpligt (protein 1,2x-3, fett efter tycke och smak) och kolhydraterna styr sedan viktförändringen. Det är så extremt olika från individ till individ att det inte finns några generella rekommendationer. På frågan "hur mycket kolhydrat ska jag äta?" är helt enkelt svaret "resten".

Edit: pucktvåa på StarkUlf.

Rahf
2016-05-09, 12:35
Som alltid intressant artikel och trevligt med alla dessa artiklar Grubbmeister.

Nu hittar jag inte det men är någon snabb på att räkna ut cirkus macros för
kolhydrater träningsdagar X g/kg kroppsvikt för viktuppgång? Om det finns något sådant mått man "brukar" ligga på.

Njae, det är svårt att uppskatta, eftersom kolhydrater inte är livsnödvändiga. Det är lättare att räkna utifrån en viss mängd protein + fett, och därefter fylla i resten av kaloribehovet med kolhydrater.

moderato
2016-05-09, 12:56
Den klassiska Kolo-regeln är att välja protein- och fettintag som man tycker är lämpligt (protein 1,2x-3, fett efter tycke och smak) och kolhydraterna styr sedan viktförändringen. Det är så extremt olika från individ till individ att det inte finns några generella rekommendationer. På frågan "hur mycket kolhydrat ska jag äta?" är helt enkelt svaret "resten".

Edit: pucktvåa på StarkUlf.

Det som spelar roll om du vill gå upp i vikt är ju antalet kalorier och helt orelevant för tråden. Ät den mängd du trivs med och som du känner att du klarar av att träna med.

Men ett standardförslag är ju 2-3g protein x KV, 1-1.5g fett x KV och sedan fylla ut resterande kalorier som krävs för viktuppgång med kolhydrater.

Njae, det är svårt att uppskatta, eftersom kolhydrater inte är livsnödvändiga. Det är lättare att räkna utifrån en viss mängd protein + fett, och därefter fylla i resten av kaloribehovet med kolhydrater.

Ja men juste, glömde helt bort the golden rule. Tack boys!!
Proteinet är ju klart, fettet likaså på ett ungefär, fyller sedan på med carbsen!
Tack!