handdator

Visa fullständig version : Roddalternativ på helkroppspass?


Dovahkiin
2016-04-14, 19:49
Jag ogillar verkligen de flesta former av roddövningar, och hantelrodd som jag gjorde främst i början av min träning är verkligen bland det tråkigaste jag vet. Dessutom har jag något smålurigt i ena handleden som verkligen ogillar just hantelrodd. Skivstångsrodd har jag inte provat än, men tycker det verkar lika tråkigt, om inte ännu tråkigare.

Är inte så mycket för att sitta i de mer statiska kabelmaskinerna, så det jag provade för ett tag sedan när jag skulle haft hantelrodd i passet var att istället köra tunga intervaller på roddmaskin. Tänkte mig lite att det kunde bli både ryggträningen med lite biceps som jag ville åt, samt en släng konditionsträning och lite blandat ben och core i samma. Jag hade ganska rejäl träningsvärk mellan skulderbladen och biceps dagen efter det, så det var inget snack om att det tog på rätt ställen iaf.

På två av mina helkroppspass gör jag chins resp. pull-ups, det är det tredje jag hade någon form av rodd tänkt.

Kan tuffa intervaller på roddmaskinen (exempelvis lugn rodd i ca 1,5 minut, sedan så snabbt jag kan i upp till 1 minut, och repetera det 4-5 gånger) vara ett vettigt alternativ den dagen? Blir ju en annan form av träning för de berörda musklerna den dagen tänker jag mig, och variation över veckan så är kanske att föredra?

unsuspected
2016-04-14, 20:01
Sälrodd? Blir inte samma sak att köra i roddmaskin som att träna rodd som styrkeövning.

hugok
2016-04-14, 20:02
Skilj på konditionsträning och styrketräning är mitt tips. Sällan en bra idé att försöka bygga muskler med konditionsträning. Finns massor med olika roliga roddövningar. Min favorit är sälrodd, riktigt rolig. Reverse flies tar ganska liknande på ryggen men inte biceps.

kvarnis
2016-04-14, 20:06
Ingen renodlad rodd men testat Face-Pulls?, bra övning som kompletterar chins.

shogunr
2016-04-14, 20:38
Som man brukar säga så finns det inga genvägar. Tror det blir svårt att bygga en rejäl rygg om man inte vill ro, och det tungt. Alltså inte någon roddmaskin. Räknar man bort alla typer av roddövningar, vilka ryggövningar finns kvar?

Elliote Hulse uttrycker det väldigt bra hur man får en fin rygg, hans råd är helt enkelt "row like a motherf*cker".

https://www.youtube.com/watch?v=RbBPeUmXFaU

Dovahkiin
2016-04-14, 21:58
Men borde inte pull-ups och chins kunna stå för en stor del av den tyngre biten för att bygga övre ryggen? Detta var ju tänkt som ett komplement, och inte heller vanliga cardio-roddpass, utan tunga, intensiva och rätt korta intervaller. Lite samma som att en 100m sprintare inte direkt har långdistanslöparben, så borde korta snabba intervaller bygga en del rygg, iaf ihop med de andra övningarna jag kör? Det blir väl rent rörelsemässigt väldigt likt en sån rygg-rodd-maskin med vajrar, och borde likna en hyfsat tung högreppare, varje 60 sek intervall som ett set? Att mixa hög och lågreppare är ju en fördel i sig iaf, så jag tycker det borde kunna fungera. Sen får man ju en del annat samtidigt, men det ska väl inte påverka den rörelsen ändå nämnvärt?

Sen är jag inte ute efter en extremt grov rygg, är dessutom nybörjare än. Kanske ändrar mina mål i framtiden, men nu är det mest vettig användbar grundstyrka i hela kroppen och en lite roligare kropp muskelmässigt jag är ute efter.

Men ska kolla på sälrodd, det ser iaf lite kul ut. :) Om det går att få till vettigt på mitt lilla gym då..

Rahf
2016-04-14, 22:22
För att skjuta ned ditt eget förslag: nej, roddmaskin så som en Concept-rower är inte ett alternativ för tunga roddövningar.

Kör stångroddar med olika variationer, och gärna lika många set som du pressar. Det är viktigt för muskelbalansen och något jag själv sakade ett tag, med smärta och problem i flerledsövningar som följd. Det handlar inte ens om muskulär storlek, utan om ditt långsiktiga välmående.

Dovahkiin
2016-04-14, 22:40
Tråkigt, hade hoppats det kunde lösa mitt problem att få in (och verkligen göra) högreps-pass i programmet och ta bort tristessen av de vanliga roddövningarna. Men ska kika på sälrodd och om jag kan få till den praktiskt. Om inte det går så får jag testa alla varianter av tung rodd jag kan få syn på. Någon kanske känns bättre och är lite roligare för mig med.

Diomedea exulans
2016-04-14, 22:46
En fin grej med roddövningar är att de går att variera i det oändliga.

Stångrodd, t ex, där kan du:
- Variera ryggens lutning från parallell med golvet till över 45°.
- Variera greppbredden från axelbred till bänkpressbred.
- Ha pronerat eller supinerat grepp.
- Variera vart du ror stången från mitten på bröstet till nederst på magen.
- Hålla ryggen helt statisk eller runda bröstryggen i nederläget.
- Låta stången nudda golvet varje rep eller ha den hängande i luften hela tiden.

Känns som att du borde hitta någon variant som inte är mördande tråkig. (Sen kanske den inte tar lika bra som en tråkigare där du vill att den ska ta, men bättre än inget lär det vara, antar jag.)

Rolfarsson
2016-04-14, 23:12
Men ska kolla på sälrodd, det ser iaf lite kul ut. :) Om det går att få till vettigt på mitt lilla gym då..

Det är bara att lyfta upp ena änden av en bänk på hantelstället och sedan lägga dig, alternativt ställa upp en bänk på två andra bänkar, step-up bänkar eller lådor.
Använd hantlar för en längre rörelsebana och för att undvika obalanser (starkare vänster än höger eller vice versa).

svenbanan
2016-04-14, 23:16
Du kan ju göra inverterad kroppsviktsrodd. Det tycker iaf jag är en rolig variant. Lägg stången i bänkpressställningen, men flytta undan bänken. Lägg dig under stången och dra dig upp tills stången möter bröstet, med kroppen rak som en fura från fötterna upp till axlarna. Greppvidden och var du placerar fötterna styr var stången möter bröstet/magen/halsen. Se bara till att du kan hänga i raka armar utan att ta i golvet. Annars höjer du upp stången. Ifall du är för klen för att orka tillräckligt många reps så höjer du också stången. Meckigare att göra övningen tuffare när man väl grejar så låg stång placering som möjligt. Då blir det viktkakor på magen och liknande.

Hemma kan man lägga sig under ett bord och greppa bordsskivan underifrån, och dra sig upp.

Luca Brasi
2016-04-15, 06:48
Du kan ju göra inverterad kroppsviktsrodd. Det tycker iaf jag är en rolig variant. Lägg stången i bänkpressställningen, men flytta undan bänken. Lägg dig under stången och dra dig upp tills stången möter bröstet, med kroppen rak som en fura från fötterna upp till axlarna. Greppvidden och var du placerar fötterna styr var stången möter bröstet/magen/halsen. Se bara till att du kan hänga i raka armar utan att ta i golvet. Annars höjer du upp stången. Ifall du är för klen för att orka tillräckligt många reps så höjer du också stången. Meckigare att göra övningen tuffare när man väl grejar så låg stång placering som möjligt. Då blir det viktkakor på magen och liknande.

Hemma kan man lägga sig under ett bord och greppa bordsskivan underifrån, och dra sig upp.
Om man får hatiska blickar av bänkpressarmaffian så kan man använda smithmaskinen.

Illustrerade mannen
2016-04-15, 07:25
Filmjölks "uppfinning" Hatrodd!

LunaSpice
2016-04-15, 07:36
Filmjölks "uppfinning" Hatrodd!

https://images6.alphacoders.com/415/415198.jpg ?

Diomedea exulans
2016-04-15, 08:04
?

Du tänker nog på hotrod.

z_bumbi
2016-04-15, 08:36
Att superseta övningar man tycker är kul med något annat brukar funka för att få med det tråkiga. En annan variant är att köra ett set (i det här fallet rodd) varje gång man kör sista setet i någon annan övning.
T ex
5 set bänk + 1 set rodd
3 set flyes + 1 set rodd
3 set pushdows i superset med facepulls

5 set böj + 1 set rodd
5 set stelbenta marklyft + 1 set rodd (här är det bara att dra av några viktskivor)
3 set utfall + 1 set rodd
3 set lårcurl i superset med rodd.

osv

Dovahkiin
2016-04-15, 09:36
Tack för tipsen, ska prova lite olika saker. :) Superset kan absolut vara ett bra alternativ om jag inte hittar något direkt skoj. Men nu har jag såpass många alternativ att prova att jag borde tycka lite mer om något. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dovahkiin
2016-04-15, 18:08
Testade skivstångsrodd idag, och tyckte iaf det var ok, klart roligare än jag upplever hantelrodden. Ska testa mer, men ville bara höra om formen, då det ju är sprillans nytt för mig. Ser att ryggen inte är helt horisontell, men rätt nära iaf. Annat att anmärka på eller justera till nästa gång?

https://vimeo.com/163000724

filmjölk
2016-04-15, 18:24
Filmjölks "uppfinning" Hatrodd!

Kul att du kommer ihåg den! Här är den:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223990

LunaSpice
2016-04-15, 18:39
Du tänker nog på hotrod.

Säger man hatrodd lite slarvigt högt i sitt huvud (som jag gjorde) som hamnar associationen på hotrod. :D

svenbanan
2016-04-15, 19:28
Hatrodd och neurosedynflies. :D

Jag tror jag ska testa den där flagellanten nån dag...

Rahf
2016-04-15, 19:33
Testade skivstångsrodd idag, och tyckte iaf det var ok, klart roligare än jag upplever hantelrodden. Ska testa mer, men ville bara höra om formen, då det ju är sprillans nytt för mig. Ser att ryggen inte är helt horisontell, men rätt nära iaf. Annat att anmärka på eller justera till nästa gång?

https://vimeo.com/163000724

Vikten är så sjukt lätt.

Dovahkiin
2016-04-15, 19:44
Vikten är så sjukt lätt.
Eh ja, jag har gått på gym i tre veckor och ville testa en ny övning, borde jag lagt på massa vikt då? Vad jag använder för vikt är väl totalt orelevant, man måste börja nånstans. Jag marklyfte lätt första gången jag testade det med, just när det är massa rygg med vill jag börja extra lugnt och kolla att jag gör rätt först.

Rahf
2016-04-15, 19:51
Visst måste man bana in rörelsen, men samtidigt måste man sakta klättra upp mot arbetsvikt och se hur, när, och var formen bryts. Skillnaden i utövande mellan en väldigt lätt vikt och medeltung vikt kan vara stor, särskilt om man vill känna hur kroppen reagerar och beter sig.

Dovahkiin
2016-04-15, 20:11
Jag bänkar ingenting än heller. Det där var 5x5 på typ 85-90% av vad jag klarar 5x5 i bänk på. Återigen, jag är i det närmaste totalt otränad än. Den där vikten var tillräcklig för att jag skulle ha det rätt svårt på slutet av mina fem set ändå. Jag började träna strax före en jämnårig vän till mig, med lika obefintlig styrketräning innan som mig, och jag ligger snäppet före honom i alla vikter, men det är inte mer än såhär än när man är så otränad. Tyvärr.

Rahf
2016-04-15, 20:24
Jag skiter fullständigt i hur många viktkakor du har på stången, utan yrkar på att det set du filmat såg för lätt ut, eftersom du sökte åsikter angående just formen. Man har bara sig själv att utgå ifrån när det gäller vikt på stången, men vem som helst kan avgöra ifall något ser för lätt eller tungt ut.

Dovahkiin
2016-04-15, 20:33
Jag skiter fullständigt i hur många viktkakor du har på stången, utan yrkar på att det set du filmat såg för lätt ut, eftersom du sökte åsikter angående just formen. Man har bara sig själv att utgå ifrån när det gäller vikt på stången, men vem som helst kan avgöra ifall något ser för lätt eller tungt ut.
Okej, ursäkta missförståndet då. Men jag var verkligen inte alls långt ifrån min gräns att klara 5x5 utan att tappa formen totalt där. Därav att jag tyckte det lät lite konstigt. Betyder det att det helt enkelt såg väldigt kontrollerat ut då? För då får jag ju vara nöjd, och får se i vilken takt jag klarar att höja vikten sen utan att tappa hållningen.

LunaSpice
2016-04-15, 20:37
Lite schvung i stångrodd är ingen fara dock.

Rahf
2016-04-15, 20:39
Okej, ursäkta missförståndet då. Men jag var verkligen inte alls långt ifrån min gräns att klara 5x5 utan att tappa formen totalt där. Därav att jag tyckte det lät lite konstigt. Betyder det att det helt enkelt såg väldigt kontrollerat ut då? För då får jag ju vara nöjd, och får se i vilken takt jag klarar att höja vikten sen utan att tappa hållningen.

Lite schvung i stångrodd är ingen fara dock.

Ja, det såg väldigt kontrollerat och isolerat ut. Var inte rädd för att använda resten av överkroppen, men låt det bara inte gå till överdrift.

Dovahkiin
2016-04-15, 20:42
Okej, ska se om jag kan öka på belastningen lite genom att jobba med mer av överkroppen, vill mest bara undvika att bli en sån som kastar upp vikterna med massa bounce i hela kroppen med pendeleffekter hit och dit och helt fel muskler som startar lyften. Hellre lägre vikt som prickar de önskade musklerna då.

Rahf
2016-04-15, 20:44
Du har redan en mental bromskloss mot det, så oroa dig inte.

Termy
2016-04-15, 20:49
Bodyrows med smithstång eller dylikt, fötterna upp på bänk och ev. viktskiva på magen. Släng in några gymnastiska övningar och börja bygg upp en progression där, t.ex. front lever, V-sit m.m., där förvisso många andra muskler aktiveras också (bål m.m.) men där det krävs rejäl styrka i diverse ryggmuskler. De är ju som bonus riktigt roliga att sikta mot att försöka kunna göra :)

Dovahkiin
2016-04-15, 21:03
Du har redan en mental bromskloss mot det, så oroa dig inte.
Sant, är nog rätt lugnt. Ska testa lite och se vad jag hittar för teknik. :)

Bodyrows med smithstång eller dylikt, fötterna upp på bänk och ev. viktskiva på magen. Släng in några gymnastiska övningar och börja bygg upp en progression där, t.ex. front lever, V-sit m.m., där förvisso många andra muskler aktiveras också (bål m.m.) men där det krävs rejäl styrka i diverse ryggmuskler. De är ju som bonus riktigt roliga att sikta mot att försöka kunna göra :)
Tackar får tipsen! Ska kolla upp dessa. :)

filmjölk
2016-04-15, 21:08
Jag tänkte inte på att du var så pass färsk, så jag vill säga att min övning jag beskrev, om den var intressant, är något du skall vänta med tills du är mer van.

Dovahkiin
2016-04-15, 21:25
Jag tänkte inte på att du var så pass färsk, så jag vill säga att min övning jag beskrev, om den var intressant, är något du skall vänta med tills du är mer van.
Anade det lite, verkade en gnutta komplext för mig än. :d Men kan va kul att prova framöver nån gång. :)

LunaSpice
2016-04-15, 21:45
Okej, ska se om jag kan öka på belastningen lite genom att jobba med mer av överkroppen, vill mest bara undvika att bli en sån som kastar upp vikterna med massa bounce i hela kroppen med pendeleffekter hit och dit och helt fel muskler som startar lyften. Hellre lägre vikt som prickar de önskade musklerna då.

Det behöver inte vara antingen eller...

Dovahkiin
2016-04-15, 21:52
Det behöver inte vara antingen eller...
Det är garanterat helt sant, men jag kan för lite om övningarna och rörelserna än för att utvärdera sånt ordentligt själv, så då får man safea lite om man vill undvika det.

Sheogorath
2016-04-15, 22:13
Det är garanterat helt sant, men jag kan för lite om övningarna och rörelserna än för att utvärdera sånt ordentligt själv, så då får man safea lite om man vill undvika det.

Överlag en bra inställning. Lära sig grundtekniken först för att sedan medvetet kunna frångå den. Det är sällan man ser så snygga stångroddar som du visar. Det är definitivt en bra grund att bygga från.

Dovahkiin
2016-04-15, 22:14
Överlag en bra inställning. Lära sig grundtekniken först för att sedan medvetet kunna frångå den. Det är sällan man ser så snygga stångroddar som du visar. Det är definitivt en bra grund att bygga från.
Tack, kul att höra! :)

Illustrerade mannen
2016-04-16, 07:53
Kul att du kommer ihåg den! Här är den:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223990

Kommer ihåg?😜 Jag gör den (minst) en gång i veckan och har så gjort sedan du "uppfann" den! Fungerar kanon!