handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt kom ni tillbaka?


Velander
2016-04-14, 19:07
Frågan är riktad till er som har vilat från gymmet en längre period (2+ månader), hur långt tid tog det för er att komma tillbaka till där ni slutade?

Velander
2016-04-14, 19:28
Skriv gärna med hur länge ni hade lyft innan viloperioden.

Lipservice
2016-04-14, 19:34
Hade uppehåll på lite drygt 7 månader, har tränat 2 år innan det. Semester, nyfödd, övertid.
Efter 3 månaders tränande har väl styrkan kommit tillbaka med ca 80%. Och har då tränat på balans, vikten har skiftat mellan 81-83.
Men har samtidigt blivit mycket starkare i andra muskelgrupper än tidigare, och så fick man chansen att se över sin teknik i basövningarna vilket har gjort att det "känns" bättre på träningen.
Tränar 3 gånger i veckan med basövningar och mycket kroppsövningar.
Så gissningsvis är jag väl tillbaka där jag slutade inom 2-3 månader, hoppas jag.

Taragon
2016-04-14, 19:35
Jag hade ett uppehåll på ca 8-9 månader under 2014 sedan började jag träna lite med kettlebells i 4 månader innan jag gick tillbaka till styrkelyftsträningen. Tog sedan 3 månader att komma upp i gamla vikter och även slå pers i alla 3 moment. Hade tränat ca 5 år till och från före.

Beemel
2016-04-14, 20:23
Tumregel.
Det tar halva frånvarotiden att komma tillbaka dit man var innan uppehållet (inom rimliga gränser då självklart)

Diomedea exulans
2016-04-14, 20:30
Tumregel.
Det tar halva frånvarotiden att komma tillbaka dit man var innan uppehållet (inom rimliga gränser då självklart)

Min erfarenhet är att det tar ungefär dubbla frånvarotiden att komma tillbaka. Man behöver även en period på några veckor av mjukstart för att inte skada sig.

anvihl
2016-04-14, 20:34
Är nog väldigt individuellt. Om jag är ordentligt sjuk i två veckor tar det mig upp till 3 månader att ta mig tillbaka till samma nivå som innan, vissa säger att dom inte tappar någonting i det tidsspannet så är nog väldigt olika.

Rolfarsson
2016-04-14, 20:44
Jag har aldrig varit borta mer än 6 veckor, men efter dom 6 så tog det mig 3-4 innan jag var tillbaka där jag slutade, och då skötte jag kosten och tog dagliga promenader på 4-5 km dagligen under vilotiden, i hopp om att det skulle minimera muskelförlusten.
Jag vilade dock min vänstra hamstring i 3 månader en gång p.g.a. muskelbristning, och den förlorade jag förvånansvärt lite styrka/muskelmassa i (hade lyft i ~6 år innan).
Sjukgymnasten som jag träffade jämförde styrkan mellan mina hamstrings efter 3 månader och det skiljde bara 10%, och efter 3-4 pass med ensidiga övningar för hamstrings (lårcurl/hypers) så var dom lika starka igen.

PS, här (http://strengtheory.com/grow-like-a-new-lifter-again/) har du en läsvärd artikel om muskelminne.

Om jag är ordentligt sjuk i två veckor tar det mig upp till 3 månader att ta mig tillbaka till samma nivå som innan

Hur är det möjligt? På två veckor så tappar man inte många gram muskelmassa, om någon.

Sheogorath
2016-04-14, 20:48
Tumregel.
Det tar halva frånvarotiden att komma tillbaka dit man var innan uppehållet (inom rimliga gränser då självklart)

Instämmer.

Bärsärk
2016-04-14, 21:10
Är nog väldigt individuellt. Om jag är ordentligt sjuk i två veckor tar det mig upp till 3 månader att ta mig tillbaka till samma nivå som innan, vissa säger att dom inte tappar någonting i det tidsspannet så är nog väldigt olika.

Samma här, jag var utomlands i ett par veckor och åt ganska så osunt och det tog mig nog närmare 3-4 månader att komma tillbaka ordentligt efter det.

Rahf
2016-04-14, 21:19
Min erfarenhet är att det tar ungefär dubbla frånvarotiden att komma tillbaka. Man behöver även en period på några veckor av mjukstart för att inte skada sig.

Mjukstarten är inräknad i tumregeln. Men det är klart, har man varit elitidrottare snackar vi andra förutsättningar som försvårar comebacken.

HenrikJ
2016-04-14, 21:32
Samma här, jag var utomlands i ett par veckor och åt ganska så osunt och det tog mig nog närmare 3-4 månader att komma tillbaka ordentligt efter det.

Du tog smör intravenöst, söp hela nätterna och rörde knappt ett finger?

ARMSTARK
2016-04-15, 08:32
2 månaders frånvaro kommer man ifatt väldigt snabbt, åtminstånde om man har en stabil grund, dvs tränat länge.
Självupplevt:
Efter ett års sängliggande på sjukhus; exempel bänkpress.
Första passet 1X100kg, efter 2 månader 1X140kg, efter 5-6 månader 1X160kg.
Alltså en ganska hög noll nivå men förutom det en remarkabel ökning. Speciellt med tanke på att jag normalt ligger mellan 160-170kg i bänken.
Som Beemel sa alltså, halva frånvarotiden.

Velander
2016-04-15, 15:00
Tumregel.
Det tar halva frånvarotiden att komma tillbaka dit man var innan uppehållet (inom rimliga gränser då självklart)

Instämmer.

2 månaders frånvaro kommer man ifatt väldigt snabbt, åtminstånde om man har en stabil grund, dvs tränat länge.
Självupplevt:
Efter ett års sängliggande på sjukhus; exempel bänkpress.
Första passet 1X100kg, efter 2 månader 1X140kg, efter 5-6 månader 1X160kg.
Alltså en ganska hög noll nivå men förutom det en remarkabel ökning. Speciellt med tanke på att jag normalt ligger mellan 160-170kg i bänken.
Som Beemel sa alltså, halva frånvarotiden.

Skönt att höra, då jag förmodligen kommer att behöva vara borta i 12 veckor totalt (~7 än så länge), och ja, jag har en "stabil grund" (6+ år).

I2815
2016-04-16, 05:08
Började min journal för ungefär 2 månader sedan. Började småträna lite i Januari men det var nog runt 5-6 pass. Innan det så hade jag 3 månader kontinuerlig träning på gym 2013, 8-9 veckor riktigt bra träning sommaren 2010 och innan det är det svårt att komma ihåg men ganska bra träning 2007-2008. Flera pass i veckan ganska kontinuerligt. 5-split ren så sliten var man dock. 3-4 månader 2009 som var riktigt bra.

Boxning 2011-2014, med seriös fokus för att bli tävlingsboxare och nådde det målet men nekad licens för tävling tyvärr. Gamla huvudskador från ungdomen. Går att komma runt om jag söker flera gånger men det är inte så viktigt. Är för gammal för att ha en karriär.

Under nästan all min off-tid har jag lyckats klämma in 3-4 pass i månaden som underhållsträning. Efter 2 månaders träning nu, när jag varit helt off länge med skador och dåligt psyke så är jag utan tvekan starkare än någonsin. Med god marginal. I vanliga fall har det tagit mig ungefär 3 veckor att vara på 95%. Bra muskelminne.

J.V
2016-04-16, 05:13
Tumregel.
Det tar halva frånvarotiden att komma tillbaka dit man var innan uppehållet (inom rimliga gränser då självklart)Jupp, skulle jag saga stammer ganska bra.

Rolfarsson
2016-04-16, 11:41
Efter ett års sängliggande på sjukhus

Det lät inget vidare roligt, får man fråga varför? :p

Luca Brasi
2016-04-16, 11:49
Den här säsongens influensa tog det väldigt lång tid att återhämta sig ifrån,nästan så att jag började misstänka hjärtsäcksinflammation.

Maximal
2016-04-16, 12:36
3 månader i asien, ca totalt 5 styrkepass på gym med vikter eller maskiner, ingen benträning öht.

Tränat 1mån plus nu, styrkan smyger sig tillbaka, överkroppen mycket snabbare än underkroppen. Kommer ta många månader innan jag kan böja som jag gjorde innan..

210 var mitt max i fulldjup innan resan. När jag kom hem ville inte 130 upp alls. Nu klarar jag pressa ut några reps på 130.

Volymen kommer dock otroligt mycket snabbare. 8kg de två första veckorna och i bättre form. Strikt på balans varje dag. Mesta dels vätska men volym oavsett.

Ökar frekvensen till varannan dag knäböj nu då jag tror det handlar mer om teknik, vana och rörlighet än att styrkan inte finns.

Diomedea exulans
2016-04-16, 13:08
Det är ju egentligen två frågor i en:

1) Hur snabbt tappar man?
2) Hur snabbt bygger man tillbaka?

shut teh face
2016-04-16, 14:47
Det är ju egentligen två frågor i en:

1) Hur snabbt tappar man?
2) Hur snabbt bygger man tillbaka?

Det är omöjligt o svara på. De är olika för alla och beror på muskelgrupp

Jag kan vara borta från benträningen flera veckor utan att tappa ett skit. Men då bygger jag ben lätt , troligtvis på grund av att ha gått omkring 10 år vägt 140 kg

Överkropp tappar jag enormt på direkt och tar riktigt länge att få tillbaka. Dubbla frånvarotiden minst

Diomedea exulans
2016-04-16, 15:48
Det är omöjligt o svara på. De är olika för alla och beror på muskelgrupp

Jag kan vara borta från benträningen flera veckor utan att tappa ett skit. Men då bygger jag ben lätt , troligtvis på grund av att ha gått omkring 10 år vägt 140 kg

Överkropp tappar jag enormt på direkt och tar riktigt länge att få tillbaka. Dubbla frånvarotiden minst

Tycker att jag generellt tappar jävligt fort, och bygger tillbaka mig lika fort som när jag byggde upp mig från början. Kontentan blir att det (som tidigare nämnt) ungefär tar 2X tid att komma tillbaka om jag varit borta X tid.

bighulken
2016-04-16, 16:45
Tycker det stämmer rätt bra, det Beemel skrev.
Om man bara varit borta från träning.

Annat är det kanske om man varit sjuk eller annat. För det tar ju också bort lite av musklerna.....

Men har man under längre period, tränat, så har ofta kroppen muskelminnet i behåll, längre period också.

Alltid lättare att börja bygga, styrka, massa, man redan haft en gång,. än att bygga styrka, massa man aldrig haft!!!.......kanske.......Hepp.

Med vänlig hälsning/

Rolfarsson
2016-04-16, 17:33
Kontentan blir att det (som tidigare nämnt) ungefär tar 2X tid att komma tillbaka om jag varit borta X tid.

Det borde inte vara möjligt, såvida du inte lever ett extremt inaktivt liv, ligger på ett underskott eller "mjukstartar" lite för länge, alt en kombination av dessa.

ARMSTARK
2016-04-16, 17:33
Det lät inget vidare roligt, får man fråga varför? :p

Olycka, jag var extremt nära att få ena benet amputerat vid höftbenet. Att jag böjer lägre vikter än jag bänkar har en anledning. Det var inte så innan. :d
Första passet tvingade jag min tjej att köra mig till gymmet i rullstol. Manskatödo what a mänskatödo.

Diomedea exulans
2016-04-16, 21:07
Det borde inte vara möjligt, såvida du inte lever ett extremt inaktivt liv, ligger på ett underskott eller "mjukstartar" lite för länge, alt en kombination av dessa.

Underskott kan vara boven! Samt att jag kan ha uppfattat fel.