handdator

Visa fullständig version : PANIK!! 2 månader till vättern


StivN
2016-04-14, 18:17
Hej!

Har lite smått panik av att det är två månader kvar till vätternrundan och jag har knappt börjat cykelträna.

Förra sommaren cyklade jag totalt 30 mil utspritt på ett antal tillfällen (6-7 kanske), sedan cyklade jag 20 mil i sträck med en kompis en gång också.
Nu senaste veckorna har jag kört tre spinningpass.

Det är all cykelrelaterad träning jag gjort. Sedan kanske jag inte är helt otränad, gymmar en del, löper en del och spelar innebandy på skoj med lite kompisar.

Skulle ge mig ut och börja cykla nu i helgen första gången för i år, men gick och blev förkyld nu precis istället och nästa helg är jag upptagen. Tiden är ganska knapp, men på helgerna är tanken att jag ska hinna med och cykla distanspass uppemot 5-10 mil.

TILL MIN FRÅGA:
Hur ska jag lägga upp min kvarvarande tid? Hade tidigare som mål att komma under 12 timmar, men kanske blir svårt med tanke på att jag inte kommit igång än.

Låter det vettigt med ett distanspass 5-10 mil per helg? Enligt mina beräkningar har jag 7 helger på mig att cykla. Är spinning något att ha? På gymmet finns ofta så jag kan köra två spinningpass direkt efter varandra, dvs två timmars spinning, det kanske är vettigt?
Något annat jag bör tänka på?

Oerhört tacksam för hjälp och råd!

Bärsärk
2016-04-14, 18:20
Är det inte en massa gamla gubbar som kör det loppet?

kvarnis
2016-04-14, 19:08
Man måste väl cykla flera mil om dagen för att ens kunna genomföra loppet?
Har nämligen för mig att vätternrundan är väldigt krävande för kroppen även fast man cyklar långsamt.

Hade sålt min startplats om jag var du (om det är möjligt).

bear.flowertwig
2016-04-14, 21:20
Jag skulle be om råd på cykla.se istället.

Mitt spontana tänkande (utan att vara cyklist eller ha några som helst belägg :D) är att det är görbart men såklart kommer bli jobbigt, framför allt om du inte har någon grupp att köra med, det gör sjuk skillnad.

Jag skulle kolla om jag kan haka på nån grupp och sen lägga om all träning mot cykling asap men ta det försiktigt så du inte drar på nån förslitningsskada när du ökar cykelvolymen så snabbt även om det är en skonsam sport.

Spinning är grymt (kör det själv som alternativträning) och det närmaste du kommer att logga mil i sadeln. Långpass på helgen kompletterar med något kortare i veckan och sen ett par spinningpass, så hade jag kört själv.

Gäller bara att palla träningen så att du inte varken skadar eller tränar ner dig för tätt inpå.

Lycka till!

BigForre
2016-04-14, 22:15
Det är klart att det är görbart.. Mitt tipps är att släppa tangentbordet och cykla så mycket och ofta som möjligt. Skrapa ihop de mil du kan och lära kroppen känna cykeln. Mycket handlar om att bli bekväm med att sitta och nöta. Vet inte hur din vardag ser ut, men korta turer om du kan lirka in dem på vardagarna, kanske rent av till och från jobb/studier eller liknande. Och som du är inne på, om möjligt lägg in lite distans på helgerna.

Precis hur du lägger upp det är detaljer, sikta på att komma ut bara.

Har kört de fem senaste åren.. Lade rätt många mil i benen första åren..är du hyfsat tränad är det görbart enligt erfarenhet..men ut och vänj dig vid att cykla.

kaspen
2016-04-14, 23:47
Lyssna på tyngre träningssnack med Mattias Reck. Han ger mycket bra råd för Vätternrundan.

svenbanan
2016-04-15, 00:49
Har tyvärr bara massa OT att komma med...

Jag kommer att tänka på han som startade nån tråd här i höstas/vintras och hade tänkt sig att gå från nybörjare till att komma in bland de hundra första eller nåt liknande. Vad hände med den tråden?

Rickrude
2016-04-15, 08:13
Om du är anmäld till Vättern så får du en träningstidning som heter "cykla" om jag inte minns fel. I den tas det upp hur mycket du bör träna och vilka mål som är rimliga. Det är inte omöjligt att genomföra Vätternrundan med få mil i sadeln men det blir jobbigt. Långdistanscykling är en volymsport, du kan träna nästan hur mycket som helst om du bara trappar upp träningen succesivt. Försök köra 1-2 långpass varje helg på 7-10 mil. Cykla vardagar, försök cykelpendla om du kan så får du in många mil utan att behöva stressa. Kör lugna långpass och något hårdare på kortpass (1 timme).

Spinning är rätt annorlunda mot landsvägscykel, träna det du vill bli bra på. Cykeln rör sig på ett annat sätt än spinningcyklar. Du behöver bli van sadel, styre, sittställning, teknik, sätta i och ur pedalerna mm. som du missar på en spinningcykel.

Träna gärna med någon grupp, du får massor av tips, det blir roligare träning och så kommer du att kunna cykla som folk när det blir klungkörning på Vätternrundan. Bara att lära sig handtecknen ökar säkerheten avsevärt. Det finns en hel del regler i klungor som måste hållas för att undvika olyckor, de lär du dig bäst i en träningsgrupp.

Kolla om det inte finns någon cykelklubb i närheten av dig så kommer du mycket längre på avsevärt kortare tid!

Rickrude
2016-04-15, 09:05
Har tyvärr bara massa OT att komma med...

Jag kommer att tänka på han som startade nån tråd här i höstas/vintras och hade tänkt sig att gå från nybörjare till att komma in bland de hundra första eller nåt liknande. Vad hände med den tråden?

Det var den här tråden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7437904&mode=linear#post7437904

(vet inte om jag postade tråden på rätt sätt men...)

Jag kan tänka mig att han har lagt ner sin SUB7 solo-satsning. Men det vore ju kul om han lyckades, då kan han fortsätta karriären i något proffsstall sen.

svenbanan
2016-04-15, 12:59
Ja jävlar. Tack för detektivarbetet... :)

Morty
2016-04-15, 13:43
Cykla 3-6 gånger i veckan
Längre pass på helgen (börja på 2h, bygg till 4)
Intervallpass 2x/vecka (börja med korta intervaller, ex 6*3 min, lägg på tid allt eftersom. Bygg mot 2*20)
Överväg dubbelpass: intervaller på morgonen och distans på eftermiddag
Distanspass när du har tid: 45-120 minuter i långpass-fart. Fler = bättre
Tokträna inte, hellre att du kommer lite undertränad men hel än att du står på startlinjen med ont i knäna.

StivN
2016-04-15, 23:44
Tack för alla svar!

För bli att komma i kontakt med cykelklubben och träna lite med dem och försöka få till något pass på vardagarna och långpass på helgen.

Byta ut spinning mot landsvägscykling, öka successivt och undvika skador.

Nu längtar jag bara på att få bli frisk! :)

Old Nick
2016-04-16, 06:44
Har tyvärr bara massa OT att komma med...

Jag kommer att tänka på han som startade nån tråd här i höstas/vintras och hade tänkt sig att gå från nybörjare till att komma in bland de hundra första eller nåt liknande. Vad hände med den tråden?

Gissar den är begravd på samma E-kyrkogård som tråden av killen som skulle springa ett maraton om dagen, varje dag i en hel månad.

LilleNo
2016-04-16, 08:35
I tillägg till Mortys och alla andra bra tips ovan så kan jag säga att den i särklass viktigaste kroppsdelen att "träna" inför VR är: (tadaa) Rumpan!
Du måste vänja sätet vid den belastning och skav som ~10h relativt statisk position på cykeln innebär (skaffa chamois-kräm för baken) Och det gör du bäst på en riktig cykel, så skippa alla annan form av träning, spinning mm.
Se till att få så hög volym som möjligt, cykla så många mil du bara mäktar med och så ofta som möjligt. Utan att stressa för att undvika skador.

Man brukar säga att man ska ha minst 100mil i benen innan en VR (sammanlagd distans) för att man ska kunna fullfölja loppet utan att riskera att duka under.
Att sträcka ut/stretcha axlar, ben och fingrar vid varje kortare stopp gör underverk för att stävja smärta och ömhet, vilket annars kan äta upp en mentalt över några timmar.

Förra sommaren cyklade jag flera cykellopp (15, 20, 30 & 40 mila) och det i särklass jobbigaste var 20-milaloppet, tvärbonkade efter 2/3 det värkte i hela kroppen. Missade att stretcha vid stopp + cyklade över min kapacitet. Tog mig i mål, men det var inte särskilt angenämt.

Morty
2016-04-16, 08:39
"Chamois creme" stavas ett bra trix inför långa pass också. Lifehax som det ska kallas nuförtiden.

PureWhey
2016-04-16, 08:42
Har tyvärr bara massa OT att komma med...

Jag kommer att tänka på han som startade nån tråd här i höstas/vintras och hade tänkt sig att gå från nybörjare till att komma in bland de hundra första eller nåt liknande. Vad hände med den tråden?

Han som skulle vara med i tidningen osv?

Mrholmiz
2016-04-16, 19:31
Körde själv Vättern första gången förra året och sikta på 12h men kom in på 10.08 trotts 12 mils solo cykling och visst är det kämpigt men rätt många kontroller på vägen och folk som hejar på en i varenda by trotts att det är mitt i natten gjorde att man kämpa på med ett leende :)

Är du ovan cyklist så cykla lite med någon klubb för att du ska känna dig bekväm i klunga samt vet hur en sådan funkar samt cykla några motionslopp.
Kör distanspass minst 4h så du vet att rumpan rygg axlar nacke klarar det för inte bara benen som tar stryk. Testa ut gels och energi dryck innan loppet, tänker du använda det som bjuds på i depåerna använd det så du vet att magen klarar det.
Vad har du för starttid?
Jag starta 22.00 efter att läst på massa forum men det var ingen höjdare, kommer sikta på att starta tidigast 03.30 för att slippa lampor samt slippa att det blir kallare under rundan förhoppningsvis

dluddeckens
2016-04-16, 21:20
Körde första Vättern förra året. Gjorde då en liknande tråd som detta, Morty svarade lika snällt då också :)

Jag cyklade ca 150 mil innan Vättern och cyklade relativt lätt runt på 11 timmar. Mycket solokörning tyvärr.


Fick blodad tand, och startar iår igen, med en 9:30 grupp. Känns som.ett lagom steg.

Jag började träna i mitten av mars. Kör 2 pass i veckan. Farttröning, intervaller, osv i ca 90 minuter på onsdagar. (med cykelklubb).

På helgen kör vi i stor grupp ca 3 timmar (första månaden). Nu har jag kört en månad så imorgon blir det ca 4,5 timmar.

Jobbar mig upp till dryga 5 timmar, sedan får fokus bli att öka tempot på långpassen. I dagsläget är det väldigt snällt tempo på dem.

Kompletterar med lite styrketräning (basövnibgar för hela kroppen) .


Lycka till :)