handdator

Visa fullständig version : "Vila" mellan repetitioner i knäböj


Permaximum
2016-04-14, 17:12
En del av min sjukdomsbild är att jag ibland snöar in på totalt onödiga saker och inte kan släppa dem utan en stor ansträngning. Detta är en sån gång.

Håller på överanalysera vilan man gör mellan varje repetition i knäböj. Om jag bara vilar 1 andetag (2-3 sekunder) så orkar jag ju betydligt färre än om jag vilar 2-3 sekunder mellan de första repetitionerna och ökar successivt ju tröttare jag blir för att i slutet vila 10 sekunder mellan de två sista för att få ut så mycket som möjligt.

Hur gör ni? Det här blir ju mest relevant om man kör "as many as possible" på något av seten. Kör man tex Sheiko är det ju jämntungt hela vägen och då går det ju att bara köra rakt upp och ner. Kör man all out kan det skilja flera repetitioner beroende på hur man gör.

Jag gillade nämligen att göra som jag gjorde idag. Men jag funderar på om det är väldigt negativt att göra så eftersom ingen annan verkar göra det?

Ett Orm
2016-04-14, 17:51
Jag anser att du bör kunna andas tillräckligt för att kunna hålla kvalitet i varje reps och inte dö pga andnöd utan av utmattning i musklerna.
Annars bör du försöka hålla repsvilan så kort som möjligt, om ens någon.

vicarious
2016-04-14, 18:31
Jag gillade nämligen att göra som jag gjorde idag. Men jag funderar på om det är väldigt negativt att göra så eftersom ingen annan verkar göra det?

Ett långt set med ibland flera sekunders vila mellan vissa repetitioner brukar kallas för breathing squats. Anledningen att du ser så få göra det är nog för att det brukar vara överjävligt jobbigt. Det kan ha sin plats i träningen men i så fall kanske ett eller max två set.

Spelevink
2016-04-14, 18:51
Jag brukar sällan köra fler än 5-6 reps i böj, brukar klara mig med 1-2 sekunder mellan första tre repsen, sedan kan det ibland bli en 3-4 sekunds flåsande om det går tungt.

Prövade 8 reps x 9 sets på ca 75% 1rm en gång (bommade maxning och tyckte detta var en bra idé då att förstöra kommande 1-2 veckors gymmande med att öka träningsvolymen med ca 300% på samma pass). När det började närma sig 5e setet flåsade jag som om jag skulle dö, trodde nacken skulle gå av och huvudet sprängas.. Men det blev nog inte mer än 3-4 sekunder mellan varje rep när det var som värst ändå, fast jag drevs kanske mer av vansinne och dårskap snarare än av syre.. *facepalm*

Brukar rent allmänt inte tänka så mycket på andningen som "vila" eller syresättning, fokuserar mer på att hålla/skapa buktrycket.