View Full Version : Lungkapacitet nån!?
Godda'!
Tänkte mest kolla om nån här tränar nåt för att öka sin lungkapacitet... tänker då mest på att kunna hålla andan länge..
Det ultimata/roligaste hade ju varit att kuta längs havsbottnen med stenar som surfarna gör..
Hur tränar man annars, om man bor i de svenska skogarna? Kanske inte så kul att bara sitta och hålla andan...
Man borde nästan fråga på simhallen om man får kuta runt på botten där...:D Kanske inte uppskattas...
Sen till slut... ändras bröstomfånget nåt av sån här träning?
Tackar!
bubbleman
18-04-2004, 19:08
Borde det bästa inte vara att hålla på med löpning och liknande där lungorna får jobba hårt? Borde ju utvidga lungorna, detta i kombination med att regelbundet "hålla andan länge", jag vet inte, chansar mest;)
Vet dock att jag har en lungvolym på 5,9 liter, mätt på en liten apparat i skalan... Vet dock inte om det är vidare bra eller dåligt...
Muaytudd
18-04-2004, 19:23
Du måste berätta mer specifikt vad du vill uppnå.
Vill du kunna hålla andan längre?
Vill du kunna prestera mer på ett andetag?
Det är svårt att träna upp lungvolymen, men det går. Det du däremot lättare kan träna upp är residualvolymen, dvs den lilla luft som är kvar i lungorna när du andas ut.
Bästa sättet att träna är att hålla andan och aktivera sig. Typ hålla andan och sen springa i trappor. Har du som syfte att kunna fridyka är fridyk det bästa sättet för att bli bra på just fridyk :)
Här kan du läsa lite lite om du är nyfiken.
http://home.swipnet.se/jocke_j_78/begransningar.html
Lugn och fin flygmaskin.
Att simma under vatten länge eller djupt handlar mycket om att spara på resurser, se till att behärska kroppen utan en massa onödiga rörelser som slösar på syre eller ökar kväve utväxlingen. man kan hålla andan längre än man oftast tror, då andningsreflexen sätter in ganska tidigt. Om man tränar sig självt att känna när man verkligen behöver andas så har man kommit långt. Bra är att vänja kroppen med vatten, detta kan göras i ett handfat med kallvatten. då får man träning i att hålla sig lugn och man kan flytta på andningsreflexen.
Shadow Warrior
18-04-2004, 21:21
Originally posted by bubbleman
Vet dock att jag har en lungvolym på 5,9 liter, mätt på en liten apparat i skalan... Vet dock inte om det är vidare bra eller dåligt...
Själv har jag har en andningsvolym på 2,5liter och astma.... rätt drygt...
En polare som mönstrade som röjdykare fick veta att dom tränar bort sin "drunkningsreflex" genom att blåsa ut all sin luft, sen simma ner till bottnen, upp igen. Repetera.
Verkar farligt... men ska man bli av med en reflex som är till för att rädda sitt liv, så får man väl stå ut med en del?
Tack för alla svar! Hålla andan och springa i trappan kan jag göra precis utanför dörren...blir nog att testa leite!
Originally posted by Muaytudd
Du måste berätta mer specifikt vad du vill uppnå.
Vill du kunna hålla andan längre?
Vill du kunna prestera mer på ett andetag?
Mjah, en kombination hade väl varit det bästa..
Kommer bli mkt surfande, dykning och andra havsaktivitet om 1år+...
Så skulle vara kul att både kunna hålla andan längre och prestera mer på ett andetag... tex om man sugs ner till bottnen nån/några minuter...
RobbeliRobban
19-04-2004, 14:42
Kör cardio med gasmask, helt oslagbart.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.