handdator

Visa fullständig version : Min väg mot 100 kg i knäböj


Sidor : [1] 2

Diomedea exulans
2016-04-13, 17:24
Igår när jag stod och funderade kom jag på att jag aldrig tagit 100 kg i knäböj. Jag har tagit lite mer än 100 kg i vad som är ett mellanting mellan knäböj och goodmorning, men aldrig i en fin knäböj med låren parallella med golvet. Det slog mig att 100 i knäböj skulle vara ett bra träningsmål, så jag bestämde mig idag för att sätta det som nytt mål. Och det var ju bra, för då fick jag en anledning att göra en ny journal.

Om jag når mitt mål, eller ledsnar på det, så går jag tillbaka till min förra journal. Att på detta vis ha en "moderjournal" för ens vanliga träning och ibland göra avstickare med "dotterjournaler" på det här viset tycker jag är ett ganska roligt sätt att logga sin träning.

Kort info om mig

Ålder: 32.
Längd: 1,81.
Vikt: 79.
Träningsbakgrund i korthet: Har tränat seriöst i åratal, har ätit rätt, sovit rätt och har skitbra gener för att bygga muskler, MEN har tränat fel på något vis så jag har fått väldigt dåliga resultat.

Upplägg

Ska göra två helkroppspass per vecka, såhär:

TISDAG
Joggning
Knäböj 3 set 10 reps
Bänkpress 3 set 10 reps
Stångrodd 3 set 10 reps

FREDAG
Joggning
Marklyft 3 set 10 reps
Press 3 set 10 reps
Latsdrag med supinerat grepp 3 set 10 reps

Ska ha samma vikt alla set.
Progression: Ökar när jag tror det går.

Kommer tweaka programmet lite om jag märker att det går dåligt.

Tränar dessutom karate måndag, onsdag och lördag. Så torsdag och söndag blir vilodagar.

Kost
Kosten kommer bero på hur jag jobbar.
Lite jobb --> jag måste bo hos föräldrarna -> jag får äta det som bjuds --> kaloribalans.
Mycket jobb --> jag kan bo i min lägenhet --> jag kan äta vad jag vill --> deffar kanske.

Ska nog växla lite mellan deff och balans resten av året. Vill gärna gå ner 6-7 kg.

Ska bli skönt att träna imorgon, har tagit uppehåll någon vecka pga andra prioriteringar, men börjar få ont i ryggen och bröstmusklerna nu. *grr27*

Brofessorn
2016-04-13, 17:32
Vad böjer du för tillfället?

Diomedea exulans
2016-04-13, 17:53
Vad böjer du för tillfället?

Skulle tippa 85.

zol
2016-04-13, 18:48
Antar att du har en hel del uppvärmningsset innan de tre arbetsseten. Sen tycker jag att du ska vara mer bestämd när det kommer till progression, kör ett av seten där du har stenhårt fokus på öka en extra rep alt höja vikten. Det har varit en framgångsfaktor för mig.

Lycka till, övertygad om att du kommer fixa det!

Diomedea exulans
2016-04-13, 19:37
En timme karate. Inte vilket pass som helst - jag var tränare hela passet. :cool: Blev ombedd till det under uppvärmningen. Men jag körde så att jag själv tränade nästan lika mycket som eleverna, så det var inget "slapp-pass" för mig.

Det gick bra, fick lite små hjärnsläpp massor gånger, men det redde ut sig.

Antar att du har en hel del uppvärmningsset innan de tre arbetsseten. Sen tycker jag att du ska vara mer bestämd när det kommer till progression, kör ett av seten där du har stenhårt fokus på öka en extra rep alt höja vikten. Det har varit en framgångsfaktor för mig.

Lycka till, övertygad om att du kommer fixa det!

Ja, ganska många uppvärmningsset brukar jag köra. I marklyft räcker det ibland med ett enda, medan det i knäböj och press brukar krävas ganska många för att det inte ska göra lite ont någonstans.

Jag förstår ditt tips om progression, men jag är lite rädd att skada mig om jag pressar mig för hårt, blir lätt att jag slarvar lite med tekniken och får lite ont i någon led då. Men jag får se vad jag gör, som sagt tänker jag "tweaka" schemat eftersom.

Tack så mycket!

Ozziking
2016-04-13, 19:59
På vår atletklubb brukar vi göra en styrkeperiod i knäböj där vi kör 6x15. Börjar på typ 50% av max, kör 6x15 3 ggr i veckan och ökar 5kg / vecka tills man inte klarar det. Du kan ju testa det om du vill.

Diomedea exulans
2016-04-13, 20:23
På vår atletklubb brukar vi göra en styrkeperiod i knäböj där vi kör 6x15. Börjar på typ 50% av max, kör 6x15 3 ggr i veckan och ökar 5kg / vecka tills man inte klarar det. Du kan ju testa det om du vill.

Intardesting!

Hade tänkt börja på en vikt jag klarar hyfsat lätt 3x10, sen höja lite varje pass tills sista tian blir typ en rep från failure. Sen bara köra på, och när jag märker "hmm, här hade jag kanske klarat 2,5 kg mer" så höjer jag nästa pass.

Men leker gärna med ändrat repsantal framöver.

I2815
2016-04-14, 04:49
Var nog med att se över din 'progression'. Om man har svårt att komma över tröskeln så att säga så kan man alltid glädjas ifall man känner att man hade bättre teknik, bättre tempo, mer kontrollerad negativ fas bland annat. Det är ju också progression även om det inte passar in i excel-dokumentet. Ett annat råd vore väl att försöka få in ett lätt överskott de dagar i veckan du ska lyfta vikter och hålla dig på underskott när du tränar karate och ändå borde förbränna åtskilligt mycket mer kalorier. Det borde underlätta styrkeökningen.

Jag ska följa det här. Jag har något liknande upplägg i tankarna (låg volym iaf) när jag börjar boxas igen då jag absolut inte klarar av hög volym på gymmet med 3+ pass boxning i veckan. Ska bli kul att se hur du upplever det eftersom du har påpekat att du är rätt skör. Det är jag också men jag tror också att det handlar om att boxningsträningen är rätt hård med väldigt mycket sparring och jag boxas för mycket med hjärtat och för lite med huvudet och då går det som det går när man inte har bra försvar.

Tror att du har 100 kg i knäböj lätt men börja långsamt. Kanske be någon styrkelyftare om råd ang. någon assistansövning. Inte alltid lätt att göra progression om det bara är ett pass specifikt för knäböj i veckan. Kanske några set på 75% av arbetsvikt på fredag för att öva in teknik eller arbeta på "sticking points"?

Lycka till!

Diomedea exulans
2016-04-14, 22:33
Haha, vad i helvete... Var helt säker på att jag skrev ett långt inlägg idag, sen nu när jag tittade var det borta? Måste varit tekniskt problem, alternativt någon moderator som jävlas.

Fick för mig att den här dagen skulle vara tisdag igår när jag skrev i startinlägget att jag skulle träna idag. Det är dock som ni vet torsdag, vilodag. Men jag ville träna så jag flyttade fredagens träning till idag. Jag hoppar på tåget på tisdag igen.

Kondition
Promenad/joggning 5/5/5/5/3,5
Gjorde lite ont i knäna nästan direkt. Bytte, efter tips från en koloit, till att jogga på främre trampdynorna. Det funkade! Fast på slutet fick jag ont i knäna ändå, så den sista 5-minutersjoggen fick vara 3,5 minuter.

Marklyft
60 kg 5, 5 reps
90 kg 10, 10, 10 reps.
Kör samma vikt nästa gång för bålen vinglade till lite vissa reps.

Press
Lätt stång 30 reps
20 kg 10 reps
30 kg 10, 10, 10 reps.
Förvånansvärt tungt, men höjer nog 2,5 kg nästa gång.

Latsdrag, supinerat
Typ 20 kg 10 reps
50 kg 10, 10, 10 reps.
För lätt. Men hade ont i innerknölen på höger armbåge. Någon överansträngning av att ha byggt ankhus för mycket.

Var nog med att se över din 'progression'. Om man har svårt att komma över tröskeln så att säga så kan man alltid glädjas ifall man känner att man hade bättre teknik, bättre tempo, mer kontrollerad negativ fas bland annat. Det är ju också progression även om det inte passar in i excel-dokumentet.

Har faktiskt tänkt på det! Ska räkna det som progression om det känns lättare, t ex.

Ett annat råd vore väl att försöka få in ett lätt överskott de dagar i veckan du ska lyfta vikter och hålla dig på underskott när du tränar karate och ändå borde förbränna åtskilligt mycket mer kalorier. Det borde underlätta styrkeökningen.

Funkar säkert men låter lite för psykiskt jobbigt för att jag ska tycka det är värt det.

Jag ska följa det här. Jag har något liknande upplägg i tankarna (låg volym iaf) när jag börjar boxas igen då jag absolut inte klarar av hög volym på gymmet med 3+ pass boxning i veckan.

Kul, lycka till med boxningen!

Tror att du har 100 kg i knäböj lätt men börja långsamt. Kanske be någon styrkelyftare om råd ang. någon assistansövning. Inte alltid lätt att göra progression om det bara är ett pass specifikt för knäböj i veckan. Kanske några set på 75% av arbetsvikt på fredag för att öva in teknik eller arbeta på "sticking points"?

Kan definitivt tänka mig att lägga till lätta böj på fredagen som en del i mitt framtida "tweakande" av schemat.

Lycka till!

Tack så mycket!

Diomedea exulans
2016-04-15, 11:11
Avslappnade magbilder jag tänker referera till om någon ber mig bulka:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/Mobile%20Uploads/3d39eef5-9e00-4424-b265-7e490f2ae629_zpshw6d5wq6.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/Mobile%20Uploads/3d39eef5-9e00-4424-b265-7e490f2ae629_zpshw6d5wq6.jpg.html)http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/Mobile%20Uploads/bad10549-5b33-4b93-a136-179550013f7c_zpshy6lyert.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/Mobile%20Uploads/bad10549-5b33-4b93-a136-179550013f7c_zpshy6lyert.jpg.html)

Fok
2016-04-15, 12:18
Kondition
Promenad/joggning 5/5/5/5/3,5
Gjorde lite ont i knäna nästan direkt. Bytte, efter tips från en koloit, till att jogga på främre trampdynorna. Det funkade! Fast på slutet fick jag ont i knäna ändå, så den sista 5-minutersjoggen fick vara 3,5 minuter.

Jag sriver i princip aldrig något då jag inte har mer erfarenhet än någon annan av just någonting men just framfotalöpning har jag själv gjort omställningen till för ett antal år sen.

Dels tycker jag att det är i princip omöjligt att löpa på framfoten i mer klassiska joggingskor där skillnaden mellan häl och tå är kanske 12mm utan att det blir mycket mer naturligt i skor med 0-6mm skillnad, föredragsvis 0 för min egen del. Andra är kanske inte lika känsliga men för min del fungerar det inte.

Sen så börja långsamt för det tog sin tid för vader och senor och annat i fötter att vänja sig vid den nya belastningen.

Sen kan man läsa och krångla till det hur mycket som helst men ser man till att ta kortare steg, säg 20 mer per minut än när du landar på hälen så har du nog kommit en bra bit på vägen i mitt tycke. Det tvingar foten att landa under kroppen snarare än framför. Antalet steg beror ju till stor del på tempo med, svårt att ta 200 steg/minut om man springer i 6-minuterstempo enligt mig och inte heller nödvändigt därför jag anser att 20 mer per minut är mer rättvisande.

Jag fick en del smärta i vristen i början för att jag skyndade på för mycket, därför jag kände att jag borde skriva av mig.

Lycka till med böjarna, helt säker på att du klarar det relativt snart om du tar 85 nu!

MVH

Fok

Diomedea exulans
2016-04-15, 18:40
Kondition
Promenad/joggning 5/5/5/5/3,5
Gjorde lite ont i knäna nästan direkt. Bytte, efter tips från en koloit, till att jogga på främre trampdynorna. Det funkade! Fast på slutet fick jag ont i knäna ändå, så den sista 5-minutersjoggen fick vara 3,5 minuter.

Jag sriver i princip aldrig något då jag inte har mer erfarenhet än någon annan av just någonting men just framfotalöpning har jag själv gjort omställningen till för ett antal år sen.

Dels tycker jag att det är i princip omöjligt att löpa på framfoten i mer klassiska joggingskor där skillnaden mellan häl och tå är kanske 12mm utan att det blir mycket mer naturligt i skor med 0-6mm skillnad, föredragsvis 0 för min egen del. Andra är kanske inte lika känsliga men för min del fungerar det inte.

Sen så börja långsamt för det tog sin tid för vader och senor och annat i fötter att vänja sig vid den nya belastningen.

Sen kan man läsa och krångla till det hur mycket som helst men ser man till att ta kortare steg, säg 20 mer per minut än när du landar på hälen så har du nog kommit en bra bit på vägen i mitt tycke. Det tvingar foten att landa under kroppen snarare än framför. Antalet steg beror ju till stor del på tempo med, svårt att ta 200 steg/minut om man springer i 6-minuterstempo enligt mig och inte heller nödvändigt därför jag anser att 20 mer per minut är mer rättvisande.

Jag fick en del smärta i vristen i början för att jag skyndade på för mycket, därför jag kände att jag borde skriva av mig.

Lycka till med böjarna, helt säker på att du klarar det relativt snart om du tar 85 nu!

MVH

Fok

Tackar!

Jag tänkte på att ta kortare steg också, för jag hade för mig att jag hade läst det någonstans. Det funkade bra med skorna, men kändes lite på gränsen till ont i hålfoten efter ett tag, har jag för mig. Har nog bara med tillvänjningen att göra.

Dock kändes det "normalt" redan från början, hade förväntat mig att det skulle kännas fett avigt och obekvämt.

Ignatius72
2016-04-15, 20:42
Testade för något år sedan med framfotalöpning. Kändes riktigt bra. Ökade långsamt långsamt för att vänja kroppen. Efter nån månad var jag ute och sprang i skogen. Efter 4950m, dvs jag nådde nästan handtaget i bilen så small det helt plötsligt till i vaden. Tog månader att bli av med skiten. Sensmoral. Skynda ännu långsammare.

Diomedea exulans
2016-04-15, 20:52
Testade för något år sedan med framfotalöpning. Kändes riktigt bra. Ökade långsamt långsamt för att vänja kroppen. Efter nån månad var jag ute och sprang i skogen. Efter 4950m, dvs jag nådde nästan handtaget i bilen så small det helt plötsligt till i vaden. Tog månader att bli av med skiten. Sensmoral. Skynda ännu långsammare.

Mina knän bråkade lite mer än jag trodde, så jag ska faktiskt skynda lite långsammare än jag gjorde nu. Ska byta till tvåminutersjoggar i början. Sen öka, jag vet inte, en minut i veckan, i början. Tack för kommentaren!

Blomkål
2016-04-16, 11:42
En enkel grej för progressionen jag gjorde för länge sedan var att köra två pass i veckan där jag började med böj. Ena passet gick ut på att öka teoretiskt 1RM utifrån en kalkylator. Det kunde alltså vara att öka 5RM, 3RM osv. Andra passet körde jag 3x8 så explosivt som möjligt med fyrtio sekunders vila mellan seten. I början klarade jag bara två åttor och en femma, efter ett tag två åttor och en sexa osv. Huvudsaken är inte att hitta ett perfekt schema utan att du följer någon slags plan att du inte lämnar så mycket åt slumpen.

Diomedea exulans
2016-04-16, 13:17
En enkel grej för progressionen jag gjorde för länge sedan var att köra två pass i veckan där jag började med böj. Ena passet gick ut på att öka teoretiskt 1RM utifrån en kalkylator. Det kunde alltså vara att öka 5RM, 3RM osv. Andra passet körde jag 3x8 så explosivt som möjligt med fyrtio sekunders vila mellan seten. I början klarade jag bara två åttor och en femma, efter ett tag två åttor och en sexa osv. Huvudsaken är inte att hitta ett perfekt schema utan att du följer någon slags plan att du inte lämnar så mycket åt slumpen.

Jag brukar alltid följa en viss plan. Ena passet kanske jag gör tre set med 25 kg i stångcurl på 8, 8 och 5 reps. Nästa pass kanske jag gör 8, 8 och 7 reps. När jag klarar tre åttor höjer jag till 27,5 kg. Sen 30 efter det. Liknade miniplaner för progression har jag i princip alltid.

Men jag funderar på om det stora problemet varit att jag alltid tränat med för låg volym. Om jag jämför med dig och johnson t ex, så har ni kanske fem gånger högre volym än jag brukar ha. Nu har jag dessutom ännu lägre volym än vanligt.

Så vi får se hur det går. Inte så lätt att ha hög volym när man skadar sig lätt också.

Blomkål
2016-04-16, 14:22
Men jag funderar på om det stora problemet varit att jag alltid tränat med för låg volym. Om jag jämför med dig och johnson t ex, så har ni kanske fem gånger högre volym än jag brukar ha. Nu har jag dessutom ännu lägre volym än vanligt.

Så vi får se hur det går. Inte så lätt att ha hög volym när man skadar sig lätt också.

Ja, alltså jag tror ju att det här lågvolymssnacket har gått något överstyr. Folk förespråkar det men samtidigt är nästan alla överens om är att det ska mycket till för amatörer att överträna. Jag har gjort det en gång under alla år jag har tränat seriöst och då gick jag in i väggen och blev sänkt i ett halvår. Det dyker ju upp trådar här och där med folk som frågar om de har övertränat för att de blivit förkylda och tränat hårt i två månader på låga kalorier - det händer inte.

Att lågvolym är poppis i kombination med att fail ska undvikas som pesten så är det inte konstigt att många tränar för lätt i tron om att de gör rätt. Jag skulle hellre rekommendera en nybörjare att ånga på till fail i allt för att lära sig då det krävs träning för att kunna spara rätt antal reps.

Diomedea exulans
2016-04-16, 15:46
Ja, alltså jag tror ju att det här lågvolymssnacket har gått något överstyr. Folk förespråkar det men samtidigt är nästan alla överens om är att det ska mycket till för amatörer att överträna. Jag har gjort det en gång under alla år jag har tränat seriöst och då gick jag in i väggen och blev sänkt i ett halvår. Det dyker ju upp trådar här och där med folk som frågar om de har övertränat för att de blivit förkylda och tränat hårt i två månader på låga kalorier - det händer inte.

Att lågvolym är poppis i kombination med att fail ska undvikas som pesten så är det inte konstigt att många tränar för lätt i tron om att de gör rätt. Jag skulle hellre rekommendera en nybörjare att ånga på till fail i allt för att lära sig då det krävs träning för att kunna spara rätt antal reps.

Egentligen tror jag mer på högvolym än lågvolym. Tittar man tillbaka verkar träningen ha gått lite bättre när jag har tränat lite mer.

Men testar detta nu ett tag iaf, som sagt. Jag får ju dessutom träning i form av karate och "bondeliv" med ett och annat tungt lyft.

Tränade förresten karate 1 timme idag. En del fri fight, som faktiskt kändes ganska rolig idag, trots att jag i vanlig ordning fick fett med däng.

Diomedea exulans
2016-04-19, 18:56
Glömde skriva ner, tränade karate igår.

Tränade idag med.

Promenad/joggning
5/2/2/2/2/2 minuter.
Gjorde lite ont i knän, höfter och smalben överlag.
Joggade först på tårna, men gick sedan över till vanlig.

Knäböj
0 kg 20 reps
lätt stång 10, 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 5, 5 reps
60 kg 10, 10, 10 reps.
Sista setet var @10.
De första två seten gjorde lite ont i korsryggen. Kom på att jag gick för djupt och rundade ryggen. Sista setet gick jag ner grundare, då löste det sig.
Fick även lite ont i bröstryggen efter varje set.
Tror jag kör samma vikt nästa gång.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10, 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
85 kg 10, 9, 8 reps

Stångrodd
40 kg 10, 10, 9 reps.

Diomedea exulans
2016-04-20, 17:19
Idag har jag träningsvärk i framsida lår, bröst, nedre rygg och traps (WTF?).

Nu blir det en timme karate!

Gerdler
2016-04-21, 15:41
Ja, alltså jag tror ju att det här lågvolymssnacket har gått något överstyr. Folk förespråkar det men samtidigt är nästan alla överens om är att det ska mycket till för amatörer att överträna. Jag har gjort det en gång under alla år jag har tränat seriöst och då gick jag in i väggen och blev sänkt i ett halvår. Det dyker ju upp trådar här och där med folk som frågar om de har övertränat för att de blivit förkylda och tränat hårt i två månader på låga kalorier - det händer inte.

Att lågvolym är poppis i kombination med att fail ska undvikas som pesten så är det inte konstigt att många tränar för lätt i tron om att de gör rätt. Jag skulle hellre rekommendera en nybörjare att ånga på till fail i allt för att lära sig då det krävs träning för att kunna spara rätt antal reps.
+0,5

Jag tror det är väldigt vanligt att folk tränar för lite, och mycket ovanligt att de tränar för mycket. Men jag skulle hellre se att de tränar mer än att de kör till fail och beyond fail och skadar sig på grund av att tekniken blir dålig. Träna hårt, stora delar av kroppen, och gör det ofta, men inte nödvändigtvis till fail.

Blomkål
2016-04-22, 21:28
+0,5

Jag tror det är väldigt vanligt att folk tränar för lite, och mycket ovanligt att de tränar för mycket. Men jag skulle hellre se att de tränar mer än att de kör till fail och beyond fail och skadar sig på grund av att tekniken blir dålig. Träna hårt, stora delar av kroppen, och gör det ofta, men inte nödvändigtvis till fail.

Vi håller med varandra men med olika ord :) Jag menar heller inte att man ska köra sönder sig i mark och böj för att lära sig utan bara att det är viktigt att lära sig kriga lite. Jag vill inte heller att folk ska köra tills ryggen kröker sig bara för att gå till fail men det är faktiskt få som vet vad det innebär att verkligen köra tungt. Jag har polare som finlirar som bodybuilders, har gjort det i flera år och fortfarande kämpar med att komma över krönet och gå från lite pecs som imponerar småtjejer till att faktiskt växa.

Diomedea exulans
2016-04-23, 21:42
Jag tränade igår men har inte haft tillgång till min lapp när jag haft ro att skriva, så jag skriver inte ner träningen förrän nu.

Hade egentligen inte tänka höja vikten så mycket, men enligt principerna "YOLO" och "äh, jag klarar nog mer bara jag tar i" så höjde jag den mer än jag tänkt.

Kondition
Promenad/jogg 5/2/2/2/2/2 minuter. Lite på framdelen av fötterna i början, men mest vanligt. Gjorde lite ont i högerknät, men ska arbeta enligt devisen "det är nog sån smärta som går över när man joggat ett tag.

Marklyft
60 kg 5, 5 reps
80 kg 3, 3 reps
100 kg 10, 10, 10 reps

Press
lätt stång 13 reps
20 kg 10 reps
35 kg 10, 10, 10 reps

Latsdrag, supinerat
22,5 kg 10 reps
50 kg 5 reps
63,5 kg 10, 10, 10 reps.
Kan fortfarande höja mycket i den övningen.

Och idag tränade jag karate. Ska gradera den 15:e maj, dvs om ungefär tre veckor. Borde börja specialträna lite hemma mellan lektionerna för det, vissa tekniker sitter lite sådär.

För övrigt kom det en syrisk flykting till karatelektionen förra gången (inte idag). Han kunde knappt ett ord svenska eller engelska, men hade sjunde dan i karate, alltså sjunde gradens svarta bälte (en kille var där och tolkade). För er som inte vet så är det jääääääääättehögt. Vore ballt om han dök upp oftare.

Diomedea exulans
2016-04-25, 21:15
En timmes karateträning idag.

Den syriske svartbältare höll i merparten av träningen idag, och gjorde det bra. Han verkar ha lärt sig ganska mycket svenska på kort tid - men såna är de väl, karatemästarna; disciplinerade och med hög koncentrationsförmåga.

Han lyckades faktiskt förmedla det mesta han ville säga. Det är förundransvärt hur långt man kan komma på "han", "hon", "jag", "inga problem", "problem" och "titta".

NickeSthlm
2016-04-25, 21:24
Kul! Graderingen närmar sig..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-04-25, 21:30
Kul! Graderingen närmar sig..

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Ja, det är najs!

Diomedea exulans
2016-04-26, 11:04
Hade lite bråttom idag så jag skippade 5-minuterspromenaden i början av konditionsträningen. Hade ändå promenerat mycket innan gymmet, handlat och haft mig.

Jogg/promenad
2/2/2/2/2 minuter.

Knäböj. Var noga med att inte gå för djupt.
kvastskaft 15 reps
lätt stång 5 reps
20 kg 4 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3 reps
65 kg 10, 10, 10 reps.

Vrid och vift av armarna.

Bänkpress. Fick hybris och började med 90.
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
90 kg 6 reps
85 kg 10, 10 reps.
Ska köra 85 kg nästa gång i alla set. Ni har mitt tillstånd att slå mig annars.

Stångrodd
40 kg 10, 10, 10 reps.

Diomedea exulans
2016-04-27, 22:03
Stenhård graderingsträning idag på karaten. Nu är man trött. På lördag ska jag hålla i träningen. Min hjärna fick spelet och funderade ut över tio olika övningar man kan göra, jag får sålla bort några.

Diomedea exulans
2016-04-28, 12:22
Syrran har gymmat rätt flitigt de senaste månaderna. Fick igår reda på att hon gått från att i knäböj reppa med stången till att köra på 45 kg. I hantelcurl har hon ökat från 3 kg till 12 kg. 12 kg! Det är ju för fan vad jag tar! Jag har redan nu kommit på vad nästa journal sannolikt ska heta: "Min väg till att bli starkare i biceps än min syrra".

Syrran är byggd litegrann som min bror, som i sin tur är byggd som mina pansarvagnar till morbröder. Själv är jag formad ungefär som en fläskig älva, med handleder som tandpetare.

NickeSthlm
2016-04-28, 14:08
Själv är jag formad ungefär som en fläskig älva, med handleder som tandpetare.

Hahaha :)

Bara att kötta på!!



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-04-29, 22:38
Bara att kötta på!!

Skall bli!

Promenad/jogg
5/3/2/3/2/3 minuter. Knäna gjorde mindre ont idag, det kan nog bli en joggare av mig ändå! :hbang:

Marklyft
60 kg 5, 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 3, 3 reps
110 kg 10, 10, 10 reps

Vrid och vift av armar.

Militärpress
lätt stång 5 reps
20 kg 10, 10 reps
30 kg 5, 5 reps
40 kg 10, 10, 10 reps

Latsdrag, supinerat grepp
22,5 kg 20 reps
50 kg 5, 5 reps
73 kg 10, 10, 10 reps.

Rawrx
2016-04-30, 16:47
Du har väl bänkat 100 kg? Vi kan byta stats så blir båda glada! :D

Diomedea exulans
2016-04-30, 20:25
Du har väl bänkat 100 kg?

120 en gång, till och med. :cool: Men nu tror jag jag tar ca 105.

Vi kan byta stats så blir båda glada! :D

Lätt! Om det är du på avataren byter jag gärna huvud med dig också. :d

Rawrx
2016-05-01, 22:01
120 en gång, till och med. :cool: Men nu tror jag jag tar ca 105.

Imponerande. Hoppas jag själv kan ta 100 snart också. Otålig. :D. Har tagit 95, och hoppas 97,5 kg sitter snart!


Lätt! Om det är du på avataren byter jag gärna huvud med dig också. :d

Ja det är det, men det bytet går jag inte med på!

baktung
2016-05-01, 22:43
Själv är jag formad ungefär som en fläskig älva, med handleder som tandpetare.

Den formuleringen skulle kunna passa mig också. Fick till och med "komplimangen" alv en gång, men mer för utseendet än handlederna.

Fråga bara. Om du har handleder som tandpetare men bänkat över 100 kg, hur skulle du då beskriva dina ben som ännu inte fixat en hundring i böj?

Diomedea exulans
2016-05-01, 23:00
Imponerande. Hoppas jag själv kan ta 100 snart också. Otålig. :D. Har tagit 95, och hoppas 97,5 kg sitter snart!

Tack! Mitt PB slog jag faktiskt efter en period av modifierat StrongLifts (körde 3 set med 8 reps smalbänk på militärpressdagarna, plus lite andra komplement), så om du får slut på tips så kan du ju köra nåt sånt! :thumbup:

Den formuleringen skulle kunna passa mig också. Fick till och med "komplimangen" alv en gång, men mer för utseendet än handlederna.

Haha, jag med! Mina polare försökte få mig att börja lajva, och tyckte jag kunde spela alv. Såg tydligen ut som en. Antar att jag är snygg då. :naughty:

Fråga bara. Om du har handleder som tandpetare men bänkat över 100 kg, hur skulle du då beskriva dina ben som ännu inte fixat en hundring i böj?

Bröstmusklerna sitter inte i handlederna! ;) Mina ben är mycket tjockare än tandpetare, ungefär som sugrör.

Aliaas
2016-05-02, 07:58
Satsar du alltså på att öka avsevärt i böjjen med 3 set per vecka?

Diomedea exulans
2016-05-02, 08:44
Satsar du alltså på att öka avsevärt i böjjen med 3 set per vecka?

Japp!

Aliaas
2016-05-02, 09:14
Japp!
Okej, lycka till (y)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-05-02, 09:16
Okej, lycka till (y)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tack brushan!

Diomedea exulans
2016-05-02, 20:37
1 timme karate.

Kom på att jag inte har graderingskort eller diplom, som man helst ska ha när man ska gradera! *facepalm* Men det ska tydligen gå att lösa om jag är där i tid och har med mig en bild på mig själv.

Diomedea exulans
2016-05-04, 00:18
Jogg/promenad
5/4/2/4/2/4 minuter. Kändes inte så farligt i knäna. Ska jogga 5 minuter nästa gång.

Vrid och vift, sedan böj och bänk om vartannat.

Böj
lätt stång 7 reps
20 kg ?, 10 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3 reps
70 kg 10, 10, 10 reps

Bänkpress, det gjorde lite ont i armbågarna först så jag värmde upp extra noga
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10, 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
85 kg 10, 10, 10 reps

Stångrodd
45 kg 10, 10, 10 reps.

Klein
2016-05-04, 00:53
Jag skulle då inte köra jogging som uppvärming till knäböj ifall syftet var att förbättra knäböjen. Bättre med vanlig promenad plus lite cykel i makligt tempo.

Sedan lägre reps och fler set som bas i träningen och avsluta övningen med en högreppare. Att köra 10or lär inte göra så mycket för styrkan annat än för totala nybörjare. Mitt förslag:

Uppvärmning: 10 x stången, 5 x 40kg, 3 x 60kg
Arbetsset: 1 x 85kg, 3 set x 2 reps 80kg, 3 set x 3 reps 75kg, 5 x 70kg, 8 x 60kg, 10 x 40kg Super Slow.

Sedan satsa på att öka vikten i arbetsseten med 2.5kg i veckan. När detta inte längre går lägger du till ytterligare 1-2 set på varje vikt istället.

Diomedea exulans
2016-05-04, 01:18
Det var en jäkla massa set, låter lite väl trist!

paropirat
2016-05-04, 07:47
Tjena Dio!

Har du läst den här artikeln (http://strengtheory.com/unleash-your-inner-superhero/) av Greg Nuckols? (Ignorera den töntiga titeln bara). Kom att tänka på dig när jag läste den :)

Den handlar om forskning på hur man kan undvika träningsrelaterade skador och bygga muskelmassa mer effektivt genom att ha rätt "mindset".

Klein
2016-05-04, 07:49
Det var en jäkla massa set, låter lite väl trist!

*gah!*

Diomedea exulans
2016-05-04, 15:59
Tjena Dio!

Har du läst den här artikeln (http://strengtheory.com/unleash-your-inner-superhero/) av Greg Nuckols? (Ignorera den töntiga titeln bara). Kom att tänka på dig när jag läste den :)

Den handlar om forskning på hur man kan undvika träningsrelaterade skador och bygga muskelmassa mer effektivt genom att ha rätt "mindset".

Väldigt intressant! Jag kanske helt enkelt ska ignorera skadekänningarna? Iaf litegrann? Eftersom de inte behöver betyda vävnadsskada!

*gah!*

Ett lite mer seriöst svar:

1) Om jag hade lytt alla förslag på scheman i den här tråden så hade jag bytt upplägg fyra (?) gånger på tre veckor.

2) Jag lägger joggningen framför styrketräningen för jag inte har tid att lägga den någon annanstans. Ditt schema skulle ta 30-60 minuter längre än mitt nuvarande, det har jag inte heller tid med.

3) Ni verkar glömma att jag tränar karate. Karate är inte boxning eller tae-kwon-do där man står rakt upp och ner och slåss, utan man står i djupa ställningar. Jag går runt såhär 3*45 minuter i veckan:

https://i.ytimg.com/vi/Hq6LSDdm1cs/maxresdefault.jpg

... Och då känns det väl ganska dumt att träna som en styrkelyftare vid sidan om, eller hur? Om man inte är Arne Persson.

Diomedea exulans
2016-05-04, 20:51
Karate en timme.

Diomedea exulans
2016-05-06, 22:35
Träning tidigt på morgonen idag.

Promenad/jogg
5/5/2/5/2/5. Gick rätt bra. Knäont, men det växlade mellan höger och vänster knä. Som om jag har en liten smärt-demon som hoppar runt. Ska köra likadant nästa pass.

Resten av övningarna körde jag om vartannat, för att spara tid.

Marklyft
60 kg 5, 5, 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3, 5 reps
120 kg 3, 3, 4 reps

Militärpress
lätt stång 20 reps
20 kg 10, 10, 10 reps
45 kg 6, 6, 6 reps

Latsdrag, supinerat grepp
22,5 kg 9 reps
50 kg 10, 10 reps
82 kg 9, 6, 5 reps.

Sen var jag med om en lite skum grej många timmar senare: Stod på jobbet, tyckte att det gjorde lite småont mitt på ryggen, så jag tryckte runt lite där med tummen. Det visade sig att jag kunde trycka på ett revben så det knakade till. Det knäppte alltså i leden där revbenet satt fast i ryggraden, ungefär som man kan knaka med fingrarna. Jag kunde göra det upprepade gånger, och varje gång jag gjorde det så kändes det som om det gick en elblixt till magen. :MrT:

Aja, så kan det va.

Diomedea exulans
2016-05-07, 21:31
Karate en timme idag. Gick bra förutom att det kändes som om axeln hoppade halvt ur led under en simpel grundteknik. Vad jag tror hände är att en rotatorkuff eller liknande småmuskel fick en bristning. Det går över tills jag gifter mig, som mamma brukar säga.

Diomedea exulans
2016-05-09, 19:44
Karate en timme. Free fight med en sjundedanare, fick ett par rätt hårda kickar i nyllet. Axeln känns bättre. Har rehabbat med vedsågning.

Diomedea exulans
2016-05-10, 15:05
Promenad/jogg
5/5/2/5/2/5 minuter. Lite ont i knäna och min onda axel, men det avtog.

Knäböj (om vartannat med bänkpress)
lätt stång 5 reps
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
60 kg 3 reps
72,5 kg 8, 7, 2 reps (föll framåt på sista, lade stången på racket. Avbröt setet).

Bänkpress
20 kg 20, 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
87,5 kg 10, 10, 8 reps. Gjorde konstigt nog inte ont i axeln.

Stångrodd
50 kg 10, 10, 10 reps.

Diomedea exulans
2016-05-11, 08:34
Vägde mig nyss, nypinkad, nyskiten och oäten. Har gått upp till 81 kg, fast jag tycker jag ser smalare ut. Weird.

Diomedea exulans
2016-05-13, 13:14
Om min onda axel i dagens träning: Den gjorde inte ont alls under konditionsträningen (framsteg!). Viss smärta uppstod under militärpressandet, men det avtog i med noggrann uppvärmning (mina skador gör ofta det). Lite märkligt var att det gjorde ont i den i marklyft! Men överlag gick det okej iallafall, var lite oroligt över att den skulle sabbas inför graderingen i övermorgon.

Promenad/jogg
5/5/2/5/2/5 minuter.

Marklyft (kört om vartannat med militärpress)
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3, 3 reps
120 kg 5, 4, 5 reps.

Militärpress
kvastskaft 30 reps
lätt stång 25 reps
20 kg 10 reps
40 kg 3 reps
45 kg 7, ?, 3 reps

Latsdrag med supinerat axelbrett grepp
27 kg 20 reps
41 kg 15 reps
61 kg 5, 1 reps
82 kg 7, 5, ? reps.

Måste skaffa en träningspartner så någon kan hålla räkning på mina reps.

Diomedea exulans
2016-05-14, 21:47
Jag har bestämt mig för att lägga till lite assistansövningar.

- Chins med rephandtag på tisdagen. (För att greppet är en svag punkt, och jag behöver mer dragmuskler överlag. Har redan latsdrag på fredagen så dessa passar på tisdagen.)

- Frontböj på fredagen. (För att få mer böjlik träning överlag, och för att i det förgångna upplever jag att frontböj har hjälpt mig att inte luta framlänges i vanlig knäböj, vilket jag ofta är nära att göra nu.)

- Plankan på tisdagen, för bålen är lite vingling i de flesta basövningarna.

- Sidlyft med hantel, för jag tror att de axelsmärtor jag ibland får härrör bl a från för svaga mellandeltoider. Lägger den här på fredagen så det blir lika många övningar varje pass.

Kör väl 3*10 på detta med.

Diomedea exulans
2016-05-15, 13:50
Blått bälte fixat!

zA52uNzx7Y4

NickeSthlm
2016-05-15, 19:20
Snyggt!!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-05-15, 20:11
Tackar!

Diomedea exulans
2016-05-16, 20:38
El karate uno hora.

federov
2016-05-16, 21:49
Hur ofta tränar du karate? Känner du att de påverkar din styrketräning i någon aspekt? Positivt/negativt?

MVH

Diomedea exulans
2016-05-16, 22:03
Hur ofta tränar du karate? Känner du att de påverkar din styrketräning i någon aspekt? Positivt/negativt?

MVH

Tre entimmespass i veckan. Sen har jag börjar småträna lite hemma ibland, hehe.

I karate går man runt halvhukad hela tiden, så det sliter på framsida lår. Jag kan känna att jag är lite svagare i benen dagen efter ett karatepass. Och omvänt, dagen efter att jag har gymmat kan jag känna mig lite slöare i karaten.

Diomedea exulans
2016-05-17, 21:17
Promenad/jogg
5/5/2/5/2/5

Knäböj, bänkpress och stångrodd om vartannat.

Knäböj
kvastskaft 15, 10 reps
lätt stång ? reps
20 kg 5 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3, 3 reps
72,5 kg 8, 6, 4 reps.

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps (hade lite ont i armbågarna, värmde upp extra noga)
40 kg ? reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3 reps
85 kg 10, 10, 10 reps

Stångrodd
55 kg 6, 5, 4 reps. Måste nog värma upp lite här med.

Planka och repchins om vartannat

Planka
2 minuter, 1 minut och 20 sekunder, 1 minut. Lite dåligt, pannbenet failade.

Repchins
4, 3, 3 reps.

r3mpuh
2016-05-18, 17:12
Jäävlar vad stark man får vara i Bänkpress då! :d
Vad maxxar du Diomedea exulans?^^

Har du testat att köra lite lätt/hög-reps för Rotatorcuffarna för axelsmärtorna?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

Skall även vara bra att ha perfekt hållning 24/7, på gymmet som vid datorn.
Köra med lite smalare grepp för pressar(& armbågarna närmare kroppen)/chins & ta det lugnt med militärpressen/chins. Skall även vara bra att lägga is på smärtande axeln 15-30 minuter efter man ansträngt den med t.ex gym alternativt 1-2 gånger om dagen.
Enligt snabb läsning på google^ - min vänstra axel buggar.

Diomedea exulans
2016-05-18, 17:14
Jäävlar vad stark man får vara i Bänkpress då! :d
Vad maxxar du Diomedea exulans?^^

Har du testat att köra lite lätt/hög-reps för Rotatorcuffarna för axelsmärtorna?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html

Skall även vara bra att ha perfekt hållning 24/7, på gymmet som vid datorn.
Köra med lite smalare grepp för pressar/chins & ta det lugnt med militärpressen/chins. Skall även vara bra att att lägga is på smärtande axeln 15-30 minuter efter man ansträngt den med t.ex gym/1-2 gånger om dagen.
Enligt snabb läsning på google^ - min vänstra axel buggar.

Tack! :D Vet inte, men tror jag maxar 105 kanske?

Jag testar rotatorcuffträning ibland, men brukar få ont av utåtrotationer. :( Så jag brukar skita i det.

Tack för tipsen! Fan vad drygt för egot att bänka med ett smalare grepp, då tar man ju mindre. :D Chinnar/militärpressar med rätt smalt grepp redan... Fast axelskadan jag har just nu fick jag inte på gym, utan av en harmlös karateteknik som det blev nåt vajsing med.

Diomedea exulans
2016-05-18, 21:01
Karate 1 h. Sista passet för terminen.

Luca Brasi
2016-05-18, 21:19
Tack! :D Vet inte, men tror jag maxar 105 kanske?

Jag testar rotatorcuffträning ibland, men brukar få ont av utåtrotationer. :( Så jag brukar skita i det.

Tack för tipsen! Fan vad drygt för egot att bänka med ett smalare grepp, då tar man ju mindre. :D Chinnar/militärpressar med rätt smalt grepp redan... Fast axelskadan jag har just nu fick jag inte på gym, utan av en harmlös karateteknik som det blev nåt vajsing med.

Har du tillgång till tillräckligt lätta vikter?

Diomedea exulans
2016-05-18, 22:29
Har du tillgång till tillräckligt lätta vikter?

Testade med lätta gummiband sist jag prövade.

Kanske ska testa utan belastning alls först?

LillisJ
2016-05-19, 09:45
Pröva i kabel, den brukar vara snällast. Jag får också ont om jag gör det med gummiband.

Luca Brasi
2016-05-19, 22:25
Pröva i kabel, den brukar vara snällast. Jag får också ont om jag gör det med gummiband.
Helst ett rehab anpassat viktmagasin också.

Diomedea exulans
2016-05-19, 22:28
Helst ett rehab anpassat viktmagasin också.

M.a.o. ett med lätta lägstavikter?

Ska testa att rotatorcuffträna lite nästa pass (imorrn).

Luca Brasi
2016-05-20, 06:16
M.a.o. ett med lätta lägstavikter?

Ska testa att rotatorcuffträna lite nästa pass (imorrn).
Ja jag tycker väl att lägsta vikten ofta är för tung för rotatorcuff träning om man faktiskt behöver rotatorcuff träning.

exevision
2016-05-20, 14:26
Silverhantlar till cuffen. Eller en lätt viktskiva, vattenflaska eller liknande kan även fungera.

LillisJ
2016-05-21, 11:09
Ja jag tycker väl att lägsta vikten ofta är för tung för rotatorcuff träning om man faktiskt behöver rotatorcuff träning.

Inget att oroa sig över i mitt gym så har inte ens tänkt på't. :D

Börja med den lägsta som finns och se hur det känns dio.

Diomedea exulans
2016-05-21, 15:09
Sket i träningen igår, var trött och omotiverad och tänkte "om jag tränar idag (lördag) så blir det ungefär lika många dagar mellan passen ändå", så jag flyttade träningen till idag.

Inför dagens konditionsträning tänkte jag "fuck you, knäna", och bestämde mig för att jogga 2 tiominutersrundor. Döm om min förvåning när det i princip inte gjorde ont i knäna alls! Fett märkligt, men fett välkommet. Ska köra en enda 20-minutersjogg nästa gång.

Promenad/jogg
5/10/2/10

Marklyft (om vartannat med militärpress)
60 kg 5, 5 reps
80 kg 5, 5 reps
100 kg 3, 3 reps
120 kg 6, 7, 6 reps.

Press
kvastskaft ? reps
lätt stång ? reps
20 kg 10, 10 reps
40 kg 3, 3 reps
45 kg 3, 3, 5 reps.
Slängde även in lite rotarcuffträning mellan seten. Låg på sidan på en bänk och gjorde "utåt-lyft" med en 1-kiloshantel. Verkade funka bra!

Följande övningar kördes om vartannat.

Latsdrag med supinerat grepp
27 kg 20 reps
48 kg 10, 10 reps
68 kg 3 reps
82 kg ?, ?, 3 reps. Frågetecknena är typ 5 reps.

Frontböj
20 kg 14, 10, 10 reps. Lite knäkrångel.
40 kg 10, 10, ? reps.
Konstig övning, när den börjar kännas jättetung så kan man tvinga sig att fortsätta att göra rep efter rep efter rep, till skillnad från de flesta andra övningar där man ganska snabbt bara "dör" och inte kan göra en rep till om ens någon hotar en med pistol. Hade nog kunnat mata ut 5 reps till på första setet, men jag mesade ut lite med mening, eftersom det är en nygammal övning.

Hantellyft åt sidan
3 kg 12 reps
7 kg 9, ?, 6 reps.

Diomedea exulans
2016-05-23, 19:46
Karate 1 h. Sommarträning utomhus.

Diomedea exulans
2016-05-24, 14:57
Promenad 5 minuter, jogg 20 minuter. Det gick jättebra. Av någon konstig anledning har mina knän bestämt sig för att "nä, jag tror jag ska sluta göra ont när Dio joggar nu". Jag tackar självklart och tar emot. För övrigt är joggning nog den enda träningsform jag finner riktigt lustfylld nu, det var härligt att springa loss lite.

Knäböj
kvastskaft ? reps
lätt stång ? reps
20 kg ? reps
40 kg 10 reps
60 kg 3 reps
72,5 kg 4, 5, 6 reps

Armvrid-och-vift.

Bänkpress (kört om vartannat med stångrodd)
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3 reps
87,5 kg 10, 10, 10 reps

Stångrodd
40 kg 10 reps
55 kg 9, 7, 4 reps

Resten av övningarna körde jag om varandra.

Repchins
?, 5, 3 reps

Plankan
2 minuter, 2 minuter, 2 minuter

Utåtrotatorkuffövning med hantel
1 kg 20, 20, 20 reps.

Diomedea exulans
2016-05-25, 19:34
Karate 1 timme ute i solen.

Diomedea exulans
2016-05-30, 13:13
Jag tränade igår, två dagar försenat, för jag har varit upptagen.

5 minuter promenad, 20 minuter joggning.

Marklyft
60 kg 5, 5 reps
80 kg 5, 5 reps
100 kg 3, 3 reps
120 kg 4, 4, 4 reps

Press
lätt stång 20 reps
20 kg 10 reps
40 kg 3, 3 reps
45 kg 7, 7, 4 reps

Latsdrag, supinerat grepp
22,5 kg 10 reps
41 kg 10 reps
59 kg 5,5 reps
73 kg 3 reps
83 kg 9, 6, ? reps

Frontböj
20 kg 10 reps
45 kg 10, 10, 10 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
7 kg 10, 10, 10 reps.

Diomedea exulans
2016-05-31, 22:28
Eftermiddagens träning.

5 minuter promenad och 20 minuter joggning.

Knäböj
kvastskaft ? reps
lätt stång 10 reps
20 kg 5 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3 reps
72,5 kg 8, 6, 7 reps

Bänkpress (om vartannat med stångrodd)
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5, 5 reps
80 kg 3, 3 reps
90 kg 10, 9, 5 reps

Stångrodd
40 kg 10 reps
55 kg 7, 4, 2 reps

Nedstående övningar om varandra.

Repchins
3, 4, 3 reps. Gör ont i fingrarna, måste nog byta ut den mot en annan övning.

Plankan
2,5 minuter, 1 minut, 1 minut. Mesade ur här, besviken på mig själv. Men jag hade jävulskt bråttom på slutet.

För övrigt är plankan den enda övning där smärtan i musklerna begränsar vad jag orkar göra. I alla andra övningar "tar det bara stopp" när jag inte orkar mer. Men i plankan, där får jag kontakt i magen, och det gör ONT! (Sen får jag skadekänningar i andra övningar, vilket ju är en helt annan sak.)

Liggande sidlyft för utåtrotatorcuffen, eller vad fan man kallar övningen.
1 kg 20, 20, 20 reps. Dags att höja till 2 kg tror jag.

Diomedea exulans
2016-06-01, 21:04
Karate utomhus 1 h.

Diomedea exulans
2016-06-03, 11:20
Tre par kalsonger har blivit för små vid låren. Det kan bero på att de har krympt i tvätten, men den officiella förklaringen är att jag har fått större lår.

Diomedea exulans
2016-06-04, 12:29
Gårdagens träning.

5 minuter promenad, 20 minuter joggning. Brukar ändra hastigheten lite som jag känner för, men den här gången promenerade jag 5,3 km/h och joggade 7,3 km/h hela tiden.

Mark, press och latsdrag/chins om vartannat.

Marklyft
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3 reps
120 kg 9, 5, 3 reps

Militärpress
kvastskaft 30 reps
lätt stång 20, 20 reps
20 kg 10, 10 reps
40 kg 3 reps
45 kg 7, 5, ? reps

Latsdrag med supinerat grepp
27 kg 20, 20 reps
48 kg 10 reps
68 kg 3 reps
Sen kom jag på en snilleblixt: Jag väger ju ungefär 82, så jag kan lika gärna göra chins som latsdrag!
Chins med supinerat grepp
10, 7, ? reps.

Resterande övningar om vartannat

Frontböj
20 kg 10 reps
40 kg 3 reps
50 kg 10, 10, 10 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
8 kg 4, 4, 4 reps.

Rotatorkuffgrejsimojs
2 kg 20, 20, 20 reps.

Diomedea exulans
2016-06-04, 15:57
Karate i parken 1 h.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/13342903_10202005576138012_4011210062404228996_n_z psdey1jbeo.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/13342903_10202005576138012_4011210062404228996_n_z psdey1jbeo.jpg.html)

micke81
2016-06-04, 16:16
Muskelsmärta vid plankan? kommer det före eller efter att kroppen börjar skaka för att sedan kollapsa?

Bra böjt om kalsongerna börjar bli konstiga i storlekarna!

Diomedea exulans
2016-06-04, 16:19
Muskelsmärta vid plankan? kommer det före eller efter att kroppen börjar skaka för att sedan kollapsa?


Före! Har inte orkat köra tills jag kollapsar än... Iaf inte till total kollaps, men det är möjligt att jag kört tills jag inte orkar hålla snygg teknik längre (svårt att kolla, hehe).

micke81
2016-06-04, 16:27
Före! Har inte orkat köra tills jag kollapsar än... Iaf inte till total kollaps, men det är möjligt att jag kört tills jag inte orkar hålla snygg teknik längre (svårt att kolla, hehe).

Intressant! Har aldrig känt det så,kan vara det där med snygg teknik vilket ju är ohyggligt svårt att hålla koll på i den övningen utan hjälp utifrån eller möjligen någon form av utmattning som påbörjas vid tidigare övningar och kanske till och med släpande sedan ett tidigare pass?

Diomedea exulans
2016-06-04, 16:49
Intressant! Har aldrig känt det så,kan vara det där med snygg teknik vilket ju är ohyggligt svårt att hålla koll på i den övningen utan hjälp utifrån eller möjligen någon form av utmattning som påbörjas vid tidigare övningar och kanske till och med släpande sedan ett tidigare pass?

Jag brukar försöka göra den bredvid en spegel... Men det är svårt ändå!

r3mpuh
2016-06-05, 02:04
Tänker utgå från att 90 kg x 10 är ett rep-PB i bänkpress, så grattis Diomedea exulans! :D

Diomedea exulans
2016-06-05, 15:13
Tänker utgå från att 90 kg x 10 är ett rep-PB i bänkpress, så grattis Diomedea exulans! :D

Nej, jag har gjort 11 reps en gång, men tack ändå! :)

Om ett par veckor gör jag kanske 92,5 kg x 10, isåfall är det rep-PB!

Diomedea exulans
2016-06-05, 22:49
Ska börja jogga på söndagar och torsdagar istället för innan gympassen. Då får jag 0 vilodagar om jag räknat rätt, men det klarar väl en ung och rask häradsbetäckare som jag.

Passar på att jogga utomhus eftersom det ändå inte är i anslutning till styrketräningen. Idag: Promenad 5 minuter, jogg 24 minuter.

Diomedea exulans
2016-06-06, 00:09
Trap:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/20160605_215242_zpsvplt07tr.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/20160605_215242_zpsvplt07tr.jpg.html)

NickeSthlm
2016-06-06, 12:17
Ser bra ut 👍

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Diploid
2016-06-06, 16:28
Snyggt!

micke81
2016-06-06, 20:00
Bra där!

Diomedea exulans
2016-06-06, 20:01
Tack! :)

Diomedea exulans
2016-06-07, 14:47
Knäböj
kvastskaft 12 reps
lätt stång 10, 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3, 3, 3 reps
72,5 kg 10, 7, 10 reps

Bänkpress (om vartannat med stångrodd)
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3 reps
90 kg 10, 10, 8 reps

Stångrodd
40 kg 10, 10 reps
55 kg 5, 5, 3 reps

Resterande övningar om vartannat

Vanliga hederliga chins med pronerat grepp
3, 5, 6 reps

Plankan
2,5, 2,5, 2,5 minuter

Rotatorcuff
2 kg 20, 13, 11 reps

Gripper
50, 50, 50 reps.

Diomedea exulans
2016-06-08, 19:58
Utomhuskarate en timme, det var så kallt så jag fick ha sandaler på mig.

Kändes old-school att träna i sandaler.

http://www.allaboutmartialarts.com/wp-content/uploads/2013/08/makiwara-gigo-funakoshi.jpg

Diomedea exulans
2016-06-09, 10:45
Vaknade upp förkyld idag. Det svider längst bak i gommen när jag sväljer.

Promenerade 5 minuter och joggade 19 minuter.

Diomedea exulans
2016-06-10, 22:13
Borta från träningen på obestämd tid pga förkylning.

Diomedea exulans
2016-06-17, 20:20
Fortfarande förkyld. Jag blir alltid förkyld så jävla länge. Undrar hur mitt immunförsvar ser ut; har jag typ en enda vit blodkropp i hela blodomloppet? Jag tror det är så. Tror jag ska kalla min vita blodkropp för Raffe.

Om jag hade tagit avbrott från träningen tills Raffe hade gjort sitt jobb så hade jag fått ha uppehåll i ett par veckor. Och jag är inte en sån där som kan ta ett uppehåll på två veckor, göra ett komma-tillbaka-pass och sedan vara tillbaka på banan, utan erfarenheten säger att jag två veckors frånvaro gör mig båda svagare och mer skadekänslig.

Min vilovecka har iaf inte inneburit total vila. Jag har gått runt och småjobbat på föräldrarnas "gård". Värst var det igår, när jag hjälpte brorsan gräva diken i tio timmar, följt av sex timmars sömn, och sedan lite mer grävande i morse. Så idag hade jag nästan bättre ursäkter för att prestera dåligt än när Magnus Samuelsson fick solen i ögonen.

Och mycket riktigt presterade jag dåligt.

Marklyft
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3 reps
120 kg 2, 2, 2 reps

Press
lätt stång 15, 15, 15 reps
20 kg 10, 10 reps
40 kg 3, 3 reps
45 kg 2, 3, 2 reps

Supinerade pulldowns (uppvärmning)
22,6 kg 20 reps
45,5 kg 5 reps
63,5 kg 3 reps

Supinerade chins
8, 7, 6 reps

Hantellyft åt sidan (om vartannat med chinsen)
3 kg 10 reps
8 kg 7, 5, 4 reps

Frontböj
20 kg 10 reps
40 kg 5 reps
52,5 kg 10, 10, 10 reps

Rotatorcuff
2 kg 20, 20, 20 reps.

Diomedea exulans
2016-06-20, 18:59
Fortfarande förkyld. Jag måste ha AIDS.

Karate 1 timme, ordentligt påpälsad. Skor och hela faderullan.

micke81
2016-06-20, 19:32
Krya på dig,alternativt slå ihjäl förkylningen!

Diomedea exulans
2016-06-20, 19:33
Krya på dig,alternativt slå ihjäl förkylningen!

Tack så mycket!

Diomedea exulans
2016-06-23, 22:24
Träningen i förrgår:

Knäböj
lätt stång 10 reps
20 kg 20 reps
40 kg 5 reps
60 kg 3 reps
72,5 kg 7, 4, 5 reps

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3 reps
90 kg 7, 5, 3 reps

Uppvärmning: Latsdrag, pronerat grepp
22,5 kg 20 reps
45,5 kg 10 reps
63,5 kg 2 reps
Chins med pronerat grepp
4, 4, 4

Stångrodd
40 kg 10 reps
55 kg 5, 3, 4 reps

Planka
3 minuter, 1 minut 10 sekunder, 2 min 30 sekunder.

Rotatorcuff
2 kg 20, 20, 20 reps

Gripper
50, 50, 50 reps


Gårdagens träning: Karate 1 h.

Dagens träning: Promenad 5 min, joggning 25 min.

Diomedea exulans
2016-06-25, 11:46
Träning igår. Är dålig på att skriva ner träningen samma dag som jag tränar, men det är för att jag brukar komma hem sent och prioritera att kolla på Penny Dreadful.

Mark, press och latsdrag/pullups om vartannat.

Marklyft
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3 reps
120 kg 2, 2, 2 reps.

Press
lätt stång 15, 20 reps
20 kg 10 reps
40 kg 3 reps
45 kg 8, 6, 3 reps

Supinerade latsdrag (uppvärmning)
22,5 kg 20 reps
45,5 kg 10, 10 reps
63,5 kg 3 reps
Supinerade chins
10, 8, 7 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
8 kg 7, 5, 3 reps

Frontböj
20 kg 10 reps
40 kg ? reps
55 kg 10, 10, 10 reps

Rotatorcuff
2 kg 20, 20, 20 reps

Gripper 75, 75, 75 reps.

Diomedea exulans
2016-06-26, 16:51
Promenad 5 minuter, joggning 24 minuter.

Dagsform: Jag stod i bar överkropp och frågade mamma "tycker du inte jag är tjock?" Hon svarade "jo, litegrann".

Övrigt: Verkar vara fri från förkylningen... Kanske.

Diomedea exulans
2016-06-27, 21:33
Karate 1 h.

Diomedea exulans
2016-06-29, 13:32
Gårdagens träning.

Knäböj
lätt stång 20, 10 reps
20 kg ? reps
40 kg 10 reps
60 kg 3 reps
72,5 kg 5, 5, 6 reps

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3 reps
90 kg 5, 5, 3 reps

Pulldown med pronerat grepp (uppvärmning)
27 kg 20, 10 reps
45,5 kg 10 reps
63,5 kg 3, 3, 3 reps
Chins med pronerat grepp
6, 4, 5

Stångrodd
40 kg 10 reps
55 kg 3, 3, 3 reps

Planka
1 minut och 50 sekunder, 1 minut och 20 sekunder, 3 minuter

Rotatorcuff
2 kg 20, 20, 20 reps.

Diomedea exulans
2016-06-30, 22:13
Långa marklyft med hönsbajs och spade
0,02 kg 1 rep 40 set.

Promenad och joggning, tog inte tiden men det var samma runda som vanligt.

Karate en timme i köket.

Diomedea exulans
2016-07-02, 11:02
Gårdagens träning

Marklyft
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3 reps
120 kg 3, 2, 1 reps

Press
lätt stång 20 reps
20 kg 10 reps
40 kg 3 reps
45 kg 5, 5, 4 reps

(Uppvärmning) supinerade latsdrag
27 kg 20 reps
45,5 kg 10 reps
63,5 kg 3 reps
Chins med supinerat grepp
5, 5, 5

Frontböj
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
57,5 kg 10, 10, 10 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
8 kg 10, 10, 10 reps

Rotatorcuff
2 kg 20, 20, 20 reps

Gripper
75, 75, 75 reps.

micke81
2016-07-03, 07:48
Promenad 5 minuter, joggning 24 minuter.

Dagsform: Jag stod i bar överkropp och frågade mamma "tycker du inte jag är tjock?" Hon svarade "jo, litegrann".

Övrigt: Verkar vara fri från förkylningen... Kanske.

Din moder gav dig alltås en komplimang baserad på vetskapen om att du är frekvent på en bräda vid namn kolozzeum där det finns gott om sälar även kända som SL hjältar där vi alla vet att det är något positivt att vara en tjockis:D

Diomedea exulans
2016-07-03, 11:57
Din moder gav dig alltås en komplimang baserad på vetskapen om att du är frekvent på en bräda vid namn kolozzeum där det finns gott om sälar även kända som SL hjältar där vi alla vet att det är något positivt att vara en tjockis:D

Ja, det är beundransvärt hur morsan engagerar sig i mitt forumhängande! :D

Diomedea exulans
2016-07-04, 17:16
Tror jag tränar lite för hårt, är dåsig i vardagen och får dåliga resultat.

Istället för tre set till failure på varje övning så tror jag jag ska köra ett set till failure följt av 2-3 lättare set, för att få in lite volym.

ChristianMan
2016-07-05, 19:34
Tror jag tränar lite för hårt, är dåsig i vardagen och får dåliga resultat.

Istället för tre set till failure på varje övning så tror jag jag ska köra ett set till failure följt av 2-3 lättare set, för att få in lite volym.

Pröva köra som du känner... har du mycket mentalstyrka kör till failure osv. Det är vad jag rekommenderar mig själv att göra iafall.

Good luck! :)

Diomedea exulans
2016-07-05, 19:35
Pröva köra som du känner... har du mycket mentalstyrka kör till failure osv. Det är vad jag rekommenderar mig själv att göra iafall.

Good luck! :)

Tack! :)

Diomedea exulans
2016-07-06, 17:06
Verkar ha brutit hälen, så jag ska inte köra några pressövningar för benen på några veckor.

Eftersom jag därmed måste gå emot schemat iallafall så körde jag bara lite vad jag kände för idag. Träningen enligt schemat går ändå så sjukt jävla dåligt, så det spelar nog ingen roll, LOL.

Bänkpress och chins kördes om vartannat.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 2 reps

Pronerade chins
4, 4, 4, 5, 5, 5

Benspark och lårcurl kördes om vartannat.

Benspark
13,5 kg 10 reps
32 kg 12, 12 reps
36,5 kg 12 reps
41 kg 12, 9 reps

Lårcurl
18 kg 10 reps
32 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
54,5 kg 10 reps
68 kg 4 reps
63,5 kg 4 reps

Kabelcrunches och rygglyft om vartannat

Kabelcrunches
27 kg 10 reps
41 kg 10 reps
59 kg 7, 10 10 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
20 kg 10, 10, 10 reps

Resterande övningar om vartannat.

Hängande i en hand från chinsräcket
4 sekunder, 4 sekunder

Hantelcurl
5 kg 10 reps, 10 kg 8, 8 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
9 kg 3, 2 reps.

Diomedea exulans
2016-07-11, 15:01
Tränade för tre dagar sedan, i fredags. Shit, tre dagar sen, det innebär ju att jag nästa borde träna idag igen. Fan.

Alla övningar kördes om vartannat.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 3 reps

Hantelrodd
10 kg 10 reps
20 kg 12, 12, 12, 12, 13 reps

Magmaskin (tog hjälp med armarna sista repsen)
8, 6, 10, 6, 10, 6 reps

Sidolyft med hantel
3 kg 10 reps
8 kg 10, 10, 10, 9, 6 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
25 kg 10, 10, 10, 10, 11 reps.

Diomedea exulans
2016-07-13, 21:57
Pronerade chins
2, 3, 3, 4, 3 reps

Sittande rodd
22,5 kg 10 reps
36,5 kg 8, 8, 7, 6 reps

Benspark
22,5 kg 10 reps
36,5 kg 12, 12, 12, 13, 11 reps

Lårcurl
50 kg 10, 10 reps
68 kg 5, 6, 9, 5 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
25 kg 8, 8, 10, 8, 11 reps

Magmaskin
11, 7, 10, 6, ? reps.

Hantellyft åt sidan
3 kg 10 reps
8 kg 7, 10, 8, 5 reps

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 5 reps.

Diomedea exulans
2016-07-15, 18:28
Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
110 kg 2, 2 reps

Alla andra övningar om vartannat.

Pronerade chins
5, 5, 5, 3

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
5 kg 10, 10 reps
7 kg 8, 5 reps

Maghjul
20, 7, 5, 4

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 9, 10, 10 reps.

Diomedea exulans
2016-07-18, 21:37
Sittande rodd
22,5 kg 20 reps
50 kg 7, 8, 5, 5, 4 reps

Knäböj stående på tå. Kom ner till full ATG här!
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
50 kg 10 reps
60 kg 7, 3 reps

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
110 kg 3 reps
100 kg 6 reps

Pronerade chins
7

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
50 kg 10 reps
7 kg 7 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 7 reps.

1x0
2016-07-20, 12:57
Sluta fjanta omkring med massa karate och böj 100kg istället? (Skojar: jag=*troll*)

Btw vi är typ grannar. Var ute och cyklade runt en sväng i Ronneby för någon dag sedan. Vilken håla.
Ska du till Östersjöfestivalen eller :P

frys
2016-07-20, 13:31
Ser ut som det börjar närma sig PB i bänkpressen snart? vägde du inte typ 75kg?

Trodde du hade slutat att öka :P

Diomedea exulans
2016-07-20, 13:38
Sluta fjanta omkring med massa karate och böj 100kg istället? (Skojar: jag=*troll*)

Btw vi är typ grannar. Var ute och cyklade runt en sväng i Ronneby för någon dag sedan. Vilken håla.
Ska du till Östersjöfestivalen eller :P

Hähä. Har inte tränat karate på evigheter ändå för jag har skadad häl.

Jo, det är ingen metropol! Nja, festivaler är inte min grej. För mycket folk. :D

Ser ut som det börjar närma sig PB i bänkpressen snart? vägde du inte typ 75kg?

Trodde du hade slutat att öka :P

Ja, kanske! Jo, jag vägde, men nu väger jag typ 82.

Jag kanske uppnår mitt gamla pb iaf. :P (120 kg.)

Diomedea exulans
2016-07-20, 20:55
Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
120 kg 1 rep
90 kg 12 reps PB

120 gick väldigt långsamt, och halvvägs genom lyftet började det lukta salt i näsan. Antar att jag spräckte några fina blodkärl. Började inte blöda näsblod iallafall. Var blodsprängd i ögonen efter lyftet.

Kan även ha haft pyttelite rövlyft, vilket var dumt isåfall, då jag faktiskt inte brukar vinna något på att lyfta röven. Men jag hade inget rövlyft på 90 iaf.

Pronerade chins
7, 3, 3, 2 reps

Sittande rodd
50 kg 8, 6, 6 5 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
25 kg 8, 6 reps

Hantelcurl
10 kg 5, 6, 4 reps

Benspark
22,5 kg 7 reps
41 kg 8, 10, 8 reps

Lårcurl
27 kg 15 reps
41 kg 10 reps
54,5 kg 5 reps
63,5 kg 7, 7, 7 reps.

Gerdler
2016-07-20, 21:08
Du tar ju mer i bänk än du gör i böj! Och nästan lika mycket i bänk som i mark! Och mer än mig i bänk!

Jag har typ 1.4:1:1.7.

Helt sjukt vad du måste vara byggd annorlunda än jag.

Diomedea exulans
2016-07-20, 21:26
Du tar ju mer i bänk än du gör i böj! Och nästan lika mycket i bänk som i mark! Och mer än mig i bänk!

Jag har typ 1.4:1:1.7.

Helt sjukt vad du måste vara byggd annorlunda än jag.

Jag har typ 0.7:1:1.1, tror jag.

Jag tror jag är helt annorlunda byggd än de flesta. Lite förenklat så har jag jättestora bröstmuskler men små muskler överallt annars.

Är axelbred och har smala höfter också, om det nu är relevant.

1x0
2016-07-21, 09:04
Du tar ju mer i bänk än du gör i böj! Och nästan lika mycket i bänk som i mark! Och mer än mig i bänk!

Jag har typ 1.4:1:1.7.

Helt sjukt vad du måste vara byggd annorlunda än jag.

Jag har typ 0.7:1:1.1, tror jag.

Jag tror jag är helt annorlunda byggd än de flesta. Lite förenklat så har jag jättestora bröstmuskler men små muskler överallt annars.

Är axelbred och har smala höfter också, om det nu är relevant.
Hahaha helt tvärtom för mig. =D

Svarar din kropp bäst på bänkträning och dåligt på benträning? Får du kämpa för öka i böjen medan bänken går upp?
Tvärtom (SÅ IN I HELVETE) för mig haha.

I sommar har jag bara lallat runt med uppvärmningsböj-set (för bli varm i kroppen inför typ rygg och bröstträning). Cyklar mycket. Mina ben har växt ~2cm och blivit mer definierade haha wtf. Kroppsvikt samma senaste 2 månaderna.

I bänken har jag slitet ihjäl mig och tappat kilon...hmm. Jag har nog bland den sämsta styrke- och muskelbyggargenetiken för bröst alltså. Har fan provat alla bänkupplägg känns det som; men ändå är min bänkpress 1RM styrka kopplad till 90% av min kroppsvikt. Alltså väger jag 95kg bänkar jag 95kg, väger jag 85kg bänkar jag 85kg. Haha.

Diomedea exulans
2016-07-21, 09:51
Hahaha helt tvärtom för mig. =D

Svarar din kropp bäst på bänkträning och dåligt på benträning? Får du kämpa för öka i böjen medan bänken går upp?
Tvärtom (SÅ IN I HELVETE) för mig haha.

I sommar har jag bara lallat runt med uppvärmningsböj-set (för bli varm i kroppen inför typ rygg och bröstträning). Cyklar mycket. Mina ben har växt ~2cm och blivit mer definierade haha wtf. Kroppsvikt samma senaste 2 månaderna.

I bänken har jag slitet ihjäl mig och tappat kilon...hmm. Jag har nog bland den sämsta styrke- och muskelbyggargenetiken för bröst alltså. Har fan provat alla bänkupplägg känns det som; men ändå är min bänkpress 1RM styrka kopplad till 90% av min kroppsvikt. Alltså väger jag 95kg bänkar jag 95kg, väger jag 85kg bänkar jag 85kg. Haha.

Ja, så är det!

Jag verkar ha ärvt det av min far; han har aldrig gymmat speciellt mycket, men han har varit fysiskt aktiv en del, och han är smal för övrigt men har ganska starka bröstmuskler. Bl a gjorde han vid ett tillfälle 75 armhävningar i lumpen.

Jag tror det kan ha lite att göra med hur mitt skelett är byggt. Jag är bredaxlad och har djup bröstkorg. Även om jag hade världens minsta bröstmuskler skulle det nästan se ut som att jag hade stora bröstmuskler för att mina revben buktar fram rätt mycket. Det ger mig kortare lyftväg i bänk om inte annat.

Jar har även ganska långa lårben, vilket är dåligt för böj.

frys
2016-07-21, 10:30
roligt att det går bra(i bänken iaf) känns som det gått rätt dåligt för dig på sistone(?)

Jag väger 95kg o bänkar 115kg efter 4-5 år av träning så varje gång du känner att du har dåliga gener. Tänk på att det finns andra som också har sämre förutsättningar(då brukar det kännas lite bättre, haha)

Diomedea exulans
2016-07-21, 11:01
roligt att det går bra(i bänken iaf) känns som det gått rätt dåligt för dig på sistone(?)

Jag väger 95kg o bänkar 115kg efter 4-5 år av träning så varje gång du känner att du har dåliga gener. Tänk på att det finns andra som också har sämre förutsättningar(då brukar det kännas lite bättre, haha)

Tack! Tycker också det känns väldigt roligt.

Haha! 115 är inte långt från 120, och de där 95 kilona beror säkert delvis på mer benmuskler. ;)

Apropå varför min bänk ligger före allt annat; jag har märkt att jag blir mer uttröttat i bröstmusklerna av 1-2 set bänk än vad jag bli uttröttad i ryggen av 5 set rodd. Så jag verkar vara bättre på att aktivera musklerna när jag bänkar än när jag gör en annan övning. Det kan vara mycket därför bänken går bättre.

Om jag bara kan lära mig aktivera musklerna lika bra i resten av kroppen så kanske jag når framsteg!

1x0
2016-07-21, 11:17
roligt att det går bra(i bänken iaf) känns som det gått rätt dåligt för dig på sistone(?)

Jag väger 95kg o bänkar 115kg efter 4-5 år av träning så varje gång du känner att du har dåliga gener. Tänk på att det finns andra som också har sämre förutsättningar(då brukar det kännas lite bättre, haha)


Apropå varför min bänk ligger före allt annat; jag har märkt att jag blir mer uttröttat i bröstmusklerna av 1-2 set bänk än vad jag bli uttröttad i ryggen av 5 set rodd. Så jag verkar vara bättre på att aktivera musklerna när jag bänkar än när jag gör en annan övning. Det kan vara mycket därför bänken går bättre.
Låter långsökt. Tror det till 90% är genetik. :P

Min bänk suger pga:
Lång lyftväg (kass brygga+197cm lång+~2m mellan armarna).
Genetik (mina bröst vill inte växa och/eller bli starka, triceps samma, kanske)

Min teknik skulle jag säga är bra. Alla mina lyft är typ identiska. Inte som ibland i marklyft - t.ex att stången hamnar för långt ifrån kroppen.

Kanske är Frys lång också. :P

Jag är ju typ skelett pga min längd, så 90kgs kroppsvikt säger inte så mycket jämfört med en 160cm-kille på 90kg med korta armar och bra brygga. :X

____

Frys: ska slå dig. Har 1.5-2.5 år på mig. Vi väger lika mycket typ också. :D Jag är på ~87.5kg x1 i bänken, kroppsvikt ~88kg. Som sagt verkar min 1RM i bänk vara till 90% kopplad till min dåvarande(nuvarande?) kroppsvikt. Alltså väger jag 95kg bänkar jag 95kg, väger jag 85kg bänkar jag 85kg.

frys
2016-07-21, 11:32
är 183cm så jag är ju typ längden -90, Ifall jag hade vägt min längd -110 som du hade ja legat på 72kg o då hade jag nog inte ens bänkat 90, lol

Tog 95kg när ja vägde 83. så jag verkar öka 2kg bänk per 1kg kv

jag tar 145kg i knäböj och 185 i mark så kanske en del ligger i benen. eller så kanske jag är ganska balanserad egentligen 1.26:1:1,60 i ratios

Väntar på att diomedea ska bli en SL-bänkpressare :D

Diomedea exulans
2016-07-21, 11:33
Väntar på att diomedea ska bli en SL-bänkpressare :D

:D När jag börjar träna med stopp så vet du att jag gått över gränsen!

Diomedea exulans
2016-07-23, 16:49
Tänkte träna igår, men var trött + kände mig lite sliten i pecsen, så jag vilade.
Idag var jag fortfarande rätt trött + sliten i pecsen, men jag tänkte "nej, nu får jag inte vila mer". Lol!

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
115 kg 2 reps
110 kg 3 reps. Kändes lite starkare än förra gången jag gjorde en 3:a på 110, så jag har nog blivit lite starkare sedan... Förr-förr-förra (?) passet, men inte sen förra passet.

Pronerade chins
11, 5, 3, 3, 3

Maghjulet
3, 5, 5, 4, 4 reps.

Uppmärksamma läsare kanske tänker "Varför tränade han inte mage på hela 8 dagar?" Svaret är att jag, sedan jag tränade mage sist och gjorde några set med maghjul, har haft träningsvärk. Dagen efter var den jävulsk, idag var den helt borta.

Uppmärksamma läsare kanske också tänker "varför kör han så få reps med maghjulet idag?" Det beror på följande: Jag kände en satanisk smärta i nedre magmusklerna idag när jag rullade ut. Det jag kände var muskelkontakt, som ju känns helt annorlunda än skadekänningar. Ni som följer mig vet att jag i princip aldrig känner kontakt, hur mycket jag än sänker vikten och kontrollerar utförandet (skadekänningar känner jag dock varje pass; idag t ex hade jag ont i höger armbåge). Men det var inte pga denna kontakt jag bara gjorde några få reps - jag fegade inte ur - utan för att jag tyckte att jag var nära att svanka med ryggen. Vilket indirekt kanske berodde på kontakten, för kontakten i magen kanske berodde på att jag lyckades koppla ut några andra muskler, vilket gjorde mig svagare.

När jag säger att jag aldrig känner kontakt så överdriver jag lite; jag känner ofta lite småkontakt här och var. I toppläget i chins, t ex, känns det ibland pyttelite i biceps. Men det är aldrig på en sån nivå att det känns jobbigt. Nu var det däremot så jobbigt att jag bara ville lägga av. Det kändes som om magmusklerna brändes på en spisplatta, eller nåt. "Är det så här bodybuilders känner varje pass?", tänkte jag, och min respekt för byggare sköt omedelbart i höjden.

Rygglyft
0 kg 10 reps
25 kg 10, 10, 9, 9, 8 reps

Sidlyft med hantlar
3 kg 20 reps
5 kg 10 reps
8 kg 5, 4, 4 reps.

Diomedea exulans
2016-07-24, 21:03
Imorrn ska jag göra 4 reps på 110 i bänkpress.

en stor stark
2016-07-24, 21:48
Oj. Har tidigare haft intrycket av att du inte var stark från hur du beskrivit dig på andra delar av forumet (eller så har jag inbillat mig bara), men det är ju inte sant :D Stark bänk!

Diomedea exulans
2016-07-24, 21:55
Oj. Har tidigare haft intrycket av att du inte var stark från hur du beskrivit dig på andra delar av forumet (eller så har jag inbillat mig bara), men det är ju inte sant :D Stark bänk!

Tack! Det stämmer, jag har nästan drivit forumet till vansinne med mitt gnäll över hur svag jag är. :D Det är för att det bara är bänken jag är stark i (och till viss del övningar där man använder bänkmusklerna, t ex militärpress).

Diomedea exulans
2016-07-26, 05:44
Imorrn ska jag göra 4 reps på 110 i bänkpress.

Nej, det skulle jag tydligen inte.

Gårdagens träning:

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
110 kg 3 reps
95 kg 7 reps

Pronerade chins
8, 5, 4, 4

Sittande rodd
50 kg 7, 8, 9, 10 reps

Sidlyft med hantlar
3 kg 20 reps
5 kg 10 reps
7 kg 10, 10, 10, 10, 10 reps

Benspark
27 kg 3 reps, ont i knäna
18 kg 20 reps
27 kg 10 reps
45,5 kg 10, 7 reps, ont i knäna

Lårcurl
32 kg 3 reps, ont i knäna
22,5 kg 20 reps
32 kg 10 reps
45,5 kg 7 reps
68 kg 8, 8, 8, 8, 8 reps

Maghjul
6, 6, 7, 6, 6 reps.

Funderar på om det är en dålig idé att bänka tungt varannan dag. Ska nog ändra till att köra lätt vartannat pass.

Diomedea exulans
2016-07-27, 19:37
Ska nog ändra till att köra lätt vartannat pass.

Men inte än. Heh.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 4 reps
100 kg 1 rep
110 kg 3 reps
95 kg 9 reps

Supinerade chins
8, 5, 4, 4, 3 reps

Maghjul
13, 7, 5, 3, 3 reps

Hantelcurl
5 kg 4 reps, ont i armbågen.

Diomedea exulans
2016-07-29, 18:22
Vägde mig idag: 82,1 kg. Verkar vara min trivselvikt, jag tycks alltid hamna på 82 kg förr eller senare. Fast om jag ska bli nöjd med mitt utseende måste jag tappa 10 kg fett.

Och så tränade jag.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
110 kg 3 reps
95 kg 3 reps

Pronerade chins
5, 4, 3, ? reps.

Rygglyft
0 kg 10 reps
25 kg 12, 12, 12 reps

Benspark
22,5 kg 10 reps
36,5 kg 3 reps, ont i knäna
27 kg 3 reps, ont i knäna, sket i det.

Lårcurl
27 kg 10 reps
36,5 kg 5 reps, ont i knäna, sket i det.

Sidlyft hantel
3 kg 10 reps
5 kg 10 reps
8 kg 6, 5, 5 reps

Maghjul 5, 5, 5 reps.

Verkar vara lite övertränad. Ska inte träna (tungt iaf) förrän på tisdag.

Diomedea exulans
2016-08-02, 20:53
Konstigt pass idag, var sjukt svag? Klarade bara en etta på 107,5 när jag egentligen klarar en tvåa på 115. Det kändes lite konstigt i bröstmusklerna från 60 kg när jag värmde upp, undrar om jag hade behövt värma upp noggrannare.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 1 rep
107,5 kg 1 rep
100 kg 3, 3, 3 reps
90 kg 3 reps

Pronerade chins
4, ?, 3, 3, 3 reps

Sittande rodd
50 kg 8, 5, 6, 6, 5 reps

Maghjul
12, ?, 11, 7 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
7 kg 6, 7, 7, 8, 8 reps.

Hantelcurl
3 kg 50 reps
7 kg 10, 10, 10, 10, 10 reps

Benspark
18 kg 15 reps
27 kg 10 reps
36,5 kg 12, 12 reps
41 kg 2 reps, aj aj knä

Lårcurl
18 kg 20 reps
27 kg 20 reps
36,5 kg 10 reps
50 kg 5 reps
59 kg 7 reps ajaj knä

Tricepspushdown
18 kg 33 reps
27 kg 15 reps
41 kg 10, 8, 6, 7, 8 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 10, 12, 9, 10 reps.

Diomedea exulans
2016-08-04, 18:51
Det här var en intressant styrkeprestation: https://www.instagram.com/p/BIpXXiNgOQC/

micke81
2016-08-04, 20:58
Det här var en intressant styrkeprestation: https://www.instagram.com/p/BIpXXiNgOQC/

Mycket!
Första tanken när det knäckte till var dock : där gick ett knä åt XXXXXXXX!

Diomedea exulans
2016-08-04, 21:00
Mycket!
Första tanken när det knäckte till var dock : där gick ett knä åt XXXXXXXX!

Jag tror det är viktigt att gå långsamt fram, kanske börja med clementiner. :D

micke81
2016-08-04, 22:48
Jag tror det är viktigt att gå långsamt fram, kanske börja med clementiner. :D

Haha japp eller bananer:D

Diomedea exulans
2016-08-07, 20:01
Skulle tränat igår, men det passade lite dåligt för middagen råkade bli lite för sen osv, så jag tränade idag.

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3, 3, 3 reps
100 kg 2, 2 reps
110 kg 3 reps
107,5 kg 2 reps
100 kg 3 reps
90 kg 8 reps

Pronerade chins
5, 5, 4, 3, 4 reps

Maghjul
9, 8, 12, 5, 5 reps

Sittande rodd
50 kg 4, 6, 5, 4, 4 reps

Började tröttna lite på't här, så nästföljande tre övningar kördes om vartannat.

Rygglyft
25 kg 13, 13, 11, 8, 7 reps

Hantelcurl
3 kg 20 reps
5 kg 12, 2 reps
7 kg 12, 7, 8, 7, 8 reps

Tricepspushdown kabel
22,5 kg 25, 25, 2 reps
32 kg 2 reps
41 kg 12, 12, 12 reps
45,5 kg 12 reps
50 kg 6 reps

Benspark
18 kg 10 reps
32 kg 1 rep, ajaj knä
27 kg 9, 10, 10, 12, 10 reps

Lårcurl
18 kg 20 reps
32 kg 10 reps
45, 5 kg 2 reps ajaj knä.

Diomedea exulans
2016-08-09, 21:22
Testade att jogga. Det gick skitdåligt, gjorde ont i hälen direkt, och eftersom jag inte joggat på länge gjorde det också ont i knäna nästan direkt. Ska vänta minst en vecka innan nästa försök.

Agitator
2016-08-09, 22:46
Har du nått målet än?

Jag ser att du bänkar mer än 100 iaf! Det vart jag lite förvånad över med tanke på hur ofta jag ser dig beklaga dig över andra träningsrelaterade saker i diverse trådar som dyker upp.

Är ju sjukt bra! Frågan är om 100ingen i böj är avklarad?

Bänka mer än man böjer är både positivt och negativt hahaha :)

Diomedea exulans
2016-08-09, 23:05
Har du nått målet än?

Jag ser att du bänkar mer än 100 iaf! Det vart jag lite förvånad över med tanke på hur ofta jag ser dig beklaga dig över andra träningsrelaterade saker i diverse trådar som dyker upp.

Är ju sjukt bra! Frågan är om 100ingen i böj är avklarad?

Bänka mer än man böjer är både positivt och negativt hahaha :)

Tack!

Nej, jag har inte böjt på flera veckor, för jag har skadat hälen. Har bara tränat benspark, lårcurl och rygglyft för de musklerna. Så nu skulle jag väl klara 70 eller nåt. :D

1x0
2016-08-09, 23:06
Bänka mer än man böjer är både positivt och negativt hahaha :)
Vad är positivt?
Edit: eller tror jag förstår hur du menar. Att man är jävligt stark i bänk?
Fast man kan ju vara average i bänk och discotränad, då är det bara negativt. :P

Diomedea exulans
2016-08-09, 23:32
Vad är positivt?
Edit: eller tror jag förstår hur du menar. Att man är jävligt stark i bänk?
Fast man kan ju vara average i bänk och discotränad, då är det bara negativt. :P

Jag är inte discotränad... Man måste ha stora armar för det. :D

Agitator
2016-08-09, 23:55
Jag är inte discotränad... Man måste ha stora armar för det. :D

Duger det för sovjetiska spioner så duger det för dig.

http://i.imgur.com/EfiiukY.png

Diomedea exulans
2016-08-10, 10:52
Duger det för sovjetiska spioner så duger det för dig.

Han är dessutom författare, vilket jag aspirerar på att vara, så han är något att ta efter!

Diomedea exulans
2016-08-11, 23:30
Körde bara ett överkroppspresspass idag, för det blev så sent.

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10, 10 reps
60 kg 5, 5, 5 reps
80 kg 3, 3, 3 reps
100 kg 3, 3, 3 reps
110 kg 1 rep
115 kg fail. Drog stången över magen, men det var för tungt för att göra det snyggt; jag fick nästan kavla stången över magen, som över en deg, och välta den snett för att få bort den. Har lite ont i magen nu. Men det är väl tur att jag har ca 25 % kroppsfett, så jag fick lite skydd.
100 kg 3 reps

Pushdown kabel
18 kg 50 reps
27 kg 20 reps
36,5 kg 10 reps
45 kg 5 reps
54,5 kg 3, 3 reps
63,5 kg 3 reps
73 kg 3 reps
77,5 kg 3, 2 reps
68 kg 6, 5 reps
59 kg 6, 5 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
5 kg 8 reps
7 kg 6, 6 reps
5 kg 10, 15, 14, 14 reps

Diomedea exulans
2016-08-15, 09:16
Idag fyller jag 33! Vilket gör mig lite orolig; alla legender - Bruce Lee, Marilyn Monroe, Jesus - var 33 när de dog. Men jag klarar mig nog, sålänge jag ser till att vara lite mer försiktig eller mindre legendarisk.

Angående träningen så har jag hoppat över pass pga tidsbrist, och lär väl nödgas göra det ikväll också.

Gerdler
2016-08-15, 10:34
Idag fyller jag 33! Vilket gör mig lite orolig; alla legender - Bruce Lee, Marilyn Monroe, Jesus - var 33 när de dog. Men jag klarar mig nog, sålänge jag ser till att vara lite mer försiktig eller mindre legendarisk.

Jag tror att det är stor risk för att du går bort, tyvärr. Du borde trappa upp dina försök att vara mindre legendarisk.

Diomedea exulans
2016-08-15, 10:44
Jag tror att det är stor risk för att du går bort, tyvärr. Du borde trappa upp dina försök att vara mindre legendarisk.

Oh well, det var kul sålänge det varade!

Dåren
2016-08-15, 10:55
Duger det för sovjetiska spioner så duger det för dig.

http://i.imgur.com/EfiiukY.png

Är den där bilden på Guillou på riktigt??

1x0
2016-08-15, 11:00
Grattis!!111

Diomedea exulans
2016-08-15, 11:06
Är den där bilden på Guillou på riktigt??

Ser ingen anledning till att inte tro det?

Grattis!!111

Tack!

Dåren
2016-08-15, 11:09
Ser ingen anledning till att inte tro det?

Ledsen att skräpa ned i din journal, men den bilden fick mig att reagera. Vad fet han var. Och grattis, förresten! :)

Diomedea exulans
2016-08-16, 17:49
Ledsen att skräpa ned i din journal, men den bilden fick mig att reagera. Vad fet han var. Och grattis, förresten! :)

Tack så mycket! Han är väl ännu fetare nu, Jan?

Här är dagens träning. Övningarna gjordes lite om varandra, huller om buller:

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5, 5 reps
80 kg 3, 3 reps
90 kg 4, 5, 7, 7, 4 reps

Pronerade chins
4, 3, 3, 3, 2 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 12, 7, 5, 4, 6 reps

Benspark
18 kg 20 reps
27 kg 12, 6 reps
36,5 kg 7, 7, 7, 7 reps
45,5 kg 8, 9, 7, 8, 8 reps

Sittande rodd
50 kg 5, 6, 8, 7, 7 reps

Sidlyft med hantel
3 kg 20 reps
5 kg 9, 10, 12, 11, 8 reps

Maghjulet
13, 5, 5, 5, 3 reps

Hantelcurl
3 kg 30, 30, 3 reps

Pushdown kabel
27 kg 8 reps
22,5 kg 25 reps
27 kg 10 reps
36,5 kg 10, 7 reps
45,5 kg 5, 5, 5, 5 reps
54,5 kg 5, 3 reps
45,5 kg 8, 9, 5 reps

Lårcurl
22,5 kg 20 reps
32 kg 25 reps
41 kg 5 reps
54,5 kg 3 reps
63,5 kg 8, 5, 6, 3 reps

Dåren
2016-08-17, 08:43
Tack så mycket! Han är väl ännu fetare nu, Jan?

Det är han alldeles säkert, men med tanke på den fysiska kapacitet han i sin självbiografiska roman påstår sig ha besuttit i sin ungdom så hade jag förväntat mig att han skulle se åtminstone någorlunda atletisk ut i den åldern.

Gerdler
2016-08-17, 09:11
Om du nu inte kan böja så kanske du borde köra hip thrust, raka marklyft/good mornings eller nåt sånt för röva? Jag tänker att du försöker träna benen men missar rumpan.

Ska vi tävla? Först till 1000 hg, du i böj, jag i bänk. Jag hade 900 hg i Oktober förra året. I sommar har jag som mest gjort en tvåa på 80 kg, men jag är nog starkare än så nu, kanske till och med runt en etta på 90 kg.

Jag är kanske närmre i teorin och du är skadad, men bänk borde vara svårare att öka i än böj, samt jag har vissa axelkänningar som hämmar mig just nu från att ta ut mig. Dessutom så har jag aldrig kunnat öka i bänk utan att bulka och jag kommer snart till en punkt då jag tittar mig i spegeln och inte gillar vad jag ser. Det är möjligt att tävlingsinstinkten tar över och jag bara fortsätter bulka i oändligheten!

Diomedea exulans
2016-08-17, 11:43
Det är han alldeles säkert, men med tanke på den fysiska kapacitet han i sin självbiografiska roman påstår sig ha besuttit i sin ungdom så hade jag förväntat mig att han skulle se åtminstone någorlunda atletisk ut i den åldern.

Det går fort utför när man slutar träna friidrott och ägnar all tid åt att jobba som journalist. ;)

Om du nu inte kan böja så kanske du borde köra hip thrust, raka marklyft/good mornings eller nåt sånt för röva? Jag tänker att du försöker träna benen men missar rumpan.

Ska vi tävla? Först till 1000 hg, du i böj, jag i bänk. Jag hade 900 hg i Oktober förra året. I sommar har jag som mest gjort en tvåa på 80 kg, men jag är nog starkare än så nu, kanske till och med runt en etta på 90 kg.

Jag är kanske närmre i teorin och du är skadad, men bänk borde vara svårare att öka i än böj, samt jag har vissa axelkänningar som hämmar mig just nu från att ta ut mig. Dessutom så har jag aldrig kunnat öka i bänk utan att bulka och jag kommer snart till en punkt då jag tittar mig i spegeln och inte gillar vad jag ser. Det är möjligt att tävlingsinstinkten tar över och jag bara fortsätter bulka i oändligheten!

Jag har med tänkt på röva! Och insida lår. Men röva får faktiskt en del träning i rygglyften/bellybacksen/ryggresningarna (vad fan heter den där övningen egentligen? Bellybacks låter dumt och rygglyft är ju egentligen ett sånt där lyft med plattform som strongmännen gjorde på 20-talet... Ryggresningar ska jag nog säga). Iallafall får jag lite stjärtkontakt där.

Men det räcker kanske inte. Jag är rädd att övningarna du räknade upp belastar hälen, men en sak jag har funderat på att börja med är benpress där man "står på tå". Jag testade det med knäböj en gång, det gick hur bra som helst, men jag är lite rädd för skaderisken om man slinter. Benpress känns säkrare.

Vi kan gärna tävla! Jag tänkte deffa två månader i höst när jag äntligen flyttar hemifrån igen. Har bott hos mamma och pappa hela sommaren och ätit det som bjuds, är skapligt trött på min gorillamage nu. Så isåfall får du ännu mer försprång.

Är fortfarande inte helt hundra på att jag vill deffa. Väger 82 nu och hade tänkt gå ner till 72. Problemet är att jag alltid tycks hamna på 82 snart igen varje gång jag har deffat, det är som om kroppen "vill" väga så mycket.

Gerdler
2016-08-17, 11:56
Jag väger 76 och vill gå upp till 82! Vill bli som du! Åtminstone när det gäller bänkpressen!

Nä, skämt åsido. Jag vill inte gå upp en massa i vikt egentligen men har bulkat i tre veckor och funderar på att fortsätta ett tag till så länge jag inte ser att allt blir till fett enligt kalipern och mina ökningar uteblir.

Men game on! Hoppas det sporrar dig att prestera!

Angående hälen så hoppas jag du hittar nåt bra sätt att träna runt den... single leg hip thrusts/glute bridges med nån kudde under hälen kanske? Annars är det risk att du bara lägger över kraft på ena sidan tänker jag?
Prova lite olika. Har du en cable cross som du kan spänna benet i?

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/one-legged-cable-kickback

Eller va fan, kolla igenom allt på första sidan:
http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/muscle/id/14/muscle/glutes

Diomedea exulans
2016-08-17, 12:08
Jag väger 76 och vill gå upp till 82! Vill bli som du! Åtminstone när det gäller bänkpressen!

Nä, skämt åsido. Jag vill inte gå upp en massa i vikt egentligen men har bulkat i tre veckor och funderar på att fortsätta ett tag till så länge jag inte ser att allt blir till fett enligt kalipern och mina ökningar uteblir.

Men game on! Hoppas det sporrar dig att prestera!

Angående hälen så hoppas jag du hittar nåt bra sätt att träna runt den... single leg hip thrusts/glute bridges med nån kudde under hälen kanske? Annars är det risk att du bara lägger över kraft på ena sidan tänker jag?
Prova lite olika. Har du en cable cross som du kan spänna benet i?

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/one-legged-cable-kickback

Eller va fan, kolla igenom allt på första sidan:
http://www.bodybuilding.com/exercises/finder/lookup/filter/muscle/id/14/muscle/glutes

Tack för länkarna! Har funderat på att göra någon fräsig kabelövning eller kissande hunden för röfven. Blir väl till att ta tag i det och köra igång snart!

Gerdler
2016-08-17, 12:34
http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/pull-through

Jag körde böj i måndags och då stod en bakskön flicka och gjorde den här med sin bästa sida vänd mot mig. Jag måste hej jag måste hej jag måste hejda mig, tänkte jag. Var så nära att fråga chans på henne eller förkunna min kärlek till henne på annat vis.

De tighta byxorna visade tydligt hur gluteus jobbade dynamiskt genom hela rörelsen. Det såg ut att vara hög muskelaktivering och ROM enligt min grundliga okulära granskning. Dessutom var resultaten förträffliga! Jag har inte gjort den själv men hon verka kunna sina grejer, så jag vågar rekommendera denna till dig.

Diomedea exulans
2016-08-17, 12:40
http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/pull-through

Jag körde böj i måndags och då stod en bakskön flicka och gjorde den här med sin bästa sida vänd mot mig. Jag måste hej jag måste hej jag måste hejda mig, tänkte jag. Var så nära att fråga chans på henne eller förkunna min kärlek till henne på annat vis.

De tighta byxorna visade tydligt hur gluteus jobbade dynamiskt genom hela rörelsen. Det såg ut att vara hög muskelaktivering och ROM enligt min grundliga okulära granskning. Dessutom var resultaten förträffliga! Jag har inte gjort den själv men hon verka kunna sina grejer, så jag vågar rekommendera denna till dig.

Det kommer en dag i alla oss smårövade mäns liv då vi måste krypa till korset och inse att det är dags att börja göra fjollövningar i cable crossen om vi ska nå upp till de storrövade kvinnornas nivåer.

Ska testa den där, fast jag är lite tveksam till om hälen kommer gilla den. Men kan kanske lägga tyngden på tårna.

Gerdler
2016-08-17, 12:47
Har du provat att ha med nåt mjukt underlag du kan lägga under hälarna? Så kanske du kan stödja på hälarna för balansens skull utan att lägga stor vikt där, tänker jag?

Diomedea exulans
2016-08-17, 12:58
Har du provat att ha med nåt mjukt underlag du kan lägga under hälarna? Så kanske du kan stödja på hälarna för balansens skull utan att lägga stor vikt där, tänker jag?

Nej, men tvekar på att det funkar. Hälen kommer ju bli så intryckt i det mjuka så att det liksom blir hårt ändå?

Diomedea exulans
2016-08-17, 14:30
Har funderat på ett schema som ser ut ungefär såhär i dagarna:

Mån - push, cykla 20 minuter
Tis - pull, ro 20 minuter
Ons - vila
Tors - push, cykla 20 minuter
Fre - pull, ro 20 minuter
Lör, sön - vila.

Typ de här övningarna

MÅN
1. Bänkpress
2. Benpress på tårna
3. Hantellyft åt sidan
4. Tricepspushdown
5. Benspark
6. Maghjul

ONS
1. Pronerade chins
2. Sittande lårcurl
3. Ryggresningar
4. Kabelrodd
5. Vadpress i benpressen
7. Hantelcurl

TORS
1. Hantelpress
2. Benpress på tårna
3. Hantellyft åt sidan
4. Kickback
5. Benspark
6. Maghjul

FRE
1. Supinerade chins
2. Stående lårcurl
3. Nedre rygg-maskin
4. Rodd-maskin
5. Stående vadpress
6. Stångcurl.

(Om jag är på ett gym där de grejerna finns.)

Gerdler
2016-08-17, 15:11
Kan du göra knäböj med kroppsvikt eller benpress med låg vikt och bara kötta sönder med typ 30 reps så kan du få bra träning för benen ändå! Men visst benspark och lårcurl är väl inte helt värdelöst det heller men jag tänker att du borde få in rörelser som liknar knäböjen så mycket som möjligt tills dess att hälen blir bra nog att belasta.

I2815
2016-08-17, 15:38
Kan du göra knäböj med kroppsvikt eller benpress med låg vikt och bara kötta sönder med typ 30 reps så kan du få bra träning för benen ändå! Men visst benspark och lårcurl är väl inte helt värdelöst det heller men jag tänker att du borde få in rörelser som liknar knäböjen så mycket som möjligt tills dess att hälen blir bra nog att belasta.

Jag har godkända ben i förhållande till resterande fysik och det faktum att jag nästan aldrig tränat ben. Knäböj med kroppsvikt har varit till stor hjälp för mig och nog kan man få låren att skrika av smärta. Nu är jag rätt tung och det gör ju sitt men det går ju att göra varianter eller ha ett satt tempo. Det går definitivt att få ut mer än vad många tror genom att bara använda kroppsvikten och vara lite kreativ. Känn efter hur hälen reagerar på kroppsvikten och kolla upp lite olika varianter så kan de ge väldigt mycket.

Och vill du träna röven förstår jag inte varför man behöver mer än utfallsgång med eller utan vikter och eventuellt lättare rumänska mark. Spelar ingen roll hur bra tränad jag var från boxningen när jag körde som mest. 2 set utfallsgång och 2 set rumänska mark, gärna med hantlar och 10+ reps och jag hade och får fortfarande prison-rape gångstilen i en vecka. Men det är klart att det är olika så lovar inga mirakel men för mig fungerar det utmärkt.

Krya på dig.

Diomedea exulans
2016-08-18, 09:30
Jag har godkända ben i förhållande till resterande fysik och det faktum att jag nästan aldrig tränat ben. Knäböj med kroppsvikt har varit till stor hjälp för mig och nog kan man få låren att skrika av smärta. Nu är jag rätt tung och det gör ju sitt men det går ju att göra varianter eller ha ett satt tempo. Det går definitivt att få ut mer än vad många tror genom att bara använda kroppsvikten och vara lite kreativ. Känn efter hur hälen reagerar på kroppsvikten och kolla upp lite olika varianter så kan de ge väldigt mycket.

Och vill du träna röven förstår jag inte varför man behöver mer än utfallsgång med eller utan vikter och eventuellt lättare rumänska mark. Spelar ingen roll hur bra tränad jag var från boxningen när jag körde som mest. 2 set utfallsgång och 2 set rumänska mark, gärna med hantlar och 10+ reps och jag hade och får fortfarande prison-rape gångstilen i en vecka. Men det är klart att det är olika så lovar inga mirakel men för mig fungerar det utmärkt.

Krya på dig.

Jag får ont i hälen av att bara promenera vanligt, så jag hoppar nog alla stående varianter just nu.

Tack!

Diomedea exulans
2016-08-18, 12:15
Jävla skitpass idag. Knäna och armbågarna gjorde ont så jag inte kunde pushdowna, benpressa, bensparka eller cykla ordentligt.

Hantelpress
5 kg 40 reps
10 kg 20 reps
20 kg 15, 12, 12, 9 reps

Benpress på tårna
50 kg 10 reps
20 kg 30 reps
50 kg 10 reps
70 kg 15, 15 reps
100 kg 10, 10, 3 reps

Hantellyft åt sidan
3 kg 20 reps
6 kg 10, 12, 8, 6 reps

Pushdown
22,5 kg 30 reps
32 kg 10 reps
41 kg 10, 10 reps
50 kg 10, 10, 10 reps
59 kg 3 reps

Benspark
22,5 kg 10, 20 reps
32 kg 10, 10, 3 reps

Maghjulet
5, 7, 5, 5 reps

Cykel
4 minuter.

Gerdler
2016-08-18, 13:22
De där benpressarna borde vara tillräckligt effektiva. Om det gör ont när du lastar på så testa att köra på lägre vikt och bara pressa dig själv till att gå till fail, eller nästan. Bättre att kunna träna smärtfritt med högreps även om maxning är slutmålet.

--------

Jag skulle maxa igår i bänken, 80 kg kändes lätt, sen tog jag 85kg och det var jättetungt, även om den inte blev nån extrem grinder, så jag provade inte högre, men axeln gjorde sig inte påmind och formen var god. Jag hade möjligen kunnat ha bättre uppladdning, bara halvbra sömn, jobbade med mycket stress och sen glömde jag ta min koffeintablett innan passet. Dessutom känns det som att vissa muskler var trötta innan passet. Jag inbillar mig alltså att under perfekta förutsättningar så har jag en extrem grinder på ~90 kg i mig. 90 kg är PB men det var förra året.

Diomedea exulans
2016-08-18, 13:23
De där benpressarna borde vara tillräckligt effektiva. Om det gör ont när du lastar på så testa att köra på lägre vikt och bara pressa dig själv till att gå till fail, eller nästan. Bättre att kunna träna smärtfritt med högreps även om maxning är slutmålet.

--------

Jag skulle maxa igår i bänken, 80 kg kändes lätt, sen tog jag 85kg och det var jättetungt, även om den inte blev nån extrem grinder, så jag provade inte högre, men axeln gjorde sig inte påmind och formen var god. Jag hade möjligen kunnat ha bättre uppladdning, bara halvbra sömn, jobbade med mycket stress och sen glömde jag ta min koffeintablett innan passet. Dessutom känns det som att vissa muskler var trötta innan passet. Jag inbillar mig alltså att under perfekta förutsättningar så har jag en extrem grinder på ~90 kg i mig. 90 kg är PB men det var förra året.

Dålig sömn suger, jag sov typ 1 timme i natt. :D

Kul att höra hur det går för dig!

Diomedea exulans
2016-08-21, 17:29
Sprang och jagade en höna igår (skulle fånga in henne för att ta bort bandage från hennes fot), kände efteråt att hälen hade blivit värre igen. Fan.

Shqypnia
2016-08-21, 17:50
Har du nått målet än bruh?

Diomedea exulans
2016-08-21, 17:53
Har du nått målet än bruh?

Nej, gud nej! Har skadat hälen så jag inte vågar böja alls.

baktung
2016-08-21, 19:03
Nä, skämt åsido. Jag vill inte gå upp en massa i vikt egentligen men har bulkat i tre veckor och funderar på att fortsätta ett tag till så länge jag inte ser att allt blir till fett enligt kalipern och mina ökningar uteblir.

En till som har problem att bli större förstår jag. Lät lite småkomiskt det där. *hug*

Usch, jag tänker inte skaffa mig någon kaliper och få konstaterat att jag är en fettblåsa av rang, vilket jag förvisso redan vet.

Ledsen att jag kapade din journal en sekund Dio, men se till att bli frisk i hälen nu så att du kan börja träna på riktigt igen.

Diomedea exulans
2016-08-21, 19:11
En till som har problem att bli större förstår jag. Lät lite småkomiskt det där. *hug*

Usch, jag tänker inte skaffa mig någon kaliper och få konstaterat att jag är en fettblåsa av rang, vilket jag förvisso redan vet.

Ledsen att jag kapade din journal en sekund Dio, men se till att bli frisk i hälen nu så att du kan börja träna på riktigt igen.

Gör inget om ni kapar den, jag är bara glad att det blir lite action i den. Lol!

Diomedea exulans
2016-08-22, 16:16
Här kommer gårdagens pullpass:
Fingerpullning, 2 set, 150 reps.

Nej, skojar bara. Här kommer gårdagens pullpass:
Jag sprang ifatt mina pullor och gjorde kickbacks och hönslyft åt sidan med dem.

Nej, jag skojar bara. Här kommer gårdagens pullpass:

Latsdrag (uppvärmning)
22,5 kg 50 reps
41 kg 20 reps
63,5 kg 5 reps

Pronerade chins
7, 6, 5 reps

Lårcurl
22,5 kg 50 reps
36,5 kg 20 reps
50 kg 5 reps
68 kg 6 reps
63,5 kg 5 reps
59 kg 5 reps

Rygglyft
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 6, 7, 7 reps

Vadpress i benpressen
40 kg 20 reps
80 kg 20 reps
130 kg 10, 12, 12 reps. Var barfota och trycket på trampdynorna blev så hårt så det gjorde ont. Så jag gjorde tre halvfesiga set där jag kompromissade mellan att göra så många reps så det blev jobbigt och så få reps så det inte gjorde skitont.

Sittande rodd
50 kg 7, 5, 4 reps

Stångcurl
20 kg 10, 5, 3 reps

Detta pass var två dagar försenat pga lättja, sömnbrist, tidsbrist och att jag inte är en riktig 5-procentare.

För övrigt skyndade jag mig igenom passet lite, för jag skulle hem till en tv-serie.

baktung
2016-08-22, 16:25
Här kommer gårdagens pullpass:
Fingerpullning, 2 set, 150 reps.


Har du då möjlighet att pulla med båda händerna samtidigt eller är det så illa att du måste köra varannan hand?

Bra gjort att hinna räkna repsen för övrigt. Det får mig att fundera över din form. Korrekt fingerpullning brukar man annars räkna i effekt eller bara tid. cofffee

Diomedea exulans
2016-08-22, 16:27
Har du då möjlighet att pulla med båda händerna samtidigt eller är det så illa att du måste köra varannan hand?

Bra gjort att hinna räkna repsen för övrigt. Det får mig att fundera över din form. Korrekt fingerpullning brukar man annars räkna i effekt eller bara tid. cofffee

Jag sätter en stegräknare på handleden och pullar med ena handen. :thumbup:

Diomedea exulans
2016-08-23, 18:57
Jag är så satans trött och osugen idag att jag skiter i att träna idag igen.

Ni kanske har märkt att jag tränat mindre än jag har sagt att jag ska de senaste dagarna. Det är för att jag har struntat i det pga motivationsbrist och trötthet. Vilket är ovanligt för mig, jag brukar tvinga mig dit och plåga mig igenom eländet.

Får jag inga gainz den här veckan så har jag iallfall ingen rätt att skylla ifrån mig.

Var på väg att skriva "jag tränar imorrn istället", men jag vågar inte lova det längre.

Agitator
2016-08-23, 20:17
Det är även bra för gainsen och motivationen att hoppa pass ibland när man ändå vet att det blir dåliga pass.

Ifall man inte kan träna som man vill och är van vid, så kan man hoppa ett pass eller två per månad för att äta mer lösgodis (carbs), spela spel och se teveserier istället.

Mycket smartare än att gå ner och träna halvhjärtat. Se det som extra vila inför maxning på någon platå nästa pass du är sugen att träna på.


Jag har svårt att gå ner och träna 50-70 procent så nu senaste året har det blivit några fler vilopass och det skapar bara bättre förutsättningar för kommande pass där man kan kötta lite mer iom extra vilan.

Diomedea exulans
2016-08-23, 20:28
Det är även bra för gainsen och motivationen att hoppa pass ibland när man ändå vet att det blir dåliga pass.

Ifall man inte kan träna som man vill och är van vid, så kan man hoppa ett pass eller två per månad för att äta mer lösgodis (carbs), spela spel och se teveserier istället.

Mycket smartare än att gå ner och träna halvhjärtat. Se det som extra vila inför maxning på någon platå nästa pass du är sugen att träna på.


Jag har svårt att gå ner och träna 50-70 procent så nu senaste året har det blivit några fler vilopass och det skapar bara bättre förutsättningar för kommande pass där man kan kötta lite mer iom extra vilan.

Låter bra det! Jag vet med mig att jag inte brukar prestera så bra när jag känner mig "dålig".

Jag käkade glass nyss. ;)

Agitator
2016-08-23, 21:16
Låter bra det! Jag vet med mig att jag inte brukar prestera så bra när jag känner mig "dålig".

Jag käkade glass nyss. ;)

Glass är megaopti för gains!

Själv ska jag äta mackor, kvargsmet och lösgodis till 03 inatt typ.

Gerdler
2016-08-24, 14:31
Fan det här är inga bra råd, känner jag... Ni bara stödjer varandra i era ätstörningar och motiverar varandras träningsbortfall. :laugh:

I måndags var jag seg som fasen, men tog mig till gymmet och gjorde ett kortpass (2h) med lite lägre intensitet och densitet än vanligt. Kände mig fräschare ut från gymmet än jag var när jag gick dit.

Tror det är bra för återhämtningen. Titta på Sheiko eller RSR, volymen varierar, ibland ska man träna sig nästan övertränad, sen ha lite lättare pass och vila upp sig, för att sedan prestera. Finns inga "dåliga" pass om man har ett vettigt schema eller kan styra över sin träning och har kunskap och självkännedom att göra det. (ska dock sägas att jag inte påstår att jag har det)

Diomedea exulans
2016-08-24, 14:32
Fan det här är inga bra råd, känner jag... Ni bara stödjer varandra i era ätstörningar och motiverar varandras träningsbortfall. :laugh:

I måndags var jag seg som fasen, men tog mig till gymmet och gjorde ett kortpass (2h) med lite lägre intensitet och densitet än vanligt. Kände mig fräschare ut från gymmet än jag var när jag gick dit.

Tror det är bra för återhämtningen. Titta på Sheiko eller RSR, volymen varierar, ibland ska man träna sig nästan övertränad, sen ha lite lättare pass och vila upp sig, för att sedan prestera. Finns inga "dåliga" pass om man har ett vettigt schema eller kan styra över sin träning och har kunskap och självkännedom att göra det. (ska dock sägas att jag inte påstår att jag har det)

Hah! Du har säkert rätt. Men när jag kommer på mig själv med att träna/äta dåligt brukar jag trösta mig med: Äh, vem försöker jag lura, träningen går ju ändå alltid skit, även om jag sköter allt rätt.

Gerdler
2016-08-24, 14:44
Hah! Du har säkert rätt. Men när jag kommer på mig själv med att träna/äta dåligt brukar jag trösta mig med: Äh, vem försöker jag lura, träningen går ju ändå alltid skit, även om jag sköter allt rätt.
Tänk så här istället: optimera din kost och dina träningspass och visa för kolo att dina förutsättningar är sämre än andras. Så tänker jag.

Det finns ju folk här som har haft linjär progression med 5x5 tre dagar i veckan i och marklyfter 250kg med kass kost. Själv får man periodisera för att komma över platåer och köra högfrekvent i 3 år för att gå från 140 till 160...

Samtidigt säger alla bara "amen ta i då" eller "det e bara att dra".

Visa dem att du gör allt du kan och att dina förutsättningar är det som inte är optimalt. Visa dem att du kan träna bättre än dem med sämre resultat! :hbang:

----------

Börjar hälen bli bättre än?

Diomedea exulans
2016-08-24, 15:42
Tänk så här istället: optimera din kost och dina träningspass och visa för kolo att dina förutsättningar är sämre än andras. Så tänker jag.

Det finns ju folk här som har haft linjär progression med 5x5 tre dagar i veckan i och marklyfter 250kg med kass kost. Själv får man periodisera för att komma över platåer och köra högfrekvent i 3 år för att gå från 140 till 160...

Samtidigt säger alla bara "amen ta i då" eller "det e bara att dra".

Visa dem att du gör allt du kan och att dina förutsättningar är det som inte är optimalt. Visa dem att du kan träna bättre än dem med sämre resultat! :hbang:

----------

Börjar hälen bli bättre än?

Jag kan inte förneka den utsökta ironin i det där tänket. I vanliga fall brukar det heta "jag ska bevisa för alla att jag kommer lyckas, mot alla odds". I mitt fall blir det "jag ska bevisa för alla att jag kommer misslyckas, mot alla oddds". :laugh:

Hälen blir sakta bättre; dagen efter olyckan stack det som en syl bara jag stödde lite på den, idag börjar det göra lite ont efter att jag promenerat en kvart kanske, eller om jag sitter på huk i vissa vinklar. Eller försöker jogga.

Gerdler
2016-08-24, 15:59
Jag kan inte förneka den utsökta ironin i det där tänket. I vanliga fall brukar det heta "jag ska bevisa för alla att jag kommer lyckas, mot alla odds". I mitt fall blir det "jag ska bevisa för alla att jag kommer misslyckas, mot alla oddds". :laugh:

Hälen blir sakta bättre; dagen efter olyckan stack det som en syl bara jag stödde lite på den, idag börjar det göra lite ont efter att jag promenerat en kvart kanske, eller om jag sitter på huk i vissa vinklar. Eller försöker jogga.
Där sa du det. Där har du rubriken till din nya journal! :hbang:

Min häl har börjat göra ont när jag går och när jag står länge på jobbet. Det är nog ren empatimärta som jag har efter att ha läst om din häl. Det är inte så farligt. Allt jag gör på gymmet gör jag obehindrat, men för att jag vill att det inte ska bli värre och för att det ska gå över snabbt så får du ta och bli bra nu och skriva det här. *hug*

Diomedea exulans
2016-08-24, 18:57
Där sa du det. Där har du rubriken till din nya journal! :hbang:

Min häl har börjat göra ont när jag går och när jag står länge på jobbet. Det är nog ren empatimärta som jag har efter att ha läst om din häl. Det är inte så farligt. Allt jag gör på gymmet gör jag obehindrat, men för att jag vill att det inte ska bli värre och för att det ska gå över snabbt så får du ta och bli bra nu och skriva det här. *hug*

Aj fan. Men fint av dig ändå. Du är den första som får sympationt som jag vet! *cupid*

Jag tränade idag iaf.

Bänkpress
20 kg 20, 20, 40, 3 reps
40 kg 10, 10, 10 reps
60 kg 5, 5 reps
80 kg 17 reps
90 kg 13 reps
100 kg 5 reps
105 kg 3 reps
110 kg 1 rep

Benpress på tå
50 kg 2 reps, ont i knäna
20 kg 50, 32 reps. Ont i knäna igen, sket i det.

Sidolyft med hantel
3 kg 20 reps
5 kg 8, 9, 10, 8 reps

Triceps pushdown, i en ovanlig trissa med annan utväxling
13,5 kg 20, 15 reps
22,5 kg 9, 10, 12, 7 reps

Benspark
13,5 kg 16 reps
22,5 kg 8 reps
32 kg 10, 12, 12, 12 reps

Maghjul
6, 6, 6, 6 reps

Cykling 9 minuter.

frys
2016-08-24, 20:48
jag kollar endast i denna journal för o se ifall du är påväg mot nya PBn(Känns extra bra när någon som du lyckas jämfört med den där snubben som ökar 2.5kg varje pass efter 200+ mark)

Vi borde starta en tråd för oss med sämre förutsättningar som fortfarande vill lyckas :laugh:

Diomedea exulans
2016-08-24, 20:55
jag kollar endast i denna journal för o se ifall du är påväg mot nya PBn(Känns extra bra när någon som du lyckas jämfört med den där snubben som ökar 2.5kg varje pass efter 200+ mark)

Vi borde starta en tråd för oss med sämre förutsättningar som fortfarande vill lyckas :laugh:

Kul! :)

Du/ni kan använda den här journalen som sån tråd, jag gillar när folk pladdrar mycket här! :D

Agitator
2016-08-24, 21:23
Tycker du verkar köra väldigt mycket volym på bänkpress på för många set.

Testat att bara stega upp efter varje set och sänk repsen ju högre upp du kommer?

Diomedea exulans
2016-08-24, 21:31
Tycker du verkar köra väldigt mycket volym på bänkpress på för många set.

Testat att bara stega upp efter varje set och sänk repsen ju högre upp du kommer?

Det är uppvärmning fram till och med 60 kg, om det är det du tänker på? Hade lite ont i armbågarna så värmde upp ovanligt noga idag.

Gerdler
2016-08-24, 22:43
Har faktiskt aldrig ont i bänken, jag kör mer som Agitator säger. Vi är ju ganska lika som konstaterats innan, bortsett från att jag är svag och han är fet. :)

Jag har även noterat det tidigare när du skulle stegra dig upp till tunga singlar i marken. Jag kör en väldigt gedigen uppvärmning i knäböj just men jag brukar undvika att trötta ut mig ändå... Idag skulle mina arbetsset vara femmor på 92,5 kg. Jag gjorde typ:

-30 reps benspark på extremt låg vikt. Asså pisslite vikt. Vi snackar hälften av späda jäntors belastning.
-Jag töjer genom att sitta på huk, gör 10 shoulder dislocates/hänger rak i bottenläget i chinsräcket 20-25s mellan varje set i uppvärmningen tills djup uppnåtts och det är skönt i övre rygg och jag får ihop armarna.
-Kroppsvikts knäböj 5-10 reps.
-~8 reps 20kg, paus i bottnen och töja vissa av repsen
-~5 reps 20kg, paus i bottnen och töja vissa av repsen
-4 reps 50kg, paus i bottnen
-2 reps 60kg, paus i bottnen
-1 rep på 80kg, paus i bottnen
-1 rep på 90kg

Jag går 6-8 min till gymmet precis innan. Just böjandet är inte så extremt stor del av uppvärmningen, utan töjandet, och det andra gör att man värmer lederna och gör dem redo för aktivitet. Sen böjen är även för detta men också för att känna att allt är bra och redo att köra.

Uppvärmningen ska göra en redo att prestera, men man ska inte prestera på uppvärmningen, tänker jag. Vikterna jag använder är lite beroende på vad för viktkakor jag får tag på först. men det spelar inte så stor roll. Ibland går jag till 40kg innan 50kg, eller 40->60 kg.

Diomedea exulans
2016-08-25, 16:46
Har faktiskt aldrig ont i bänken, jag kör mer som Agitator säger. Vi är ju ganska lika som konstaterats innan, bortsett från att jag är svag och han är fet. :)

Jag har även noterat det tidigare när du skulle stegra dig upp till tunga singlar i marken. Jag kör en väldigt gedigen uppvärmning i knäböj just men jag brukar undvika att trötta ut mig ändå... Idag skulle mina arbetsset vara femmor på 92,5 kg. Jag gjorde typ:

-30 reps benspark på extremt låg vikt. Asså pisslite vikt. Vi snackar hälften av späda jäntors belastning.
-Jag töjer genom att sitta på huk, gör 10 shoulder dislocates/hänger rak i bottenläget i chinsräcket 20-25s mellan varje set i uppvärmningen tills djup uppnåtts och det är skönt i övre rygg och jag får ihop armarna.
-Kroppsvikts knäböj 5-10 reps.
-~8 reps 20kg, paus i bottnen och töja vissa av repsen
-~5 reps 20kg, paus i bottnen och töja vissa av repsen
-4 reps 50kg, paus i bottnen
-2 reps 60kg, paus i bottnen
-1 rep på 80kg, paus i bottnen
-1 rep på 90kg

Jag går 6-8 min till gymmet precis innan. Just böjandet är inte så extremt stor del av uppvärmningen, utan töjandet, och det andra gör att man värmer lederna och gör dem redo för aktivitet. Sen böjen är även för detta men också för att känna att allt är bra och redo att köra.

Uppvärmningen ska göra en redo att prestera, men man ska inte prestera på uppvärmningen, tänker jag. Vikterna jag använder är lite beroende på vad för viktkakor jag får tag på först. men det spelar inte så stor roll. Ibland går jag till 40kg innan 50kg, eller 40->60 kg.

Det där är ju likt det jag gör? :confused:

Vad är det väsensskilda, att du stretchar istället för att göra reps med stången?

Diomedea exulans
2016-08-25, 20:21
Pullpass igen.

Pronerade pulldowns (uppvärmning)
18 kg 50 reps
27 kg 10 reps
36,5 kg 10, 10, 10, 10 reps
45,5 kg 8, 8, 3 reps
54,5 kg 5, 5 reps
68 kg 2, 2 reps

Pronerade chins
5, 4, 4, 3 reps

Lårcurl
13,5 kg 50 reps
22,5 kg 12 reps
32 kg 22 reps
41 kg 13, 5 reps
54,5 kg 7, 7 reps
68 kg 8, 9, 10, 10 reps

Ryggresningar
0 kg 10 reps
10 kg 10 reps
25 kg 11, 11, 11, 10 reps

Kabelrodd
50 kg 8, 11, 10, 8 reps

Hantelcurl
3 kg 20 reps
5 kg 10, 10, 3 reps, ont i armbågen så jag sket i det.

Sket i vadpress också för jag hade glömt skorna och inte ville ha ont i fötterna.

Diomedea exulans
2016-08-26, 20:53
Som ni vet har jag funderat en del över huruvida jag ska deffa i höst eller inte. Nu har jag bestämt mig. Såhär har jag resonerat.

När jag ligger på kaloriunderskott så pendlar jag konstant mellan två sinnelag:
1) Att vilja döda alla människor jag ser.
2) Att vilja döda mig själv.

Det här hade varit helt okej om jag jobbade kvar på mitt jobb, där Samhall-arbetare inte får arbeta eftersom de är överkvalificerade, men eftersom jag faktiskt ska använda hjärnan i höst så kommer jag behöva vara emotionellt stabil. Därför ska jag inte deffa.

Bulka är inte heller ett alternativ, eftersom jag redan nu är så fet att alla mina Happy Pancake-ragg måste dricka vin innan de klarar av att ligga med mig. Det jag ska göra istället är att helt enkelt äta Nyttigt™ och träna på. Enligt en legend ska det gå att bygga muskler och bränna fett på kaloribalans; jag har aldrig sett något bevis för den legenden, men jag tänker iallafall ge den en chans.

Agitator
2016-08-26, 22:11
Du tränar på balans för body recomposition snarare.

Ju mer muskler du får desto bättre ser det ut och fettprocenten minskar långsamt, över ett år kommer du se skillnaden IFALL du får in progression i bilden på något sätt.

frys
2016-08-26, 22:17
gillar du inte samhallare? :laugh:

ont jag ska aldrig deffa, kanske en gång på slutet av min lyftkarriär när jag tränat 20 år och tröttnar på att försöka bli stark :P

Diomedea exulans
2016-08-27, 00:25
Du tränar på balans för body recomposition snarare.

Ju mer muskler du får desto bättre ser det ut och fettprocenten minskar långsamt, över ett år kommer du se skillnaden IFALL du får in progression i bilden på något sätt.

Vadå "får in progression"? Är det fikonspråk för "blir starkare"?

gillar du inte samhallare? :laugh:

Jo, jag älskar dem, men jag tror de har jobb som inte kräver så mycket hjärnkapacitet.

ont jag ska aldrig deffa, kanske en gång på slutet av min lyftkarriär när jag tränat 20 år och tröttnar på att försöka bli stark :P

Hur står du ut psykiskt med fettvalkarna?

Agitator
2016-08-27, 00:33
Vadå "får in progression"? Är det fikonspråk för "blir starkare"?


Japp, enklaste sättet att mäta att du går framåt. Och ju mer vikt du tar ju mer måste din kropp anpassa sig.

Självklart kan du alltid köra samma vikter osv, men blir ju lätt svårt att motivera sig då ifall man inte har en enkel metod att mäta sin utveckling med.

Diomedea exulans
2016-08-27, 00:46
Japp, enklaste sättet att mäta att du går framåt. Och ju mer vikt du tar ju mer måste din kropp anpassa sig.

Självklart kan du alltid köra samma vikter osv, men blir ju lätt svårt att motivera sig då ifall man inte har en enkel metod att mäta sin utveckling med.

Alltså, lol. Tror du inte jag ökar vikterna, repsen eller seten när jag märker att jag kan? Jag vill inte håna dig när du försöker hjälpa mig, men det där är ju ungefär lika grundläggande kunskap som att man måste vässa blyertspennan när man ritar och blyertsen blivit helt nersliten, för om man fortsätter försöka rita utan vässad penna så blir det inga streck. Jag har kört med progression sedan jag började träna bänkpress sommarlovet mellan sjuan och åttan.

Finns det verkligen folk som inte kör med progression? Som sitt första gympass gör, säg, 3 set med 10 reps på 20 kg i bänkpressen, och sen tror att de kommer få jättestora bröstmuskler genom att fortsätta köra 3 set med 10 reps på 20 kg resten av sina liv? Låter helt bisarrt.

Agitator
2016-08-27, 00:57
Ja, men du frågade ju :) Jag vet att du vet hur progression fungerar har ju sett dig skriva här på forumet.

Finns folk som tränar på samma vikter året runt slentrianmässigt. Självklart ser de fit ut. Men någon större förändring över tid händer inte.

Diomedea exulans
2016-08-27, 01:04
Finns folk som tränar på samma vikter året runt slentrianmässigt. Självklart ser de fit ut. Men någon större förändring över tid händer inte.

Okej! Vilka stollar. Själv höjer jag alltid när jag kan.

zol
2016-08-27, 07:25
Som ni vet har jag funderat en del över huruvida jag ska deffa i höst eller inte. Nu har jag bestämt mig. Såhär har jag resonerat.

När jag ligger på kaloriunderskott så pendlar jag konstant mellan två sinnelag:
1) Att vilja döda alla människor jag ser.
2) Att vilja döda mig själv.

Det här hade varit helt okej om jag jobbade kvar på mitt jobb, där Samhall-arbetare inte får arbeta eftersom de är överkvalificerade, men eftersom jag faktiskt ska använda hjärnan i höst så kommer jag behöva vara emotionellt stabil. Därför ska jag inte deffa.

Bulka är inte heller ett alternativ, eftersom jag redan nu är så fet att alla mina Happy Pancake-ragg måste dricka vin innan de klarar av att ligga med mig. Det jag ska göra istället är att helt enkelt äta Nyttigt™ och träna på. Enligt en legend ska det gå att bygga muskler och bränna fett på kaloribalans; jag har aldrig sett något bevis för den legenden, men jag tänker iallafall ge den en chans.

Du får utvärdera hur det gått. Jag anser mig själva liksom duvvara en hard gainer och för mig har balans aldrig fungerat.

Själv funderar jag på börja deffa 2 dagar i veckan ist.

frys
2016-08-27, 09:25
Hur står du ut psykiskt med fettvalkarna?

jag gillar hur resten av min kropp ser ut(typ), förutom magen när jag ätit. så det är typ 2 timmar per dygn där jag skulle kunna ta av mig t-shirten på en strand men resten av tiden ser jag ut som en gravid säl

De där med progression är svårt tycker jag. funkar liksom inte efter ett tag att försöka öka 1 rep eller 2.5kg efter något pass. verkar som man måste åka runt alla möjliga berg&dal-banor i volym och vikter/Reps för att typ "lura" kroppen

Gerdler
2016-08-27, 15:39
De där med progression är svårt tycker jag. funkar liksom inte efter ett tag att försöka öka 1 rep eller 2.5kg efter något pass. verkar som man måste åka runt alla möjliga berg&dal-banor i volym och vikter/Reps för att typ "lura" kroppen
+1 på den

Jag tror att alla skulle få bättre progression om de tränade men någon sorts vettig periodisering som inte bara var ett par block med linjära periodiseringar.

Starting strength och Stronglifts är ju bara öka vikten på femmorna tills du inte klarar mer sen sänk 10% och sen fortsätt att höja. Det baseras helt och hållit på att man blir bättre om man tränar. Det är den sämsta formen av periodisering men den är ändå bättre än att bara köra samma pass varje gång man går till gymmet. Folk som får 500+ totaler utan att bli feta på ett sånt program får inte det för att de tränar bra.

Sen behöver man kanske inte Sheiko. Men någon form av idé om att man ska träna varierat men ändå specifikt. :)

Agitator
2016-08-27, 16:55
Enklaste upplägget är att träna efter dagsformen och äta för att slå pbn samt slå pbn på flera platåer än en.

Samt försöka slå pbn, inte dra ut på det till om ett halvår osv.

Men alla är vi olika. Tycker mest det är bekvämt att känna efter och sedan sikta in mig på någon platå eller om jag känner att jag inte alls är återhämtad för övningen, skala ner och avvryt tidigt o träna igenom passet med mindre vikter.

Diomedea exulans
2016-08-27, 17:03
jag gillar hur resten av min kropp ser ut(typ), förutom magen när jag ätit. så det är typ 2 timmar per dygn där jag skulle kunna ta av mig t-shirten på en strand men resten av tiden ser jag ut som en gravid säl

De där med progression är svårt tycker jag. funkar liksom inte efter ett tag att försöka öka 1 rep eller 2.5kg efter något pass. verkar som man måste åka runt alla möjliga berg&dal-banor i volym och vikter/Reps för att typ "lura" kroppen

Jag funderar på att skaffa en "skön snubbe"-persona. En sån där person som tar livet med en klackspark och inte oroar sig över småsaker. Då är det bra att vara lite småfet. Ska helst vara orakad också (en look jag ändå gillar). Och det är den ultimata personan om man liksom jag är oerhört glömsk. Det som kan göra det svårt är att jag är absolutist, då verkar man liksom seriös hur man än vrider och vänder på det.

Jag oroar mig inte så mycket över progression, jag tänker att om jag tar i hårt som fan och lyfter med hygglig volym så kommer jag skicka en signal till kroppen att den måste bli starkare, även om jag lyfte mindre totalvikt det här passet än förra.

frys
2016-08-27, 20:22
Tur att du inte tänker som jag. jag får enorm ångest ifall jag inte är starkare än året innan. alså minsta 5kg putsning på totalen så inga jättemål men det måste hända något. När jag inte ökade på knäböjen på 14 månader så höll jag på och sluta.

Kanske ska bli en sån där baddibilder och bara köra på kontakt och skita i vikter? xD

Diomedea exulans
2016-08-27, 20:28
Tur att du inte tänker som jag. jag får enorm ångest ifall jag inte är starkare än året innan. alså minsta 5kg putsning på totalen så inga jättemål men det måste hända något. När jag inte ökade på knäböjen på 14 månader så höll jag på och sluta.

Jag slutar då och då, men sen kommer jag alltid tillbaka av en av tre anledningar:
1) Jag får krämpor som beror på inaktivitet (till skillnad från mina vanliga krämpor som beror på träning) och mår sämre emotionellt (är väl beroende av såna där hormoner som utlöses när man tränar);
2) jag börjar tänka på min hälsar och fasar över tanken på att ha rullator när jag är 75;
3) jag vill bli snygg igen.

Kanske ska bli en sån där baddibilder och bara köra på kontakt och skita i vikter? xD

Kör på! Jag hade gjort det om jag hade kunnat, men 99 % av gångerna kan jag inte få kontakt hur gärna jag än vill.

frys
2016-08-27, 20:42
känns som det är väldigt "lätt" att träna för att vara snygg(lätt musklig) eller för hälsofördelar(av vad jag läst på forumet) Man skaffar lite muskler och deffar ner sig till justin bieber så lär ju babe's rulla in?

Man får helt enkelt välja ifall att ta 120kg bänk eller va typ rippad på 70kg är bättre för självförtroende, haha

Diomedea exulans
2016-08-27, 20:51
känns som det är väldigt "lätt" att träna för att vara snygg(lätt musklig) eller för hälsofördelar(av vad jag läst på forumet) Man skaffar lite muskler och deffar ner sig till justin bieber så lär ju babe's rulla in?

Man får helt enkelt välja ifall att ta 120kg bänk eller va typ rippad på 70kg är bättre för självförtroende, haha

Vad jag minns så tyckte jag själv jag var sjukt snygg i spegeln, och fick en gång höra att jag har (citat) "perfekt kropp" när jag vägde 72 kg när jag var 27. (Whoa, palindromsiffror.) Så ibland funderar jag på att försöka nå dit. Jag är nästan på pricken lika stark nu (bara 10 kg fetare).

Agitator
2016-08-27, 21:15
Minns när man vägde 72 kg och såg ut som en skinny ripped staty :)

Diomedea exulans
2016-08-29, 08:34
Jag väger 84 kg nu och alla mina byxor är svåra att knäppa...

The horror, the horror...

Gerdler
2016-08-29, 09:01
Imponerande! Jag hade inte klarat av 84 kg, har inte karaktär nog att bära upp en sån kroppshydda utan att tappa modet och deffa. Det är säkert det som håller mig under 100 kg i bänken, men jag tycker man ska kunna pressa 1.3x kv...

Diomedea exulans
2016-08-29, 09:23
Imponerande! Jag hade inte klarat av 84 kg, har inte karaktär nog att bära upp en sån kroppshydda utan att tappa modet och deffa. Det är säkert det som håller mig under 100 kg i bänken, men jag tycker man ska kunna pressa 1.3x kv...

Det kliar som fan i mina deff-fingrar också.

Är det okej för er att jag gör en tväromvändning igen och deffar fastän jag skrev på förra sidan att jag inte skulle det?

Gerdler
2016-08-29, 09:37
Nej.

Diomedea exulans
2016-08-29, 09:40
Nej.

Okej. Då är frågan hur mycket er kärlek är värd för mig.

Återkommer.

Gerdler
2016-08-29, 09:45
Har hört med mitt alterego Agitator och han håller med om att du inte får deffa.

Diomedea exulans
2016-08-29, 09:48
Har hört med mitt alterego Agitator och han håller med om att du inte får deffa.

Det är orättvist att höra med honom, han är ju samma person som du, det är jäv.

Gerdler
2016-08-29, 09:51
Det finns en klar partitionering av persona:t. Det är två skilda medvetanden med olika erfarenheter och i vissa fall åsikter, vad är en person? I filosofisk mening, eller i lagens mening? Är det samma?

Diomedea exulans
2016-08-29, 09:57
Det finns en klar partitionering av persona:t. Det är två skilda medvetanden med olika erfarenheter och i vissa fall åsikter, vad är en person? I filosofisk mening, eller i lagens mening? Är det samma?

Vet inte, men får jag komma på er personafest?

Agitator
2016-08-29, 16:19
Bättre köra på semibulk.

Gå upp ett kg per månad. Ser bättre ut med lite hydda och man får lättare att öka i styrka.

Vad ni än äter nu, lägg till lösgodis och muslimix/havregryn i kvargen.

Själv ska jag skippa passen denna vecka så man får mer återhämtning. Så kan man kanske få till något pb till helgen.

Diomedea exulans
2016-08-29, 17:27
Bättre köra på semibulk.

Gå upp ett kg per månad. Ser bättre ut med lite hydda och man får lättare att öka i styrka.

Vad ni än äter nu, lägg till lösgodis och muslimix/havregryn i kvargen.

Själv ska jag skippa passen denna vecka så man får mer återhämtning. Så kan man kanske få till något pb till helgen.

Inte en chans att jag blir snyggare av att bulka. Vad är fett/muskelratiot under en bulk, 10/1? Har svårt att tänka mig att den pyttelilla muskelmassa man lägger till ens syns under det betydligt snabbare ökande fettlagret.

Jag har ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra. Här kommer tre pinfärska bilder, två avslappnade och en spännig, för ni ska se vad jag har att göra med.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/6c8ef835-4d67-4312-92da-491e4df691f9_zps3j5flwq1.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/6c8ef835-4d67-4312-92da-491e4df691f9_zps3j5flwq1.jpg.html)

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/fa83ee5e-cc69-4026-b993-209c0f2e3504_zps0i1dv9az.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/fa83ee5e-cc69-4026-b993-209c0f2e3504_zps0i1dv9az.jpg.html)

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/1de0bf66-4ff0-4453-8452-2376b3df5479_zpskxocphsj.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/1de0bf66-4ff0-4453-8452-2376b3df5479_zpskxocphsj.jpg.html)

frys
2016-08-29, 19:50
du är precis som jag. jag har typ phil heath gener för bröst men resten verkar inte svara av träning :laugh:

Tycker det ser rätt ok ut ifall man jämför med träning du lägger ner. Har du bilder från när du såg ut som en gud?

micke81
2016-08-29, 20:13
Ingen mening att bulka från det utgångsläget.
En deff är nog inte dåligt tänkt alls,eller att enkelt lägga om kosten en aning bara genom att kapa bort onödigheter om du har en tendens att småäta och/eller äta onödiga saker bara för att du kan,resultaten kommer smyga sig fram sakta men säkert om du bara har tålamod,det går fortare om man tar det på dödsalvar men det hänger ju på viljan.

Agitator
2016-08-29, 20:48
Fick för mig du var tunnare. Var typ till det där stadiet jag tänkte att du skulle bulka mot.

Viktigaste är dock en inriktning och gå för det i ett halvår eller hur lång tid det nu tar.

Diomedea exulans
2016-08-29, 20:50
Tack för kommentarerna. :)

du är precis som jag. jag har typ phil heath gener för bröst men resten verkar inte svara av träning :laugh:

Tycker det ser rätt ok ut ifall man jämför med träning du lägger ner. Har du bilder från när du såg ut som en gud?

Haha! Ja, men jag tröstar mig med att bröst är en av de bästa muskelgrupperna att ha bra gener för, visuellt. De syns genom t-shirten.

Här är en bild från den tiden. Massan skulle såklart inte direkt imponera på Kolo, men det är som sagt inte allt.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/a223af8f-ec92-4dd3-8764-db345651fa65_zps8f276bca.jpg (http://s1194.photobucket.com/user/spartansk/media/a223af8f-ec92-4dd3-8764-db345651fa65_zps8f276bca.jpg.html)

Ingen mening att bulka från det utgångsläget.
En deff är nog inte dåligt tänkt alls,eller att enkelt lägga om kosten en aning bara genom att kapa bort onödigheter om du har en tendens att småäta och/eller äta onödiga saker bara för att du kan,resultaten kommer smyga sig fram sakta men säkert om du bara har tålamod,det går fortare om man tar det på dödsalvar men det hänger ju på viljan.

Tack!

Jag bodde i princip hemma hos mina föräldrar hela sommaren, och åt det som bjöds. Nu har jag börjat plugga heltid och bor i min lägenhet. Kort sagt så åt jag rätt mycket skit (bullar, tårta, husmanskost med inte så mycket protein, mm) i somras, och har ett guldläge för att lägga om kosten nu.

Så en icke-nojig uppstyrning av kosten kan nog göra jobbet, långsamt, men jag har inte bråttom. Visar det sig att inget händer kan jag räkna kalorier t ex.

Fick för mig du var tunnare. Var typ till det där stadiet jag tänkte att du skulle bulka mot.

Viktigaste är dock en inriktning och gå för det i ett halvår eller hur lång tid det nu tar.

Jag var tunnare i våras. Sommaren har inte varit snäll mot mig. *cry*

Diomedea exulans
2016-08-29, 20:59
Tränade idag, på ett annat gym än det som jag tränat hela sommaren.

Bänkpress
20 kg 20, 20, 20 reps
40 kg 10, 10 reps
60 kg 5, 5, 5 reps
80 kg 3, 3 reps
100 kg 4, 5, 4, 2 reps

Benpress på tå
34 kg 2 reps
20 kg 20, 30, 11 reps
54 kg 10 reps
Testade lite olika vikter, alla gjorde riktigt ont i båda knäna. Lade av.

Sidlyft med hantel
3 kg 20 reps
5 kg 7, 9, 12, 11 reps

Pushdown kabel
23 kg 50 reps
32 kg 16 reps
45 kg 10, 10 reps
55 kg 9, 8, 8, 6 reps

Benspark
14 kg 14, 30 reps
20 kg 14 reps, en aning ont i knäna så jag sänkte
14 kg 12, 6 reps, en aning ont i knäna igen
0 kg 26, 19 reps.

Utrullning på boll
10, 8, 6, 3 reps.

Sidspark i luften, bra rövträning. De som såg mig tyckte nog jag var lite lustig, men haters gonna hate.
10, 10, 10, 10 reps.

Agitator
2016-08-29, 21:32
Dhose vitamins sea and volume bench..

baddibilder!


Ser riktigt bra ut ju på din tidigare bild. Skit i styrkan och bara reppa av passen snabbt och stay lean and mean!

Gerdler
2016-08-29, 22:17
Jag tycker du ska äta för balans fast nyttigt och träna bra, recomp typ. Du säger ju att du blir deppig och labil av deff.

Fy fan vilken form! Jag tycker också jag har bra bröst tbh, men bara muskulärt!

Diomedea exulans
2016-08-29, 22:24
Dhose vitamins sea and volume bench..

baddibilder!


Ser riktigt bra ut ju på din tidigare bild. Skit i styrkan och bara reppa av passen snabbt och stay lean and mean!

Jag tycker du ska äta för balans fast nyttigt och träna bra, recomp typ. Du säger ju att du blir deppig och labil av deff.

Fy fan vilken form! Jag tycker också jag har bra bröst tbh, men bara muskulärt!

Tack! Jag hade ju inte blivit ledsen om jag såg ut som på förra bilden igen.

Gerdler - jag tror att en riktigt långsam deff blir annorlunda. Det har hänt att jag försökt äta på balans men kommit på mig själv att ha gått ner lite i vikt efter ett tag, utan att jag mått psykiskt dåligt.

Verkar som att vi allihopa mer och mer verkar komma fram till att "ingen riktig deff, men håll mer koll på kosten" verkar vara the way to go!

frys
2016-08-30, 00:20
gud-bilden e fan riktigt shyst, ser ut som miniversion av langster på forumet

Vill du fortfarande satsa på träningen så e nog body recomp grejen bäst. men tränar du bara för hälsa så är det nog bättre o se ut som en gud o sen köra något pass i veckan för att kroppen inte ska ont?

Diomedea exulans
2016-08-30, 07:21
gud-bilden e fan riktigt shyst, ser ut som miniversion av langster på forumet

Vill du fortfarande satsa på träningen så e nog body recomp grejen bäst. men tränar du bara för hälsa så är det nog bättre o se ut som en gud o sen köra något pass i veckan för att kroppen inte ska ont?

Tack! :)

Diomedea exulans
2016-08-31, 07:13
Gårdagens träning.

Supinerade pulldowns (uppvärmning)
14 kg 35 reps
34 kg 7 reps
48 kg 7, 7, 3 reps
68 kg 3, 3 reps

Supinerade chins
7, 7, 6, 3 reps

Sittande lårcurl
27 kg 17 reps
41 kg 10 reps
54 kg 10 reps
68 kg 8 reps
61 kg 11, 8, 6 reps

Ryggresningar
0 kg 10 reps
20 kg 8, 8, 8, 7 reps

Kabelrodd
48 kg 12, 11, 9, 7 reps

Stående vadpress
14 kg 10 reps
27 kg 12, 13, 11, 11 reps
Fick ont i ryggen av den här, ska nog inte köra den mer.

Hantelcurl
3 kg 20 reps
5 kg 10 reps
7 kg 9, 9, 9, 8 reps

Roddmaskin
2 minuter, sen började axlarna göra ont.

Gerdler
2016-08-31, 12:43
Vadpress är inget att hålla på med. Du kanske springer en gång i veckan eller går i en backe så får du bättre träning för vaden. Eller kör lite farmers walk vet ja! Men det är ju när hälen blivit bra nog för det då alltså. Tåhävningar när du väntar på bussen/tåget gör säkert bättre nytta än sånt skit. Typ-1 fiber ska tränas med 100 reps minst. Gastronemicus pallar man inte träna specifikt.

Jag slutade träna vader för typ 4 år sedan när jag såg den berömda bilden på tvillingbröderna med löparen och kroppsbyggaren där löparen hade mycket bättre vader.

Lägg tiden på vettigare saker, typ biceps, laga mat, tinder eller ragga på gymmet.

Diomedea exulans
2016-08-31, 13:50
Vadpress är inget att hålla på med. Du kanske springer en gång i veckan eller går i en backe så får du bättre träning för vaden. Eller kör lite farmers walk vet ja! Men det är ju när hälen blivit bra nog för det då alltså. Tåhävningar när du väntar på bussen/tåget gör säkert bättre nytta än sånt skit. Typ-1 fiber ska tränas med 100 reps minst. Gastronemicus pallar man inte träna specifikt.

Jag slutade träna vader för typ 4 år sedan när jag såg den berömda bilden på tvillingbröderna med löparen och kroppsbyggaren där löparen hade mycket bättre vader.

Lägg tiden på vettigare saker, typ biceps, laga mat, tinder eller ragga på gymmet.

Haha okej! Tänkte börja med både karate och joggning snart, båda ska tydligen bygga vader.

frys
2016-08-31, 20:39
såg att du skrev ett inlägg i PB-TRÅDEN

Snart fryser helvetet till is också

skämt åsido, bra jobbat!

Agitator
2016-08-31, 22:15
såg att du skrev ett inlägg i PB-TRÅDEN

Snart fryser helvetet till is också

skämt åsido, bra jobbat!

Många som skriver bänk idag.

Nästan lite sugen på att smyga in min 27 reppare som är mitt senaste pb på 100. Men avvaktar tills den blir 30 istället. :devil:

Diomedea exulans
2016-08-31, 22:26
såg att du skrev ett inlägg i PB-TRÅDEN

Snart fryser helvetet till is också

skämt åsido, bra jobbat!

Tackar! Brukar inte bry mig om PB som inte är 1-rep-max, men nu har jag insett att livet faktiskt är lite roligare om man bryr sig om såna.

Många som skriver bänk idag.

Nästan lite sugen på att smyga in min 27 reppare som är mitt senaste pb på 100. Men avvaktar tills den blir 30 istället. :devil:

Du slår väl PB sådär 150 gånger om året? Då har man råd att avvakta!

Agitator
2016-09-01, 00:06
Tackar! Brukar inte bry mig om PB som inte är 1-rep-max, men nu har jag insett att livet faktiskt är lite roligare om man bryr sig om såna.



Du slår väl PB sådär 150 gånger om året? Då har man råd att avvakta!

165 var det faktiskt förra året om jag får be :em:

Hittills i år ligger jag nog runt 50 typ. Men har legat still hela året på kv och det har blivit bra mycket slitigare på en del platåer nu och inte lika mycket jakt på fler pbn. Nu är det mer fokus på att vissa platåer ska lösas under året. 200 böj jagar jag just nu t.ex. Borde klarat det redan för mer än ett år sedan känns det som. Men har strulat med knäna en del och kört mycket mer fokus på mark istället.

Diomedea exulans
2016-09-01, 07:49
Fan vad dåliga knän jag fått! Som jag skrivit förut så har benpressar börjar göra ont på lägre och lägre vikt, och nu gör det ont när jag cyklar på låg växel.

Måste vara en bieffekt av att inte knäböja, marklyfta och/eller karateträna.