handdator

Visa fullständig version : Fästa gymringar i lägenhet


Vattenflaska
2016-04-13, 11:42
Hej!

Har tidigare haft en chinsstång typ: http://www.topfitnessmag.com/pull-up-bar/iron-gym-extreme/

Har flyttat och då visar det sig att själva väggarna/dörrposten i nya lägenheten är för tunna för att det ska vara möjligt att fästa stången. Vill gärna ha fortsatt möjlighet att göra chins hemma.

Är det någon som vet ifall det finns chinsräcken för tunnare dörrposter?

Ett alternativ jag tänkt på är att fixa fästen i taket, så jag kan ha romerska ringar. Detta vore att föredra då man kan göra många fler övningar med dessa. Har 2.7m i takhöjd så det bör funka bra. Men vill hitta en diskret lösning som man inte tänker på, samt att det ska gå att återställa lätt den dagen man ska sälja lägenheten och flytta vidare.

Har sökt och hittat detta takfäste:
http://www.bodyweight.se/products/bodyweight-ceiling-mount-double

Tror ni att det håller för mina 100kg?

Tips på andra diskreta takfästen eller lösningar önskas.

pezrulezhaakon
2016-04-13, 12:00
Hej!

Har tidigare haft en chinsstång typ: http://www.topfitnessmag.com/pull-up-bar/iron-gym-extreme/

Har flyttat och då visar det sig att själva väggarna/dörrposten i nya lägenheten är för tunna för att det ska vara möjligt att fästa stången. Vill gärna ha fortsatt möjlighet att göra chins hemma.

Är det någon som vet ifall det finns chinsräcken för tunnare dörrposter?

Ett alternativ jag tänkt på är att fixa fästen i taket, så jag kan ha romerska ringar. Detta vore att föredra då man kan göra många fler övningar med dessa. Har 2.7m i takhöjd så det bör funka bra. Men vill hitta en diskret lösning som man inte tänker på, samt att det ska gå att återställa lätt den dagen man ska sälja lägenheten och flytta vidare.

Har sökt och hittat detta takfäste:
http://www.bodyweight.se/products/bodyweight-ceiling-mount-double

Tror ni att det håller för mina 100kg?

Tips på andra diskreta takfästen eller lösningar önskas.

Vad är det för material i taket?

Rahf
2016-04-13, 12:20
Tycker inte om takfästen som bara fördelar vikten på totalt fyra smala skruvar.

Beemel
2016-04-13, 12:24
Jag har en chinsstång hemma som man skruvar ut (så den förlängs och därmed "kläms" fast) mellan dörrposterna. Den har en kontaktyta mot lackat trä som är ungefär 18-20mm per sida. Sitter som berg.
Provat att hänga 150kg (för att se att jag kunde lita på den) i den och det gick utmärkt.

Vattenflaska
2016-04-13, 12:24
Taket är betong.

pezrulezhaakon
2016-04-13, 12:33
Taket är betong.

Ok. Då kan du använda betongexpander 6-8mm i diameter.
Fästena håller säkert, men beroende på hårdheten i metallen så kanske den slits ner av den kroken du hänger i, eller tvärtom.

Du kan även kolla upp lastöglor till lastbilar om du tvivlar på det fästets hållfasthet. :)

Vattenflaska
2016-04-13, 12:40
Tack för svar!

Hur fungerar betongexpander när man ska ta bort dom? Är det bara att skruva ut och dra ut dom eller krävs det större ingrepp?

Old Nick
2016-04-13, 13:00
Tack för svar!

Hur fungerar betongexpander när man ska ta bort dom? Är det bara att skruva ut och dra ut dom eller krävs det större ingrepp?

De kommer inte ut. Man får ta en slägga och banka dem fram och tillbaka tills de går av.

Old Nick
2016-04-13, 13:02
Jag skulle rekommendera ett rejält vägghängt chinsräcke helt enkelt.

pezrulezhaakon
2016-04-13, 13:02
Tack för svar!

Hur fungerar betongexpander när man ska ta bort dom? Är det bara att skruva ut och dra ut dom eller krävs det större ingrepp?

Man kan såga/slipa av dem enkelt. Spackla över hålet och måla på takfärg. :)

Fördelen med såna expandrar är att du inte alls behöver oroa dig för att de lossnar. Rätt monterade så håller de för många hundra kilo.

lillaPiggy
2016-04-13, 13:44
Jag har en chinsstång hemma som man skruvar ut (så den förlängs och därmed "kläms" fast) mellan dörrposterna. Den har en kontaktyta mot lackat trä som är ungefär 18-20mm per sida. Sitter som berg.
Provat att hänga 150kg (för att se att jag kunde lita på den) i den och det gick utmärkt.

har samma, har inte haft nån lägenhet som den inte funkat i.

Iliyas
2016-04-13, 13:50
har samma, har inte haft nån lägenhet som den inte funkat i.

Har du möjligtvis någon länk?

lillaPiggy
2016-04-13, 13:54
Har du möjligtvis någon länk?

https://www.google.se/search?q=chinsst%C3%A5ng+d%C3%B6rrpost&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwja15KP1IvMAhWjBZoKHRXuC6kQ_AUICCgC&biw=1280&bih=913#imgrc=dCrzkqJD1KbwXM%3A

inte exakt likadan som den jag har men den "modellen"

Edit: när jag tänker efter så är den inte optimal eftersom det är begränsat hur brett man kan hålla händerna

Beemel
2016-04-13, 13:57
Jag har en från Casall.

pezrulezhaakon
2016-04-13, 14:42
https://www.google.se/search?q=chinsst%C3%A5ng+d%C3%B6rrpost&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwja15KP1IvMAhWjBZoKHRXuC6kQ_AUICCgC&biw=1280&bih=913#imgrc=dCrzkqJD1KbwXM%3A

inte exakt likadan som den jag har men den "modellen"

Edit: när jag tänker efter så är den inte optimal eftersom det är begränsat hur brett man kan hålla händerna

En sådan funkar inte om innerdörrarna har plastfoder som är rätt vanligt i lite äldre byggen. Här skulle de inte funka utan att montera en trälist på ena sidan, och ta bort plastfodren.

3bz
2016-04-13, 17:44
Tack för svar!

Hur fungerar betongexpander när man ska ta bort dom? Är det bara att skruva ut och dra ut dom eller krävs det större ingrepp?

Borra hålen lite extra djupt så kan du sen bara banka in dem i betongen när du vill bli av med dem. Var dock försiktig när du installerar dem så du inte bankar in dem för långt :)

svenbanan
2016-04-13, 22:27
Borra hålen lite extra djupt så kan du sen bara banka in dem i betongen när du vill bli av med dem. Var dock försiktig när du installerar dem så du inte bankar in dem för långt :)

Riktigt smart!

Hur fan har jag aldrig tänkt på det?!?! För uppenbart eller nåt....

delta_mats
2016-04-14, 07:20
En grov bult/krok räcker gott och väl till vardera ring.

DJJOHANSSON
2016-04-14, 10:38
Borra i taket... Diskret lösning...

Sexgunga? ��