handdator

Visa fullständig version : Gener och arv


Bärsärk
2016-04-13, 08:27
Hur funkar det egentligen med äldre släktingar, finns det saker som kan hänga med i flera generationer?

Låt oss säga att jag har en farfars farfar som var konstnär, finns det något i det som kan hamna hos mig? Eller om jag skulle bli en bra konstnär också, är det då av helt andra anledningar?

Har ni drag från släktingar långt bort? Kanske hittat något gammalt foto från sent 1800-tal och tänkt; Det där är ju jag?

Går det forska i det här, förutom just släktforskning?

PureWhey
2016-04-13, 08:27
Epi-genetics/epigenetik kanske du tänker på?

ARMSTARK
2016-04-13, 08:33
Farfar var 160 och bredaxlad, farsan var 170 och bredaxlad, jag är 180 och bredaxlad. Ska bli intressant att se hur min son blir, skulle vara rätt coolt om han blev 190 och bredaxlad. :d

Sheogorath
2016-04-13, 08:40
Epi-genetics/epigenetik kanske du tänker på?

Om jag inte minns fel handlar väl epigenetik om att förändra av/på-signalerna i könscellerna. D.v.s. förändra sättet arvsmassan uttrycks i den nya individen. T.ex. att gener för att söka mat uttrycks starkare hos ett foster där kvinnan har svält sig. Det TS efterfrågar är ju rakt på "arv", här huruvida en äldre släktings konstnärsskap kan ärvas i flera generationer. Och med tanke på att i princip allt har en ärftlig komponent, så kan man ju tänka sig det, även om chansen blir mindre och mindre ju mer avlägsen släkting. Om det är 50% chans att ett genpaket för bra konstnärsskap följer med till nästa individ så blir det ju mindre och mindre chans för varje generation.

Scratch89
2016-04-13, 08:43
Om det är 50% chans att ett genpaket för bra konstnärsskap följer med till nästa individ så blir det ju mindre och mindre chans för varje generation.

Chansen är väl alltid 50% om genen nu följde med till nästa generation? Eller tänker jag fel nu?

PureWhey
2016-04-13, 08:44
Om jag inte minns fel handlar väl epigenetik om att förändra av/på-signalerna i könscellerna. D.v.s. förändra sättet arvsmassan uttrycks i den nya individen. T.ex. att gener för att söka mat uttrycks starkare hos ett foster där kvinnan har svält sig. Det TS efterfrågar är ju rakt på "arv", här huruvida en äldre släktings konstnärsskap kan ärvas i flera generationer. Och med tanke på att i princip allt har en ärftlig komponent, så kan man ju tänka sig det, även om chansen blir mindre och mindre ju mer avlägsen släkting. Om det är 50% chans att ett genpaket för bra konstnärsskap följer med till nästa individ så blir det ju mindre och mindre chans för varje generation.

Kanske missförstår dig nu, men, vissa personer tror att t.ex. en person som spelar mycket gitarr eller målar mycket kan påverka sin avkomma.

Såvitt jag förstått det är epigenetik förändringar som sker utanför DNA-sekvensen men som ändå ger annorlunda uttryck i celler. Typ.

Chansen är väl alltid 50% om genen nu följde med till nästa generation? Eller tänker jag fel nu?

Beror väl på om det är en dominant eller icke dominant gen?



Coolt, och kanske lite relevant:
http://www.scienceandnonduality.com/the-science-of-happiness-why-complaining-is-literally-killing-you/

Let that sink in for a moment before you continue, because that’s a seriously profound logic-bomb right there.

ARMSTARK
2016-04-13, 08:47
Om jag inte minns fel handlar väl epigenetik om att förändra av/på-signalerna i könscellerna. D.v.s. förändra sättet arvsmassan uttrycks i den nya individen. T.ex. att gener för att söka mat uttrycks starkare hos ett foster där kvinnan har svält sig. Det TS efterfrågar är ju rakt på "arv", här huruvida en äldre släktings konstnärsskap kan ärvas i flera generationer. Och med tanke på att i princip allt har en ärftlig komponent, så kan man ju tänka sig det, även om chansen blir mindre och mindre ju mer avlägsen släkting. Om det är 50% chans att ett genpaket för bra konstnärsskap följer med till nästa individ så blir det ju mindre och mindre chans för varje generation.

Fast en konstnärlig person kanske pluggar på konstfack och umgås mycket med andra konstnärliga personer, denne kommer med stor sannolikhet träffa sin partner i de kretsarna. Då kan man tänka sig att de konstnärliga generna kompletteras ytterligare.

Luca Brasi
2016-04-13, 09:04
Farfarsfar hade acne tills han dog i normal gubbålder.
Samma sak med farfar.

Bärsärk
2016-04-13, 09:14
Om jag inte minns fel handlar väl epigenetik om att förändra av/på-signalerna i könscellerna. D.v.s. förändra sättet arvsmassan uttrycks i den nya individen. T.ex. att gener för att söka mat uttrycks starkare hos ett foster där kvinnan har svält sig. Det TS efterfrågar är ju rakt på "arv", här huruvida en äldre släktings konstnärsskap kan ärvas i flera generationer. Och med tanke på att i princip allt har en ärftlig komponent, så kan man ju tänka sig det, även om chansen blir mindre och mindre ju mer avlägsen släkting. Om det är 50% chans att ett genpaket för bra konstnärsskap följer med till nästa individ så blir det ju mindre och mindre chans för varje generation.

Nu har ju inte jag någon aning om hur det här fungerar (Lite varför jag skapade tråden) men jag tänker mig den här genen eventuellt bara skulle kunna dyka upp hos någon som en mer dominant gen än vad den varit hos tidigare släktingar även fast den funnits där?

Konstnär kanske var ett dåligt exempel, säg någon som är väldigt bra på mattematiska uträkningar då?

Eller för att relatera till träning lite mer;

Säg att jag har bra gener för att bygga muskler, skulle det kunna innebära att jag skulle kunna få en son sons barnbarn eller dotters dotters barnbarn som också får samma släng av min gen? Skulle man kunna gräva fram något gammalt foto på mig och säga "Fan, din farfars farfars pappa var ju rätt bitig med på sin tid".

PureWhey
2016-04-13, 09:23
Nu har ju inte jag någon aning om hur det här fungerar (Lite varför jag skapade tråden) men jag tänker mig den här genen eventuellt bara skulle kunna dyka upp hos någon som en mer dominant gen än vad den varit hos tidigare släktingar även fast den funnits där?

Konstnär kanske var ett dåligt exempel, säg någon som är väldigt bra på mattematiska uträkningar då?

Eller för att relatera till träning lite mer;

Säg att jag har bra gener för att bygga muskler, skulle det kunna innebära att jag skulle kunna få en son sons barnbarn eller dotters dotters barnbarn som också får samma släng av min gen? Skulle man kunna gräva fram något gammalt foto på mig och säga "Fan, din farfars farfars pappa var ju rätt bitig med på sin tid".

Ja

Sheogorath
2016-04-13, 09:25
Fast en konstnärlig person kanske pluggar på konstfack och umgås mycket med andra konstnärliga personer, denne kommer med stor sannolikhet träffa sin partner i de kretsarna. Då kan man tänka sig att de konstnärliga generna kompletteras ytterligare.

Jag tog medvetet bort min kommentar om detta eftersom jag tänkte att det blev:

a) för mycket info
b) självklart att om man blandar in en förälder till som också bär gener för bra konstnärsskap så ökar chansen att avkomman blir konstnärlig

Bärsärk
2016-04-13, 09:50
Ja

Även fast ingen annan i släkten har det? Men det borde ju betyda att vissa gener typ ligger latent?

Lipservice
2016-04-13, 09:54
Min Farfars Farfar var vänsterhänt, och så även jag. Men ingen annan så långt släkten sträcker sig.

Luca Brasi
2016-04-13, 10:20
Även fast ingen annan i släkten har det? Men det borde ju betyda att vissa gener typ ligger latent?
Reccesiva gener finns det.
Typ 500000 kan vara anlags bärare men bara 5000 får hela klafset.

anvihl
2016-04-13, 10:25
Hur funkar det egentligen med äldre släktingar, finns det saker som kan hänga med i flera generationer?

Låt oss säga att jag har en farfars farfar som var konstnär, finns det något i det som kan hamna hos mig? Eller om jag skulle bli en bra konstnär också, är det då av helt andra anledningar?

Har ni drag från släktingar långt bort? Kanske hittat något gammalt foto från sent 1800-tal och tänkt; Det där är ju jag?

Går det forska i det här, förutom just släktforskning?

Är man en man och det är en manlig släkting man jämför mot i rakt uppåtstigande steg har ni i grunden exakt samma y-kromosom, men det kommer ha skett mer eller mindre mutationer och överkorsningar på den som i sin tur kan ha en mer eller mindre betydande roll för din fenotyp. Så, ja, du kan ha väldigt mycket från din farfars farfar eller väldigt lite.

Svårare med x-kromosomer eftersom kvinnor kan få vilken som av sin mammas kromosomer fast pappans är ju garanterad eftersom han är yx, men däremot kan han få vilken av sin mammas x-kromosomer som helst. Lägger man därtill överkorsningar och mutationer är det typ omöjligt att göra enkla genetiska funderingar, gäller det t.ex sjukdomar kan man rita pedigrees och följa ursprunget.

Ett Orm
2016-04-13, 10:51
Blir väl lite svårt att helt se vad de flera generationer bak har för anlag, då det inte är säkert att de kommer till uttryck.
Var man fattig bonddräng så fanns det kanske ingen möjlighet att utöva sitt konstnärskap annat än tälja träslevar och arrangera en spektakulär rese.

Klein
2016-04-13, 11:31
Finns en intressant studie där man lyckades få råttor att ärva rädsla för en doft. En rädsla som deras fäder utvecklade innan de producerat avkomma.

Brian Dias et al. Parental olfactory experience influences behavior and neural structure in subsequent generations. Nature Neuroscience VOLUME 17 | NUMBER 1 | JANUARY 2014. (http://www.nature.com/neuro/journal/v17/n1/full/nn.3594.html)

High1ander
2016-04-13, 12:28
Man får ju tänka på om genen är dominant eller recessiv och om det är "en gen som påverkar", t.ex. är det många saker som kräver flera olika gener för att få resultat.

Hursom, om det är en dominant gen, så är det 50% eller 100% chans att den blir aktiv i nästa avkomma (om som sagt, inga andra gener/mutationer går emot).

50% om du har den själv bara en av dina XX eller XY, 100% om du har den på båda.

Är den recessiv så är det 50%-100% att den "ärvs" men helt andra variabler som avgör om den blir aktiv. T.ex. om du är en "mutant" och är först med att få "mutant-genen" men den är recessiv, så kommer inga av dina barn bli "mutant", de är först när de mixat runt "mutant-genen" (vilket går snabbast med incest) som andra kommer vara mutanter också.

Men så är det ju om som sagt du är först med din gen/mutation. Finns ju massor med recessiva gener som många har, t.ex. rödhårig.

ARMSTARK
2016-04-13, 12:36
Jag läste/såg rätt nyligen någon artikel om hur misshandel eller svår uppväxt under barndomen ledde till ångest och depresion i vuxen ålder. Inte så oväntat kanske, men det visade sig att även deras barn ärvde denna förhöjda risk för psykisk ohälsa, även om de hade världens lyckligaste uppväxt.
Rätt tråkigt när man själv fick en örfil till fruckost och en snyting till middag när man växte upp. Ska mina barn också lida för det? :(

tht716
2016-04-13, 12:45
Kom spontant att tänka på begreppet atavism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Atavism

High1ander
2016-04-13, 12:45
Jag läste/såg rätt nyligen någon artikel om hur misshandel eller svår uppväxt under barndomen ledde till ångest och depresion i vuxen ålder. Inte så oväntat kanske, men det visade sig att även deras barn ärvde denna förhöjda risk för psykisk ohälsa, även om de hade världens lyckligaste uppväxt.
Rätt tråkigt när man själv fick en örfil till fruckost och en snyting till middag när man växte upp. Ska mina barn också lida för det? :(

Allt sånt är svårt att att bevisa med orsak och verkan.

T.ex. så blir man misshandlad och mår psykiskt dåligt resten av livet så kommer ju de påverka ens barn också. Då t.ex. barn påverkas av mammans stress och andra miljöfaktorer, då är det ju inte nödvändigt själva misshandeln i unga år i sig som "förs vidare" utan resultatet av att den personen mår dåligt senare i livet även under gravidideten...

Det är intressant att hitta kopplingar, men man ska nog inte dra för stora växlar över komplexa system där man inte direkt kan ha kontroll på alla variabler. Lite som att påstå Mars är en säkert plats att bo på för inga mord begås där.

Bärsärk
2016-04-13, 12:58
Kom spontant att tänka på begreppet atavism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Atavism

Var precis det jag tänkte på när jag skrev

Nu har ju inte jag någon aning om hur det här fungerar (Lite varför jag skapade tråden) men jag tänker mig den här genen eventuellt bara skulle kunna dyka upp hos någon som en mer dominant gen än vad den varit hos tidigare släktingar även fast den funnits där?

Intressant