handdator

Visa fullständig version : militärpress stångväg


erinome
2016-04-12, 11:21
Sist jag körde militärpress kändes det som att jag fick mer kraft om jag tryckte stången lite snett bakåt på väg upp. Någon annan som fått denna känsla? Jag har aldrig filmat mig själv på militärpress tror jag. Ska göra det nästa gång tror jag för det som känns som snett bakåt kanske var rakt upp, medan det som kändes som rakt upp var snett framåt...

kvarnis
2016-04-12, 11:26
Det är väl normalt?
Man ska ju göra en "shrug" på toppen av rörelsebanan då kommer stången vara mer bakåt i förhållande till startposition, som på denna video

https://youtu.be/k4WoLZbonns?t=3m4s

Rahf
2016-04-12, 11:30
Sist jag körde militärpress kändes det som att jag fick mer kraft om jag tryckte stången lite snett bakåt på väg upp. Någon annan som fått denna känsla? Jag har aldrig filmat mig själv på militärpress tror jag. Ska göra det nästa gång tror jag för det som känns som snett bakåt kanske var rakt upp, medan det som kändes som rakt upp var snett framåt...

Det du kände var en korrekt militärpress, vilket går aningen bakåt från rackposition. Toppläge bör ligga i lod med axlar/skulderblad och fötter.

erinome
2016-04-12, 11:36
Det är väl normalt?
Man ska ju göra en "shrug" på toppen av rörelsebanan då kommer stången vara mer bakåt i förhållande till startposition, som på denna video

https://youtu.be/k4WoLZbonns?t=3m4sJag såg ingen shrug i hans militärpress. Jag har hört från Rippetoe att man ska göra en shrug, men det brukar jag skita i.

Det du kände var en korrekt militärpress, vilket går aningen bakåt från rackposition. Toppläge bör ligga i lod med axlar/skulderblad och fötter.Att stången ska gå bakåt från rackposition vet jag, men jag brukar tänka att det är kroppen/huvudet som ska svänga fram och tillbaka för att möjliggöra detta, dvs en helt lodrät stångväg. Men av någon anledning kändes det som att stångvägen var lutad bakåt sist, förmodligen var den mer lodrät än tidigare och att det var en psykisk grej.

svenbanan
2016-04-12, 11:39
Nu är jag iofs kass i alla sorts pressövningar, men att luta sig aningens bakåt vid starten och sedan "trycka in huvudet mellan armarna" när stången kommit tillräckligt högt, är väl typ standard. Då blir ju sista delen av pressen snett bakåt...

kvarnis
2016-04-12, 11:48
Med shrug menade jag att man stannar ska inte stanna förräns det tar stopp och man känner att övre trapsen kontraherar maximalt, har fått lära mig att detta är bra för axelhälsa och att minimera risken för impingement.

erinome
2016-04-12, 11:49
Nu är jag iofs kass i alla sorts pressövningar, men att luta sig aningens bakåt vid starten och sedan "trycka in huvudet mellan armarna" när stången kommit tillräckligt högt, är väl typ standard. Då blir ju sista delen av pressen snett bakåt...Att man ska göra så vet jag, men jag har också hört att stångens väg genom luften ska vara helt lodrät, kroppen ska förflyttas för att möjliggöra det. Men det är möjligt att det blir lite snett bakåt relativt kroppen eftersom det inte är riktigt naturligt att pressa rakt uppåt. Vet ej, jag brukar inte kolla på mig själv. Men jag känner nu när jag rör armarna att armarna är ju rörliga i princip enbart framför kroppen när underarmarna är ovanför överarmarna, det tar liksom stopp redan innan man är vid kroppens mittlinje, så kanske det är därför det känns som snett bakåt. Som sagt, ska filma mig själv.

erinome
2016-04-12, 11:53
Med shrug menade jag att man stannar ska inte stanna förräns det tar stopp och man känner att övre trapsen kontraherar maximalt, har fått lära mig att detta är bra för axelhälsa och att minimera risken för impingement.Vet ej om du menar samma som jag, men när jag gör detta själv så ser jag att hela överdelen av ryggen liksom rör sig i ett extra moment på slutet. Jag såg inte det hos honom, utan hans axlar såg ut att ligga kvar i samma position på slutet, så som jag kör, då shrug verkar typ omöjligt när man är nära vad man klarar av att pressa.

Loke
2016-04-12, 12:20
Med shrug menade jag att man stannar ska inte stanna förräns det tar stopp och man känner att övre trapsen kontraherar maximalt, har fått lära mig att detta är bra för axelhälsa och att minimera risken för impingement.

Jag tvivlar. Så vitt jag sett/hört är det typ bara Rippetoe och hans fanclub som snackar om shrugs vid press över huvudet. Samtidigt har jag tagit upp frågan med en del människor som jag bedömer som mer kompetenta än Rippetoe - alla har sagt att shrug är dumt. För min egen del känns det dessutom fel. Ibland kan man höra vissa som vill problematisera och betona att skulderbladet ska uppåtroteras men i övrigt varken vara fullt eleverat eller deprimerat, varpå en uppmuntran till elevering kan behövas om en viss person fokuserar väldigt mycket på att dra ner det, men dessa människor brukar inte heller vilja direkt säga att en ordentlig shrug är det som eftersträvas. Jag vet inte, men han verkar vara rätt ensam om det här synsättet iaf.

Som vanligt hamnar man då i det läget att Rippetoes fans säger "men ni misstolkar Rippetoe, han menar inte alls så som ni tror!". Varpå jag funderar varför det alltid tycks finnas så mycket tolkningsutrymme i det Rippetoe säger...

Rahf
2016-04-12, 17:01
Att man ska göra så vet jag, men jag har också hört att stångens väg genom luften ska vara helt lodrät, kroppen ska förflyttas för att möjliggöra det. Men det är möjligt att det blir lite snett bakåt relativt kroppen eftersom det inte är riktigt naturligt att pressa rakt uppåt. Vet ej, jag brukar inte kolla på mig själv. Men jag känner nu när jag rör armarna att armarna är ju rörliga i princip enbart framför kroppen när underarmarna är ovanför överarmarna, det tar liksom stopp redan innan man är vid kroppens mittlinje, så kanske det är därför det känns som snett bakåt. Som sagt, ska filma mig själv.

Det viktiga nu när du filmar är att du jämför känsla med verklighet, och antingen justerar därefter, eller låter bli att korrigera. Hade du pressat bakåt skulle vikten direkt ha greppat tag om axlarna och börjat dra hela dig baklänges.

Att tänka "bakåt" är ofta ett sätt att undvika press framför kroppen, eller att man lutar hela överkroppen bakåt istället för att bara skjuta bak huvudet. Precis som att det hjälper visualisera en knäböj om man tänker: "Fötterna genom golvet, axlarna in och genom stången och in i taket."

Loke
2016-04-13, 10:42
Det är väl normalt?
Man ska ju göra en "shrug" på toppen av rörelsebanan då kommer stången vara mer bakåt i förhållande till startposition, som på denna video

https://youtu.be/k4WoLZbonns?t=3m4s

Och för att fortsätta på min tidigare rant: han säger tydligt att skulderbladen ska vara "retracted and depressed". Deprimerat skulderblad är motsatsen till en shrug, som eleverar skuldran. Jag tycker det är ett väldigt bra klipp. Det enda jag saknar är kanske något om att peka armhålan framåt eller dylikt, för att ha ett kommando som leder till aktivering av serratus och därmed uppåtrotation. Det är för övrigt just detta, snarare än en shrug, som för stången bakåt.

Påstår inte att jag är någon expert på ämnet alltså, men detta är en övning där det florerar väldigt mycket dåliga tips.

dmoller
2016-04-13, 15:39
Stången ska gå i en rak linje

https://www.n0.se/f/f/340ce_auzgzc4.png