handdator

Visa fullständig version : Öka 4 reps i knäböj på 2 månader


Permaximum
2016-04-12, 10:01
Jag har tagit 120kg*1 för några veckor sedan. Innan den 6 juni vill jag gärna göra 5-10 reps på den vikten. Tips på plan för hur jag ska gå tillväga för att nå repsantalet?

Jag skulle kunna försöka köra vanlig linjär progression helt enkelt men det bör ju finnas effektivare sätt.

BobaFett
2016-04-12, 10:07
Jag har tagit 120kg*1 för några veckor sedan. Innan den 6 juni vill jag gärna göra 5-10 reps på den vikten. Tips på plan för hur jag ska gå tillväga för att nå repsantalet?

Jag skulle kunna försöka köra vanlig linjär progression helt enkelt men det bör ju finnas effektivare sätt.

Texas method kanske.

pEohfPC4sso

Guckenn
2016-04-12, 10:43
Bli starkare i ditt 1RM och gör 5:or ibland.

BobaFett
2016-04-12, 11:02
bli starkare i ditt 1rm och gör 5:or ibland.

+1

Loke
2016-04-12, 13:12
Jag har tagit 120kg*1 för några veckor sedan. Innan den 6 juni vill jag gärna göra 5-10 reps på den vikten. Tips på plan för hur jag ska gå tillväga för att nå repsantalet?

Jag skulle kunna försöka köra vanlig linjär progression helt enkelt men det bör ju finnas effektivare sätt.

I teorin måste du ta ditt 1RM till ca 135 då. Kör du RSR på 130 så är du där. Tar bar 6 veckor, du får en vecka över om du börjar på måndag. Då kan du i princip vila, bara köra något enstaka pass högreps för att träna det specifikt. Kommer bli köttigt dock.

Är väl kanske inte den absolut bästa metoden, men känns det som du skulle fixa att göra RSR på 130 så tror jag det kommer funka.

BobaFett
2016-04-12, 17:05
I teorin måste du ta ditt 1RM till ca 135 då. Kör du RSR på 130 så är du där. Tar bar 6 veckor, du får en vecka över om du börjar på måndag. Då kan du i princip vila, bara köra något enstaka pass högreps för att träna det specifikt. Kommer bli köttigt dock.

Är väl kanske inte den absolut bästa metoden, men känns det som du skulle fixa att göra RSR på 130 så tror jag det kommer funka.

Om målet är att ta knäböjen till 5RM på 120 till ett visst datum och sen skita i vad som händer sen så rekommenderar jag också RSR.

Fast om man vill ha nåt mer långsiktigt och vill fortsätta öka sen så är det inte så bra.

Permaximum
2016-04-12, 18:57
Jag körde 5x5 på 85kg förra veckan och det var precis så det gick vägen. Visserligen dålig dagsform men ändå. Men att jag skulle fixa 5x5 på 25kg mer på 4 veckor känns inte särskilt realistiskt. Kan prova köra RSR på 120kg och se hur långt det tar mig.

Freethinker1976
2016-04-13, 08:06
Brukar nöta på vid nära min 1rm även om jag bara klarar 3 reps så vilar jag och kör igen. Brukar bli lättare varje ny vecka. (om jag försöker öka)

Loke
2016-04-13, 09:11
Jag körde 5x5 på 85kg förra veckan och det var precis så det gick vägen. Visserligen dålig dagsform men ändå. Men att jag skulle fixa 5x5 på 25kg mer på 4 veckor känns inte särskilt realistiskt. Kan prova köra RSR på 120kg och se hur långt det tar mig.

Tja, det säger ju nåt om realismen i din målsättning då. Samtidigt är jag lite tveksam när du säger att du maxat på 120 men 5x5 på 85 bara precis går? det är ju 70%, är man inte ordentligt nedtränad så borde det gå att klämma ur sig 5x5 på 70% typ vilken dag som helst i veckan.

Permaximum
2016-04-13, 09:23
Tja, det säger ju nåt om realismen i din målsättning då. Samtidigt är jag lite tveksam när du säger att du maxat på 120 men 5x5 på 85 bara precis går? det är ju 70%, är man inte ordentligt nedtränad så borde det gå att klämma ur sig 5x5 på 70% typ vilken dag som helst i veckan.

Jag är mycket bättre på att köra 1-2 reps. När jag ska göra 5x5 eller liknande är det som att livet rinner ur mig efter några set och sen går det inte längre. Är nog dåligt pannben kanske.

Jaja, jag får skippa tävlingen då. Tänker inte kliva upp och bara göra 1 repetition, no way.

baggard
2016-04-13, 10:57
Om målet är att ta knäböjen till 5RM på 120 till ett visst datum och sen skita i vad som händer sen så rekommenderar jag också RSR.

Fast om man vill ha nåt mer långsiktigt och vill fortsätta öka sen så är det inte så bra.

Hur påverkar det negativt i efterhand menar du? Är det så slitigt att efter man kört klart programmet så blir det svårt för kroppen att göra några fler äkningar på ett tag om man inte vilar ett par veckor helt och hållet?

BobaFett
2016-04-13, 16:10
Hur påverkar det negativt i efterhand menar du? Är det så slitigt att efter man kört klart programmet så blir det svårt för kroppen att göra några fler äkningar på ett tag om man inte vilar ett par veckor helt och hållet?

Nej, negativt är det nog inte men man hade blivit rätt nedtränad om man hade kört det fler gånger om.

Programmet är inte gjort för att köras långsiktigt. Bättre att köra nåt med en bra planering för ökningar och återhämtning som håller i längden.

Permaximum
2016-04-14, 13:28
Det är alltså fitness five det handlar om. Jag har 100 sekunder på mig. Bör jag använda mig av detta i min träning eller sliter det för mycket tror ni?

Det jag menar är alltså, ifall jag lägger på tex 105 kg gör jag kanske 5 repetitioner om jag kör "som vanligt". Om jag däremot tänker på att jag har 100 sekunder till förfogande kan jag ju vila betydligt längre mellan varje repetition och få ihop kanske 10 repetitioner.

Idag tex körde jag på 95kg. I början tog jag bara 1-2 djupa andetag men efter 7 repetitioner blev jag ju givetvis tröttare och fick börja vila längre. Mellan de två sista repetitionerna vilade jag nog nästan 10 sekunder.

När jag kollar klipp som medlemmar lägger upp här på forumet verkar de flesta köra lika lång "vila" mellan varje repetition, vilan ökar inte i takt med tröttheten.