handdator

Visa fullständig version : Intervju med Kevin Tipton om proteinintag


King Grub
2016-04-12, 08:24
Kevin Tipton berättar bl a att det är bättre med flera mindre proteinintag per dag för muskeltillväxt än ett par stora, med mera.

Professor Kevin Tipton from the University of Stirling discusses nutritional interventions for injured athletes, protein intakes, and the importance of protein timing and distribution for maximal anabolic response.


http://sigmanutrition.com/episode116/

PureWhey
2016-04-12, 08:50
Kan inte lyssna just nu, varför är det bättre?

King Grub
2016-04-12, 08:55
Muskelproteinsyntesen kan bara uppregleras av en viss mängd protein per tillfälle. Äter man mer oxiderar aminosyrorna bara. Proteinnedbrytningen minskar mer och under längre tid av större proteinintag, men det gäller främst "whole body protein", dvs även protein i mage och tarmar och organ, inte muskelproteinomsättningen.

PureWhey
2016-04-12, 09:21
Muskelproteinsyntesen kan bara uppregleras av en viss mängd protein per tillfälle. Äter man mer oxiderar aminosyrorna bara. Proteinnedbrytningen minskar mer och under längre tid av större proteinintag, men det gäller främst "whole body protein", dvs även protein i mage och tarmar och organ, inte muskelproteinomsättningen.

Jag är med på att MPS bara kan nå X nivå per tillfälle, men hur kommer det sig att flera intag blir bättre? Antalet proteiner blir det samma (men MPB skiljer?), är det tiden kroppen är "katabol utan externt protein" som är boven?

King Grub
2016-04-12, 09:23
Om taket för muskeluppbyggnad ligger på 30 gram protein per intag, och om du stimulerar muskeluppbyggnaden med 30 gram x 5 tillfällen per dag eller 30 gram x 2 tillfällen per dag (även om dessa intag ger 100 gram protein per tillfälle stimuleras inte proteinsyntesen mer än av 30 gram), vilket ger bäst muskelproteinbalans, om den minskade nedbrytningen av dom större intaget främst gäller organprotein?

Anders The Peak
2016-04-12, 09:27
Nu visade den Norska studien på det motsatta. Men jag kan hålla med teoretiskt bör fler intag vara bättre än få men den tesen stupade i och med den Norska Frekvensstudien.

PureWhey
2016-04-12, 09:29
Jag skulle valt 5 tillfällen. Men, spelar antalet stimuleringar någon större roll i slutet av dagen när vi ändå vill se den positiva totala proteinbalansen - ökar inte även nedbrytningen i takt med MPS stimulering?
Antar att superkompensationen vinner över nedbrytningen tillräckligt mycket varje gång så att det blir en bättre netto-effekt?

Nu visade den Norska studien på det motsatta. Men jag kan hålla med teoretiskt bör fler intag vara bättre än få men den tesen stupade i och med den Norska Frekvensstudien.

Har för mig att jag läst den också, länk?

Så känner jag med.

King Grub
2016-04-12, 09:31
ökar inte även nedbrytningen i takt

Nedbrytning av dietärt protein, absolut.

King Grub
2016-04-12, 09:32
Higher protein intakes when protein synthesis is maximized is characterized by suppressed protein breakdown

Clin Nutr. 2013 Apr; 32(2): 309–313.

PureWhey
2016-04-12, 09:46
Nedbrytning av dietärt protein, absolut.

Inte muskelprotein?

Klein
2016-04-12, 10:10
Finns det några studier utan conflict of interest som påvisar att många små proteinintag är bättre än få stora när totala proteinintaget är 2+ gram per kg?

PureWhey
2016-04-12, 10:24
När jag skrev någon liten inlämning förra året hittade jag inte det, dock har garanterat ni andra i tråden mer koll på det än mig :-P

Skrollovicz
2016-04-12, 11:08
Fast har det inte varit känt sedan länge att proteinsyntesen har en större roll än nedbrytning om man vill uppnå maximal muskeluppbyggnad?

Klein
2016-04-12, 12:17
Fast har det inte varit känt sedan länge att proteinsyntesen har en större roll än nedbrytning om man vill uppnå maximal muskeluppbyggnad?

Det är ungefär som att säga att plus har större roll än minus.

Eljest
2016-04-12, 20:39
Muskelproteinsyntesen kan bara uppregleras av en viss mängd protein per tillfälle. Äter man mer oxiderar aminosyrorna bara. Proteinnedbrytningen minskar mer och under längre tid av större proteinintag, men det gäller främst "whole body protein", dvs även protein i mage och tarmar och organ, inte muskelproteinomsättningen.

Det fetstilta förstår jag inte. Ponera att man äter en måltid om 1000 kcal där 80 gram utgörs av protein, alltså 320 kcal. Kommer, mot bakgrund av att mängden protein är såpass stor, en stor del av kalorierna från aminosyror oxideras och på så vis i praktiken sänka måltidens egentliga kaloriinnehåll?

MT3
2016-04-12, 20:42
30g x 5 är ju bara 150g protein om dagen. Hur går det att överföra på om man vill äta 300g+ protein om dagen. För är det inte så att vi säger att jag t.ex äter 60g protein kl. 8.00 och sedan ska äta igen kl 12.00 så kan inte proteinsyntesen öka eftersom den ännu inte är nere på 0 efter måltiden vid 8.00? Hade för mig att proteinsyntesen höjs bara när man inte har kvar aminosyror i blodet? Kan ha helt fel.

Anders The Peak
2016-04-12, 20:48
Det fetstilta förstår jag inte. Ponera att man äter en måltid om 1000 kcal där 80 gram utgörs av protein, alltså 320 kcal. Kommer, mot bakgrund av att mängden protein är såpass stor, en stor del av kalorierna från aminosyror oxideras och på så vis i praktiken sänka måltidens egentliga kaloriinnehåll?

Sök på Omvandling av aminosyror och det är den termogena effekten av protein har eftersom protein måste hanteras med hjälp av transaminering eller deaminering innan det kan användas som energi.

Eljest
2016-04-12, 20:52
Sök på Omvandling av aminosyror och det är den termogena effekten av protein har eftersom protein måste hanteras med hjälp av transaminering eller deaminering innan det kan användas som energi.

Förstod inte riktigt, men kanske, om du förklarar. Den energi som krävs för att kroppen ska kunna omvandla aminosyrorna till glukogen, vilket i sin tur blir kroppsfett, är såpass kostsam att det i slutändan inte finns någon energi kvar? Det kostar för mycket energi att omvandla stora mängder aminosyror till annat än muskelprotein?

Anders The Peak
2016-04-12, 20:54
Förstod inte riktigt, men kanske, om du förklarar. Den energi som krävs för att kroppen ska kunna omvandla aminosyrorna till glukogen, vilket i sin tur blir kroppsfett, är såpass kostsam att det i slutändan inte finns någon energi kvar? Det kostar för mycket energi att omvandla stora mängder aminosyror till annat än muskelprotein?

Protein blir inte i första steget fett utan kommer gå in citronsyracykeln. Det är överskottet fett som blir fett. Det du inte får glömma är kroppen reglerar snabbt ned höga aminosyrenivåer i blodet med hjälp av ett högt påslag av insulin.

En högförbrukare av protein omsätter ca 15 kg kroppsprotein per dygn.
https://i1.wp.com/www.4web.dk/training/abc4_diag1.gif

PureWhey
2016-04-12, 21:05
juM2ROSLWfw

King Grub
2016-04-12, 21:45
Kommer, mot bakgrund av att mängden protein är såpass stor, en stor del av kalorierna från aminosyror oxideras och på så vis i praktiken sänka måltidens egentliga kaloriinnehåll?

Det är inte "kalorierna som oxideras" utan aminosyrorna som oxiderar till energi.

Eljest
2016-04-12, 21:48
Det är inte "kalorierna som oxideras" utan aminosyrorna som oxiderar till energi.

Värmeenergi, glukogen eller ingetdera?

Skrollovicz
2016-04-13, 08:22
Det är ungefär som att säga att plus har större roll än minus.

Jag syftade på minuset i plusset. ;)

Med fem intag istället för två-tre så blir dalarna i proteinbalansen inte så djupa och det har så klart stor betydelse för slutresultatet. Men man kunde väl uppnå högre toppar med 2-3 intag istället, just därför att proteinnedbrytningen blir lite större?

PureWhey
2016-04-13, 08:40
Jag syftade på minuset i plusset. ;)

Med fem intag istället för två-tre så blir dalarna i proteinbalansen inte så djupa och det har så klart stor betydelse för slutresultatet. Men man kunde väl uppnå högre toppar med 2-3 intag istället, just därför att proteinnedbrytningen blir lite större?

Lyssna typ 15 min utav avsnittet där Tipton pratar om detta så går han igenom det mesta.

Scratch89
2016-04-13, 08:41
Där ser man. Man har ju hört att det inte spelar någon roll nu ett längre tag.
Har dock svårt att förstå hur det rent praktiskt kan vara någon skillnad, om vi nu pratar hela, riktiga, komponerade måltider. Maten man äter till frukost ligger väl till stor del fortfarande kvar och skvalpar i magen till lunch? Hur kan kroppen känna av hur många gånger man äter på en dag om kroppen/magen/tarmarna ändå alltid får jobba som vanligt?

King Grub
2016-04-13, 08:46
Det är plötsliga ökningar av aminosyrenivåerna i blodet som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte konstant tillförsel som aldrig toppar dom.

PureWhey
2016-04-13, 09:25
Muskelproteinsyntesen kan bara uppregleras av en viss mängd protein per tillfälle. Äter man mer oxiderar aminosyrorna bara. Proteinnedbrytningen minskar mer och under längre tid av större proteinintag, men det gäller främst "whole body protein", dvs även protein i mage och tarmar och organ, inte muskelproteinomsättningen.

När jag lyssnat på hela podden tycker jag den meningen förklarar det bra.

MT3
2016-04-13, 20:19
Det är plötsliga ökningar av aminosyrenivåerna i blodet som stimulerar muskeluppbyggnaden, inte konstant tillförsel som aldrig toppar dom.
Alltså är inte för höga proteinintag till någon fördel? Typ 3g/kg kroppsvikt

F Ultra
2016-04-13, 21:31
Alltså är inte för höga proteinintag till någon fördel? Typ 3g/kg kroppsvikt

Inte för MPS möjligen, men du har ju fortfarande MPB att ta hänsyn till.

Slartibartfast
2016-04-14, 08:06
Där ser man. Man har ju hört att det inte spelar någon roll nu ett längre tag.


Verkligen. Känns som man sitter och läser en tråd från 2007.

King Grub
2016-04-14, 08:08
Det kanske är alla "det spelar ingen roll"-teorier som huserat sedan dess är baserade mer på önsketänkande än vetenskaplig evidens. :p

Heureka
2016-04-14, 08:56
Utdrag ur Berkhans senaste inlägg på Leangains (Läs hellre artikeln i sin helhet på sidan).

Ordentlig känga åt kosttillskottsföretagen och slutsatsen att fler mål skulle vara bättre.

3. Grant Tinsley, previously mentioned, showed that there were no major differences in lean body mass gain between one group maintaining a standard meal frequency and one group adhering to a 4-hour feeding window while performing weight training thrice a week for 8 weeks. In fact, less frequent eating lead to superior results overall, as the intermittent fasting group outperformed the other group in measures of leg press strength and bench press endurance.

How is that possible? Well, perhaps it's only possible without a supplement company as your funding source, as you're not dependent on delivering results that favour an approach which entails gobbling down protein shakes between your meals. Because that's what this is really about in the end - supplement companies fund studies that will tell people to eat more frequently to maximise muscle growth, because that means they profit. No one really eats more than three cooked meals a day - so if you can throw out some gobbledygook about how you must spike muscle protein synthesis every few hours, in comes the protein shakes = profit.

Berkhans summering av Aragons text och slutsatser:

Alan ends by reminding the audience that there is no special metabolic magic in IF, just like there's no stoking the metabolic furnace with 6 meals a day. He's right on both accounts, but loses credibility by pushing for something that seems equally ludicrous; the assumed fact that a higher meal frequency, specifically "a minimum of 4 daily doses of protein", is superior for muscle gain. There is not one good independent study in support of this claim - the ones he cites are either sponsored by Nestlé or EAS, and most of them doesn't measure real-world results.

It's unfortunate to see that Alan has fallen for this. At the very least, I would like him to exercise his critical thinking skill and question the validity of the studies he forms his opinion on.

Meanwhile, he discounts the studies not backed by supplement companies that does measure real world results - and these all show that there's either no difference between between low or high meal frequencies when weight training is involved, or a slight edge to be obtained by a lower meal frequency.

I don't think Alan is in cahoots with the supplement industry nor do I think he's wilfully misleading his audience. What I do think, is that he doesn't see all cards on the table, and that he would do well to reflect more on possible conflicts of interests in the papers that he reads and presents in Alan Aragon's Research Review.

chr1lle
2016-04-20, 21:55
En komplett måltid som innehåller kött, ägg samt grönsaker.. 20-30-40-50 gram protein totalt. Når detta någonsin samma höjning av MPS även om det blir fördröjt som samma mängd protein från vassle vid isolerat intag?

Kanske dags ett ta börja ta en pre-meal vassle-shake fyra till fem gånger om dagen.. 5%!