handdator

Visa fullständig version : Vad för märken/produkter bojkottar/stödköper Kolozzeums medlemmar?


filmjölk
2016-04-11, 15:37
Jag är här ute efter att få reda på vilka produkter, märken osv. som vi bojkottar eller stödköper. Efter devisen "gör din röst hörd med hjälp av plånboken". Ni behöver givetvis inte motivera varför ni bojkottar eller stödköper något då det kan vara känsligt men ni får givetvis berätta det om ni vill.

Jag bojkottar: Arla för att de jävlas med svenska mjölkbönder.

Jag stödköper: Pasta från Barilla för att de uttalade sig homofobiskt.

Gerdler
2016-04-11, 15:53
LOL @ Barilla

Jag bojkottar: inget, men jag försöker undvika ekologiskt för att det är hypat och oftast sämre för miljön. Jag undviker även Fairtrade så mycket jag kan för att det är typiskt orättvis handel.

Jag stödköper: Kärnkraftsel från vattenfall(endast för att de är de enda som ger denna möjligheten. Detta råkar kosta mig 40-60 kronor årligen vilket är mångdubbelt värt det.
Jag köper gärna svenskt kött om skillnaden är mindre än typ 20-30%.
Jag stödköper svensk mjölk då detta inte är så stor skillnad mot annan.
Om jag kan köpa något från Israel utan att det är mycket dyrare så köper jag gärna det och visar det för alla så de inte tror jag är vänster.

Men i grunden är jag rationell och jag går inte omvägar, tömmer plånboken eller svälter för att handla utefter mina värderingar.

StarkaUlf
2016-04-11, 16:03
Jag bojkottar: Arla för att de jävlas med svenska mjölkbönder.


Jag tycker att dom flesta större mejeriföretagen jävlas med bönderna.

Alexton
2016-04-11, 16:23
Bojkottar: Matvaror från settlements i Israel. Danskt kött, Brasilianskt kött. Skit som odlas genom att skövla regnskog. Ryska produkter av princip.

Stödköper: Israeliska varor som inte är från settlements.
"närodlat" kött om tillfälle finns men även kött som kommer från vilt (marknader).

Bärsärk
2016-04-11, 16:28
Stödköper; Svenskt kött, svensk kyckling, svensk mjölk, många grejer på LIDL.

Bojkottar; Alla produkter med extra tillsatt protein/alla produkter som på något sätt riktar sig till tränande personer som är rena rama bluffprodukterna.

mela
2016-04-11, 16:29
Bojkottar:
Alla ickesvenska kött- och mejeriprodukter. I den mån det går att utläsa.

Stöttar:
Norrmejerier



Tapatalk på språng

vicarious
2016-04-11, 16:32
Bojkottar utländskt kött.

Stödköper Norrmejeriers produkter och lokalproducerade ägg från frigående höns.

Grazzafukkinrazzi
2016-04-11, 16:34
Bojkottar Tyngre.

Loke
2016-04-11, 16:36
Bojkottar Råd och Rön efter den där mozzarellaskandalen som de drog in en vän i för ett år sedan. Usch, vilken sunkig tidning det är nu för tiden.

Stöttar... Hmm, nej, stöttar nog inget. Jag är lite hård på det sättet.

Bärsärk
2016-04-11, 16:42
Stödköper; Svenskt kött, svensk kyckling, svensk mjölk, många grejer på LIDL.

Bojkottar; Alla produkter med extra tillsatt protein/alla produkter som på något sätt riktar sig till tränande personer som är rena rama bluffprodukterna.

Bojkottar i stort sett all media också, aftonbladet/expressen framför allt. Tycker bara det står skit i tidningarna idag, oftast aldrig något intressant utan bara elände. Många journalister är klappträn idag med utan yrkeskunskap, skriver rena piss-artiklarna och lägger upp det som förstasida material.

Minikubik
2016-04-11, 17:00
Bojkottar: färdigköpta köttbullar, inte köpt sen det kom gnistor om några när jag körde dom i mikron. Bojkottar även en del bolag, främst inom fastighet, här i stan.
Stödköper: bortsett från skräp dotterns basketlag säljer är det nog inget

Hanse
2016-04-11, 17:06
Om vi talar om för det här forumet intressanta produkter/områden så bojkottar jag Tyngre, BMR & Aldrig Vila för jag gillar inte någon av deras stil.

Annars så stödköper jag gärna Situation Stockholm då och då samt majblomma till kavajen varje vår. :)

Gober
2016-04-11, 17:32
Bojkottar Råd och Rön efter den där mozzarellaskandalen som de drog in en vän i för ett år sedan. Usch, vilken sunkig tidning det är nu för tiden.

Stöttar... Hmm, nej, stöttar nog inget. Jag är lite hård på det sättet.

Vad för mozzarellaskandal?



Bojkottar: Produkter från Israel. Icke svenskt kött/fågel i den mån det går (vet inte alltid vad jag får på tex restaurang). Kläder tillverkade av barn/slavarbetare (svårt att helt undvika med tex elektronik med mera).

Stöttar: Mycket lokalt, tex ägg från lokal mindre produktion, frukt och grönt. Eko och krav även om det kanske inte alltid är så bra som jag vill att det ska vara. Lokala fysiska butiker med tex kläder (givetvis om de har den typ av kläder jag använder). Lokala hantverkare, tex väsker, cykelreperatörer osv. Ibland stödköper jag produkter som bidrar till välgörenhet, tex hemlösas tidning.

Gober
2016-04-11, 17:34
Bojkottar Tyngre.

Om vi talar om för det här forumet intressanta produkter/områden så bojkottar jag Tyngre, BMR & Aldrig Vila för jag gillar inte någon av deras stil.

Annars så stödköper jag gärna Situation Stockholm då och då samt majblomma till kavajen varje vår. :)

Lite nyfiken vad ni har emot Tyngre? Jämfört med BMR och AV är det ju ett helt annat företag med en helt annan "ärlighet" och marknadsföring. Även om Tyngre också rider på vågen av "gratisreklam" osv.

anvihl
2016-04-11, 17:36
Bojkottar: Mainstreamporr

Stödköper: Amatörporr från utvalda aktörer

Gober
2016-04-11, 17:42
Bojkottar: Mainstreamporr

Stödköper: Amatörporr från utvalda aktörer

Här kan du stötta!
m-UWOmBj4RQ

Även intresserad av träning.
VXGlGER13MI

tjabon
2016-04-11, 17:51
Bojkottar McDonalds pga deras svinaktiga personalpolitik.

Nyckel
2016-04-11, 18:02
Här kan du stötta!
m-UWOmBj4RQ

Även intresserad av träning.
VXGlGER13MI


Knullar hellre påsen med havregryn.

Bärsärk
2016-04-11, 18:11
Även intresserad av träning.


Fan nu blev man sugen på en protte-shake!

Loke
2016-04-11, 18:14
Vad för mozzarellaskandal?

Det är en lång historia. Kort sagt gjorde Råd och Rön laboratorietester av ett antal olika sorters mozzarella där man ville testa huruvuida den var gjord på komjölk eller buffelmjölk. Detta gjorde man genom DNA-test. Detta DNA-test visade att ett gäng stora tillverkare hade inget eller mycket små andelar Ko-DNA i sin buffelmozzarella, medan en liten svensk tillverkare (tänk 10 bufflar) hade ganska stor andel Ko-DNA i sin. Haken är dock att buffelmozzarella använder löpe från vanliga kokalvars magar, och löpe innehåller ganska stora mängder DNA jämfört med mjölk. Bereoende på vilka mängder, hur löpet behandlats, hur de mjölkade bufflarna behandlas (blod i mjölk pga dålig behnadling ger ju större andel buffelDNA, tex) osv osv, så är det alltså fullt rimligt att förvänta sig ganska stor andel ko-DNA i korrekt tillverkad buffelmozzarella. Faktum är att den buffelmozzarellan som inte innehåller signifikanta mängder ko-DNA kan ha använt artificiellt löpe, vilket vore en annan typ av fusk.

Trots att Råd och Rön varnades för detta av en expert från SLU så valde de att publicera och hävda att den lilla svenska tillverkaren var en fuskare. Turligt nog var denne tillverkare både väldigt välutbildad på ämnet, extremt driven och hade goda kontakter med forskare, så efter en väldans massa arbete, egna laboratorietester osv lyckades man till slut få Råd och Rön att erkänna att det eventuellt, möjligtvis var så att man kanske hade tagit lite vatten över huvudet *rolleyes*

Att Råd och Rön inte riktigt hade koll på naturvetenskapen här är väl en sak, men det var en sån fruktansvärd arrogans när de slutade svara på mail från den här producenten, sket i forskare från SLU som klagade, aldrig publicerade en ordentlig ursäkt eller grävde vidare i storföretagen som fick misstänkt låg andel ko-DNA osv... Helt galet att man kan behandla en liten egenföretagare det sättet. Man undrar ju hur många liknande fall som förekommit som man aldrig fått höra om för att företagaren bara gav upp och la ner? Jag kan iaf inte ta R&Rs metodik på allvar längre. Sorry för lång rant :P

Gober
2016-04-11, 18:17
Okej, tack för utförligt svar. Det är inte lätt för småföretagare om de får felaktigt dålig pr.

anvihl
2016-04-11, 18:19
Haha, fy fan Gober!

filmjölk
2016-04-11, 18:46
Knullar hellre påsen med havregryn.

Nu kan jag bara se visningsbilden från klippet, men efter vad jag ser där så ser hon ju jättesöt ut. Givetvis minus för golddiggeriet, men utseendet är det väl inget större fel på?

Kryss
2016-04-11, 18:56
Bojkottar: nestle så gott det går
Stödköper: prylar/mat gjorda i Sverige

PureWhey
2016-04-11, 19:02
Bojkottar: nestle så gott det går
Stödköper: prylar/mat gjorda i Sverige

Är inte Nestlé typ... 100 matmärken?

Eljest
2016-04-11, 19:06
Bojkottar: Utländskt kött och alkohol.

Stödköper: Tyngres produkter och så mycket produkter från Kung Markatta som det går.

Agitator
2016-04-11, 19:13
Är inte Nestlé typ... 100 matmärken?

http://i.imgur.com/ZJUkRTr.png

filmjölk
2016-04-11, 19:19
Var det Nestlé som inte redogjorde för sin höga sockerhalt i barnmaten? Något i stil med: "Barnmatsburkarna är så små så att det var tillsatt socker fick tyvärr inte plats på etiketten" :D

Luca Brasi
2016-04-11, 19:20
Det lönade sig att uppfinna mjölkchokladkakan.

mela
2016-04-11, 19:26
Var det Nestlé som inte redogjorde för sin höga sockerhalt i barnmaten? Något i stil med: "Barnmatsburkarna är så små så att det var tillsatt socker fick tyvärr inte plats på etiketten" :D

De har haft sötningsmedel i barnmaten vet jag. Vet dock inte om de hade socker. Kanske både och?

Bärsärk
2016-04-11, 19:28
Nu kan jag bara se visningsbilden från klippet, men efter vad jag ser där så ser hon ju jättesöt ut. Givetvis minus för golddiggeriet, men utseendet är det väl inget större fel på?

Fan Filis nu är du lite väl pilsk och gubbsjuk, hon ser ju ut som ett riktigt skåp! Det skulle krävas en platta öl MINST för att ens börja ett samtal!

Kryss
2016-04-11, 19:29
Är inte Nestlé typ... 100 matmärken?

Ja, därför så gott det går. Inte ens Zoegas klarar sig undan så där åker man ju påt ibland.

Kryss
2016-04-11, 19:35
Var det Nestlé som inte redogjorde för sin höga sockerhalt i barnmaten? Något i stil med: "Barnmatsburkarna är så små så att det var tillsatt socker fick tyvärr inte plats på etiketten" :D

De har en god historia av pissighet.
Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9#Controversy_and_criticisms)

filmjölk
2016-04-11, 19:41
Fan Filis nu är du lite väl pilsk och gubbsjuk, hon ser ju ut som ett riktigt skåp! Det skulle krävas en platta öl MINST för att ens börja ett samtal!

Vadfan ser vi samma bild? Jag ser en söt mörkhårig tjej och inte ett skåp:D. 8/10

Brofessorn
2016-04-11, 19:53
Hon måste ju skämta.
9Kd4wc9E9u8

ChuckTesta
2016-04-11, 19:54
Köper: svenska grejer, ofta närproducerat etc

Bojkottar: allt som är halalslaktat

Eljest
2016-04-11, 19:58
8dbTny0wQIE&nohtml5=False

Vilken helkroppsövning komponerad Sanna, dips med fokus på Gluteus.

PureWhey
2016-04-11, 20:04
wat

Alexton
2016-04-11, 20:05
Fan nestle är ju store satan. Visste in att de hade sin klor i så många märken. Blir att lägga till listan. Tackar

Luca Brasi
2016-04-11, 20:06
qlSJEx8nQ_8&nohtml5=False

Titta inte så noga på ansiktet.

filmjölk
2016-04-11, 20:08
Är det bara jag som tycker hon var väldigt söt så får jag be om ursäkt och kanske skylla på TRT:n eller något.

Halal-kött var det någon som nämnde, det skall jag med bojkotta men det är svårt då jag gillar turkisk mat:(

Sheogorath
2016-04-11, 20:10
Än så länge har jag bojkottat Tyngre för att det är ett så otroligt dåligt namn, kombinerat med ett otroligt pretentiöst namn. Men det verkar ju ha bra vassle och tydligen någon bra radiokanal så jag kanske får falla till föga precis som jag gjorde med Better Bodies (alltså det namnet!) och GASP (deras linnen passar min kropp bra, men det känns för jävligt att ha ett på sig och hamna i samma fack som intelligensreserven).

PureWhey
2016-04-11, 20:20
Än så länge har jag bojkottat Tyngre för att det är ett så otroligt dåligt namn, kombinerat med ett otroligt pretentiöst namn. Men det verkar ju ha bra vassle och tydligen någon bra radiokanal så jag kanske får falla till föga precis som jag gjorde med Better Bodies (alltså det namnet!) och GASP (deras linnen passar min kropp bra, men det känns för jävligt att ha ett på sig och hamna i samma fack som intelligensreserven).

Kan tipsa om avsnitten med Berkhan, Arne P och Ola W.

anvihl
2016-04-11, 20:20
Än så länge har jag bojkottat Tyngre för att det är ett så otroligt dåligt namn, kombinerat med ett otroligt pretentiöst namn. Men det verkar ju ha bra vassle och tydligen någon bra radiokanal så jag kanske får falla till föga precis som jag gjorde med Better Bodies (alltså det namnet!) och GASP (deras linnen passar min kropp bra, men det känns för jävligt att ha ett på sig och hamna i samma fack som intelligensreserven).

Better bodies OCH GASP, *slap* :eek: jag som gillade dig.

Sheogorath
2016-04-11, 20:21
:(

Jag gillade också mig. Men det var då det.

Sheogorath
2016-04-11, 20:21
Kan tipsa om avsnitten med Berkhan, Arne P och Ola W.

:thumbup:

Luca Brasi
2016-04-11, 20:22
Better bodies OCH GASP, *slap* :eek: jag som gillade dig.
Jag köper dem för den fina kvaliteten på tyget.
Min sambo klippte dock sönder min gasp tröja, jag har alltid undrat varför.

Gerdler
2016-04-11, 21:19
Bojkottar i stort sett all media också, aftonbladet/expressen framför allt. Tycker bara det står skit i tidningarna idag, oftast aldrig något intressant utan bara elände. Många journalister är klappträn idag med utan yrkeskunskap, skriver rena piss-artiklarna och lägger upp det som förstasida material.
Haha, var på nån förstasida i nåt lokalblad för bara en vecka sedan med en kompis, de hade bara ett citat från var och en av oss och båda blev fel. De hade blandat ihop vem som sa vad och även hälften av vad vi sa. Det var helt benigna felciteringar i detta fallet dock. De hade även stavat fel på mitt svenska förnamn. Jag är ändå positivt överraskad.

Paulus
2016-04-11, 21:25
Jag bojkottar inte något speciellt. Inget jag tänker på åtminstone, eller som jag skulle kalla "bojkott". Men jag stödköper gärna israeliskt, ja, även från bosättningarna, gärna det. Stöder för övrigt helst svenskt, men det är också en fråga om kostnad. Jag betalar inte hur mycket som helst bara för att det skall vara svenskt, det skall vara rimligt också.

Andy.da.wohoo
2016-04-11, 21:40
Visste inte att folk stödsystem israeliskt. Varför gör ni detta och tar ni er verkligen tiden att läsa varifrån produkten kommer och väljer den israeliska framför annat land även om priset är dyrare?

Bärsärk
2016-04-11, 21:42
Än så länge har jag bojkottat Tyngre för att det är ett så otroligt dåligt namn, kombinerat med ett otroligt pretentiöst namn. Men det verkar ju ha bra vassle och tydligen någon bra radiokanal så jag kanske får falla till föga precis som jag gjorde med Better Bodies (alltså det namnet!) och GASP (deras linnen passar min kropp bra, men det känns för jävligt att ha ett på sig och hamna i samma fack som intelligensreserven).

Gasp?

http://rs118.pbsrc.com/albums/o92/quipfan/kids-clint-eastwood-grumpy-old-man-gran-torino_zpsxuilmxlz.gif~c200

Diomedea exulans
2016-04-11, 21:44
Jag tycker också om Sanna Rough, filmjölk.

Lipservice
2016-04-11, 21:54
Jag tycker också om Sanna Rough, filmjölk.

Och jag tycker om Filmjölk, helst med ingefära och kanel.
Bojkottar yoghurt.

Wzup2u
2016-04-11, 21:59
Brukade stödköpa körsbär av en gammal granne, jaekligt goda, stora och söta... 20 pix för en hel påse direkt från trädgårn.

Wipflash
2016-04-11, 22:34
Inget såklart, smartast är att låta kvaliteten / priset på produkten avgöra, inte märket

itzhakskenstrom
2016-04-11, 22:57
Stödköper Arc'teryx och Salomon. Därför jag inte har några pengar.

Paulus
2016-04-11, 23:10
Visste inte att folk stödsystem israeliskt. Varför gör ni detta och tar ni er verkligen tiden att läsa varifrån produkten kommer och väljer den israeliska framför annat land även om priset är dyrare?

För mig är det sionismen, både religiöst och ideologiskt. Jag ser Israel också som mer "västligt" och en demokrati i regionen som vi bör stöda även bortsett från min uppenbara sionism och kristna hållning i frågan. Jag stöder bosättningarna för att Israel har rätt till hela Israel som det var tänkt.
Jag är inte ute efter en diskussion här, det tenderar att bli en tröttsam evighetsdiskussion och off-topic. Jag ville bara svara kortfattat på varför just jag stöder israeliskt och hur jag ser på saken!

Jag har en del varor som jag brukar köpa, främst frukter som kommer från Israel i svenska butiker men jag importerar också en del andra produkter från Israel emellanåt. Det är dock sådant som man kanske inte hittar så lätt här hemma, så det blir inget egentligt val mellan svenskt och israeliskt där inte.

Diomedea exulans
2016-04-11, 23:15
För mig är det sionismen, både religiöst och ideologiskt. Jag ser Israel också som mer "västligt" och en demokrati i regionen som vi bör stöda även bortsett från min uppenbara sionism och kristna hållning i frågan. Jag stöder bosättningarna för att Israel har rätt till hela Israel som det var tänkt.
Jag är inte ute efter en diskussion här, det tenderar att bli en tröttsam evighetsdiskussion och off-topic. Jag ville bara svara kortfattat på varför just jag stöder israeliskt och hur jag ser på saken!

Jag har en del varor som jag brukar köpa, främst frukter som kommer från Israel i svenska butiker men jag importerar också en del andra produkter från Israel emellanåt. Det är dock sådant som man kanske inte hittar så lätt här hemma, så det blir inget egentligt val mellan svenskt och israeliskt där inte.

Bra att du sa det. Jag kom på att jag undviker att köpa grejer från Israel pga sionismen.

Gearhead85
2016-04-11, 23:44
Med fåtal undantag köper jag alltid svenskt och gärna ekologiskt då de oftast har lägre halt av gifter och bekämpningsmedel som kan reta upp immunförsvaret.

Bojkottar utländskt kött delvis för deras antibiotikaanvänding och delvis för att vi har ialalfall lite bättre djurhållningsregler här i Sverige. Sedan genom att jag inte äter annat än fisk och fågel plus deras ägg från djurriket plus honung och då inte heller mejeriprodukter blir det ju rätt automatiskt att Arla och andra mejerier inte får så mycket pengar av mig. Samma med Scan som mest håller på med rött kött.

(Anledningen till denna kosthållning är min reumatism)

sabenada
2016-04-12, 05:18
Man skulle kunna säga att jag bojkottar svenska staten eftersom ovilja att finansiera dess verksamhet var ett av de skäl som först fick mig att börja fundera på att flytta utomlands. När jag väl flyttade hade många andra skäl tillkommit dock.

Darth Yoda
2016-04-12, 06:46
Det är en lång historia. Kort sagt gjorde Råd och Rön laboratorietester av ett antal olika sorters mozzarella där man ville testa huruvuida den var gjord på komjölk eller buffelmjölk. Detta gjorde man genom DNA-test. Detta DNA-test visade att ett gäng stora tillverkare hade inget eller mycket små andelar Ko-DNA i sin buffelmozzarella, medan en liten svensk tillverkare (tänk 10 bufflar) hade ganska stor andel Ko-DNA i sin. Haken är dock att buffelmozzarella använder löpe från vanliga kokalvars magar, och löpe innehåller ganska stora mängder DNA jämfört med mjölk. Bereoende på vilka mängder, hur löpet behandlats, hur de mjölkade bufflarna behandlas (blod i mjölk pga dålig behnadling ger ju större andel buffelDNA, tex) osv osv, så är det alltså fullt rimligt att förvänta sig ganska stor andel ko-DNA i korrekt tillverkad buffelmozzarella. Faktum är att den buffelmozzarellan som inte innehåller signifikanta mängder ko-DNA kan ha använt artificiellt löpe, vilket vore en annan typ av fusk.

Trots att Råd och Rön varnades för detta av en expert från SLU så valde de att publicera och hävda att den lilla svenska tillverkaren var en fuskare. Turligt nog var denne tillverkare både väldigt välutbildad på ämnet, extremt driven och hade goda kontakter med forskare, så efter en väldans massa arbete, egna laboratorietester osv lyckades man till slut få Råd och Rön att erkänna att det eventuellt, möjligtvis var så att man kanske hade tagit lite vatten över huvudet *rolleyes*

Att Råd och Rön inte riktigt hade koll på naturvetenskapen här är väl en sak, men det var en sån fruktansvärd arrogans när de slutade svara på mail från den här producenten, sket i forskare från SLU som klagade, aldrig publicerade en ordentlig ursäkt eller grävde vidare i storföretagen som fick misstänkt låg andel ko-DNA osv... Helt galet att man kan behandla en liten egenföretagare det sättet. Man undrar ju hur många liknande fall som förekommit som man aldrig fått höra om för att företagaren bara gav upp och la ner? Jag kan iaf inte ta R&Rs metodik på allvar längre. Sorry för lång rant :P
En sdiofråga. Varför står det "buffelmozzarella" på vissa lappar i affären men inte på andra? Det finns helt enkelt mozzarella som inte är menad att vara gjord på buffel va?

ARMSTARK
2016-04-12, 07:38
Jag köper alltid det som är billigaste alternativet, en väldigt tydlig signal till alla producenter av vilken vara det än är; sänk priset och du säljer mer.
Sen finns det naturligtvis imaginära situationer då man kanske skulle tänka annorlunda; säg att man ska köpa en fallskärm, då kanske man inte köper en på Lidl. ;)

Loke
2016-04-12, 08:00
En sdiofråga. Varför står det "buffelmozzarella" på vissa lappar i affären men inte på andra? Det finns helt enkelt mozzarella som inte är menad att vara gjord på buffel va?

Precis, det finns vanlig komozzarella. Komjölk är av diverse skäl betydligt billigare, så det är stor prisskillnad, billig mozzarella är alltså alltid komozzarella. Jag kan dock egentligen inget om ost, så mer än så ska jag inte uttala mig :)

Wormzie
2016-04-12, 08:08
Bojkottar:
alla varumärken (så gott det går) som livnär sig på en instagram-hashtag och en sekt med följare.

Stödköper:
Band t-shirt på konsert var det senaste, specifikt förbandets t-shirt då den var snygg och dom behövde kanske pengarna mer. Känner ingen större skyldighet som konsument men försöker utifrån min begränsade kunskap göra några sunda val miljömässigt och utifrån djurhållning. Ex svenskt kött och rättvisemärkt kaffe. Vet inte om det har någon betydelse i praktiken dock (har blivit cynisk efter att ha lyssnat för mycket på Gudiol).

Ett Orm
2016-04-12, 08:48
Stödköper toapapper av grannens skitungar.

Guckenn
2016-04-12, 10:53
Bojkottar: Löfbergs Lila
Stödköper: Inget, jag tar det billigaste av det jag ska ha(om det inte är någon speciell producent som är bättre rent kvalitetsmässigt).

hurril
2016-04-12, 10:56
Bojkottar: billigt skit.
Stödköper: vanligt skit, reglerar konsumtion efter plånboken istället.

ccm
2016-04-12, 11:23
Om man pratar bojkott ur ett etiskt perspektiv så bojkottar jag utländskt kött, duntäcken, Apples produkter, fackförbund och Xbox One.

Jag stödköper produkter i affärer där de som jobbar är glada och trevliga, har bra service och vilkor.

Gerdler
2016-04-12, 12:49
Jag köper alltid det som är billigaste alternativet, en väldigt tydlig signal till alla producenter av vilken vara det än är; sänk priset och du säljer mer.
Sen finns det naturligtvis imaginära situationer då man kanske skulle tänka annorlunda; säg att man ska köpa en fallskärm, då kanske man inte köper en på Lidl. ;)
+1

Jag lär mig snabbt att det finns fällor med riktigt låg kvalité/smak men de misstagen gör man en eller två gånger.

micke81
2016-04-13, 17:29
Stödköper:
Efter bästa förmåga försöker jag handla svenskproducerat oavsett om det är föremål eller mat om detta inte är möjligt så försöker jag handla det som är producerat närmast.
Bojkottar inget särskilt.

Shqypnia
2016-04-13, 18:00
I Sverige bojkottar jag inte så mkt, om ens något. Försöker dock att inte köpa vatten då hela konceptet att pröjsa för vatten i ett land var vi har världens godaste vatten gratis låter galet.

I hemlandet däremot försöker jag undvika att handla i stora kedjor utan istället köpa i de mycket mindre butikerna och så lokalt det bara går.

Inom vår "bransch", dvs träning och kost, stöttar jag Tyngre och har börjat handla därifrån. De är markandes ärligaste (min åsikt) och har magisk vassle (kanelbulle).

Gearhead85
2016-04-14, 10:38
Sedan handlar jag helst både träningsgrejor i den mån de har till styrketräningen och även fiskegrejorna av våran lilla lokala sportringenbutik. :) Man vill ju föröska hålla kvar de företag som finns här i glesbygden. ^_^

Kaalle
2016-04-14, 10:52
Bojkottar: Ingenting

Stödköper: hurrils pcp

hurril
2016-04-14, 10:53
Bojkottar: Ingenting

Stödköper: hurrils pcp

Den är dyr men bra =)

Andy.da.wohoo
2016-04-14, 11:59
Brukar försöka stödköpa lokalt när det går. Kollar på förpackningar om varifrån råvaran kommer och väljer Svenskt i den utsträckning det går.

Bojkottar allt utländskt kött i den omfattning det är möjligt.

Oljeblixten
2016-04-14, 12:07
Stödköper produkter från Tyngre då de har en ärlighet och öppenhet jag inte sett på andra ställen inom branschen. De håller mig även med bra/roliga/intressanta artiklar, podcasts och youtubefilmer.

Försöker stödhandla i lokala butiker för att hålla bygden levande.

Bojkottar utländskt kött i den mån jag har råd.