handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk=kvitto på muskeluppbyggnad?


Lars31
2016-04-11, 09:43
Hej! Har tränat till och från i över 10år men ett nytt fenomen har inträffat för mig som jag skulle vilja ha lite hjälp/åsikter på.
Har som jag skrev tränat i perioder av olika anledningar, tex tränat 1år relativt seriöst för att sedan ha ett uppehåll på 6-10månader för att sedan börja om. Varje gång jag har börjat om efter dessa uppehåll har första passet på varje muskelgrupp inneburit en enorm träningsvärk oavsett stretchning. Flera kan säkert relatera till första böjpasset efter ett längre uppehåll*gah!*. Efter det första passet är avklarat på respektive muskelgrupp så är träningsverken som bortblåst. Fått bra "tryck" i musklerna och hyfsad pump under träningen men ingen träningsvärk.
Nu till min fundering. Har börjat om efter ca 8månaders uppehåll och har tränat 5-6dagar i veckan i 4 veckor. Har lagt om träningen LITE mot tidigare då jag nu alltid har en "pumpövning" med i passet, 30-max rep (lätt vikt) som avslutning på varje pass för att kräma ut det sista ur muskeln. Dagen efter passet har jag numer ALLTID träningsvärk. Är detta ett "kvitto" på att jag har gjort ett bra pass och att muskeln växer? Eller kan det bero på att jag har blivit äldre och musklerna inte återhämtar sig lika bra? För drygt ett år sen hände detta ALDRIG (förutom första passet efter uppehåll då) dock så gjorde jag inte min avslutning på lättare vikt med max repetitioner efter varje pass? Upplever också att jag inte alls ökar med vikterna i samma takt som efter förra upphållet, kan det även här vara åldern som spökar? Tycker dock själv att detta skulle vara konstigt då det inte var så himla länge sedan (ca 8månader) som jag var uppe på mina max vikter:confused: och jag inte är alltför gammal, 32år.
Jag själv hoppas ju på att mitt lilla tillägg i slutet på varje pass med tillhörande träningsvärk är ett kvitto på att man gjort ett bra pass och att musklerna växer så det knakar, men mina förhoppningar är ju inte lika med att det är sant så därför uppskattas alla svar och tas i beaktning!

Väl mött//Lars

LunaSpice
2016-04-11, 10:22
Träningsvärken i sig är inget kvitto på att du automatiskt bygger muskler. Träningsvärken kommer oftast när du utför ovana övningar eller passupplägg som muskeln inte är van vid. Du kan göra ett massivt pass med maxstimulering utan att få förlamande värk och tvärtom. Sträva inte efter träningsvärk utav sträva efter maximal muskelkontakt i varje set.

King Grub
2016-04-11, 10:39
Kanske, men överdriven träningsvärk är inget att sträva efter. Samtidigt bör man inte försöka lindra träningsvärk, då risken är stor att samma mekanismer som skapade träningsvärken också reglerar muskeluppbyggnaden. Det finns även en genetisk komponent som påverkar om och hur mycket träningsvärk man får även efter det att man blivit van vid en viss aktivitet.

King Grub
2016-04-11, 10:41
https://www.nsca.com/uploadedFiles/NSCA/Resources/PDF/Certification/Quizzes/Quiz_Pack_Articles/October_2013_35.5.pdf

Luca Brasi
2016-04-11, 12:48
Jag läste lite sån där forskning på internet som eventuellt kan tolkas som att man är mekanismerna bakom träningsvärken på spåret.
Det handlade om en massa stora bokstäver och siffror och grekiska bokstäver som tydligen gjorde något.

Luca Brasi
2016-04-11, 13:21
Jag är övertygad om att jag får påtagligt mer intensiv DOMs än folk i gemen.
Jag saknar ett protein som ska hindra elastas att gå bärsärkargång i kroppen.
Jag borde alltså vara riktigt usel på antikatabolism men jag tycker väl att jag har godkända resultat i förhållande till att jag nästan aldrig tränar något annat än rehab och isolationsövningar alltid är skadad och inte gillar att äta mat.

Alkro
2016-04-12, 11:16
Träningsvärken i sig är inget kvitto på att du automatiskt bygger muskler. Träningsvärken kommer oftast när du utför ovana övningar eller passupplägg som muskeln inte är van vid. Du kan göra ett massivt pass med maxstimulering utan att få förlamande värk och tvärtom. Sträva inte efter träningsvärk utav sträva efter maximal muskelkontakt i varje set.

Jag har väl tränat i 4-5 år nu och kört ordentligt de senaste 3 åren med benpass ca 2 gånger per vecka. Får fortfarande helt galen träningsvärk i benen. Två dagar efter ett pass brukar jag ha svårt att sätta mig ned på toaletten utan att hålla i mig.

LunaSpice
2016-04-12, 11:19
Jag har väl tränat i 4-5 år nu och kört ordentligt de senaste 3 åren med benpass ca 2 gånger per vecka. Får fortfarande helt galen träningsvärk i benen. Två dagar efter ett pass brukar jag ha svårt att sätta mig ned på toaletten utan att hålla i mig.

Jag känner exakt likadant med just benen, spelar ingen roll hur jag tränar. Vi tillhör väl just den genetiska skaran antar jag. :D

Alkro
2016-04-12, 11:24
Jag känner exakt likadant med just benen, spelar ingen roll hur jag tränar. Vi tillhör väl just den genetiska skaran antar jag. :D

Jag har med åren börjat acceptera att min kropp helt enkelt är ganska kass för styrketräning. Har oerhört lätt för att bli fet. Har dåliga proportioner för de flesta övningar. Får kämpa oerhört för varenda liten ökning i både styrka och volym. Borde väl ha sysslat med löpning eller simning vilket jag verkar ha lite talang för men det är ju så jävla trist :)