Visa fullständig version : 500g protein på budget, hur hade ni gjort?
Ja, det är sjukt och säkert onödigt, men jag är inne i ett litet experiment i år. Älskar att utsätta kroppen för dessa experiment. Sen är det väl en sådan grej som känns kul att säga att man genomfört en period.
Sedan omkring nyår har jag lyssnat väldigt mycket på Rich Pianas Bigger by The Day. Jag följer inte programmet, men mycket av tänket.
Vid nyår började jag lågt 3-4 måltider, kanske inte ens 200g protein, nästan inga kolhydrater. Sen har det långsamt ökat för veckorna till 300g protein, 400g protein och nu är jag omkring 420-440g protein. Kolhydraterna har jag fått upp till 200-250g.
Jag får i mig det just nu genom högkonsumtion av nötfärs berikat med tonfisk och lite ris, och en del lättmjölk. Bara lite över 100g från kosttillskott fördelat på två shakes.
En matkostnad som skenar iväg på 1200kr/veckan för en person (med dricka då) är dock mycket. Särskilt eftersom målet är att öka vidare tills jag når 500g...
Jag har haft mina bästa ökningar någonsin under min träningstid på 7-8 år just det här året, så något har ju fungerat. Jag vill ta det här till det extrema, behöver bara hjälp med hur ni hade gjort för att komma undan så billigt som möjligt för att nå 500g protein utan att få mer än maximalt 300g kolhydrater.
När jag åt på en smal budget var det
Naturell kvarg
Bönor
Alaska pollock
Ägg
Ris
kom undan med 1200kr i månaden.
Kanske inte är svaret du letar efter, men borde inte vassle passa bra med tanke på att både är kolhydratfattigt och hyfsat billigt?
När jag åt på en smal budget var det
Naturell kvarg
Bönor
Alaska pollock
Ägg
Ris
kom undan med 1200kr i månaden.
Kvarg kanske jag borde äta mer igen!
Just nu käkar jag 1100g köttfärs (~200g protein!) om dagen för ~60kr/kg, men jag skall kolla upp och jämföra med pollocken.
Kanske inte är svaret du letar efter, men borde inte vassle passa bra med tanke på att både är kolhydratfattigt och hyfsat billigt?
Försöker få det mesta genom maten, just nu är det trots allt "bara" 100g genom vassle på mina 440g.
Diomedea exulans
2016-04-10, 23:14
Seitan!
http://veganlife.se/product.html/eko-vetegluten-vegamigo-1-kg?category_id=55
Tror det är 70-80 g protein per 100 g torrvikt, och inte mycket fett och kolhydrater. Glutenprotein så det är inte komplett, men det är ju skitsamma när du äter så mycket annat protein.
Ber om ursäkt för off topic, men vill i all välmening avråda dig från att konsumera så pass mycket rött kött.
Får själv nästan ångest varje gång jag kastar i mig rött kött då jag vet att trots att det smakar så mumma är starkt kopplat till ökad cancerrisk
Mot bakgrund av att rekommendationen ligger på ca. 500g i veckan känns 1.1kg lite väl mycket att konsumera.
Varför inte kyckling eller fisk?
Man kan nog börja med att fråga sig vilket som har högst hälsorisk: 500g+ protein eller 1kg rött kött om dagen.
Proteinpulver, vassle med vatten.
Wipflash
2016-04-11, 07:53
Man kan nog börja med att fråga sig vilket som har högst hälsorisk: 500g+ protein eller 1kg rött kött om dagen.
1 kg rött kött såklart
vicarious
2016-04-11, 07:54
Jag hade druckit mycket vassle. På storköp är det billigt, kan nog komma ner på runt 100-120kr/kg med bra rabatter. Naturell kvarg, Ica Basic eller Milbonas brukar kosta runt 20-25kr/kg. Kartor med ägg, ~1-1.50kr/per ägg.
Hade själv inte köpt utländsk kycklingfilé men det finns alltid dansk för runt 40-60kr/kg, men du kanske redan äter utländsk nötfärs så du inte bryr dig? Ibland har man tur och hittar svensk kyckling på extrapris för runt 50kr/kg, bara att fylla frysen då.
Försöker få det mesta genom maten, just nu är det trots allt "bara" 100g genom vassle på mina 440g.
Vassle är väl mat det också?
King Grub
2016-04-11, 09:00
Kanske inte om man är influerad av det Piana hittat på.
Vassle är väl mat det också?
Jag äter hellre riktiga fasta måltider än att blanda pulver ur en påse hela dagarna. Men det är jag! Ingenting emot kosttillskott, jag äter ju redan 100g genom vasslet, 150g inräknat träningsshaken glömde jag. :)
Kanske inte om man är influerad av det Piana hittat på.
Haha!
Jag hade druckit mycket vassle. På storköp är det billigt, kan nog komma ner på runt 100-120kr/kg med bra rabatter. Naturell kvarg, Ica Basic eller Milbonas brukar kosta runt 20-25kr/kg. Kartor med ägg, ~1-1.50kr/per ägg.
Hade själv inte köpt utländsk kycklingfilé men det finns alltid dansk för runt 40-60kr/kg, men du kanske redan äter utländsk nötfärs så du inte bryr dig? Ibland har man tur och hittar svensk kyckling på extrapris för runt 50kr/kg, bara att fylla frysen då.
Bra tips igen. Jag ska räkna lite och se om jag får ordning på något nytt kostschema att köra igång nästa vecka. Jag har bara ätit Lindhals kvarg tidigare, så det kan bli spännande att jämföra med dem riktigt billiga. Det är ju nödvändigt för mig om jag ska nå 500g utan att det svider.
1.1kg rött kött om dagen?
Mig veterligen har åtminstone KG flertalet gånger hävdat att hög proteinkonsumtion inte är skadligt, förutsatt att man inte har en viss typ av sjukdom.
Blanda vassle med mindre vätska.
Fast måltid =)
LunaSpice
2016-04-11, 10:15
1.1kg rött kött om dagen?
Mig veterligen har åtminstone KG flertalet gånger hävdat att hög proteinkonsumtion inte är skadligt, förutsatt att man inte har en viss typ av sjukdom.
Inte proteinet i sig men jag skulle nog inte vräka i mig så stora mängder rött kött.
Inte proteinet i sig men jag skulle nog inte vräka i mig så stora mängder rött kött.
Precis :)
Diomedea exulans
2016-04-11, 11:11
Apropå King Grub kan du ju använda vassleproteinet som ingrediens i diverse måltider. Känns lite roligare än att sörpla i sig en shake.
Jag cyklar kött, fisk och kyckling i perioder om 2-3 veckor, så jag äter inte jämnt sådana mängder rött kött iaf.
Tonfisk, kvarg på, och en vassleshake blandad i mjölk bredvid. Det borde ju gå att få ihop måltider på 110g protein och 55g kolhydrater ganska lätt. Om jag inte räknar helt galet så bör det kunna landa straxt över 100kr/dag för fyra måltider, sedan någon post-workout för att fylla ut och hamna relativt nära 500g/dag. Det måste väl ändå vara riktigt billigt för sitt protein? Jag får nog alltså acceptera att det får bli mer vassle än vad jag hade velat!
Jag cyklar kött, fisk och kyckling i perioder om 2-3 veckor, så jag äter inte jämnt sådana mängder rött kött iaf.
Tonfisk, kvarg på, och en vassleshake blandad i mjölk bredvid. Det borde ju gå att få ihop måltider på 110g protein och 55g kolhydrater ganska lätt. Om jag inte räknar helt galet så bör det kunna landa straxt över 100kr/dag för fyra måltider, sedan någon post-workout för att fylla ut och hamna relativt nära 500g/dag. Det måste väl ändå vara riktigt billigt för sitt protein? Jag får nog alltså acceptera att det får bli mer vassle än vad jag hade velat!
Förstår inte denna motvilja mot vassle.
Men hur som helst. En ganska billig och proteinrik rätt som jag ofta gör är.
Ostkaka!
50g vassle (bra början eller hur =P) eller Kasein i valfri smak.
(Kokos är min favorit av de jag provat hittills med vanilj på andra plats)
500g kvarg
5 ägg
150g minimjölk
lite sötningsmedel (behövs egentligen inte, men för vissa prot.pulver smaker så blir det bättre med)
Mixa/vispa
In i ugnen 45-60 min (lite beroende på geometrin på formen man använder) tills den blir brun på toppen.
Låt svalna 15-20 min.
Mättar bra, nästan bara protein. Och löjligt gott med lite lågkalorisylt (eller självklart "vanlig" sylt om man inte snålar med kolhydraterna och kalorierna) till. Bra mycket roligare än att käka bara kvarg eller att dricka proteinshakes.
peterson
2016-04-11, 15:20
Senaste kostrekommendationerna som läkarkåren går ut med avråder helt från rött kött. Kopplingen till cancer är betydande.
Dessutom innehåller 1kg nötfärs 100-150g fett.
Ostkaka!
500g kvarg
5 ägg
150g minimjölk
lite sötningsmedel (behövs egentligen inte, men för vissa prot.pulver smaker så blir det bättre med)
Mixa/vispa
In i ugnen 45-60 min (lite beroende på geometrin på formen man använder) tills den blir brun på toppen.
Låt svalna 15-20 min.
Mättar bra, nästan bara protein. Och löjligt gott med lite lågkalorisylt (eller självklart "vanlig" sylt om man inte snålar med kolhydraterna och kalorierna) till. Bra mycket roligare än att käka bara kvarg eller att dricka proteinshakes.
Grejar vassle sådana temperaturer utan problem?
StarkaUlf
2016-04-11, 16:01
Grejar vassle sådana temperaturer utan problem?
Ja, förutom det som blir bränt på toppen.
Vasslet denaturerar, men det förstörs inte.
Ostkaka!
500g kvarg
5 ägg
150g minimjölk
Mixa/vispa
Låt svalna 15-20 min.
Du... det där var ett djäkla bra tips! Det kommer jag testa det första jag gör nästa vecka! Inte dåligt med protein där heller. *drool*
Du... det där var ett djäkla bra tips! Det kommer jag testa det första jag gör nästa vecka! Inte dåligt med protein där heller. *drool*
Finns flera trådar med tips och recept på ostkakor på kvarg och/eller keso här på kolo.
Exempelvis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=35306&highlight=ostkaka
exevision
2016-04-11, 20:00
Han kanske inte syftade på sådana extrema intag som 500 gram om dagen?
Ah. Så höga intag kan väl omöjligen ha undersökts?
Diomedea exulans
2016-04-11, 20:21
Ah. Så höga intag kan väl omöjligen ha undersökts?
3,4 gram per kg kroppsvikt har jag för mig det var i senaste studien han länkade.
PureWhey
2016-04-11, 20:26
4.4
http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19
4.4
http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19
Vet du om det finns något liknande där man undersöker hälsopåverkan?
Samy Westside
2016-04-14, 11:00
Ostkaka!
500g kvarg
5 ägg
150g minimjölk
Mixa/vispa
Låt svalna 15-20 min.
Tackar för den! *hug*
Snake-89
2016-04-17, 18:00
Jag mosade nästan mina njurar och mosade definitivt mina testosteron nivåer vid långvarigt intag av protein på 250g per dag...jag vet detta genom blodprover....så jag önskar dig en lycklig självdestruktion....för det finns inte en chans att din kropp tar upp mer än 200 gram även med anabola
Jag mosade nästan mina njurar och mosade definitivt mina testosteron nivåer vid långvarigt intag av protein på 250g per dag...jag vet detta genom blodprover....så jag önskar dig en lycklig självdestruktion....för det finns inte en chans att din kropp tar upp mer än 200 gram även med anabola
Hur vet du att det var pga proteinet? 250g är visserligen väldigt högt, men att det skulle orsaka skador på kroppen tror jag knappast.
Snake-89
2016-04-17, 18:14
Hur vet du att det var pga proteinet? 250g är visserligen väldigt högt, men att det skulle orsaka skador på kroppen tror jag knappast.
Efter knivskarp smärta i njurarna som kom allt oftare och oftare samt att jag slutligen fick spontana kväljningar när jag intog min shake eller åt något med mkt protein åkte jag oroad till läkaren...efter utredning samt blodprov rekommenderade han att jag sänker det till 60g per dag....testo nivån var då 236ng/dl samma som en 100åring. efter en månad mådde jag som en kung efter ytterligare 3mån åkte jag in för en andra koll nivån var då 1456ng/dl dvs samma som en person som injicerar ca 450mg testosteron per vecka eller som en 16 åring.....jag är 26
PureWhey
2016-04-17, 18:21
250 är inte högt, 2.5/kgv för någon som väger 100.
Snake-89
2016-04-17, 18:22
Protein är rena giftet i enorma mängder ...alla studier efter 1990 då proteinpulvret uppfanns kan ni torka arslet med då dessa är sponsrade öppet eller dolt av kosttillskottstiklverkare som vill sälja mer. 90gram räcker met än väl för vem som helst...vill minnad att det finns studier från Ryssland på det från 1978
Själv väger jag 104 och mår finfint på 60g per dag
Protein är rena giftet i enorma mängder ...alla studier efter 1990 då proteinpulvret uppfanns kan ni torka arslet med då dessa är sponsrade öppet eller dolt av kosttillskottstiklverkare som vill sälja mer. 90gram räcker met än väl för vem som helst...vill minnad att det finns studier från Ryssland på det från 1978
*popcorn*
Skulle snarare vara de företag som tillverkade ost och behövde bli av med kubikkilometrar av vassle.....vilket knappast stämmer:d.
Ryska studier kring 1978 är den mest trovärdiga källan jag någonsin läst på Kolozzeum.
Snake-89
2016-04-17, 19:02
Skulle snarare vara de företag som tillverkade ost och behövde bli av med kubikkilometrar av vassle.....vilket knappast stämmer:d.
Det är lögnaktiga studier från då proteinpulver kom till om hur extremt högt proteinintag är bra som får folk att äta vassle som kossor...grundtanken var att sälja mer proteinpulver... om du nu tar shitloads av proteinpulver eller kyckling bröst så är det lika fel....det bygger på falska studier
exevision
2016-04-17, 19:06
Det är lögnaktiga studier från då proteinpulver kom till om hur extremt högt proteinintag är bra som får folk att äta vassle som kossor...grundtanken var att sälja mer proteinpulver... om du nu tar shitloads av proteinpulver eller kyckling bröst så är det lika fel....det bygger på falska studier
För du är 100% säker att det var proteinet som var boven i ditt fall. Inte att du har nedsatt njurfunktion från start?
Edit: nu förespråkar jag inte så pass höga nivåer.
Agitator
2016-04-17, 19:07
Skulle själv aldrig få för mig äta så mycket protein.
Men 400 gr protein via vassle hade väl varit smartast.
Snake-89
2016-04-17, 19:18
För du är 100% säker att det var proteinet som var boven i ditt fall. Inte att du har nedsatt njurfunktion från start?
Edit: nu förespråkar jag inte så pass höga nivåer.
Läkaren sa att det var proteinet efter blodproverna och mina njurar har alltid varit normala.....och säga vad man vill men mina ökade testosteron nivåer på en nivå av någon som tar er medium dos anabola efter att jag skar ner proteinet kan inte ha fel....har inte gjort några andra livsstilsändringar överhuvudtaget.....insåg bara att en person som ej intar anabola inte behöver 150-500gram protein per dag.
exevision
2016-04-17, 19:21
Läkaren sa att det var proteinet efter blodproverna och mina njurar har alltid varit normala.....och säga vad man vill men mina ökade testosteron nivåer på en nivå av någon som tar er medium dos anabola efter att jag skar ner proteinet kan inte ha fel....har inte gjort några andra livsstilsändringar överhuvudtaget.....insåg bara att en person som ej intar anabola inte behöver 150-500gram protein per dag.
Jo, men om dina njurar inte mådde så bra från start så borde väll resultatet vara det du beskriver? Folk som har nedsatt njurfunktion rekommenderas väll att inte äta så mycket protein.
Snake-89
2016-04-17, 19:24
Det var inte från start, jag skrev att symptomen uppkom efter långvarig dosering protein dagligen.....Hur långvarigt? Ca 4-5 år kanske.......
exevision
2016-04-17, 19:27
Det var inte från start, jag skrev att symptomen uppkom efter långvarig dosering protein dagligen.....Hur långvarigt? Ca 4-5 år kanske.......
Om njurarna som inte mår bra får jobba stenhårt i 4-5år så kanske det blir följden?
Snake-89
2016-04-17, 19:30
Om njurarna som inte mår bra får jobba stenhårt i 4-5år så kanske det blir följden?
Korrekt, och det finns inte bättre sätt än att våldta dem dagligen med 250 g protein som många pucken rekommenderar.
Snake-89
2016-04-17, 19:32
Korrekt, och det finns inte bättre sätt än att våldta dem dagligen med 250 g protein som många pucken rekommenderar. IM OUT.
LunaSpice
2016-04-17, 20:15
Korrekt, och det finns inte bättre sätt än att våldta dem dagligen med 250 g protein som många pucken rekommenderar. IM OUT.
Det finns mängder med långtidsstudier som visar att friska personer... FRISKA personer inte far illa av höga proteinintag. Om det nu verkligen var proteinet som skapade dina bekymmer så handlar det troligen om en redan nedsatt förmåga från början. Det finns personer som regelbundet intar så stora mängder och som också gör årliga hälsokontroller utan några problem. Du kanske tillhör undantagsfallet dock men det gör inte att det helt plötsligt går att generalisera bort den forskning som finns på området.
Jag gillar vart det här är påväg. Protein -> knivskarp smärta i njurarna (?) -> kväljningar vid proteinintag-> lågs testosteronnivåer -> dra ner på protein -> suprafysiologiska testosteronnivåer. Komplett med konspirationsteorier och ryska studier från -78 (innan kosttillskottsindustrin tog över världen).
OnT: Ät inte 1100 g nötfärs om dagen.
wilhelmblomgren
2016-04-17, 21:25
Följer!
Frysta skaldjur t.ex. musslor och räkor kan man komma över billigt, och är väldigt gott!
PureWhey
2016-04-18, 08:33
Jag gillar vart det här är påväg. Protein -> knivskarp smärta i njurarna (?) -> kväljningar vid proteinintag-> lågs testosteronnivåer -> dra ner på protein -> suprafysiologiska testosteronnivåer. Komplett med konspirationsteorier och ryska studier från -78 (innan kosttillskottsindustrin tog över världen).
OnT: Ät inte 1100 g nötfärs om dagen.
:laugh: Härligt
Jag kan meddela att jag handlat och det blir mycket kvarg, proteinpulver och ett nytt fynd jag gjorde: Aldrig tänkt på hur bra innehåll det kan vara i en burk med sardiner i tomatsås!
30g protein, 5g fett och inga kolhydrater för bara 7 kronor. Godare än en konserv med tonfisk dessutom om man frågar mig! Så det slänger jag på några burkar om dagen!
Kommer rapportera när njurarna börjar lägga av och allt det där... :laugh:*popcorn*
Källa på det ?
Man publicerar en studie så att andra ska kunna följa upp för att bekräfta eller förneka resultatet. Det ligger liksom i sakens natur.
Du äter protein tills levern blir toktjock av fritt ammoniak. Då blir det giftigt. Speciellt i kombination med kaloriunderskott/svält med förstärkt nedbrytning av annat kroppsprotein. Det är inget nytt.
Vad är det du påstår är farligt:confused:
King Grub
2016-04-19, 18:20
Nonsens.
LunaSpice
2016-04-19, 18:41
Källa på det ?
Ryska studier från -78... nuff said.
Nonsens.
We have a winner.
Du äter protein tills levern blir toktjock av fritt ammoniak. Då blir det giftigt. Speciellt i kombination med kaloriunderskott/svält med förstärkt nedbrytning av annat kroppsprotein. Det är inget nytt.
Var går gränsen då?
wilhelmblomgren
2016-04-19, 18:47
Ryska studier från -78... nuff said.
Haha :laugh:
wilhelmblomgren
2016-04-19, 18:49
Har läst att man får ökad hårväxt av att käka palmolja och kvicksilver i en studie från Makedonien utförd år 1836.
Var går gränsen då?
http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf
5 gram / kg kroppsvikt i abstraktet.
Jag sökte på "Rabbit starvation" och hittade i tråden VLCD för styrketränande
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6776106&postcount=1461
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.