handdator

Visa fullständig version : Front och back squat i samma set?


peterson
2016-04-10, 21:02
Jag gillar att kombinera tre varianter av böj i samma set (nåja, löst definierat), vanligen tre rep frontböj följt av tre rep OL/high bar och sist tre rep SL/low bar. Bra eller slöseri med tid och energi?

Stuffer
2016-04-11, 14:40
Jag gillar att kombinera tre varianter av böj i samma set (nåja, löst definierat), vanligen tre rep frontböj följt av tre rep OL/high bar och sist tre rep SL/low bar. Bra eller slöseri med tid och energi?

Spontant känns det inte särskilt tidseffektivt och jag ser inte vad du skulle få ut av den kombon egentligen. Hur gör du när du växlar mellan varianterna? Lägger du ner stången på racket och tar nytt grepp eller håller du på och kastar runt stången mellan de olika positionerna när du står fri från racket? Det sistnämnda känns i alla fall som ett sätt att utsätta sig för risker i onödan.

Vore det inte smidigare att köra några set med bara frontböj följd av några set med bara OL/SL-böj alternativt variera från pass till pass istället om du absolut vill köra alla varianterna?

PureWhey
2016-04-11, 14:51
Säkert vettigt om man har ett specifikt syfte med det.

peterson
2016-04-11, 15:13
Jag rackar stången emellan och tar nytt grepp. Syftet är dels att spara tid, dels att få varierad belastning. Har bara tid att köra ett helkroppspass a 75 min i veckan, övrig träningstid läggs på löpning.

Belastningsmässigt så passar det ganska bra på front och high bar; en lagom vikt för en trea frontböj är ganska tung även vid high bar efter att jag tröttat ut mig lite. Belastningen vid low bar blir lite för låg men jag är ovan vid stilen så det passar ganska bra att inte köra för tungt.

PureWhey
2016-04-11, 15:16
Skulle inte liknande volym ta lika lång tid om du kör övningarna för sig?

svenbanan
2016-04-11, 15:31
Glöm inte att köra ryckböj också! ;)

peterson
2016-04-11, 19:00
3 set a 9 rep med 2 min vila går betydligt snabbare än 9 set a 3 rep med 2 min vila.

I wish! Ryckböj kräver dessvärre rejält mycket mindre vikt på stången.

Ozziking
2016-04-11, 19:18
Då tror jag att 9 rep bakböj skulle ge mer pga du kan hanteram er vikt bak än fram.

poppen11
2016-04-11, 20:02
1 set 9 rep a BöjX
1 set 9 rep a BöjZ
1 set 9 rep a BöjK

Går ännu snabbare och mindre bökigt?