handdator

Visa fullständig version : Koncentration på inre delen av pectoralis


SEW
2016-04-10, 19:35
Någon som har tips på teknik/övningar som riktar koncentration till den inre delen av pec. major? (alltså delen mot bröstbenet). Just nu blir det mycket fokus längre upp mot axeln.
Tack på förhand:)

Sheogorath
2016-04-10, 19:41
Förmodligen finns det inget man kan göra i praktiken för att påverka (dina genetiska förutsättningar kommer överskugga alla försök du gör att ändra i muskelns proportioner) men att ha olika typer av övningar så att man arbetar i hela muskelns rörelseomfång är nog vettigt. Om du t.ex. bara har bänkpress och andra breda pressövningar kommer du inte stärka muskeln där den är som mest kontraherad. Någon övning där du har ett belastat slutläge där armarna är i linje med axlarna kan nog vara vettigt. Lättast att få till med cable-crossen eller någon flye-maskin.

SEW
2016-04-11, 14:50
Förmodligen finns det inget man kan göra i praktiken för att påverka (dina genetiska förutsättningar kommer överskugga alla försök du gör att ändra i muskelns proportioner) men att ha olika typer av övningar så att man arbetar i hela muskelns rörelseomfång är nog vettigt. Om du t.ex. bara har bänkpress och andra breda pressövningar kommer du inte stärka muskeln där den är som mest kontraherad. Någon övning där du har ett belastat slutläge där armarna är i linje med axlarna kan nog vara vettigt. Lättast att få till med cable-crossen eller någon flye-maskin.


Okej tack!

Chenoa
2016-04-11, 16:39
Jag rekommenderar den här övningen som jag fick tips om för nåt år sedan.
Kopplar inte in axlarna så mycket som bänkpress eller hantelpress.
Däremot så känns den enormt mycket just i den inre delen av bröstet, testa så får du se
https://www.youtube.com/watch?v=jv3dxTXrG-8

Mäktigman
2016-04-11, 17:29
Jag rekommenderar den här övningen som jag fick tips om för nåt år sedan.
Kopplar inte in axlarna så mycket som bänkpress eller hantelpress.
Däremot så känns den enormt mycket just i den inre delen av bröstet, testa så får du se
https://www.youtube.com/watch?v=jv3dxTXrG-8

Ser ut som den tar på triccarna rätt bra lr?

Decepticon
2016-04-12, 18:15
Jag rekommenderar den här övningen som jag fick tips om för nåt år sedan.
Kopplar inte in axlarna så mycket som bänkpress eller hantelpress.
Däremot så känns den enormt mycket just i den inre delen av bröstet, testa så får du se
https://www.youtube.com/watch?v=jv3dxTXrG-8

Den tar mindre på axeln, det är bra för alla med onda axlar, men det verkar mest vara en tricepsövning ..

Chenoa
2016-04-14, 09:32
Ser ut som den tar på triccarna rätt bra lr?

Inte så mycket, faktiskt.
Det gäller att pressa hantlarna mot varandra i hela rörelsen och då känns det rejält i bröstens inre del.
Upplever inte själv att jag känner så mycket i Triceps

Chenoa
2016-04-14, 09:33
Den tar mindre på axeln, det är bra för alla med onda axlar, men det verkar mest vara en tricepsövning ..

Se svar ovan :)

stemag
2016-04-14, 10:53
Kul, den där måste jag prova, tack för tipset.

Anders The Peak
2016-04-14, 11:36
Jag vågar sticka ut hakan med psåståendet att om stretchen dvs rörelsemomfånget är av stor betydelse för längdtillväxten av muskeln. Det är den som skapar djupet /volymen i den sk inre bröstmuskeln.

Sansad
2016-04-14, 13:34
Jag vågar sticka ut hakan med psåståendet att om stretchen dvs rörelsemomfånget är av stor betydelse för längdtillväxten av muskeln. Det är den som skapar djupet /volymen i den sk inre bröstmuskeln.

Vad grundar du det på?

Anders The Peak
2016-04-15, 08:54
Vad grundar du det på?

En muskel växer gärna på längden och för att få den att växa på längden måste den stretchas. Det är en av orsakerna att vi talar om när vi nämner full ROM. I t ex. vanlig bänkpress är bröstmuskelns aktionsradie begränsad likaså i hantelpressar som görs utan att stretcha ut muskeln.