handdator

Visa fullständig version : Fråga gällande kolhydrater före/efter träning


federov
2016-04-09, 20:05
Exempel:

Om jag skulle konsumera 100g kolhydrater före träning och 100g kolhydrater efter träning (dvs totalt 200g). Om jag nu skulle vilja minska intaget till t.ex 150g eller 100g totalt. Bör jag hålla ett balanserat intag eller låta intaget före/efter träning få väga över beroende på hur lite kolhydrater man får i sig?

Med andra ord, hur bör jag prioritera kolhydrats-intaget när man successivt minskar på sina kolhydrater? Bör man försöka hålla en bra nivå under hela dagen eller försöka få i sig så mycket som möjligt innan träning eller efteråt..

Mvh!

Sheogorath
2016-04-09, 20:09
För egen del prioriterar jag kolhydrat efter träning när det är kalorirestriktion. Kolhydraterna före träning tycker jag inte gör så stor skillnad ändå. Om det är styrketräning vi pratar om.

PureWhey
2016-04-09, 20:11
Brukar försöka få i mig 30-50g innan träning, resten efteråt.

federov
2016-04-09, 23:31
Okej. Så innan är med andra ord individuellt? Så länge man konsumerar efter träning?

delizh
2016-04-10, 07:12
Så lite innan? Jag som själv följer periodisk fasta och äter 2ggr per dag, första måltiden består av 230g kolhydrater ca 4h innan träning, och 345g efter träningen.
Sänker jag kolhydratera första måltiden och lägger dom på sista, kommer detta då förändra mina träningsresultat?

Sheogorath
2016-04-10, 07:49
Prova?

Tomas Tryffel
2016-04-10, 08:11
Så lite innan? Jag som själv följer periodisk fasta och äter 2ggr per dag, första måltiden består av 230g kolhydrater ca 4h innan träning, och 345g efter träningen.
Sänker jag kolhydratera första måltiden och lägger dom på sista, kommer detta då förändra mina träningsresultat?

Jag vet ju inte hur din träning eller behov ser ut, men jag tycker att 230 gram innan träning låter lite mycket. Om man ser rent till behovet alltså, sen hur det känns och vad du är bekväm med är ju en annan sak.

delizh
2016-04-10, 08:13
Tränar styrkelyft pass med 2-3 basövningar som avslutas med 2-3 lättare övningar.
Träningen tar 2-3h.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2016-04-10, 08:41
Jag vet ju inte hur din träning eller behov ser ut, men jag tycker att 230 gram innan träning låter lite mycket. Om man ser rent till behovet alltså, sen hur det känns och vad du är bekväm med är ju en annan sak.

Fast fyra timmar innan träning är ju inte "innan träning" i min bok. Det kanske är energi han behöver för att fungera och verka under dagen (för att inte tala om hur mycket lättare det är att komponera en måltid om man får ha med kolhydratkällor). Får han i sig +300 g kolhydrater efter träning och inte sysslar med någon glykogenkrävande idrott är det nog en bra fördelning.

Tomas Tryffel
2016-04-10, 19:13
Fast fyra timmar innan träning är ju inte "innan träning" i min bok. Det kanske är energi han behöver för att fungera och verka under dagen (för att inte tala om hur mycket lättare det är att komponera en måltid om man får ha med kolhydratkällor). Får han i sig +300 g kolhydrater efter träning och inte sysslar med någon glykogenkrävande idrott är det nog en bra fördelning.

Nej, förstås, jag ser det inte heller som "pwo-måltid" egentligen. Och, som du säger, så är ju +300 gram kolhydrater efter träningen ganska tillräckligt också.