handdator

Visa fullständig version : Är en "brosplitt" slöseri med tid?


KoloKungen
2016-04-09, 19:28
Hej kolozzeum! KoloKungen här.

Jag har tränat ungefär två år och har uppnått 110kg bänk, 120 böj och 160kg mark.

Jag har sen jag börjat träna kört en standardsplit eftersom jag trott att alla tränar så. Jag har sen jag började läsa på kolozzeum upptäckt att det ska vara bättre för resultaten att köra lägre volym (6-8 set 2x i veckan). Provade ett pass men jag tycker det är väldigt tråkigt att bara köra några få övningar när jag är van vid fler. Det jag tycker är roligt med träningen är ju att köra flera roliga övningar och få pump.

Mina linjära ökningar går väldigt sakta så det kanske beror på att jag inte kör tillräckligt frekvent? Gör det mer skada än nytta att köra med hög volym (+20set per pass)

Ni som inte är intresserade av hur träningen ser ut nu kan sluta läsa här.

Så här ser det ut:

Rygg/Ben pump
Bröst/Armar pump
Cardio
Ben/Axlar pump
Armar/Bröst pump
Vila
Axlar/Rygg pump/Cardio

Pump betyder att jag kör en isolationsövning för den muskelgruppen 5x10-20.

Ett bröstpass kan se ut så här, även om det står tex 5 set är det inte 5 arbetsset utan jag arbetar mig upp tillarbetsvikt och köra 1-3 set där.

Bänkpress 5set
Sned bänk 5set
Flyes superset Hantelpress 5set vardera
Maskinpress 4set
Flyes 4set
Kabelcurl superset Pushdowns 5x10-20

Exempel vikt i bänkpress
50kg*15
60kg*10
70kg*10
80kg*10
90kg*7

Gerdler
2016-04-09, 20:35
Jag slutade läsa efter rubriken. Men så här, du ställer frågan:
Är en "brosplitt" slöseri med tid?

Svaret är kort och gott; Ja.

Det är framförallt för att det tvingar dig till att fokusera på tidsineffektiva övningar. Du lägger fokus på små övningar som tränar en och en av dina muskler istället för att lägga fokus på stora övningar då dessa skulle trötta ut "fel muskler" inför nästkommande pass. Du ska lära dig att använda musklerna tillsammans. Sen finns det naturligtvis tävlingsaspekter och dopingaspekter som gör att detta inte gäller för alla. Likaså gäller om man har vissa skador som man måste träna runt, förhoppningsvis temporärt.

Så ja det är tidsineffektivt. Men om tid inte är någon faktor, och syftet är rätt så kan bro split funka för vissa.

te1on
2016-04-09, 21:14
Är det verkligen så att "brosplitts" är så dåligt, det framförs ofta kritik här på kolo mot just detta sätt att träna.
Men många man träffar tränar just så här och ser ut att fått bra resultat. Även många tävlande i olika fysikgrenar verkar träna på detta sätt, när man lyssnar på intervjuer.
Är det inte så att styrkelyftare kanske har en större fördel att köra igenom sina lyft fler ggr i vecka, medans om man är ute efter volym har en fördel att "mosa" muskeln 1 gång i veckan ? Hör sällan bodybuilders prata om att till 90% förlita sig på basövningar flera ggr i veckan.

Gerdler
2016-04-09, 21:25
Är det verkligen så att "brosplitts" är så dåligt, det framförs ofta kritik här på kolo mot just detta sätt att träna.
Men många man träffar tränar just så här och ser ut att fått bra resultat. Även många tävlande i olika fysikgrenar verkar träna på detta sätt, när man lyssnar på intervjuer.
Är det inte så att styrkelyftare kanske har en större fördel att köra igenom sina lyft fler ggr i vecka, medans om man är ute efter volym har en fördel att "mosa" muskeln 1 gång i veckan ? Hör sällan bodybuilders prata om att till 90% förlita sig på basövningar flera ggr i veckan.
BB är dopade om de tävlar och lyckas. Undantag finns säkert. Det är helt andra regler som gäller då. Steroiderna ger volym som kanske nästan är tillräcklig för vissa muskler, medans andra måste tränas lite grand och vissa mycket. Det är både individuellt och säkerligen ett resultat av hur det döms.

Man hör saker som "jag har slutat träna axlar och bänkpress, för annars blir mina axlar för stora, kör bara flies för bröst nu för att inte axlarna ska bli oproportionerliga". Då är det trenbolone och testo som gör jobbet, inte splitten för inte fan blir någons axlar för stora utan att träna dem om de är rena.

VINGTOR
2016-04-09, 21:40
Det är väl klart som fan att det inte är slöseri med tid. Träna som du vill, så det blir gjort..
Allt behöver inte vara så jävla optimalt jämt.

Grans
2016-04-09, 21:48
Har du fått resultat sedan du började? Isåfall är det inte slöseri. Om du tycker brosplits/fler övningar per muskel är roligare kommer det ge bättre resultat än vad på papper är "optimalt" av den enkla anledningen att din motivation kommer va bättre och du kommer därmed pusha dig själv mer.

Att träningen är rolig är bra mycket viktigare än vad på papper är optimalt. Ett exempel är hur alla alltid ska rekommendera starting strength vilket jag inte förstår mig på. Inte för att starting strength är optimalt, långt ifrån. Men jag ser typ alla rekommendera detta sjukligt tråkiga program. En nybörjare kommer med störst sannolikhet inte tycka det är kul att köra knäböj 3 gånger i veckan. Nu blev det offtopic men tanken bara slog mig.

Vad du kan göra är att sprida ut övningarna mer under veckan. Köra typ halvkropp med samma övningar som du redan kör fast blanda muskelgrupperna så att du får högre frekvens.

KoloKungen
2016-04-09, 22:34
Som ni ser så kör jag ju egentligen med samma frekvens som jag skulle ha gjort med halvkroppspass (2x vecka) eftersom jag lagt in en pumpövning för varje muskelgrupp en gång i veckan. Så frekvensen är väl egentligen där redan bara att volymen kanske är lite för hög för att vara optimal ena dagen. Pumpövningen ligger kring 5x10-20 så det bör vara godkänt.