handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att göra ett splittrat program på 6 dagar där man bara kör 6 till 10 set.


Strumpa
2016-04-08, 23:53
Hjälp mig att göra ett bra splittrar 6 dagars program där man bara kör 6 till 10 set per muskel. Jag vara mycket glad om du kunde hjälpa mig och ge mig exempel såhär.

kvarnis
2016-04-09, 10:55
Varför vill du träna på det sättet?

dmoller
2016-04-09, 11:56
ta din favoritövning för varje muskelgrupp och kör 6-10 set?

Diomedea exulans
2016-04-09, 12:21
Måndag (bröst)
Bänkpress 3 set
Lutande bänkpress 3 set
Flies i kabel 3 set

Tisdag (rygg)
Pulldowns 3 set
Kabelrodd 3 set
Rygglyft 3 set

Onsdag (framsida och baksida lår)
Benpress 3 set
Framsida lår 3 set
Sittande lårcurl 3 set
Liggande lårcurl 3 set

Torsdag (axlar)
Sittande hantelpress 3 set
Sidlyft med hantlar 3 set
Baksida axlar-maskin 3 set

Fredag (vader och mage)
Stående vadpress 3 set
Sittande vadpress 3 set
Crunchmaskn 3 set
Hängande benlyft 3 set

Lördag (biceps och triceps)
Stångcurl 3 set
Sittande hantelcurl 3 set
Liggande tricepsextension med stång 3 set
Pushdown i kabel 3 set.

Strumpa
2016-04-09, 12:34
Varför vill du träna på det sättet?

Eftersom jag seriöst läst att det visst kan räcka att använda sig av så många set. Ja att det skulle vara en lögn att man måste ha köra så många sett som många säger sig behöva köra här för att bygga och bli starkare. Själv vet jag vare sig ut eller in längre.

Ett Orm
2016-04-09, 12:41
Räcka med 10 set för en muskel? Ja det kan man nog lugnt säga att det borde..

Strumpa
2016-04-09, 13:53
Räcka med 10 set för en muskel? Ja det kan man nog lugnt säga att det borde..

Men varför, varför är det då så vanligt med att folk tränar upp emot det dubbla per muskel, ja till och med upp emot 30, 40 set? Ja och till och med förespråkar det? Det får i alla fall mig att känna mig såsom något av en utomjording. Eller är det de som är utomjordingar?

kvarnis
2016-04-09, 14:05
Eftersom jag seriöst läst att det visst kan räcka att använda sig av så många set. Ja att det skulle vara en lögn att man måste ha köra så många sett som många säger sig behöva köra här för att bygga och bli starkare. Själv vet jag vare sig ut eller in längre.

Jag tycker det är ineffektivt sätt att träna varje muskel en gång i veckan av flera anledningar.

Om du ex inte kan träna en viss dag eller är sjuk går du miste om en hel del träningstillfällen för resp muskelgrupp.

Vill man inte köra helkropp men hitta en bra kompromiss där frekvens och högre träningsvolym inte offras är ett över/underkroppschema eller push/pull/legs bra alternativ.

Strumpa
2016-04-09, 15:54
Jag tycker det är ineffektivt sätt att träna varje muskel en gång i veckan av flera anledningar.

Om du ex inte kan träna en viss dag eller är sjuk går du miste om en hel del träningstillfällen för resp muskelgrupp.

Vill man inte köra helkropp men hitta en bra kompromiss där frekvens och högre träningsvolym inte offras är ett över/underkroppschema eller push/pull/legs bra alternativ.

Jag har funderat på att börja köra halvkropp dvs. ovandel en dag och underdel en annan och på så sätt t ex köra en del varannan dag men kortare pass.

Ett Orm
2016-04-09, 16:16
Men varför, varför är det då så vanligt med att folk tränar upp emot det dubbla per muskel, ja till och med upp emot 30, 40 set? Ja och till och med förespråkar det? Det får i alla fall mig att känna mig såsom något av en utomjording. Eller är det de som är utomjordingar?

För att de slarvar med det de gör till den grad att det krävs mycket mer för att stimulera muskeln tillräckligt. Dessutom tror många att more is more, vilket inte stämmer på det sättet.
30-40 set är helt mongo om det nu inte rör sig om att det är tekniska förbättringar man är ute efter.

Har man ett bra utförande hög intensitet och belastning så bör det räcka med runt tre - fem set om man inte är väldigt vältränad.
Fast det är iofs en konst i sig att få ut max av ett set/rep.