handdator

Visa fullständig version : Börja med kreatin?


pundi
2016-04-08, 11:00
Hej!

Jag rensade lite i kosttillskottsförrådet och hittade en oöppnad burk mutand creakong som jag helt hade glömt bort. Jag funderar på att prova att köra med kreatin. Jag använder just nu aldrig vilas pwo gateway som har lite kreatin i sig. Så till min fråga, vad kan man förvänta sig när man börjar med kreatin?
Vet att man binder vätska men binder man det på ett sätt så man ser blöt ut eller så att man ser mer fyllig ut? Andra fördelar med kreatin?

King Grub
2016-04-08, 11:08
Kreatin binder vätska intramuskulärt (i musklerna), inte subkutant (under huden).

En fördel är att kreatin ökar antalet satellitceller i muskulaturen av träning och gör musklerna mer anabola, permanent.

pundi
2016-04-08, 11:14
Kreatin binder vätska intramuskulärt (i musklerna), inte subkutant (under huden).

En fördel är att kreatin ökar antalet satellitceller i muskulaturen av träning och gör musklerna mer anabola, permanent.

Okej, betyder det att musklerna ser större ut? Man får alltså inte dagen-efter-fuskdag blötheten?

AntonHA
2016-04-08, 11:56
Okej, betyder det att musklerna ser större ut? Man får alltså inte dagen-efter-fuskdag blötheten?

Precis

pundi
2016-04-08, 12:03
Precis

Sounds good! Kreatin it is! När är mest optimalt att ta det? Eller spelar det ingen roll?

King Grub
2016-04-08, 12:13
Efter träning på träningsdagar, tillsammans med någon måltid på vilodagar.

pundi
2016-04-08, 12:27
Efter träning på träningsdagar, tillsammans med någon måltid på vilodagar.

Typ blanda med proteinshake efter gymmet? Funkar det eller måste det blandas med vatten?

Donkens
2016-04-08, 13:26
Går alldeles utmärkt att blanda ut med proteinpulver.

Själv kör jag en skopa i munnen och sköljer med vatten, tycker att det samlas lite för mycket i botten. Men Creakong som du har löser upp sig väldigt bra ändå.

pundi
2016-04-08, 19:34
Går alldeles utmärkt att blanda ut med proteinpulver.

Själv kör jag en skopa i munnen och sköljer med vatten, tycker att det samlas lite för mycket i botten. Men Creakong som du har löser upp sig väldigt bra ändå.

Då kör jag på det! Tack för ditt och alla andras svar!!

delizh
2016-04-08, 20:55
Kreatin behövde man heller aldrig cykla va?

pundi
2016-04-09, 08:58
En till fråga angående ämnet, hur snabbt kan man förvänta sig att man går upp i vätskevikt? Vägde nämnligen idag 2hg mer än igår. Tänkte bara om det var vätska av kreatinet eller om det bara var en högre invägning som man kan ha ibland?

AlexGBG
2016-04-09, 11:26
Jag började med kreatin förra veckan, jag har inte gått upp nämnvärt i vikt, inte några större fluktuationer än vanligt vid morgoninvägningen förutom en dag när jag var 2kg tyngre än tidigare dagar. Den uppgången är dock uppäten igen.

Tilläggas skall väl kanske att jag inte har så mycket muskler, så det kanske inte blir så stor skillnad för mig :(

AlexGBG
2016-04-10, 05:20
Jag får nog nästan revidera mitt tidigare inlägg, jag ligger på runt 2kg högre än när jag började med kreatin för en dryg vecka sen.

Kort bakgrund: Inte tränat på flera år, kört 18/6 diet med kcal-underskott dom senaste månaderna och tappat från runt 95kg ner till 87kg.

Senaste veckorna har jag börjat träna, lite löpning (vilket snabbt resulterade i inflamerat knä, "löparknä(?)")

Jag har dock börjat träna lite hårdare nu, och äter lite extra protein varje dag, runt 50-100g per dag, men det kan inte vara något annat än lite mer muskler, och mer vatten i kroppen, så även jag gick nog upp något/några kg efter att ha börjat med kreatinet.

pundi
2016-04-10, 18:09
Jag får nog nästan revidera mitt tidigare inlägg, jag ligger på runt 2kg högre än när jag började med kreatin för en dryg vecka sen.

Kort bakgrund: Inte tränat på flera år, kört 18/6 diet med kcal-underskott dom senaste månaderna och tappat från runt 95kg ner till 87kg.

Senaste veckorna har jag börjat träna, lite löpning (vilket snabbt resulterade i inflamerat knä, "löparknä(?)")

Jag har dock börjat träna lite hårdare nu, och äter lite extra protein varje dag, runt 50-100g per dag, men det kan inte vara något annat än lite mer muskler, och mer vatten i kroppen, så även jag gick nog upp något/några kg efter att ha börjat med kreatinet.

Okej, tack så mycket för ditt svar :)

PureWhey
2016-04-10, 18:14
Äter du bara 50g protein vissa dagar?

AquaRegia
2016-04-10, 18:39
Äter du bara 50g protein vissa dagar?

Jag antar att han menar 50-100g extra, vilket förvisso inte säger så mycket.

Gearhead85
2016-04-10, 18:43
Vill dock slänga med en varning. Om du av någon anledning lämnar prover för att se exempelvis hur njurarna fungerar kan det extra kreatinet du intar höja kreatinnivåerna i blodet vilket på medicinspråk betyder att njurarna felar utan att de ens gör det. Talar av egen erfarenhet från den korta tid jag åt kreatin men fick sluta för att proverna blev missvisande. :)