handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


PatrickBatesman
2016-04-07, 20:28
Hejsan alla dedikerade tyngdlyftare & kungar.

Jag eftersöker hjälp med ett träningsschema, jag vet att dessa går att finna på detta eminenta forum, samt google. Men jag känner att jag behöver lite ytterligare information samt hjälp.

Generell information,

Grapp på 19 barre, som uppmäter cirka 195CM, samt 79 kg. Nu får ni troligtvis bilden utav mig som spinkig etc, så är dock inte fallet. Jag har på senare dagar börjat få en liten myskagge, samt lite chipstuttar. Självfallet gillas inte detta, som föredetta hockeylirare.

Således söker jag lite information av alla kunniga på detta forum.

Det jag eftersöker, är ett träningsschema, hur man skall lägga upp allt samt lite generell information.

Det jag vill uppnå med min träning, är en atletisk kropp (?), för att bilda en visuell uppfattning, så kan nog denna kroppen beskrivas som, ptja. Baywatch? Hockeykropp? Sammanfattat i ord blir det nog följande, "lean & ripped" om man skall använda sådana termer, annars följande: Sexpack (skapas i köket, I know), lite större armar. Och allmänt tränad, jävligt fanatisk över ett vältränat bröst också. Jävligt fascinerad kropparna calisthenics gör, så någonting i den stilen. You feel me?

Jag har tyvärr inte möjligheten att gymma, då jag jobbar på annan ort och och inte bor nära gymmet för att ha möjligheten till det. Dock så har jag x2 stänger, en bänkpress samt vikter.

Just nu kör jag cardio x2 ggr i veckan. Och lyfter 2-3 gånger i veckan. Dock har jag lite problem med upplägget, i dagsläget blir det mycket bänkpress, bicepscurls med stång samt militärpress. Ska även kirra någon uppsättning för chins.

Hur ska jag lägga upp schemat tycker ni? Jag eftersöker inte som sagt att bli lika stora som er, vad gäller kroppsbyggnad (som en bodybuilder ungefär), jag är dock jävligt imponerad av många resultat här på sidan, och ser faktiskt upp till den självdisciplinen ni besitter.

Sedan en till fråga, vad gäller set/reps.

Vi säger att man kör 5x5 av någon form. Skall man då vara slut som f*n efter första fem, eller ska man känna att man skall klara 4x5 till efter de? Så man eventuellt får problem med repsen under sista settet. Finner ingen vettig förklaring på detta.

Hur mycket lyfter jag just nu?

Ja, jag är relativt svag nuförtiden. Klarar endast någon enstaka repetition på 50k i bänken, så ligger och kör 5x5 just nu på cirka 32 kg. Sedan klarar man av några chins, samt 20-30 armhävningar.

Ni får gärna hojta till i kommentarsfältet, så besvarar jag så mycket som möjligt!

Tack på förhand ni hjälpsamma människor.

Spelevink
2016-04-07, 20:43
Till att börja med, när du säger stänger och vikter.. Hur mycket väger skivstängerna och vilken ytterdiameter besitter viktskivorna?

Och om vi helt utesluter möjligheten att besöka gym, bor du i hus eller lägenhet? Och om i hus, har du plats för en ställning för tex knäböj?

PatrickBatesman
2016-04-07, 21:31
Till att börja med, när du säger stänger och vikter.. Hur mycket väger skivstängerna och vilken ytterdiameter besitter viktskivorna?

Och om vi helt utesluter möjligheten att besöka gym, bor du i hus eller lägenhet? Och om i hus, har du plats för en ställning för tex knäböj?



Halloj, vikten har jag ingen information om just nu. Men de är inte tunga om man säger så, något kilo skulle jag säga. För att besvara viktskivsfrågan, 25mm.

Bor i lägenhet, dock stor sådan. Etagevåning etc, så plats finns det.

Spelevink
2016-04-07, 22:05
Halloj, vikten har jag ingen information om just nu. Men de är inte tunga om man säger så, något kilo skulle jag säga. För att besvara viktskivsfrågan, 25mm.

Bor i lägenhet, dock stor sådan. Etagevåning etc, så plats finns det.

Ok då är nog marklyft svårt att få till då, dels för att diametern på vikterna är fel och dels om man ska visa respekt för grannar (så till vida att ni inte har ett sjuhelsikes golv), men knäböj utan risk till fail skulle nog funka. Kanske "rumänska marklyft" (marklyft utan markkontakt) skulle funka.

5x5 kanske inte är optimalt för nybörjare, det bygger nog rätt mycket på att tekniken åtminstone är fullgod.

Se till att sätta tekniken bra först, kör så tungt du kan då tekniken fortfarande är perfekt. Och var ärlig mot dig själv där ;)


Ärligt talat (dock min personliga åsikt) så är det lite svårare att få bra resultat om man inte går till gym (om man inte har ett fullt utrustat hemmagym eller kör avancerade kroppsviktsövningar), skulle det funka att smita in på gym från/till jobbet?

PatrickBatesman
2016-04-08, 09:37
Ok då är nog marklyft svårt att få till då, dels för att diametern på vikterna är fel och dels om man ska visa respekt för grannar (så till vida att ni inte har ett sjuhelsikes golv), men knäböj utan risk till fail skulle nog funka. Kanske "rumänska marklyft" (marklyft utan markkontakt) skulle funka.

5x5 kanske inte är optimalt för nybörjare, det bygger nog rätt mycket på att tekniken åtminstone är fullgod.

Se till att sätta tekniken bra först, kör så tungt du kan då tekniken fortfarande är perfekt. Och var ärlig mot dig själv där ;)


Ärligt talat (dock min personliga åsikt) så är det lite svårare att få bra resultat om man inte går till gym (om man inte har ett fullt utrustat hemmagym eller kör avancerade kroppsviktsövningar), skulle det funka att smita in på gym från/till jobbet?


Hej igen, tekniken är faktiskt det jag är väldigt petig med just nu.

Väljer att köra lite lättare vikter, så jag får in en bra hållning, samt att tekniker ser bra ut. Läst väldigt mycket om fel teknik = dåliga resultat.

Grannarna sket jag fullständigt i, då de troligtvis inte kommer höra något.. =D

Har tyvärr inte möjligheten att smita in på gym under veckodagar i vart fall, då jag inte har något körkort och bussförbindelserna är svindåliga på ren svenska.