handdator

Visa fullständig version : normalt med lite känningar i knäna av knäböj?


erinome
2016-04-07, 13:25
Jag kör knäböj varje pass. Dock inte jättetungt eftersom jag är osäker på formen eller utförandet eller vad det heter.

Jag undrar om det är normalt att ha lite känningar i knäna om man kör knäböj varje pass, dvs. 3 gånger i veckan? Typ att man känner sig lite svag i knäna, eller en mycket svag ömhet. Bara att man känner av knänas existens också, eftersom man normalt inte går och tänker på knäna. Eller är detta ett symptom av felaktigt utförande av knäböj?

DudX
2016-04-07, 14:11
Kör du med knävärmare?

jcs
2016-04-07, 14:14
Väldigt vaga symptom. Träningsvärk?

Brofessorn
2016-04-07, 14:20
Det är väl extremt svårt att svara på den frågan bara sådär. Dålig teknik kan nog mycket väl orsaka ömhet i knäna, men eftersom vi inte vet hur du utför dem kan vi inte säga om ditt problem beror på det.

erinome
2016-04-07, 14:45
Kör du med knävärmare?

Nej. Ska man det?

BobaFett
2016-04-07, 14:52
"Man" kan ha lite känningar om man är i en hård träningsperiod men det ska inte bli värre och värre. Man får hålla det under kontroll. Skippa ett pass om det är problem eller köra några pass med färre reps och set.

Det ska aldrig göra ont.

Man ska aldrig träna så hårt så att det påverkar ens gång- eller löpstil.

Prova spring, känns det konstigt? Då kan det vara dags att trappa ner lite på träningsvolymen.

Min personliga erfarenhet.

Loke
2016-04-07, 14:59
Nä, det är inte normalt. Är du minsta osäker på tekniken så är det ofta just knäleden som tar stryk. Jag skulle vilja noga granska tekniken i främst böj men även mark och annat relaterat innan jag säger att du bara kan ignorera sådana känningar.

Gerdler
2016-04-07, 14:59
Har själv aldrig provat med knävärmare men det låter vettigt. Det jag gjort som förbättrat mycket är att jag har kört extra uppvärmning av framsida lår och extra stretch av anklarna.

Jag är ganska stel i anklarna och tror att mycket av mina problem med knäna kommer därifrån iom att det tenderar att bli lite fel med vinklarna när jag är ouppvärmd.

BobaFett
2016-04-07, 15:01
Har själv aldrig provat med knävärmare men det låter vettigt. Det jag gjort som förbättrat mycket är att jag har kört extra uppvärmning av framsida lår och extra stretch av anklarna.

Jag är ganska stel i anklarna och tror att mycket av mina problem med knäna kommer därifrån iom att det tenderar att bli lite fel med vinklarna när jag är ouppvärmd.

Är du stel i anklarna (du menar fotleden va) så borde det vara mindre påfrestning på knäna och större på höften.

Gerdler
2016-04-07, 15:15
Är du stel i anklarna (du menar fotleden va) så borde det vara mindre påfrestning på knäna och större på höften.

Fotleden heter det ja. Hmm du har kanske rätt. men i vilket fall blir mina böj bättre av att fotleden stretchas och värms upp. Jag började med extra värmningen av quads samt stretch/värmning av fotled samtidigt och då så minskade även knäproblematiken. Vet dock inte vilken av metoderna som gör vad och planerar inte att undersöka, för just nu så fungerar det. Kanske blir så att jag har bråttom nån gång och skippar något.

svenbanan
2016-04-07, 15:17
Är man stel i fotlederna (som jag också är) så kan det vara svårt att få ut knäna ordentligt. Dvs det kan bli så att man kobenar lite för att kunna få fram knäna.

Alternativer är ju såklart att böja mer i höften (med lägre stångplacering) och skjuta bak rumpan mer.

Rova
2016-04-07, 16:20
Jag har ömmande knän och kommit på att det förmodligen är för att knät kommer för långt över tårna. Knät kommer nästan en extra skolängd (41) framför tårna, har böjt så nu i 6 månader 2-3 gånger i veckan. Någon som har några tips på hur jag börjar om från början? För som det är nu har jag ingen balans under parallellt om jag försöker ha knät i samma linje som tårna.

Loke
2016-04-07, 16:27
Jag har ömmande knän och kommit på att det förmodligen är för att knät kommer för långt över tårna. Knät kommer nästan en extra skolängd (41) framför tårna, har böjt så nu i 6 månader 2-3 gånger i veckan. Någon som har några tips på hur jag börjar om från början? För som det är nu har jag ingen balans under parallellt om jag försöker ha knät i samma linje som tårna.

Jag tror alla som kan ge dig bra tips här vill se dina böjar innan de ger råd. Jag har inte träffat någon där knäproblem har verkat komma direkt av att knäna går för långt fram över tårna, så mycket kan jag säga.

Spelevink
2016-04-07, 16:28
Jag har ömmande knän och kommit på att det förmodligen är för att knät kommer för långt över tårna. Knät kommer nästan en extra skolängd (41) framför tårna, har böjt så nu i 6 månader 2-3 gånger i veckan. Någon som har några tips på hur jag börjar om från början? För som det är nu har jag ingen balans under parallellt om jag försöker ha knät i samma linje som tårna.

Skjuter du bak höften när du böjer eller går du bara rakt ner? Och håller du ut knäna?

Rova
2016-04-07, 16:40
6CNfcUz-nzs

Så ser det ut i dagsläget, jag har också väldigt svårt att aktivera gluteus när jag böjer :/

Spelevink
2016-04-07, 16:46
Så ser det ut i dagsläget, jag har också väldigt svårt att aktivera gluteus när jag böjer :/

Ser lite ut som att hälarna lyfter lite från golvet? Att ha tyngdpunkten för långt fram kanske kan ge lite extra påfrestning på knäna.
Och upplever du att du översträcker knäna i toppläget mellan varje rep?
Vore kul att se framifrån också så att man kan se hur knäna rör sig.

Rova
2016-04-07, 16:58
Ser lite ut som att hälarna lyfter lite från golvet? Att ha tyngdpunkten för långt fram kanske kan ge lite extra påfrestning på knäna.
Och upplever du att du översträcker knäna i toppläget mellan varje rep?
Vore kul att se framifrån också så att man kan se hur knäna rör sig.

Jo tyngdpunkten är lite för långt fram, tappar jag koncentrationen i ett lyft kan hälarna släppa någon mm

Här är ett klipp framifrån
BUBECeT_uGY

Loke
2016-04-07, 17:01
6CNfcUz-nzs

Så ser det ut i dagsläget, jag har också väldigt svårt att aktivera gluteus när jag böjer :/

Man ser inte vinkeln så bra där, så jag tog mig friheten att kolla på ett annat klipp som du lagt upp i din kanal:

BUBECeT_uGY

Här syns det tydligt att du trycker in knäna efter vändningen. Det är ingen tvekan i mina ögon om att denna instabilitet som syns i knäna här är ett stort problem som måste fixas och antagligen den främsta orsaken till dina knäproblem. Vissa kommer undan med sånt här, kul för dem, men du gör det uppenbarligen inte.

Now, det finns en indirekt korrelation till att dina knän som åker fram, men den är så oviktig att jag inte tänker ta upp den. Det är helt ok att dina knän är långt fram i sig. Detta är det viktiga:

1) Sakta ner, studsa inte på vaden i vändningen. Det är möjligt att vissa kan göra det, men i ditt fall (och många andras) så gör det att du inte initerar vändningen med gluteus. Det kommer vara astungt när du börjar jobba med långsammare vändning. Väldigt sakta kan man öka farten lite i vändningen igen, men aldrig om det gör att knäna dras in precis i vändningen eller precis efter. Då måste man sakta ner igen.

2) Initiera vändningen GENOM att trycka ut knäna. Dvs, låt inte "håll ut knäna" bara vara en grej att tänka på när du knäböjer (du har ju säkert hört det kommandot förr), få istället in i huvet att uttryckande av knän ÄR vändningen. Då kan man initiera vändningen med gluteus och slippa att knäna droppar in någon cm upp från botten.

exevision
2016-04-07, 17:09
1) Sakta ner, studsa inte på vaden i vändningen. Det är möjligt att vissa kan göra det, men i ditt fall (och många andras) så gör det att du inte initerar vändningen med gluteus. Det kommer vara astungt när du börjar jobba med långsammare vändning. Väldigt sakta kan man öka farten lite i vändningen igen, men aldrig om det gör att knäna dras in precis i vändningen eller precis efter. Då måste man sakta ner igen.

2) Initiera vändningen GENOM att trycka ut knäna. Dvs, låt inte "håll ut knäna" bara vara en grej att tänka på när du knäböjer (du har ju säkert hört det kommandot förr), få istället in i huvet att uttryckande av knän ÄR vändningen. Då kan man initiera vändningen med gluteus och slippa att knäna droppar in någon cm upp från botten.

Kloka ord!

Rova
2016-04-07, 17:23
Tack så mycket Loke, ska göra som du säger och får se på någon vecka eller två hur det känns i knäna. Att jag saktar ner kanske hjälper mig med att få bättre balans då det oftast är just i vändningen som jag har tendens att gå upp lite på tå.

Loke
2016-04-07, 17:53
Tack så mycket Loke, ska göra som du säger och får se på någon vecka eller två hur det känns i knäna. Att jag saktar ner kanske hjälper mig med att få bättre balans då det oftast är just i vändningen som jag har tendens att gå upp lite på tå.

Ja, tror dom där sakerna hänger ihop. Jag tror också att du är väldigt svag i botten (vilket iofs kanske bara är ett annat sätt att säga "dålig på att använda gluteus", jag vet inte) jämfört med resten av rörelsen. Svag -> Har brottom i botten -> studsar -> missar timing i rörelsen -> tabbar balans, fäller in knän -> fortsätter vara svag -> osv. Bryta den cirkeln är målet, och det kan man nog göra på alla punkter i cirkeln samtidigt.

Du får kanske sänka vikterna typ 20 kg (eller nåt, vad vet jag, så lätt att du fixar att göra det perfekt iaf) till att börja med, men sen tror jag arbete med just denna svaghet snabbt kan göra dig starkare. Fördelen med lättare vikter är ju också att man "orkar" tänka på att vara extra noga med tekniken och kanske även föra in lite fler set än man brukar träna med, I takt med att knäna (förhoppningsvis) känns bättre :)

Rova
2016-04-07, 19:46
Ja, tror dom där sakerna hänger ihop. Jag tror också att du är väldigt svag i botten (vilket iofs kanske bara är ett annat sätt att säga "dålig på att använda gluteus", jag vet inte) jämfört med resten av rörelsen. Svag -> Har brottom i botten -> studsar -> missar timing i rörelsen -> tabbar balans, fäller in knän -> fortsätter vara svag -> osv. Bryta den cirkeln är målet, och det kan man nog göra på alla punkter i cirkeln samtidigt.

Du får kanske sänka vikterna typ 20 kg (eller nåt, vad vet jag, så lätt att du fixar att göra det perfekt iaf) till att börja med, men sen tror jag arbete med just denna svaghet snabbt kan göra dig starkare. Fördelen med lättare vikter är ju också att man "orkar" tänka på att vara extra noga med tekniken och kanske även föra in lite fler set än man brukar träna med, I takt med att knäna (förhoppningsvis) känns bättre :)

Ja det känns som att det du säger kan stämma rätt bra, pauseböj är något jag kanske ska prova också så att jag blir bekvämare i bottenläget?

Rahf
2016-04-07, 20:00
"Man" kan ha lite känningar om man är i en hård träningsperiod men det ska inte bli värre och värre. Man får hålla det under kontroll. Skippa ett pass om det är problem eller köra några pass med färre reps och set.

Det ska aldrig göra ont.

Man ska aldrig träna så hårt så att det påverkar ens gång- eller löpstil.

Prova spring, känns det konstigt? Då kan det vara dags att trappa ner lite på träningsvolymen.

Min personliga erfarenhet.

Som svar till Erinome hänvisar jag till Bobafetts svar, vilket stämmer väl överens med min egen erfarenhet. Personligen har känningar i knäna har alltid kommit av för mycket volym och för hög frekvens. Man måste stegra snällt innan kroppen kan ta emot arbetsbördan.

Rova
2016-04-08, 16:14
Körde nyss ett pass böj, det gick väldigt bra, knäna åkte inte fram så fruktansvärt mycket, kände att jag fick bättre kontakt med gluteus. Har lite tendens att gå in med knäna precis i vändningen även fast jag fokuserar på att hålla ut dem, tror att jag kanske var lite för snabb i vändningarna, men med lite träning ska det nog lösa sig.
Testade köra både med mina power perfect och converse och upplevde att jag fick bättre balans med conversen, fick aldrig tyngdpunkten fram mot tårna.
Långsiktigt spelar det någon roll om man har skor med klack eller inte?

Rahf
2016-04-08, 18:01
Det är en annan känsla med lyftarskor. Vinklarna blir bättre, men man måste träna om sin teknik lite grann och böja in en ny vana.

Som direkt svar på din fråga: Nej, inte om formen är bra i båda fallen.