handdator

Visa fullständig version : Överätning av flerommättade fetter mot mättade fetter


CoolHandLuke
2016-04-06, 19:33
Excess ectopic fat storage is linked to type 2 diabetes. The importance of dietary fat composition for ectopic fat storage in humans is unknown. We investigated liver fat accumulation and body composition during overfeeding saturated fatty acids (SFAs) or polyunsaturated fatty acids (PUFAs). LIPOGAIN was a double-blind, parallel-group, randomized trial. Thirty-nine young and normal-weight individuals were overfed muffins high in SFAs (palm oil) or n-6 PUFAs (sunflower oil) for 7 weeks. Liver fat, visceral adipose tissue (VAT), abdominal subcutaneous adipose tissue (SAT), total adipose tissue, pancreatic fat, and lean tissue were assessed by magnetic resonance imaging. Transcriptomics were performed in SAT. Both groups gained similar weight. SFAs, however, markedly increased liver fat compared with PUFAs and caused a twofold larger increase in VAT than PUFAs. Conversely, PUFAs caused a nearly threefold larger increase in lean tissue than SFAs. Increase in liver fat directly correlated with changes in plasma SFAs and inversely with PUFAs. Genes involved in regulating energy dissipation, insulin resistance, body composition, and fat-cell differentiation in SAT were differentially regulated between diets, and associated with increased PUFAs in SAT. In conclusion, overeating SFAs promotes hepatic and visceral fat storage, whereas excess energy from PUFAs may instead promote lean tissue in healthy humans.

Översikt:
http://www.uu.se/en/media/press-release-document/?id=2240&area=3%2C8&typ=pm&lang=en
Artikel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191

Hittade denna när jag letade efter hur man ska göra något åt bukfetma (visceral fat) och blev förvånad när jag inte lyckades hitta någon referens till den på kolo. Alltså mindre fettfri massuppgång av att överäta fleromättade fetter. Mindre bukfettsuppgång. Vafalls? Bulka på solrosolja? Glöm gräddglassen. :(

Problemet som jag ser det är att de jämför solrosolja mot palmolja. Palmolja inte helt mättat. Typ 50% enkelommättade fetter. Då tänker jag att är det inte den ration av enkelommättade fetter och mättade fetter som kroppen lagrar i fetceller? Det förklarar dock inte sidosnacket om att de flerommättade fetterna ökade mobiliseringen av bukfett.

Vad tror kunskapspanelen?

RassK
2016-04-06, 20:23
Vad tror du hade hänt om de använt 100% mättade fetter istället för palmolja på ena gruppen? Bättre resultat? Knappast. De fick nog inte godkänt av etikrådet för att utsätta människor för sådant. Fettsyrorna du konsumerar under överskott är de fettsyror som lagras in. Vilka fettsyror vill du ha i dina celler?

CoolHandLuke
2016-04-06, 23:01
Vad tror du hade hänt om de använt 100% mättade fetter istället för palmolja på ena gruppen? Bättre resultat? Knappast. De fick nog inte godkänt av etikrådet för att utsätta människor för sådant. Fettsyrorna du konsumerar under överskott är de fettsyror som lagras in. Vilka fettsyror vill du ha i dina celler?
Det hade varit intressant om de kört en tredje grupp med kokosolja eller smör, jo. Smör är iofs 5:2.
Bryr mig inte om vad som lagras. Bara var någonstans.

CoolHandLuke
2016-04-08, 09:34
Alltså mindre fettfri massuppgång av att överäta fleromättade fetter. Mindre bukfettsuppgång.
Förlåt, förlåt. Det var grov felskrivning av mig. Visserligen står det tydligt på sista raden i abstracten men ändå: Det ska vara STÖRRE fettfri massuppgång av fleromättade fetter.

RassK
2016-04-08, 10:26
Saker jag lärt mig av att under många år manipulera fettsyreprofilen av min kost under både bulk och diet:

1. Fettkvalitén du äter avgör fettkvalitén dina celler består av. Kvalitén av dina cellmembran avgör hur du mår, presterar och mobiliserar energi från fett (lipolys).
2. Fettsyreprofilen du äter har ett finger med i spelet gällande fettdistrubitionen på din kropp. Fettdistributionen är ett multifaktorellt spel mellan gener, träning, stressorer men framför allt.. kostens sammansättning.

Kognitivknug
2016-04-08, 11:37
Saker jag lärt mig av att under många år manipulera fettsyreprofilen av min kost under både bulk och diet:

1. Fettkvalitén du äter avgör fettkvalitén dina celler består av. Kvalitén av dina cellmembran avgör hur du mår, presterar och mobiliserar energi från fett (lipolys).
2. Fettsyreprofilen du äter har ett finger med i spelet gällande fettdistrubitionen på din kropp. Fettdistributionen är ett multifaktorellt spel mellan gener, träning, stressorer men framför allt.. kostens sammansättning.

Om du tar i beaktande vad du har lärt dig angående detta, har du några konkreta råd ang fettintag vid ex kaloribalans och vilka typer av livsmedel man bör lägga huvudfokus vid?

Filipb
2016-04-08, 11:42
Om du tar i beaktande vad du har lärt dig angående detta, har du några konkreta råd ang fettintag vid ex kaloribalans och vilka typer av livsmedel man bör lägga huvudfokus vid?

Andreas gillar mörk choklad. Annars äter han mycket glukos-baserat godis, mejeriprodukter och bröd.

... ;)

Edit: högt intag av fleromättade fettsyror (både omega 3 och 6) är associerat med oxidativ stress. Misstolka mig dock inte och tro att mättat fett är guds gåva :D

RassK
2016-04-08, 12:37
Om du tar i beaktande vad du har lärt dig angående detta, har du några konkreta råd ang fettintag vid ex kaloribalans och vilka typer av livsmedel man bör lägga huvudfokus vid?

Don't eat shit - You'll become shit. Kvalité > Kvantitet!

CoolHandLuke
2016-04-08, 21:00
Don't eat shit - You'll become shit. Kvalité > Kvantitet!
Tänker att raffinerade fetter, även kallpressade oljor, är ganska soprena från mikronutrienter, fibrer och annat nyttingt/hormetiskt som finns i ursprungsråvaran. Är det det du menar med kvalitet?
Annars tycker inte jag det borde ha någon betydelse såvida inte fettet är förstört och/eller manipulerat av oxidation, hög värme, olika typer av kemiska härdningar eller emulsioner.

CoolHandLuke
2016-06-27, 20:50
Ny artikel som på sätt och vis stödjer påståendena:
http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(16)30085-7/abstract

Här supplementerar man alltså bara med olivolja eller nötter och får mindre bukfett. Ingen annan ändring i kosten.
Det som kanske är ännu mer intressant att även om olivolje-gruppen gick ner mer i vikt så fick gruppen med nötter fick mindre midjemått. Nötter har mer flerommättat fett än olivolja. Men det skulle iofs kunna vara något annat än fett-typen som gör det. Solrosolja, olivolja och nötter är alla höga i Vitamin-E t.ex. Men vissa sorter av palmolja är också höga i E så det går inte dra någon konkret slutsats där.

Luca Brasi
2016-06-28, 20:36
Ny artikel som på sätt och vis stödjer påståendena:
http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(16)30085-7/abstract

Här supplementerar man alltså bara med olivolja eller nötter och får mindre bukfett. Ingen annan ändring i kosten.
Det som kanske är ännu mer intressant att även om olivolje-gruppen gick ner mer i vikt så fick gruppen med nötter fick mindre midjemått. Nötter har mer flerommättat fett än olivolja. Men det skulle iofs kunna vara något annat än fett-typen som gör det. Solrosolja, olivolja och nötter är alla höga i Vitamin-E t.ex. Men vissa sorter av palmolja är också höga i E så det går inte dra någon konkret slutsats där.
Nötter har också en tendens till att passera tarmarna intakta om de konsumeras i nötform så att säga.
Conclusion:

Fecal fat and energy loss is greater with consumption of whole peanuts compared to peanut butter, oil or flour. This may contribute to the less than predicted change of body weight observed with peanut consumption. There were no cultural differences.

http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n2/full/0803735a.html
Med tanke på studiens sponsorer så kan man kanske misstänka att man var mycket medveten om detta när man gjorde den.

Luca Brasi
2016-06-28, 20:54
Det finns även en studie på trädnötter som skulle påvisa samma resultat:
addadE, Sabaté J. Effect of pecan consumption on stool fat
Jag hittar inte den på nätet.

Att gräva efter nötter i bajs verkar inte vara lika populärt som att påvisa nötternas hälsofördelar.

CoolHandLuke
2016-06-30, 18:49
Hehe. Jorå. Finns folk som gillar bajsletande. Här är det mandel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22760558

Men det förklarar inte att nöt-gruppen fick mindre midjemått trots viktstabilitet. Det var olivolje-gruppen som gick ner i vikt men med sämre midjemåttsnedgång. Nötter och olivolja är iofs ingen klockren jämförelse fett-mässigt. Iom att nötter har mycket mer mineraler, vitaminer, fibrer etc.

Annars hittade jag en kort review artikel som mest är riktad till ursprungsartikeln för tråden:
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/63/7/2222