handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel och sömn


caelus
2016-04-06, 16:14
Vad säger forskningen om detta? Finns det några belägg för att intag av sötningsmedel (t.ex. aspartam) kan orsaka sömnsvårigheter?

mattilainen
2016-04-06, 16:41
Dricker du exempelvis läsk med aspartam och får sömnsvårigheter så skulle jag gissa på att koffeinet är boven i dramat.

caelus
2016-04-09, 12:47
Dricker du exempelvis läsk med aspartam och får sömnsvårigheter så skulle jag gissa på att koffeinet är boven i dramat.

Frågan var mer allmänt ställd. Men ja, jag har själv grava sömnproblem pga depression sedan drygt 15 år tillbaka (tar även mediciner mot detta, för närvarande Venlafaxin och Mirtazapin). Jag har även koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter som jag haft genom hela livet (har ingen diagnos men ska snart på utredning för autism/Asperger).

Givetvis tror jag inte att mitt intag av sötningsmedel är den främsta förklaringen till symtomen. Dock kanske det kan ha en viss påverkan. Läste i en tidigare tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130596) här på forumet att en del verkar ha fått positiva effekter på välmående, koncentration och sömn av att ha slutat med aspartam.

thexps
2019-05-09, 07:06
Tar och försöker väcka tråden till liv igen.

Har senaste veckorna drappats av rätt ordentliga sömnproblem, har extremt svårt och somna in. När jag väl somnat är det dock inga problem.

Har försökt och reflektera över ev. Förändringar i min vardag senaste tiden. Men kan inte komma fram till något annat än ökat proteinintag i form av proteinpulver. 1 shake 3 ggr om dagen som oftast.

Kommer såklart testa att dra ner på proteinpulver. Men hade varit intressant och veta om fler upplevt detta, eller om det finns någon forskning kring detta.

Diomedea exulans
2019-05-09, 07:28
Jag har upplevt att jag får svårare att sova om jag t ex äter kvarg med Fun Light på kvällen. Har inte undersökt sambandet vetenskapligt direkt, men kan tänka mig att det finns.

Bob90
2019-05-09, 07:52
Vill minnas att det fanns en tråd om just det (negativa) sambandet med aspartam och sömn?

LunaSpice
2019-05-09, 08:24
Metaboliter från aspartam har ju visat sig kunna påverka nivåerna av neurotransmittorer vilket skulle kunna påverka sömnen (och insomning). Dessutom kan det öka nivåerna av kortisol i blodet.

thexps
2019-05-09, 09:36
Jag har upplevt att jag får svårare att sova om jag t ex äter kvarg med Fun Light på kvällen. Har inte undersökt sambandet vetenskapligt direkt, men kan tänka mig att det finns.

Metaboliter från aspartam har ju visat sig kunna påverka nivåerna av neurotransmittorer vilket skulle kunna påverka sömnen (och insomning). Dessutom kan det öka nivåerna av kortisol i blodet.

Intressant. Får skippa proteinpulvret till gröten på kvällarna framöver och se om det blir någon skillnad.

Armed Dingo
2019-05-09, 10:27
Jag kan inte somna på drygt en extra timma om jag dricker en pepsi max eller cola zero på hyfsat tom mage en timma eller två innan sänggående. Det slår aldrig fel.

Tyvärr kan det som ovanstående teorier bero på koffeinet också. Får prova med en vanlig cola.

thexps
2019-07-31, 08:47
Efter en högs ovetenskaplig observation av mig själv kommer jag sluta med proteinshake efter 15:00 isch.

Hade tidigare sömnproblem som jag skrev om ovan. Proteinpulvret tog slut och jag har således inte tagit en shake på någon vecka. Sömnen har varit riktigt bra under denna period, inga problem med insomning. Sambon har till och med klagat på att jag börjat snarka som attans på nätterna.

Igår var jag iväg och köpte proteinpulver. Tog två shakes under dagen, sista kl 18. Tänkte faktiskt inte på det här med sömnen, så tror inte jag omedvetet påverkat mig. Men hur som helst, igår hade jag väldiga problem att somna. Var jättetrött när jag la mig, men sen somnade jag helt enkelt inte på 1-2 timmar. Hade samma "pigga" men trötta känsla i kroppen som tidigare.

Om det är något annat som påverkar, eller jag inbillar mig vet jag inte. Men så har jag upplevt det iaf.

TotteShaped4Life
2019-08-01, 04:14
Hade varit intressant att veta makrofördelningen överlag, hur mycket kolhydrater, fett och protein.

thexps
2019-08-05, 07:31
Hade varit intressant att veta makrofördelningen överlag, hur mycket kolhydrater, fett och protein.

Kan inte minnas kosten överlag skiljt sig under denna perioden, men kan ha fel.