handdator

Visa fullständig version : var hittar man mikrovikter till ok pris?


erinome
2016-04-06, 10:26
Varför är det så svårt att hitta mikrovikter till bra pris?

Jag har hittat 0,5 kg vikter till bra pris.

Men 0,625 kg; 0,25 kg eller 0,125 kg är jättesvårt att hitta som inte kostar skjortan med frakten. Jag snackar typ 300 kr och uppåt för två plattor, sanslöst.

Beemel
2016-04-06, 10:29
Gissar på att det beror på att de tillverkas i så små upplagor.
Då typ ingen använder dessa. Då blir styckepriset ofta lidande.

erinome
2016-04-06, 11:10
Om ni känner till några mikrovikter till ok pris så säg till. Det menades med rubriken, men bara för att förtydliga.

typ ingen använder dessavarför?

Just nu väger jag mellan

A) 2 st 0,125 kg plattor för 299 kr, som jag kan lägga till mina 0,5 kg plattor så jag kan få hopp på 1,25 kg. De finns här:

http://www.ebay.com/itm/Strength-Shop-Fractional-Steel-Plates-/331682546500?var=&hash=item4d39d20344:m:mXU9PEt4L_W5QD4-QLGSDjw

och B) 4 st 0,25 kg plattor för 230 kr som jag kan använda med mina 0,5 kg plattor för att få hopp på 0,5 kg, och då även 1 kg; 1,5 kg eller 2 kg om jag så vill. De finns här:

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B01CYBE7NS/ref=s9_simh_gw_p200_d0_i2?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=desktop-1&pf_rd_r=14T1SETVBVG870JDGFYP&pf_rd_t=36701&pf_rd_p=867551807&pf_rd_i=desktop

erinome
2016-04-06, 11:27
Orkade inte vänta. La just en beställning på 4 st 0,25 kg på amazonlänken.

PureWhey
2016-04-06, 11:40
Jag skulle bara fixat något enkelt att lägga på stången om inte mitt gym hade dessa småvikter och jag verkligen behövde dem. Lite krafs och en magnet skulle säkert räcka fint.

Matsa
2016-04-06, 12:11
Alltså, det är inte fel att använda mikrovikter och nu har du ju redan beställt så det är väl bara att säga "lycka till och kör hårt". Jag ser dock ingen riktig poäng med dem, det finns så många andra sätt att programmera in progression i träningen. Bumbi och Filmjölk var inne på det ämnet och skrev ganska bra saker i en av dina andra trådar. Ser man dem som ännu ett verktyg i mängden att stoppa i lådan så ok, ser man dem som en nödvändighet så tror jag man är snett ute. Då har man kört fast i ett tänk som begränsar en.

Personligen tycker jag att du ska sänka vikten i de övningar du har kört fast i och ta ny sats, det bör räcka ganska långt för nybörjare. När det inte hjälper heller får du göra en avvägning om du fortfarande ökar tillräckligt bra i t.ex böj för att det ska vara värt att eventuellt stå stilla lite i bänk och militärpress för att mjölka ur det sista ur programmet. Fastnar du i för många övningar och det inte hjälper att sänka vikten och ta omtag är det dags att välja ett annat program.

Du skulle även kunna prova att gå över till push press en kort tid och sedan gå tillbaka till militärpress igen.

Old Nick
2016-04-06, 12:51
Det är ju väldigt populärt att göra egna av kedjelänkar. Om man nu är lagd åt det hållet. Själv är jag barnsligt förtjust i sådana lösningar och önskar nästan att jag inte hade mikrovikter så jag fick en ursäkt att knåpa ihop några stycken.

Men annars har ju Eleiko 0,5 kg och 0,25 kg.

http://www.eleiko.se/sv/product.aspx?articleCode=3000231&cn=1

Dyra är de inte heller. Fast nu har du ju redan beställt. Och vad gäller de andra valörerna så behöver du inte dessa. Skillnaden mellan 0,5 och 0,625 är hårfin. Är du helt säker på att de andra vikterna på stången inte varierar så mycket att skillnaden äts upp går det att finlira med vad som helst. Typ ett extra fjäderspänne eller någon lite större magnet.

Och 0,125 kg är så litet att jag inte ser någon vits med det. Möjligtvis som magnetvikter till hantlar.

erinome
2016-04-06, 12:53
Alltså, det är inte fel att använda mikrovikter och nu har du ju redan beställt så det är väl bara att säga "lycka till och kör hårt". Jag ser dock ingen riktig poäng med dem, det finns så många andra sätt att programmera in progression i träningen. Bumbi och Filmjölk var inne på det ämnet och skrev ganska bra saker i en av dina andra trådar. Ser man dem som ännu ett verktyg i mängden att stoppa i lådan så ok, ser man dem som en nödvändighet så tror jag man är snett ute. Då har man kört fast i ett tänk som begränsar en.

Personligen tycker jag att du ska sänka vikten i de övningar du har kört fast i och ta ny sats, det bör räcka ganska långt för nybörjare. När det inte hjälper heller får du göra en avvägning om du fortfarande ökar tillräckligt bra i t.ex böj för att det ska vara värt att eventuellt stå stilla lite i bänk och militärpress för att mjölka ur det sista ur programmet. Fastnar du i för många övningar och det inte hjälper att sänka vikten och ta omtag är det dags att välja ett annat program.

Du skulle även kunna prova att gå över till push press en kort tid och sedan gå tillbaka till militärpress igen.Grejen är att coacher på starting strength forum sa att jag inte skulle sänka vikterna (reset) så jag gick på det. Du tog upp ett problem jag har, att jag stagnerat på bänkpress och militärpress men inte på marklyft och knäböj eftersom jag inte ens kört hårt på de övningarna pga att jag inte kan utförandet tillräckligt väl. Idealet är väl att man lär sig korrekt utförande på alla övningarna innan man börja öka i vikt, men så gjorde inte jag, utan jag har försökt lära mig medan jag kör programmet. Vet ej hur man ska förhålla sig till denna eventuella tabbe.

erinome
2016-04-06, 12:57
Det är ju väldigt populärt att göra egna av kedjelänkar. Om man nu är lagd åt det hållet. Själv är jag barnsligt förtjust i sådana lösningar och önskar nästan att jag inte hade mikrovikter så jag fick en ursäkt att knåpa ihop några stycken.

Men annars har ju Eleiko 0,5 kg och 0,25 kg.

http://www.eleiko.se/sv/product.aspx?articleCode=3000231&cn=1

Dyra är de inte heller. Fast nu har du ju redan beställt. Och vad gäller de andra valörerna så behöver du inte dessa. Skillnaden mellan 0,5 och 0,625 är hårfin. Är du helt säker på att de andra vikterna på stången inte varierar så mycket att skillnaden äts upp går det att finlira med vad som helst. Typ ett extra fjäderspänne eller någon lite större magnet.

Och 0,125 kg är så litet att jag inte ser någon vits med det. Möjligtvis som magnetvikter till hantlar.
Du länkade till 25 kilos.

Old Nick
2016-04-06, 13:08
Du länkade till 25 kilos.

Jag länkade till Eleikos PL Competition viktskivor helt enkelt. Det blir per default 25 kg som visas. Du menar att du inte själv klarar av att hitta småskivorna genom att klicka på "0,25" eller "0,5" lite till höger om mitten på sidan? Under rubriken "Välj vikt"? Det är stora tydliga knappar som leder direkt till önskad vikt. Du behöver inte ens klicka fram en rullgardinsmeny.

erinome
2016-04-06, 13:43
Jag länkade till Eleikos PL Competition viktskivor helt enkelt. Det blir per default 25 kg som visas. Du menar att du inte själv klarar av att hitta småskivorna genom att klicka på "0,25" eller "0,5" lite till höger om mitten på sidan? Under rubriken "Välj vikt"? Det är stora tydliga knappar som leder direkt till önskad vikt. Du behöver inte ens klicka fram en rullgardinsmeny.

På min dator står det bara "välj antal".

Edit: Jag hittade det nu. Men det står inget pris, bara att man kan skicka en offert och bli kontaktad av en av deras säljare.

kvarnis
2016-04-06, 13:53
På min dator står det bara "välj antal".

Edit: Jag hittade det nu. Men det står inget pris, bara att man kan skicka en offert och bli kontaktad av en av deras säljare.

Finns på lyftarshoppen, lite dyrt kanske men det är den enda svenska butiken som säljer 0,5 kg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106174

Rahf
2016-04-06, 14:03
Och återigen ser jag en tråd där ledordet "skynda långsamt" försvunnit.

Varför all denna brådska? Varför slaviskt följa ett träningsprogram när det fallerade redan efter ett par veckor? Varför inte hitta en instruktör som verkligen kan lägga fram riktigt bra information?

Underskatta inte personlig kontakt i träning. Det är ovärderligt.

Old Nick
2016-04-06, 14:19
Varför all denna brådska? Varför slaviskt följa ett träningsprogram när det fallerade redan efter ett par veckor? Varför

Varför slänga sig över till ett annat så fort man stöter på första motgången? Det är ett välkänt problem för många att man inte kan öka med 2.5 kilo i axelpressen någon längre tid. Tycker det är helt rätt inställning att fortsätta med programmet man valt och göra nödvändiga justeringar istället för att blint slänga sig mellan olika upplägg hela tiden.

erinome
2016-04-06, 14:21
Finns på lyftarshoppen, lite dyrt kanske men det är den enda svenska butiken som säljer 0,5 kg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21061740.5 kg har jag redan. HE fitness har det till ett lägre pris:

http://hefitness.se/fria-vikter/jarn-olympiska/50-mm-jarnvikter-666.html

Och återigen ser jag en tråd där ledordet "skynda långsamt" försvunnit.

Varför all denna brådska? Varför slaviskt följa ett träningsprogram när det fallerade redan efter ett par veckor? Varför inte hitta en instruktör som verkligen kan lägga fram riktigt bra information?

Underskatta inte personlig kontakt i träning. Det är ovärderligt.
Jag följer SS för att de säger på SS forum att de tror att jag gör fel, dvs. äter för lite, äter för lite protein eller tar för korta pauser mellan set. De är rätt otydliga, men som jag förstår det ska jag försöka med ovanstående, och om det inte hjälper börja använda mikrovikter. Ja, jag ska ev. träffa en PT. Varför brått? Har kollat på detta i flera dagar nu, få räcka. Jag stagnerar ju och måste göra nåt åt det. Jag ska försöka läsa SS boken en andra gång denna vecka också.

erinome
2016-04-06, 14:26
NyzsHdJ_n9w

:laugh:

förlåt, jag bara kom att tänka på dem

Old Nick
2016-04-06, 14:31
0.5 kg har jag redan. HE fitness har det till ett lägre pris:

http://hefitness.se/fria-vikter/jarn-olympiska/50-mm-jarnvikter-666.html

Men kolla. Jäklar vad billigt. Har du provvägt och sett om de stämmer hyfsat? Sådana där skall rekommendera till bekanta om de bara verkar vara någorlunda ok.

Old Nick
2016-04-06, 14:37
Finns gummiklädda också. Snygga. :)

http://hefitness.se/fria-vikter/gummi-runda-50mm/gum-special05.html

erinome
2016-04-06, 19:20
Men kolla. Jäklar vad billigt. Har du provvägt och sett om de stämmer hyfsat? Sådana där skall rekommendera till bekanta om de bara verkar vara någorlunda ok.

Finns gummiklädda också. Snygga. :)

http://hefitness.se/fria-vikter/gummi-runda-50mm/gum-special05.html
Ja, jag tog de utan gummi då de var billigare, men ångrar nästan att jag inte tog de gummiklädda då de utan gummi verkar skramla lite i väskan. Kanske ska slå lite skumplast runt dem eller nåt. Dock hittade jag bara 0,25 kilos till vettigt pris utan gummi, tror det fanns några svindyra med gummi, minns inte. Aja.

Jag hade inte vägt dem men eftersom du skrev om det så väger jag dem nu.

542 g och 508 g stod det på min våg, är det acceptabelt eller? Har ej använt dem ännu.

edit: Dessa var de 0,25 kilos med gummi som jag såg:

http://www.ebay.com/itm/CFF-Calibrated-Fractional-Rubber-Olympic-Weight-Plates-25-kg-/141771731561?hash=item210240f269:g:JacAAOSwiLdV8aI f

605 kr för 4 st mot 230 kr för de 4 utan gummi jag beställde idag, då klarar jag mig utan gummi.

erinome
2016-04-07, 09:46
Fortfarande inget svar om 542 g och 508 g är acceptabelt för 0,5 kg vikter.

Määng
2016-04-07, 10:00
0.5 kg har jag redan. HE fitness har det till ett lägre pris:

http://hefitness.se/fria-vikter/jarn-olympiska/50-mm-jarnvikter-666.html


Jag följer SS för att de säger på SS forum att de tror att jag gör fel, dvs. äter för lite, äter för lite protein eller tar för korta pauser mellan set. De är rätt otydliga, men som jag förstår det ska jag försöka med ovanstående, och om det inte hjälper börja använda mikrovikter. Ja, jag ska ev. träffa en PT. Varför brått? Har kollat på detta i flera dagar nu, få räcka. Jag stagnerar ju och måste göra nåt åt det. Jag ska försöka läsa SS boken en andra gång denna vecka också.

Majoriteten av de på SS forum har slutat tänka själv för längesen och följer bara boken som en bibel och upprepar det dom hört/sett Rip säga/skriva.

Ungefär som det funkar på alla forum med andra ord bara att Gurun varierar.

Old Nick
2016-04-07, 10:01
Fortfarande inget svar om 542 g och 508 g är acceptabelt för 0,5 kg vikter.

Allvarligt? Du måste ha svar på det? Du vill veta om du kommer att märka en avgörande skillnad om du ökar till 51,05 kg i axelpressen istället för 51 kg?

Vad tror du själv?

erinome
2016-04-07, 10:22
Allvarligt? Du måste ha svar på det? Du vill veta om du kommer att märka en avgörande skillnad om du ökar till 51,05 kg i axelpressen istället för 51 kg?

Vad tror du själv?

Nej, det var du som skrev:

Har du provvägt och sett om de stämmer hyfsat? Sådana där skall rekommendera till bekanta om de bara verkar vara någorlunda ok.

Du har inte definierat vad som är "stämmer hyfsat".

Old Nick
2016-04-07, 10:34
Nej, det var du som skrev:

Jaha, det är alltså jag som vill ha svaret på den frågan, inte du?

erinome
2016-04-07, 10:40
Jaha, det är alltså jag som vill ha svaret på den frågan, inte du?

Jag kanske också vill veta, nu när du fått mig att undra? 42 g är ändå 17% av en 0,25 kg vikt, som jag har beställt fyra av och väntar på. Varför är du så grinig, det är väl bara att svara vad du tycker.

PureWhey
2016-04-07, 10:44
Eleiko skulle inte sälja en vikt som är så off. Därför är det självklart helt orimligt att det skiljer sig hela 42g.

Rova
2016-04-07, 10:47
Jag kanske också vill veta, nu när du fått mig att undra? 42 g är ändå 17% av en 0,25 kg vikt, som jag har beställt fyra av och väntar på. Varför är du så grinig, det är väl bara att svara vad du tycker.

16.8% faktiskt

erinome
2016-04-07, 10:50
Eleiko skulle inte sälja en vikt som är så off. Därför är det självklart helt orimligt att det skiljer sig hela 42g.

Det låter på Old Nick som att han tycker att det är försumbart. Annars kan man kanske gå till en verkstad och be dem fila lite på den, eller göra det själv om man har verktygen. Det kan de väl inte ta många kronor för? Kanske en nyckelmakare/skomakare kan göra det också eventuellt. 119 kronor mot 29 kronor är en tillräckligt stor skillnad i pris för att det kanske ska löna sig.

erinome
2016-04-07, 10:52
16.8% faktiskt

Jag avrundade.

Old Nick
2016-04-07, 10:55
16.8% faktiskt

20%. Den andra väger ju 8 gram för mycket, vilket ger en total på 50 gram för mycket.

Old Nick
2016-04-07, 10:57
Jag kanske också vill veta, nu när du fått mig att undra? 42 g är ändå 17% av en 0,25 kg vikt, som jag har beställt fyra av och väntar på. Varför är du så grinig, det är väl bara att svara vad du tycker.

Jag tycker du skall lämna in även den som väger 8 gram för mycket och få den nedfilad. Sen tycker jag att du skall återkomma med resultatet så vi kan avgöra åt dig om det blev bra.

Rova
2016-04-07, 11:11
20%. Den andra väger ju 8 gram för mycket, vilket ger en total på 50 gram för mycket.

Sant, tänkte inte så långt :/

erinome
2016-04-07, 11:20
20%. Den andra väger ju 8 gram för mycket, vilket ger en total på 50 gram för mycket.

Mitt procenttal skrev jag var beräknat mot en 0,25 kg platta. (inte 0,5 kg)

50/1000=0,05=5%

5% fel är det om man kollar vikterna i sig, båda två tillsammans.

erinome
2016-04-07, 11:26
Jag tycker du skall lämna in även den som väger 8 gram för mycket och få den nedfilad. Sen tycker jag att du skall återkomma med resultatet så vi kan avgöra åt dig om det blev bra.

Jag vill försäkra mig om att du inte driver med mig. 8 g? Jag är inte olympier. Vad är 8 g? Enligt min hushållsvåg väger min bic kulspetspenna 5 g.

Rahf
2016-04-07, 11:26
Antingen väljer du att få +42g nedfilat och låter +8g vara, eller så kör du på det du har för tillfället. Det faller rimligen inom felmarginalen för träningsvikter.

Med det sagt tycker jag du nojar alldeles för mycket i onödan. Alltså att noggrannheten är helt sanslöst hög.

erinome
2016-04-07, 11:31
Antingen väljer du att få +42g nedfilat och låter +8g vara, eller så kör du på det du har för tillfället. Det faller rimligen inom felmarginalen för träningsvikter.

Med det sagt tycker jag du nojar alldeles för mycket i onödan. Alltså att noggrannheten är helt sanslöst hög.

Bra att veta vad du tycker. Jag vet inte om jag nojar direkt, jag vill bara höra vad andra tycker istället för gåtor som Old Nick verkade gilla tidigare.

Rahf
2016-04-07, 11:35
Men någonstans måste du se till saker du vill ha svar på, och fatta ett beslut om det spelar roll eller inte. Personligen tycker jag inte att detta bör vara något du ska slösa energi på, för slutresultatet av förändringarna ändå inte påverkar dom långsiktiga resultat du jagar.

erinome
2016-04-07, 12:25
Men någonstans måste du se till saker du vill ha svar på, och fatta ett beslut om det spelar roll eller inte. Personligen tycker jag inte att detta bör vara något du ska slösa energi på, för slutresultatet av förändringarna ändå inte påverkar dom långsiktiga resultat du jagar.

Jag är nybörjare och är intresserad av vad folk med mer erfarenhet tycker.

erinome
2016-04-07, 13:08
Majoriteten av de på SS forum har slutat tänka själv för längesen och följer bara boken som en bibel och upprepar det dom hört/sett Rip säga/skriva.

Ungefär som det funkar på alla forum med andra ord bara att Gurun varierar.

Framför allt verkar SS forum bestå av 99% 14-åringar som postar sida efter sida med skit utan att någon moderator rensar upp, plus att de har en väldigt låg nivå på diskussionen.

Beemel
2016-04-07, 14:10
Jag är nybörjare och är intresserad av vad folk med mer erfarenhet tycker.

Och ändå tycks du ignorera alla svar som antyder att det går utmärkt att träna och bli starkare utan dessa mikrovikter. =)

erinome
2016-04-07, 14:49
Och ändå tycks du ignorera alla svar som antyder att det går utmärkt att träna och bli starkare utan dessa mikrovikter. =)

För att coacherna på SS forum säger att jag inte ska reseta. Eftersom förslagen på detta forum tenderar att peka åt alla håll och kanter antar jag att många här inte vet riktigt vad de pratar om. Sen finns det ju olika tekniker som funkar för olika personer, men eftersom jag kör SS så försöker jag så långt som möjligt följa rekommendationerna av Mark Rippetoe.

How big a jump are you taking in weight on the bar between workouts? “Oh, 10 pounds on the squat – I missed that the past couple of workouts, in fact I lost a couple of reps – and 5 pounds on the bench and press. I need my bench at 300, you know. Got to get there fast, my man!”

This type of impatience is usually accompanied by the Number 1 Error as well. It is due to the failure to appreciate the fundamental process by which strength accumulates. Stress is that which disrupts homeostasis – the current level of physiological adaptation. Stress is a change in an organism’s environment sufficient to cause the organism to adapt to the new requirements imposed by the change. Whether it is a mosquito population adapting to an insecticide or a weightlifter adapting to 5 pounds added to last week’s deadlift, adaptation is the process we manipulate in order to get stronger.

A strength increase is the accumulation of gradual adaptations in force production, and training is the organization of this activity to produce the most efficient adaptation curve. If you attempt to use – through impatience or pigheadedness – incremental increases that are too large to permit adaptation, then adaptation cannot occur. You cannot go from 115x5 to 195x5 on the squat or the deadlift in one workout. Likewise, having started at 115x5x3 and gotten to 165x5x3 in 10-pound jumps, the continued use of 10-pound jumps will result in you getting stuck, because 5-pound jumps are sustainable for a long time and 10-pound jumps are not. Likewise, 5-pound jumps don’t work very long on the press, bench press, and power clean, so you have to obtain the equipment necessary to take smaller jumps. We know these things from experience. It saves time if you learn it from us rather than from your own failures.källa: http://startingstrength.com/article/the_first_three_questions

Rova
2016-04-07, 16:10
Står väll ingenstans i texten att man inte ska reseta? om man inte har lätt vikter finns det inget som säger att man kan köra 40x5 40x5 40x4 osv istället. Sen skiljer det sig från dag till dag hur stark man är beroende på en jävla massa faktorer.

Känns överdrivet ambitiöst att dra runt på massa extra vikter i gymbagen speciellt som nybörjare, träning ska inte var så komplicerat. Men props till dig att du orkar.

PureWhey
2016-04-07, 16:21
Överdrivet ambitiöst tycker jag beskriver det bra :-)

erinome
2016-04-07, 18:21
Står väll ingenstans i texten att man inte ska reseta? om man inte har lätt vikter finns det inget som säger att man kan köra 40x5 40x5 40x4 osv istället. Sen skiljer det sig från dag till dag hur stark man är beroende på en jävla massa faktorer.

Känns överdrivet ambitiöst att dra runt på massa extra vikter i gymbagen speciellt som nybörjare, träning ska inte var så komplicerat. Men props till dig att du orkar.2 kg är väl inte hela världen att bära runt. Vet inte, har bara testat bära 1 kg vikter i väskan hittills, som jag dock inte använt. Nej det stod inte i den texten att man inte ska reseta, men det var någon coach på SS forum som sa det till mig någonstans bland allt spam. Jag fick även rådet att gå upp ca 2 kg i månaden i kroppsvikt tills jag väger 90 kg, väger idag 77 kg. Men det är rätt blandad info där precis som här, det gäller att sålla i hagelstormen.

kvarnis
2016-04-07, 19:31
2 kg är väl inte hela världen att bära runt. Vet inte, har bara testat bära 1 kg vikter i väskan hittills, som jag dock inte använt. Nej det stod inte i den texten att man inte ska reseta, men det var någon coach på SS forum som sa det till mig någonstans bland allt spam. Jag fick även rådet att gå upp ca 2 kg i månaden i kroppsvikt tills jag väger 90 kg, väger idag 77 kg. Men det är rätt blandad info där precis som här, det gäller att sålla i hagelstormen.

Du kan avfärda deras råd att du måste gå upp 2kg i månaden, anledningen till att dom säger så är pga ren okunnighet, det är helt omöjligt att bygga så mycket muskler på en månad, det mesta kommer vara fett.

erinome
2016-04-07, 19:40
Du kan avfärda deras råd att du måste gå upp 2kg i månaden, anledningen till att dom säger så är pga ren okunnighet, det är helt omöjligt att bygga så mycket muskler på en månad, det mesta kommer vara fett.Mark Rippetoe säger också att de flesta behöver äta minst 4000 kalorier om dagen för att öka i styrka. De sa till mig att jag stagnerar för att jag äter för lite. Jag har gått upp i snitt 1,4 kg på en månad typ, men om man räknar bort en massa toppar så ser det nästan ut som att det är på väg mot att stabilisera sig på 0,5 kg per månad.112714

Rahf
2016-04-07, 20:02
0,5kg per månad är helt ok. Bara du sköter träningen och verkligen försöker prestera efter bästa förmåga på gymmet. Det är inte bara fysiskt som motgångarna kommer, ska du se.