handdator

Visa fullständig version : Om du får välja...


Eljest
2016-04-06, 10:05
Skulle du jobba 60 timmar i veckan med ett jobb du hatar, men tjäna 100 000 i månaden, eller skulle du jobba 40 timmar i veckan med ett jobb du älskar och tjäna 17 000 i månaden?

Motivera varför.

PureWhey
2016-04-06, 10:08
40h i veckan, utan tvekan.
Min hjärna är kopplad så att jag aldrig skulle klara av att göra något 60h i veckan jag hatar. Dock skulle säkert min bror välja 60h+100k, kul att det skiljer sig.

MackeJuve
2016-04-06, 10:10
Hmm. 60 timmar. 4 h övertid varje dag om man inte jobbar helg, fungerar ju inte. Alternativt sprida ut 10 h på helgen, då jobbar man över 2 h varje vardag och 5 h lördag + 5 h söndag. Utgår från 40 h/arbetsvecka.

Jag måste "tyvärr" välja 17.000 kr/månad. 60 h blir för mycket för mig om jag hatar jobbet. Någon vecka då och då kanske men inte varje. Har svårt att se någon välja det alternativet. Det blir lite för många timmar för att det ska vara ett rimligt att klara det i längden om man hatar(starkt ord) jobbet.

4623
2016-04-06, 10:14
Det är inte hållbart att arbeta 60h/vecka med något man hatar
Det är inte hållbart att arbeta 40h/vecka för 17k/mån.

Så jag skulle nog avsluta mitt liv.

filmjölk
2016-04-06, 10:18
60h/vecka. 100 000 är så pass mycket pengar.

Pudzianovski
2016-04-06, 10:19
40 h 17k. Det skulle jag nog klara mig rätt bra på.

Jobba 60h med något jag hatar hade inte gått. Typ den tråkigaste arbetsuppgiften som finns. Nej tack :)

Yes
2016-04-06, 10:37
Beror ju på hur grisjävligt jobbet är, men på 100 000Kr/mån (brutto) hade jag kunnat spara ihop 1 miljon på två år och sen byta jobb.

Hade funkat om det var jobb som typ flyttgubbe. Det hade inte funkat om det var jobb som bögporrskådis.

G_lund
2016-04-06, 10:49
Jag hade kollat rakt in i en vägg 60h/vecka för 100k.

Under en begränsad period.

PureWhey
2016-04-06, 10:55
Jag hade kollat rakt in i en vägg 60h/vecka för 100k.

Under en begränsad period.

Är imponerad över folk som har den inställningen. Har väldigt sällan motivationen att göra något "bara för att göra det".

filmjölk
2016-04-06, 11:00
Är imponerad över folk som har den inställningen. Har väldigt sällan motivationen att göra något "bara för att göra det".

Men om du får motivation då? Tänk dig att du importerar en skitsnygg Ukrainsk fru som behöver shoppa för 60k i månaden eller liknande och du gör allt för att hålla henne glad. Det var iofs. ett tragisk exempel men om du får motivation till att göra något tråkigt "Jag borde göra det här jag hatar för att kunna göra det här jag gillar" då blir det nog mycket lättare?

PureWhey
2016-04-06, 11:04
Men om du får motivation då? Tänk dig att du importerar en skitsnygg Ukrainsk fru som behöver shoppa för 60k i månaden eller liknande och du gör allt för att hålla henne glad. Det var iofs. ett tragisk exempel men om du får motivation till att göra något tråkigt "Jag borde göra det här jag hatar för att kunna göra det här jag gillar" då blir det nog mycket lättare?

Hmm. Att t.ex. plocka äpplen eller städa toaletter kommer aldrig vara mentalt stimulerande alltså kommer det kunna bidra med en väldigt begränsad motivation tror jag. Dock skulle jag självklart stått 60h i solen och grävt en grop om någon hotade min familj till livet, men då är det en sån enorm extern motivationskraft att det inte riktigt går att dra några vettiga paralleller. Iaf när jag inte har egna barn osv.

Ignatius72
2016-04-06, 11:20
Skillnaden låter större än vad den är. Av 100" försvinner nästan hälften i skatt och dessutom med en halvtid i övertid så är skillnaden alldeles för liten.

PureWhey
2016-04-06, 11:32
Skillnaden låter större än vad den är. Av 100" försvinner nästan hälften i skatt och dessutom med en halvtid i övertid så är skillnaden alldeles för liten.

:laugh:
Det är så sorgligt.

anvihl
2016-04-06, 11:49
Alltid jobbet man älskar. Skulle gissa att 90%+ av befolkningen aldrig hittar ett sådant jobb.

Ingångslönen på Scania som är en riktigt stor industri och där jag hade mitt första heltidsjobb är numera 18K/mån (betydligt mindre när jag var där) och alla där hatar det. Att få älska sitt jobb för 1k mindre tror jag alla där skulle gå med på ;).

dmoller
2016-04-06, 11:51
Alt 1. i typ 3-4 månader

Raschmus
2016-04-06, 12:12
100k för jobbet jag hatar. Hade eldat på i typ 10 år eller tills jag blev mentalt utbränd, sedan växlat till andra alternativet.

6mkr. Hade kunnat spara 5mkr av dem. Rätt god utdelning resten av livet.

tht716
2016-04-06, 16:01
Skillnaden låter större än vad den är. Av 100" försvinner nästan hälften i skatt och dessutom med en halvtid i övertid så är skillnaden alldeles för liten.

https://elisabethoglund.se/wordpress/wp-content/uploads/2016/02/2791d47a0c9ca8ca32eb864a017f9e19.jpg

Bärsärk
2016-04-06, 17:21
Pratar vi netto nu eller?

Gerdler
2016-04-06, 19:01
60h 100k lätt. Jag kan antagligen byta när jag känner mig ekonomiskt oberoende, dessutom så kommer pensionen bli bättre även om jag slutar tidigare. Jag förtjänar mer än 17k i månaden.

Det enda kruxet är hur man får lov att göra för att komma upp i de där 60h. Om man kan göra det hur man vill så är det fetlugnt men om man t ex måste vara där måndag till söndag eller andra sätt gör det opraktiskt t ex 12 pass i veckan som ej är förbokade så är det inte så lugnt. Om det är så att man måste bo taskigt för att inte pendla, vilket man ju skulle ha svårt med om man jobbade 7 dagar t ex eller så. Så om det bara finns pisslägenheter nära jobbet och man måste bo i typ Rinkeby eller Rosengård samt att man fick jobba 60h fast inte fick någon förvarning utan de ringde upp och man fick inställa sig, då hade det funnits en viss risk att jag fick fundera en kort sekund över att ta 17k i månaden istället.

PureWhey
2016-04-06, 19:03
Pratar vi netto nu eller?

Brutto tolkade jag det som.

Gerdler
2016-04-06, 19:28
Skillnaden låter större än vad den är. Av 100" försvinner nästan hälften i skatt och dessutom med en halvtid i övertid så är skillnaden alldeles för liten.
I min kommun utan kyrkoavgift så blir det 53,7kkr vs 13,6kkr så det är ändå ungefär en faktor 4.

Det är skillnaden mellan...
....splitterny Ferrari och 20 år gammal VW Polo.
....ett schysst hus i ett schysst område med schyssta skolor där din familj kan känna sig trygga och dina barn kan lära sig saker som gör att de en gång kan ha ett jobb de älskar samt tjäna som du vs du får bo i en liten lägenhet eller ett sketet radhus vid berts asylmottagning där achmed, mohammed, muhammed, said och ali skriker saker till, tar på och kanske gör värre saker med dina döttrar och din fru.
....åka till hawaii och ligga med modeller och att runka till thaihoror, som du hittar på nån tube, som ligger med nån 60årig rynkig gubbe och en close-up på hans ansikte när han kommer.

KlopFer
2016-04-06, 19:43
Skulle du jobba 60 timmar i veckan med ett jobb du hatar, men tjäna 100 000 i månaden, eller skulle du jobba 40 timmar i veckan med ett jobb du älskar och tjäna 17 000 i månaden?

Motivera varför.

Lätt

Jobba 60h/v med 100k om det är efter skatt dvs.

Spara 90k varje månad det är ca 1mille om året. Räcker väl med att jobba 5år då ungefär och sedan ser man till att bo riktigt billigt så kan man leva på att investera sina pengar smart och jobba med något man vill :thumbup:

drift
2016-04-06, 19:53
För 100k i månaden så skulle jag äta bajs till frukost, lunch och middag samt kvällsfika på övertiden.

mangemani
2016-04-06, 19:58
pengar är inte allt.
lycka och välmående är viktigare för mig och det finner jag inte på ett arbete som jag hatar.

qozmox
2016-04-06, 20:05
finns inget jobb jag inte hatar.
så 60h/100.000 i typ ett år. sen slutar jag och börjar jobba 20h/veckan igen.

PureWhey
2016-04-06, 20:10
Lätt

Jobba 60h/v med 100k om det är efter skatt dvs.

Spara 90k varje månad det är ca 1mille om året. Räcker väl med att jobba 5år då ungefär och sedan ser man till att bo riktigt billigt så kan man leva på att investera sina pengar smart och jobba med något man vill :thumbup:

Du skulle alltså jobba på Nyheter24 i 5 år för att kunna spara 1 mille om året? *spy*

Yes
2016-04-06, 20:42
Du skulle alltså jobba på Nyheter24 i 5 år för att kunna spara 1 mille om året? *spy*
Ha! För de pengarna skulle jag ta fram trollspöt och göra det till landets mest lästa tidskrift.

Bärsärk
2016-04-06, 20:44
SÅ mycket pengar är det ju inte...

Diomedea exulans
2016-04-06, 21:37
60 h i veckan-jobbet, då hade jag kunnat köpa en liten bondgård och pensionera mig innan 40.

PureWhey
2016-04-06, 21:41
Ha! För de pengarna skulle jag ta fram trollspöt och göra det till landets mest lästa tidskrift.

Det kan vi nog nästan få en kickstarter till.

Tolkia
2016-04-06, 21:59
Alternativ två. Jag har provat både jobb jag hatat och 60 timmar i veckan, och ... nej. Sextio timmar i veckan under längre tid är inte speciellt kul ens med ett jobb som man faktiskt gillar; till slut tycker åtminstone jag att man ledsnar svårartat på att ha ett liv som bara är jobba, äta, sova och markservice. Med alltför mycket övertid varje dag är det också fett besvärligt med sådant som att gå till tandläkaren (öppet kontorstider), gå till optikern (öppet kontorstider), handla saker som inte finns på ICA, gå på banken osv. osv.

Yes
2016-04-06, 22:11
Det kan vi nog nästan få en kickstarter till.
Haha, jag gör det om jag får med mig filmjölk!

Klein
2016-04-06, 22:22
Det är ju dock bara singlar och ungdomar som har lyxen att välja kul framför pengar. Har man familj att försörja så kan man inte välja. Det finns iofs ett tredje alternativ och det är socialbidrag vilket ger en massa fritid att ha kul på så länge ens nöjen inte involverar shopping och äta ute.

Tolkia
2016-04-06, 22:36
Det där är ju också en sanning med modifikation. De flesta som försörjer en familj tjänar inte 100 000 kr i månaden.

Saxnot
2016-04-06, 22:48
Är det 100.000 netto är det ett enkelt val för mig. Arbeta 5 år, spara undan 93 % av pengarna, köpa bra utdelningsaktier för dessa och sedan gå i pension.

60 timmar känns knappt som en jättestor uppoffring heller. Jobba, äta, träna på vardagarna och sedan har man helgen.

100.000 brutto däremot, då blir det svårare. Skulle nog ta jobbet ändå men inte med samma entusiasm.

Klein
2016-04-06, 22:57
Det där är ju också en sanning med modifikation. De flesta som försörjer en familj tjänar inte 100 000 kr i månaden.

Alternativet 17K före skatt räcker då inte för att försörja min familj. Och även om man har två inkomster av den magnituden så är det ju löjligt lite pengar kvar efter skatt.

The_RobRoy
2016-04-07, 01:49
Jag antar att det är innan skatt? Intressant ni som väljer 60h och 100k. Om ni kommit till insikten vid 15-16 års ålder, hade ni kunnat börja plugga lite mer för att komma in på typ handels eller indek. Sen oavsett hur smarta ni är, med 60h i veckan under studietiden hade ni klarat er mycket väl, sen in på Mckinsey eller annan mgmt konsult och också jobba 60h veckor, 5 år senare är ni nära 100k per månad, alltså ingen dröm utan 10 år hårt jobb så hade i princip vem som klarat det

awesomooo
2016-04-07, 03:50
60h i veckan. Går inte att överleva på 17k/mån.

mela
2016-04-07, 05:09
40h i veckan för 17k, hellre. Prioriterar tid med familj osv framför pengar.

JohPz
2016-04-07, 07:40
Pratar vi 100k netto hade jag jobbat där en månad var 10:e månad och sen vart ledig resten. Leva på 10k/månad är lyxliv. Jobba är pest och ledighet är livet.

Gerdler
2016-04-07, 09:45
När man pratar lön så pratar man brutto, inte netto. Jag fattar inte vad ni håller på med? Det har alltid varit bruttolön. När du förhandlar med din chef så är det bruttolön och när facken talar om löneökningar så är det på brutto. Alla ni som talar om nettolön har ni ens haft lön någon gång? Vet ni att nettolönen beror på vilken kommun ni bor i och om ni är med i kyrkan? Därför kan du inte förhandla om den med din arbetsgivare.

Därför kan man inte tala nettolön. Men det blir typ 13-14k i netto i det ena fallet och typ 50-57k i andra fallet om det gör det lättare att diskutera.

PureWhey
2016-04-07, 10:21
Pratar vi 100k netto hade jag jobbat där en månad var 10:e månad och sen vart ledig resten. Leva på 10k/månad är lyxliv. Jobba är pest och ledighet är livet.

Tänk på att du bara får ut ca 50k :D Håller dock med om tankegången...

KlopFer
2016-04-07, 12:34
Jag antar att det är innan skatt? Intressant ni som väljer 60h och 100k. Om ni kommit till insikten vid 15-16 års ålder, hade ni kunnat börja plugga lite mer för att komma in på typ handels eller indek. Sen oavsett hur smarta ni är, med 60h i veckan under studietiden hade ni klarat er mycket väl, sen in på Mckinsey eller annan mgmt konsult och också jobba 60h veckor, 5 år senare är ni nära 100k per månad, alltså ingen dröm utan 10 år hårt jobb så hade i princip vem som klarat det

Eller bara lärt sig programmera vid tidig ålder och fortsatt så hade man varit duktig rik idag.

KlopFer
2016-04-07, 12:37
En annan sak som är rolig är att man verkar tycka 60h/veckan är sinnessjukt mycket. Det beror väl på vad man gör om man ska stå nere i gruvan med spade eller sitta på kontor.

Men 60h/v om man jobbar lite på helgen är ju inga problem. Eller bara lär sig att gå upp tidigt så får man ut mera av dagen. Mina arbetspass ligger rätt ofta på 06-18

Wain
2016-04-07, 12:49
Börja forska; 60+ h i veckan och 17k i lön (nästan :p).
:naughty:

shut teh face
2016-04-07, 13:07
Jag har arbetat 60h veckor i perioder på mitt jobb, helt frivilligt dessutom och har inte riktigt hamnat på 100k i månaden men ganska nära i alla fall och det är inte värt det.

Man blir snabbt utbränd, det kommer smygande och tar lång tid att återhämta sig från.

Så jag hade hellre valt den lägre lönen, och börjat äta havregrynsgröt 3 ggr per dag. :)

JohPz
2016-04-07, 17:43
Ni som väljer hög lön och helvetesjobb,vad är tankegången? Vad ska man med lite extra slantar på kontot till när ca 14 h per dag går till ett själadödande jobb och all annan tid går till att vara utmattad och ha tokångest över sitt pissiga jobb man snart ska tillbaka till. Köra en lite finare bil till och från helvetet varje dag och en dyr semester man egentligen är för trött för några veckor om året?

Bärsärk
2016-04-07, 17:49
Ni som väljer hög lön och helvetesjobb,vad är tankegången? Vad ska man med lite extra slantar på kontot till när ca 14 h per dag går till ett själadödande jobb och all annan tid går till att vara utmattad och ha tokångest över sitt pissiga jobb man snart ska tillbaka till. Köra en lite finare bil till och från helvetet varje dag och en dyr semester man egentligen är för trött för några veckor om året?

Folk som säger att de skulle göra det har,

1. Aldrig jobbat 60/h veckan
2. Aldrig haft ett riktigt helvetesjobb

MasterChief
2016-04-07, 17:55
De allra flesta 100k jobb är ju roliga och de allra flesta 17k jobb är astråkiga ta livet av sig jobb. En mer vettig fråga skulle vara: jobba 60 timmar (vilket inte är direkt ovanligt för dem som har den lönen) med 100k eller 40 timmar med 17k.

Bärsärk
2016-04-07, 18:02
De allra flesta 100k jobb är ju roliga och de allra flesta 17k jobb är astråkiga ta livet av sig jobb. En mer vettig fråga skulle vara: jobba 60 timmar (vilket inte är direkt ovanligt för dem som har den lönen) med 100k eller 40 timmar med 17k.

Ett jobb är fortfarande bara ett jobb, förstår inte folk som ska blanda ihop det med sin fritid. Vad är det för människor som resonerar så? Verkar ju helmysko, kommer man hem till sin fula fru och mellanmjölk och det i sin tur är så jävla trist så man istället vill vara kvar på jobbet och knega? Har man inget att komma hem till? Barn? Nån skön hobby?

Oavsett hur kul man har på jobbet så är fortfarande 60/h i veckan ganska mycket av sitt liv att "slösa" bort.

Även om jag blev avsugen på jobbet av prostituerade 10 poängare och fick äta pannkaksbuffé så skulle jag fortfarande vilja ha ett antal timmar på dagen av att bara vara hemma i mitt egna hus, innanför mina egna 4 väggar, och bara vara mig själv och kunna slappna av.

MasterChief
2016-04-07, 18:07
Ett jobb är fortfarande bara ett jobb, förstår inte folk som ska blanda ihop det med sin fritid. Vad är det för människor som resonerar så? Verkar ju helmysko, kommer man hem till sin trista fru och mellanmjölk och det i sin tur är så jävla trist så man istället vill vara kvar på jobbet och knega? Har man inget att komma hem till? Barn? Nån skön hobby?

Oavsett hur kul man har på jobbet så är fortfarande 60/h i veckan ganska mycket av sitt liv att "slösa" bort.

Komplexa jobb är asroliga. Man blir mentalt utmanad, man får nyttja sin kreativitet till max, man träffar roliga och intelliganta människor, man får se sig omkring i världen, man får vara med och faktiskt påverka tjänster och produkter, man får vara uppfinningsrik, man får lära sig otroligt mycket. Och allt detta får man även betalt för. Jag fattar inte vilken sjuk inställning folk har till arbetslivet och dess oändliga variation till upplevelser. Inte vilja jobba för att man istället vill sitta hemma och spela dataspel är ju helt stört. Och inget gör att man njuter mer av sin fritid än en tuff arbetsvecka. Imho.

Bärsärk
2016-04-07, 18:12
Komplexa jobb är asroliga. Man blir mentalt utmanad, man får nyttja sin kreativitet till max, man träffar roliga och intelliganta människor, man får se sig omkring i världen, man får vara med och faktiskt påverka tjänster och produkter, man får vara uppfinningsrik, man får lära sig otroligt mycket. Och allt detta får man även betalt för. Jag fattar inte vilken sjuk inställning folk har till arbetslivet och dess oändliga variation till upplevelser. Inte vilja jobba för att man istället vill sitta hemma och spela dataspel är ju helt stört. Och inget gör att man njuter mer av sin fritid än en tuff arbetsvecka. Imho.

Tjänsterna du pratar om är 1 på miljarden, oftast om man har de arbetsuppgifterna så är man "slav" under ett annat bolag i någon form; Alla yrken har en viss struktur att följa (Arbetstider m.m)

Att mentalt utmana sig själv och få nyttja sin kreativ gör man enligt mig bäst på fritiden, på sina egna villkor med sysslor som man själv drar nytta av först och främst.

MasterChief
2016-04-07, 18:17
Tjänsterna du pratar om är 1 på miljarden, oftast om man har de arbetsuppgifterna så är man "slav" under ett annat bolag i någon form; Alla yrken har en viss struktur att följa (Arbetstider m.m)

Att mentalt utmana sig själv och få nyttja sin kreativ gör man enligt mig bäst på fritiden, på sina egna villkor med sysslor som man själv drar nytta av först och främst.

Vilket skitsnack. Vad har du jobbat med? Enligt dig finns det 8 sådana tjänster i världen. Jag har träffat fler än 8 personer på varje företag som har den känslan för sitt jobb. Du måste haft väldigt bittra arbetserfarenheter?

Bärsärk
2016-04-07, 18:25
Vilket skitsnack. Vad har du jobbat med? Enligt dig finns det 8 sådana tjänster i världen. Jag har träffat fler än 8 personer på varje företag som har den känslan för sitt jobb. Du måste haft väldigt bittra arbetserfarenheter?

Jobb där man "blir mentalt utmanad, man får nyttja sin kreativitet till max, man träffar roliga och intelliganta människor, man får se sig omkring i världen, man får vara med och faktiskt påverka tjänster och produkter"

Tror jag är ovanliga, eller vad är det för yrken du tänker på?

MasterChief
2016-04-07, 18:35
Jobb där man "blir mentalt utmanad, man får nyttja sin kreativitet till max, man träffar roliga och intelliganta människor, man får se sig omkring i världen, man får vara med och faktiskt påverka tjänster och produkter"

Tror jag är ovanliga, eller vad är det för yrken du tänker på?

Du svarade på mina frågor med frågor? Och dina frågor tyder helt enkelt på att du inte har så mycket erfarenhet från olika branscher och yrken. Inget fel med det, men du kanske ska försöka undvika att bli provocerad av det faktum att det finns massor av människor som älskar sitt jobb.

Yes
2016-04-07, 18:46
Folk som säger att de skulle göra det har,

1. Aldrig jobbat 60/h veckan
2. Aldrig haft ett riktigt helvetesjobb
Jo, jag har gjort båda delarna.

spoon
2016-04-07, 19:26
Jag har jobbat många 60 timmars veckor och har inte haft några problem med det. Jag gillar att jobba. Men då jag jobbade som mest så var jag singel nu funkar det inte om jag vill behålla min relation. Jag kan gärna göra jobb som andra hatar. Att göra ett jobb som jag hatar i 60 h i veckan hade nog varit väldigt tufft. Jag ser framför mig ett stressigt jobb utan tillräcklig kompetens eller liknande. Så att man konstant känner sig värdelös Hur man än gör så kan man inte klara arbetsuppgiften. Det hade varit mitt hatjobb.

Diomedea exulans
2016-04-07, 19:32
När man pratar lön så pratar man brutto, inte netto.

Jaha, det tänkte inte ens jag på, LOL.

Men dåså, då ändrar jag mig. Då tar ju min femårsplan plötsligt tio år. Då blir det en jävla skillnad.

Nej, då tar jag nog det underbetalda jobbet jag älskar istället. Fan, när jag tänker efter vet jag inte ens om jag vill vara utan jobb. Jag vet inte ens om jag kan fylla upp min fritid med 40 timmar hobbyer per vecka som jag älskar, så då är det ju bra att få de 40 timmarna fyllda av ett jobb man älskar. Mer tid att göra saker man älskar, liksom. Plus att jag brukar känna mig värdelös när jag inte jobbar på länge, känns som om jag inte bidrar till omvärlden.

Ni som väljer hög lön och helvetesjobb,vad är tankegången? Vad ska man med lite extra slantar på kontot till när ca 14 h per dag går till ett själadödande jobb och all annan tid går till att vara utmattad och ha tokångest över sitt pissiga jobb man snart ska tillbaka till. Köra en lite finare bil till och från helvetet varje dag och en dyr semester man egentligen är för trött för några veckor om året?

För egen del var det ju för att kunna pensionera mig efter några få år. Inga konstigheter.

Ignatius72
2016-04-07, 19:38
Komplexa jobb är asroliga. Man blir mentalt utmanad, man får nyttja sin kreativitet till max, man träffar roliga och intelliganta människor, man får se sig omkring i världen, man får vara med och faktiskt påverka tjänster och produkter, man får vara uppfinningsrik, man får lära sig otroligt mycket. Och allt detta får man även betalt för. Jag fattar inte vilken sjuk inställning folk har till arbetslivet och dess oändliga variation till upplevelser. Inte vilja jobba för att man istället vill sitta hemma och spela dataspel är ju helt stört. Och inget gör att man njuter mer av sin fritid än en tuff arbetsvecka. Imho.

Precis. Att ha ett jobb där alla ens starka sidor och intressen får fullt spelrum är fantastiskt. Men helt ovanliga är de ju inte. Förutom jag själv så känner jag lätt ett 10-tal som upplever samma sak. Jag tvingar mig själv att göra andra saker på kvällar och helger (oftast) för att skapa distans. Bara för att jag ska göra jobbet ännu bättre och roligare.

Bärsärk
2016-04-07, 20:02
Jag har jobbat många 60 timmars veckor och har inte haft några problem med det. Jag gillar att jobba. Men då jag jobbade som mest så var jag singel nu funkar det inte om jag vill behålla min relation. Jag kan gärna göra jobb som andra hatar. Att göra ett jobb som jag hatar i 60 h i veckan hade nog varit väldigt tufft. Jag ser framför mig ett stressigt jobb utan tillräcklig kompetens eller liknande. Så att man konstant känner sig värdelös Hur man än gör så kan man inte klara arbetsuppgiften. Det hade varit mitt hatjobb.

Ett riktigt pissjobb är där du inte har några kollegor att prata med och där din chef inte ger dig vad du behöver för att göra ditt jobb så bra som du behöver och där du konstant utsätts för situationer där du inte har en aning om vad du ska göra utan möjlighet att lösa det.

Diomedea exulans
2016-04-07, 20:19
Om ni undrar vad ett riktigt pissjobb är så kan jag berätta om mitt jobb, telefonintervjuare.

- Man ringer folk och läser upp en text från en datorskärm. Man kan utan problem sitta fyra timmar i rad och läsa upp samma text gång på gång. Det är alltså otroligt repetitivt.

- Man ska bara läsa upp texten ordagrannt. Om den man ringer till inte vill vara med så kan man inget göra. Får man någon att prata med finns det inget man får göra för att intervjun ska gå fortare. Det finns alltså inget sätt att försöka effektivisera arbetet på. Därför är det inte det minsta utvecklande.

- Det är en dator som ringer upp åt en efter att man tryckt på "Enter", och mellan intervjuerna är det en dödtid som kan vara allt mellan någon sekund till över tio minuter. Och under denna dödtid får man inte göra någonting. Inte surfa på mobilen, inte lösa korsord, inte läsa. Man är bara tillåten att stirra in i en skärm där det står "Hämtar intervjunummer". Större delen av arbetstiden brukar utgöras av detta, vilket bokstavligt talat är lika roligt som att titta på när färg torkar.

- Det finns inget man kan göra för att jobba upp sig, alltså för att få en högre befattning eller högre lön.

- Intervjuerna är ofta riktigt uselt skrivna. De är genomsållade med syftningsfel, ett och annat grammatiskt fel och stavfel dyker upp då och då, och ofta är frågorna oerhört långa och styltigt formulerade. På riktigt, de är så kasst skrivna att många av dem skulle fått underkänt om de varit en uppsats skriven i nionde klass. Och man får inte omformulera dem så det låter bättre! Oerhört frustrerande, och pinsamt. Det händer ofta att intervjupersonerna skrattar rakt ut åt hur konstiga frågorna är. Eller blir sura för att jag ställer så dumma frågor.

- Lönen är dålig.

Bärsärk
2016-04-07, 20:23
Pissjobb vore det Dio om din dator krånglade hela tiden och ingen kunde hjälpa dig fixa den.

Diomedea exulans
2016-04-07, 20:26
Pissjobb vore det Dio om din dator krånglade hela tiden och ingen kunde hjälpa dig fixa den.

Helt rätt, nu låter ju jobbet asroligt..?

MasterChief
2016-04-07, 20:31
Om ni undrar vad ett riktigt pissjobb är så kan jag berätta om mitt jobb, telefonintervjuare.

- Man ringer folk och läser upp en text från en datorskärm. Man kan utan problem sitta fyra timmar i rad och läsa upp samma text gång på gång. Det är alltså otroligt repetitivt.

- Man ska bara läsa upp texten ordagrannt. Om den man ringer till inte vill vara med så kan man inget göra. Får man någon att prata med finns det inget man får göra för att intervjun ska gå fortare. Det finns alltså inget sätt att försöka effektivisera arbetet på. Därför är det inte det minsta utvecklande.

- Det är en dator som ringer upp åt en efter att man tryckt på "Enter", och mellan intervjuerna är det en dödtid som kan vara allt mellan någon sekund till över tio minuter. Och under denna dödtid får man inte göra någonting. Inte surfa på mobilen, inte lösa korsord, inte läsa. Man är bara tillåten att stirra in i en skärm där det står "Hämtar intervjunummer". Större delen av arbetstiden brukar utgöras av detta, vilket bokstavligt talat är lika roligt som att titta på när färg torkar.

- Det finns inget man kan göra för att jobba upp sig, alltså för att få en högre befattning eller högre lön.

- Intervjuerna är ofta riktigt uselt skrivna. De är genomsållade med syftningsfel, ett och annat grammatiskt fel och stavfel dyker upp då och då, och ofta är frågorna oerhört långa och styltigt formulerade. På riktigt, de är så kasst skrivna att många av dem skulle fått underkänt om de varit en uppsats skriven i nionde klass. Och man får inte omformulera dem så det låter bättre! Oerhört frustrerande, och pinsamt. Det händer ofta att intervjupersonerna skrattar rakt ut åt hur konstiga frågorna är. Eller blir sura för att jag ställer så dumma frågor.

- Lönen är dålig.

Kudos till dig som ändå åker dit. Samtidigt blir jag ju lite förvånad då mitt intryck av dig är att du är väldigt intelligent och kreativ. Känner du ingen lust att försöka få något annat jobb? Eller finns det andra hinder? Du kanske inte ens vill prata om det, och det respekterar jag ju såklart.

Diomedea exulans
2016-04-07, 20:39
Kudos till dig som ändå åker dit. Samtidigt blir jag ju lite förvånad då mitt intryck av dig är att du är väldigt intelligent och kreativ. Känner du ingen lust att försöka få något annat jobb? Eller finns det andra hinder? Du kanske inte ens vill prata om det, och det respekterar jag ju såklart.

Tack!

Jag jobbar mindre än heltid, då blir det enklare att åka dit. ;)

Jag har inga problem att prata om det, även om resten av kolo börjar bli lite trötta på att läsa mina bittra snyfthistorier, haha. Kan väl säga att det är en kombination av:

1) Det finns jättedåligt med jobb i min region, sämst i Sverige har jag hört från en källa jag bedömer som pålitlig, och jag är inte så sugen på att flytta bara för att kanske få bättre jobb (har t ex min familj här).

2) Jag har ingen utbildning.

3) Jag har dåligt med kontakter.

4) Jag har dålig talang för de flesta praktiska jobb, är glömsk och okoncentrerad, vilket gör att jag har svårt att hålla många bollar i luften och att lära mig saker snabbt. Och de flesta jobb utan krav på utbildning är ju praktiska.

5) Jag är lat och deprimerad och orkar inte söka jobb som jag borde.

Typ så..?

MasterChief
2016-04-07, 20:47
Nr5 är en dålig kombo med Nr 1-4, helt klart. Just bristande motivation är något jag själv kämpat mycket med. Det löste sig när jag skaffade familj, det gav mig en helt annan glöd. Jag var i rätt dåligt skick och hade nog en jävla tur att det fanns en vettig och fin tjej som såg något ingen annan gjorde. Det gav mig lusten att ta för mig av livet. Tänker ofta på det och det kunde nog lika gärna ha gått åt andra hållet.

Yes
2016-04-07, 20:54
Inte konstigt att du är lat och deprimerad när du sitter med ett sånt jobb.

Flytta och skaffa ett bättre jobb så kommer livet garanterat bli bättre. Kundservicejobb är en fot in på många ställen. Därifrån kan du ta dig vidare samtidigt som du lär kunna få bättre betalt och roligare arbetsuppgifter.

spoon
2016-04-07, 21:11
Ett riktigt pissjobb är där du inte har några kollegor att prata med och där din chef inte ger dig vad du behöver för att göra ditt jobb så bra som du behöver och där du konstant utsätts för situationer där du inte har en aning om vad du ska göra utan möjlighet att lösa det.

Ja det låter inget vidare. 60 timmar i veckan av det hade gjort mig apatisk.

LillisJ
2016-04-07, 21:28
Tack!

Jag jobbar mindre än heltid, då blir det enklare att åka dit. ;)

Jag har inga problem att prata om det, även om resten av kolo börjar bli lite trötta på att läsa mina bittra snyfthistorier, haha. Kan väl säga att det är en kombination av:

1) Det finns jättedåligt med jobb i min region, sämst i Sverige har jag hört från en källa jag bedömer som pålitlig, och jag är inte så sugen på att flytta bara för att kanske få bättre jobb (har t ex min familj här).

2) Jag har ingen utbildning.

3) Jag har dåligt med kontakter.

4) Jag har dålig talang för de flesta praktiska jobb, är glömsk och okoncentrerad, vilket gör att jag har svårt att hålla många bollar i luften och att lära mig saker snabbt. Och de flesta jobb utan krav på utbildning är ju praktiska.

5) Jag är lat och deprimerad och orkar inte söka jobb som jag borde.

Typ så..?

Det är dåligt med jobb men du har inte ens försökt? Säger som en annan, inte konstigt att du är deprimerad med det där skitjobbet.

Diomedea exulans
2016-04-07, 21:35
Det är dåligt med jobb men du har inte ens försökt? Säger som en annan, inte konstigt att du är deprimerad med det där skitjobbet.

Enbart "försökt" genom att leta på internet.

JohPz
2016-04-07, 23:08
Tack!

Jag jobbar mindre än heltid, då blir det enklare att åka dit. ;)

Jag har inga problem att prata om det, även om resten av kolo börjar bli lite trötta på att läsa mina bittra snyfthistorier, haha. Kan väl säga att det är en kombination av:

1) Det finns jättedåligt med jobb i min region, sämst i Sverige har jag hört från en källa jag bedömer som pålitlig, och jag är inte så sugen på att flytta bara för att kanske få bättre jobb (har t ex min familj här).

2) Jag har ingen utbildning.

3) Jag har dåligt med kontakter.

4) Jag har dålig talang för de flesta praktiska jobb, är glömsk och okoncentrerad, vilket gör att jag har svårt att hålla många bollar i luften och att lära mig saker snabbt. Och de flesta jobb utan krav på utbildning är ju praktiska.

5) Jag är lat och deprimerad och orkar inte söka jobb som jag borde.

Typ så..?

Ursäkta att jag kanske låter som en morsa nu...men om du avskyr jobbet och inte vill flytta, varför inte studera något du gillar på distans då?:) Om det blir en hit kanske det är värt att flytta för mer av samma vara i framtiden. Har för mig du sagt du gillar att skriva och gärna skulle va författare så varför inte börja med lite litteraturvetenskap eller så. Då får du ju skriva ett tag istället för lida på jobbet. Du har säkert redan övervägt detta 10 ggr men blev lite nyfiken.

Diomedea exulans
2016-04-07, 23:18
Ursäkta att jag kanske låter som en morsa nu...men om du avskyr jobbet och inte vill flytta, varför inte studera något du gillar på distans då?:) Om det blir en hit kanske det är värt att flytta för mer av samma vara i framtiden. Har för mig du sagt du gillar att skriva och gärna skulle va författare så varför inte börja med lite litteraturvetenskap eller så. Då får du ju skriva ett tag istället för lida på jobbet. Du har säkert redan övervägt detta 10 ggr men blev lite nyfiken.

Lugnt! :) Det är en rätt bra idé, det som tar emot där är väl att man inte "blir något" av att plugga litteraturvetenskap, och att jag inte ens vet om det går att plugga på distans.

JohPz
2016-04-07, 23:34
Lugnt! :) Det är en rätt bra idé, det som tar emot där är väl att man inte "blir något" av att plugga litteraturvetenskap, och att jag inte ens vet om det går att plugga på distans.

Det går absolut att plugga det på distans :)

Man kan inte låta sådana tankar stå ivägen. Har man passion och kompetens öppnas det vägar."Blir" man något av att plåga själen som telefonintervjuare? :)

Bärsärk
2016-04-08, 05:48
Lugnt! :) Det är en rätt bra idé, det som tar emot där är väl att man inte "blir något" av att plugga litteraturvetenskap, och att jag inte ens vet om det går att plugga på distans.

Finns vuxenutbildningar nu för tiden, KY utbildningar eller vad det heter. Oftast på 1 år, och sen går du direkt ut i arbete efter det.

Gerdler
2016-04-08, 07:58
Problemet som Dio inte ser är att inom 1-10 år kommer firman lägga ned/flytta/outsourca till några indier eller Dio bli för trött på det. Han kommer oavsett inte jobba kvar där efter det och då gå ut i arbetslöshet i en region med sämst arbetsmarknad i Sverige och han själv har inga relevanta arbetslivserfarenheter. Som jag ser det finns inga vettiga val förutom att på ett eller annat sätt jobba på att ta sig därifrån.

ARMSTARK
2016-04-08, 08:08
Jag jobbar typ med alternativ 2 kan man ta nåt mitt emellan? :d
Vad är det för jobb man tänker sig som man skulle hata? Typ städa toaletter? Sitta på ett kontor och vända papper vore ett ökenjobb men för 100000 så, inte särskillt ansträngande iaf.
Näe, pengar e kul men inte om man aldrig har tid att använda dem.

Onigiri
2016-04-08, 08:16
Typ så..?Dio! Kom upp hit till Värmland och jobba inom äldrevården. Ett mindre hus lite på vischan kostar inte mycket alls där du kan ha hönsfarm och ankdamm och vad du vill... Du kan utbilda dig till undersköterska på distans (helt färsk utan erfarenhet, ja) på tre terminer och jobba som vårdbiträde samtidigt som du pluggar och sedan ha ett jobb direkt garanterat.

Det kommer bli en krasch inom några år här på undersköterskor i samband med avgångar så jobb och hus det har du här! Jag kan även vara din vän! *hug*

Diomedea exulans
2016-04-08, 09:22
Problemet som Dio inte ser är att inom 1-10 år kommer firman lägga ned/flytta/outsourca till några indier eller Dio bli för trött på det. Han kommer oavsett inte jobba kvar där efter det och då gå ut i arbetslöshet i en region med sämst arbetsmarknad i Sverige och han själv har inga relevanta arbetslivserfarenheter. Som jag ser det finns inga vettiga val förutom att på ett eller annat sätt jobba på att ta sig därifrån.

Jo, det har jag med tänkt på, men jag ser det som att när den dagen kommer så är det ingen skillnad mot nu, förutom att jag förhoppningsvis hunnit lägga undan mer pengar? Iofs, man är väl lite mindre attraktiv på arbetsmarknaden när man är 40 än nu...

Dio! Kom upp hit till Värmland och jobba inom äldrevården. Ett mindre hus lite på vischan kostar inte mycket alls där du kan ha hönsfarm och ankdamm och vad du vill... Du kan utbilda dig till undersköterska på distans (helt färsk utan erfarenhet, ja) på tre terminer och jobba som vårdbiträde samtidigt som du pluggar och sedan ha ett jobb direkt garanterat.

Det kommer bli en krasch inom några år här på undersköterskor i samband med avgångar så jobb och hus det har du här! Jag kan även vara din vän! *hug*

Haha, najs! Jag har en vän som vill att jag ska flytta upp till Falun och bli undersköterska. :D

Alla jobb (utom säljare) är visserligen bättre än telefonintervjuare, men jag vill egentligen inte jobba inom vården heller. Det gäller det där med att ha många bollar i luften. Jag pluggade till sjuksköterska 1,5 termin, och hade svårt att klara praktikerna för man skulle hålla reda på så många saker och lära sig så snabbt. Jag är mer "gjord" för ett jobb där man får låta kreativiteten flöda och koncentrera sig på en enda sak under lång tid.

Min morfar är f.ö. från Värmland, så det skulle bli tillbaka till rötterna. ;)

Yes
2016-04-08, 09:35
Har du funderat på att plugga konst? Då syftar jag på något seriöst, som exempelvis:
http://www.swedishacademyofrealistart.se/

Du har ju onekligen förmågan att bli riktigt bra. Passar dessutom bra om du har förmågan att koncentrera dig på en sak under längre tid (som att arbeta på en teckning i tre månader).

Diomedea exulans
2016-04-08, 09:42
Har du funderat på att plugga konst? Då syftar jag på något seriöst, som exempelvis:
http://www.swedishacademyofrealistart.se/

Du har ju onekligen förmågan att bli riktigt bra. Passar dessutom bra om du har förmågan att koncentrera dig på en sak under längre tid (som att arbeta på en teckning i tre månader).

Oh ja!

Och även där finns det skäl till att jag tvekar:

- Verkar vara en del "flum" på de utbildningarna, typ fokus på att man ska "tänka fritt" istället för "ska du måla i olja så måste du först göra si och så med duken".

- Själva ritandet är faktiskt ofta inte speciellt lustfyllt för mig, gör jag en "avancerad" teckning så tycker jag ritandet är ett "nödvändigt ont" för att teckningen ska bli klar. Vill helst inte att en teckning ska ta mer än en timme, typ. Men det kan jag absolut stå ut med om det handlar om ett arbete.

- Svårt att försörja sig efter utbildning.

Men visst funderar jag på det emellanåt, ibland tänker jag även i banor som att jag nästan har en plikt (mot mig själv, Universum, gud, omvärlden eller whaddever) att göra något av min talang.

Yes
2016-04-08, 09:59
Oh ja!

Och även där finns det skäl till att jag tvekar:

- Verkar vara en del "flum" på de utbildningarna, typ fokus på att man ska "tänka fritt" istället för "ska du måla i olja så måste du först göra si och så med duken".

- Själva ritandet är faktiskt ofta inte speciellt lustfyllt för mig, gör jag en "avancerad" teckning så tycker jag ritandet är ett "nödvändigt ont" för att teckningen ska bli klar. Vill helst inte att en teckning ska ta mer än en timme, typ. Men det kan jag absolut stå ut med om det handlar om ett arbete.

- Svårt att försörja sig efter utbildning.

Men visst funderar jag på det emellanåt, ibland tänker jag även i banor som att jag nästan har en plikt (mot mig själv, Universum, gud, omvärlden eller whaddever) att göra något av min talang.
Söker du dig till en riktig konstverkstad, varav det förvisso inte finns många, kommer du slippa flummet. Du skulle få lära dig en disciplinerad och metodisk approach kombinerat med seriös teori.

Att du inte ser ritandet som lustfyllt handlar kanske om att du inte riktigt ser kopplingen mellan vägen dit och slutresultatet. Så funkar jag själv i varje fall. Vill helst bara jazza loss och få till nåt awesome, medan det som faktiskt blir bra är där jag tagit mig tid med planering, grundarbete och tålmodigt arbetat mig fram. Det är ju liksom ansträngande...

Blir du tillräckligt bra tror jag inte försörjning kommer vara något problem. Du har tillräcklig förmåga för att bli en av toppstudenterna. Med den bakgrunden kan du också senare slå dig in på digital media, om livet som bohemisk konstnär inte skulle funka.

Diomedea exulans
2016-04-08, 12:50
Söker du dig till en riktig konstverkstad, varav det förvisso inte finns många, kommer du slippa flummet. Du skulle få lära dig en disciplinerad och metodisk approach kombinerat med seriös teori.

Kikade på din länk, den verkar mycket oflummig!

Att du inte ser ritandet som lustfyllt handlar kanske om att du inte riktigt ser kopplingen mellan vägen dit och slutresultatet. Så funkar jag själv i varje fall. Vill helst bara jazza loss och få till nåt awesome, medan det som faktiskt blir bra är där jag tagit mig tid med planering, grundarbete och tålmodigt arbetat mig fram. Det är ju liksom ansträngande...

Tror helt klart det hade varit annorlunda om det var som en del av en utbildning.

En gång lyckades en väninna tjata sig till ett löfte om att jag skulle rita en realistisk blyertsteckning av henne. Man får ju hålla det man lovar, så jag ritade den förgjordade teckningen. Det var naturligtvis väldigt tråkigt, och kändes så oerhört meningslöst, för jag visste att det inte skulle leda till mer än att hon blev glad en stund, några människor skulle säga "åh, vad fint!" och den skulle få 20 Likes på Facebook. Jag kunde inte ens tänka "det är bra träning iallafall", för min uppfattning om att träna på saker är att det knappt ger något att öva intensivt ett par dagar en gång, för att sedan aldrig göra om det.

Det hade varit en helt annan femma om jag visste att teckningen var ett led i att få en utbildning, om utbildningen så resulterar i något så banalt som ett diplom. Alltid nåt, liksom.

Blir du tillräckligt bra tror jag inte försörjning kommer vara något problem. Du har tillräcklig förmåga för att bli en av toppstudenterna. Med den bakgrunden kan du också senare slå dig in på digital media, om livet som bohemisk konstnär inte skulle funka.

Grafisk design vore en kul grej. Då ritar man förenklade saker och satsar mest på uttrycket, som jag gillar. Ett drömjobb hade varit att rita trafikskyltar.

Jag ser nu att det är en vecka kvar tills sista ansökningsdatum för den skolan. Got dammit, jag ska söka!

Diomedea exulans
2016-04-08, 19:54
Har du funderat på att plugga konst? Då syftar jag på något seriöst, som exempelvis:
http://www.swedishacademyofrealistart.se/


Oj helvete, den kostar ju 100 000 om året. Hur ska man ha råd med det?

Yes
2016-04-08, 20:20
Oj helvete, den kostar ju 100 000 om året. Hur ska man ha råd med det?
Jag missade den "lilla" detaljen, men det går att ta via CSN:
http://www.csn.se/utomlands/hur-mycket-kan-du-fa/extra-kostnader/2.1357/undervisningsavgift-1.3227

CalleP
2016-04-08, 20:24
Rätt säker på att jag hade valt degen.

KlopFer
2016-04-08, 20:45
Det här är det bästa med forum. Helt plötsligt tar tråden en vändning och ska guida dio att finna ett jobb han kanske skulle trivas med och uppmuntran att flytta ifrån sin håla där han känner sig trött och deprimerad :D

Det är något fint över det helt klart.

Yes
2016-04-08, 20:57
Kikade på din länk, den verkar mycket oflummig!
Oja, båda grundarna kommer från konstakademin i Florence och utbildningen tycks gå i samma tradition.

Du har också Florence Avademy of Art, Sweden, i Mölndal:
http://www.florenceacademyofart.se/

Det bör för all del nämnas att det är just traditionell realism som lärs ut. Det är väl beprövade och anrika metoder, men innebär också att det är inom det ramverket. Om jag studerat det själv hade jag lagt en del av fritiden på att utforska impressionism, abstrakta kompositioner och design. Att lära sig digitala verktyg och alla möjliga samt omöjliga sätt att "fuska" på kan också vara givande, beroende på vad du vill göra sen.



Tror helt klart det hade varit annorlunda om det var som en del av en utbildning.

En gång lyckades en väninna tjata sig till ett löfte om att jag skulle rita en realistisk blyertsteckning av henne. Man får ju hålla det man lovar, så jag ritade den förgjordade teckningen. Det var naturligtvis väldigt tråkigt, och kändes så oerhört meningslöst, för jag visste att det inte skulle leda till mer än att hon blev glad en stund, några människor skulle säga "åh, vad fint!" och den skulle få 20 Likes på Facebook. Jag kunde inte ens tänka "det är bra träning iallafall", för min uppfattning om att träna på saker är att det knappt ger något att öva intensivt ett par dagar en gång, för att sedan aldrig göra om det.

Det hade varit en helt annan femma om jag visste att teckningen var ett led i att få en utbildning, om utbildningen så resulterar i något så banalt som ett diplom. Alltid nåt, liksom.
Hah, känner igen det. Varje gång jag försökt göra nåt åt någon annan börjar jag istället experimentera med nya saker... Senast var det en rätt enkel grej, som jag gjort halvfärdig innan jag lärde mig ett nytt sätt att mixa en monochrom palett - något jag såklart varit tvungen att omsätta i praktiken. Ser iof ut att kunna bli min bästa målning hittils, när jag väl nöter klart den.

För egen del tycker jag faktiskt att öva intensivt ett par dagar åt gången kan vara väldigt utvecklande. Så länge jag ger mig an något svårt och utmanande gör jag små skutt i utvecklingen varje gång.
Det hade säkert varit bättre att öva varje dag, disciplinerat, men jag har liksom så mycket annat att göra också. Huvudsaken är ändå ATT utvecklas. Det är liksom ingen tävling, utan jag gör det för att jag tycker det är kul.

Låter ändå som du vet hur du ska motivera dig själv. Jag tror du skulle trivas som fisken i vattnet. Dels kommer du ifrån ditt eländiga jobb, sen gör du nåt du har talang för samtidigt som du kommer utvecklas massor. För att inte tala om att du lär träffa andra vilsna konstnärssjälar. ;)


Grafisk design vore en kul grej. Då ritar man förenklade saker och satsar mest på uttrycket, som jag gillar. Ett drömjobb hade varit att rita trafikskyltar.

Jag ser nu att det är en vecka kvar tills sista ansökningsdatum för den skolan. Got dammit, jag ska söka!
Produktdesign av något slag kanske vore ett alternativ också?

Kör hårt, för böfvelen!