handdator

Visa fullständig version : Ägg i mat


Eljest
2016-04-05, 17:30
Hittade ingen tråd som berörde just detta, trots mängder av äggtrådar.
Har för avsikt att göra storkok i form av grytor med kyckling och bönor som bas. Bör man, med framgång för smak och näringsvärde, röra ner ägg i grytan och få den mer "matig" och addera bra fetter? Har hört att ägg i såser osv gör det krämigare. Någon som gör ägg i matlagning på ett sätt som liknar det jag har i åtanke?

Wzup2u
2016-04-05, 18:48
äggulor i potatismos är ganska vanligt & i ägg i allt vad grattänger och pajer heter är ju också vanligt.

Just äggulan är en fettkälla som kan lyfta upp en gryta, hade nog dock skippat vitan.

WahWillDuh
2016-04-06, 09:26
Inte svar på din fråga, men om du ska använda bara gulan/vitan så finns det att köpa separat på dunk. Vet att Maxi i min stad har det! :)

Luca Brasi
2016-04-06, 13:33
Det blir väl mest en gegga?

Diomedea exulans
2016-04-06, 13:46
Det blir väl mest en gegga?

Gägga.

Bulta
2016-04-06, 14:59
Kläcka ner ägg direkt i grytan kommer leda till att det strimlar sig.
Ägg är fint i olika stir-fries, men de gör ju sig förvisso inte så bra som matlådor.

Jag gillar själv att göra olika frittatas, och med en stor stekpanna blir det ordentligt med mat. Gott både ljummen och kall i mitt tycke, och bra rätt att göra sig av med rester av både grönsaker, ost, kött och skaldjur. Ett tips är att steka ur vätskan ordentligt ur alla grönsakerna innan man häller i de vispade äggen och gör klart den i ugnen.

Luca Brasi
2016-04-06, 17:47
Gägga.
In svenglish its gegga.

Tomten
2016-04-12, 23:01
Det blir väl mest en gegga?

Beror väl på vad man gör. Finns ju såser som man gör med äggula. Är egentligen bara ett annat sätt att reda. Låg temperatur är viktigt när man gör sås med ägg, går inte heller att värma upp den i mikro, får då skär den sig ganska hårt.

Luca Brasi
2016-04-13, 09:21
Beror väl på vad man gör. Finns ju såser som man gör med äggula. Är egentligen bara ett annat sätt att reda. Låg temperatur är viktigt när man gör sås med ägg, går inte heller att värma upp den i mikro, får då skär den sig ganska hårt.
Men om man klaffsar ner hela ägg i en gryta så tror jag väl inte riktigt att resultatet blir visuellt och konsistensmässigt tilltalande.

ChuckTesta
2016-04-13, 10:13
Gägga.

https://sv.wiktionary.org/wiki/gegga

http://sok.saol.se/pages/P280_M.jpg

Sked
2016-04-13, 17:35
Inte svar på din fråga, men om du ska använda bara gulan/vitan så finns det att köpa separat på dunk. Vet att Maxi i min stad har det! :)

Tyvärr har ägg på dunk en konstig bismak som i mitt tycke förstör upplevelsen. Jobbat en del i restaurang och alla kockar värda sitt salt har vägrat använda ägg på dunk i maten pga konstig smak. Bismaken kommer förmodligen ifrån tillsatser som konserveringsmedel, emulgeringsmedel & surhetsreglerande, men har inte insyn i tillverkningen så kan ej med säkerhet säga.

Köp riktiga ägg! Jobba upp knäckförmågan med en hand, så kommer pullorna att falla som käglor.

Tomten
2016-04-23, 04:46
Tyvärr har ägg på dunk en konstig bismak som i mitt tycke förstör upplevelsen. Jobbat en del i restaurang och alla kockar värda sitt salt har vägrat använda ägg på dunk i maten pga konstig smak. Bismaken kommer förmodligen ifrån tillsatser som konserveringsmedel, emulgeringsmedel & surhetsreglerande, men har inte insyn i tillverkningen så kan ej med säkerhet säga.

Köp riktiga ägg! Jobba upp knäckförmågan med en hand, så kommer pullorna att falla som käglor.

Vad jag kan se så använder man E202 (kaliumsorbat) och E212 (natriumbensonat) och E330 (citronsyra). Fast det kan givetvis variera mellan tillverkare.

Citronsyra används för att stoppa oxidering.

Kaliumsorbat och Natriumbensonat är båda konserveringsmedel.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/

Värt att tänka på är också att plastförpackningen kan påverka lukt och smak.

Tomten
2016-04-23, 04:49
Men om man klaffsar ner hela ägg i en gryta så tror jag väl inte riktigt att resultatet blir visuellt och konsistensmässigt tilltalande.

Det finns tomatbaserade grytor där man använder ägg, men det tillsätts då mot slutet av tillagningen.

ifWWRZSWS18

Xead
2016-04-23, 06:56
Värt att tänka på är också att plastförpackningen kan påverka lukt och smak.

Tror du är något på spåret här, upplever inte samma bismak av Stjärnäggs äggvita ("knäckt&klart") som kommer i en Tetra Pak-liknande förpackning :).

Ozziking
2016-04-24, 15:23
In svenglish its gegga.

https://sv.wiktionary.org/wiki/gegga

http://sok.saol.se/pages/P280_M.jpg

Men döööööööhhhhhh fattar ni inte??


Ägg + gegga = Gägga

Bra humor Dio :D

Tomten
2016-04-24, 18:51
En spansk vitlöksoppa/brödsoppa har man också pocherade ägg i.

fixHiTWKRWA

Luca Brasi
2016-04-24, 18:54
Men döööööööhhhhhh fattar ni inte??


Ägg + gegga = Gägga

Bra humor Dio :D
Jag fattade...*grr*

Köttis
2016-04-28, 11:04
Kanske inte riktigt vad TS eftersöker men i en del kinesiska soppar har man ägg i. Det gör dem väl matigare iaf.

Ex: http://www.thekitchn.com/how-to-make-egg-drop-soup-159379

Wzup2u
2016-04-28, 19:12
Tips nr2:
Kasta ägg i pastan var något jag gjorde mkt förr.

Tips nr 3:
& klassikern råbiff =P

Luca Brasi
2016-04-28, 19:18
Man kanske kan laga en gryta på kvarg,ägg,tonfisk,havregryn och whey?

wilhelmblomgren
2016-04-28, 19:19
I ris och nudelsoppa brukar jag hälla ner ett pocherat ägg. Så himmelskt gott! *cupid*

Köttis
2016-04-28, 22:28
Man kanske kan laga en gryta på kvarg,ägg,tonfisk,havregryn och whey?

Det låter olagligt

Wzup2u
2016-04-29, 19:28
Att bara vispa upp ägg med socker/sötningsmedel är ju förbannat gott eller vafan gör marränger ffs! :D marränger!!!!!!!

wilhelmblomgren
2016-04-30, 00:03
Det låter olagligt

Fy och usch! Vilken äcklig kombo!

VoDaresVins
2016-04-30, 14:19
Rör nästan alltid ner ägg i gröten. Ger en sötare smak och mättar längre.

wilhelmblomgren
2016-05-01, 19:56
Rör nästan alltid ner ägg i gröten. Ger en sötare smak och mättar längre.

Blir gröten inte slemmig?

VoDaresVins
2016-05-01, 20:03
Blir gröten inte slemmig?

Nej tycker konsistensen bara blir bättre. Pröva. :)

wilhelmblomgren
2016-05-01, 20:12
Nej tycker konsistensen bara blir bättre. Pröva. :)

Ska göra! Antar att gröten är varm, så att ägget blir lite fastare?

Xead
2016-05-01, 20:19
Ska göra! Antar att gröten är varm, så att ägget blir lite fastare?

Du kan knäcka i ägget innan eller under tillagningen också, det brukar jag göra.

wilhelmblomgren
2016-05-01, 20:23
Du kan knäcka i ägget innan eller under tillagningen också, det brukar jag göra.

*drool*

VoDaresVins
2016-05-16, 19:13
Ja, skulle inte vilja äta rått ägg i kall gröt. *spy*

Wzup2u
2016-05-16, 21:39
Ja, skulle inte vilja äta rått ägg i kall gröt. *spy*

Skulle du kunna tänka dig äta kallt ägg i rå gröt då?


*hug*

Ont... pannkakor / våfflor.

1x0
2016-05-16, 21:56
(Om ägg i gröt diskussionen)
Koka gröt som vanligt. När den är nästan klar, bort från plattan och låt svalna lite (några minuter). Kläck i ägget under omrörning, ställ kastrullen på plattan igen och rör om medan det kokar upp igen.

Det är det optimala sättet med ägg i gröt!
Äggvita funkar också, ger tjockare konsistens (ffa när gröten kallnar och 'sätter sig' lite).

Mer smaksättning, sötning, krävs dock med ägg i (imo).

Sohlsken
2016-05-16, 23:41
Min favvo med ägg blandat med annat:
1dl tillagat råris
4 äggvitor
40g ost som smälter bra
En rejäl klutt Sriracha hotsauce

Stek allt tillsammans som en röra. Ät. Var glad.