Visa fullständig version : Havregryn
Det är så att jag just nu kör två alternativ till frukost.
Dels havregrynsgröt med mjölk och lite sylt.
Dels yoggi 0.2 % fett och havregryn.
Jag får i mig mer havregryn när jag kör det med yoggi, är detta att föredra eller är gröten bättre ändå, isåfall varför?
Mitt mål är att växa(Vilken överraskning..) :D
[edit särskrivning]
Originally posted by Trance
Jag får i mig mer havregryn när jag kör det med yoggi, är detta att föredra eller är gröten bättre ändå, isåfall varför?
[edit särskrivning]
Gröt har väl lägre II och kanske GI- värde än yoggi med havregryn, så om det är viktigt för dig så är väl gröten bättre.
Sen så innehåller yoggin massa socker, så jag skulle helt klart köra på gröten. Den är ju godare också!
Originally posted by Trance
[edit särskrivning]
Okokta havregryn har ett GI på 89, till skillnad från gröt kokt i kastrull som har GI 70. Kokt i micron hamnar värdet på 94. Yoghurten i sig har ett GI på runt 47. Dock är min åsikt att medelhögt/högt GI på morgonen inte är något att oroa sig för, eftersom blodsocker- och insulinnivåer är nästan obefintliga efter natten och behöver återställas.
J.Saarela
2004-04-18, 17:40
Originally posted by Berry
Okokta havregryn har ett GI på 89, till skillnad från gröt kokt i kastrull som har GI 70. Kokt i micron hamnar värdet på 94. Yoghurten i sig har ett GI på runt 47. Dock är min åsikt att medelhögt/högt GI på morgonen inte är något att oroa sig för, eftersom blodsocker- och insulinnivåer är nästan obefintliga efter natten och behöver återställas.
får mickrad havregryn högre gi än okokt?:confused:
King Grub
2004-04-18, 18:07
Originally posted by J.Saarela
får mickrad havregryn högre gi än okokt?:confused:
Japp. Strukturen förändras och kolhydraterna i grynen blir mer lättupptagliga.
Då behöver man inte ha dödsångest för att man är zombie på morronen o inte orkar koka havregrynen i kastrullen då? :]
Det bästa är att koka gröten, kyla ner den och sen värma upp den igen :)
Du halverar i princip GI på gröten till skitlångsamma kolisar genomatt göra så. (Stärkelsen i gröten föränadras och blir längre och långsammare)
Mitt tips är därför att koka lite gröt att ha i en kastrul i kylskåpet som man sedan steker på , på morgonen.
Göten blir mycket godare med lite struktur och knaperhet och inte den där överdrivet slemmiga konsistensen. Sen kan man steka den förslagsvis i lite rapsolja så blir måltiden ännu nyttigare!
Tjenis!
Originally posted by cali
Det bästa är att koka gröten, kyla ner den och sen värma upp den igen :)
Du halverar i princip GI på gröten till skitlångsamma kolisar genomatt göra så. (Stärkelsen i gröten föränadras och blir längre och långsammare)
Mitt tips är därför att koka lite gröt att ha i en kastrul i kylskåpet som man sedan steker på , på morgonen.
Göten blir mycket godare med lite struktur och knaperhet och inte den där överdrivet slemmiga konsistensen. Sen kan man steka den förslagsvis i lite rapsolja så blir måltiden ännu nyttigare!
Tjenis!
Om man gör som du säger, fast micrar den på morronen istället? Min last är just att jag är så fasansfullt handikappad kl 06 :em:
Originally posted by snej
Om man gör som du säger, fast micrar den på morronen istället? Min lats är just att jag är så fasansfullt handikappad kl 06 :em:
Gör gröten i micron på morgonen, att försöka sänka gi på gröt genom att värma den verkar ganska överdrivet.
Är det sådan kris med gi så välj en annan frukost eller tillsätt lite fett och/eller fibrer till gröten så sjunker gi också, jordnötter är ett bra komplement även ur proteinsynpunkt men t ex nötter och mandlar går lika bra.
Är det extremt viktigt så använd loppfrön.
Ska man däremot mixa grynen i en drink så kan kall gröt ha andra fördelear förutom ett lägre gi.
Om man gör som du säger, fast micrar den på morronen istället? Min lats är just att jag är så fasansfullt handikappad kl 06
Ja de går lika bra!
Huvudsaken är att gröten har svalnat ordentligt en gång innan den värms upp.
Samma sak kan du göra med potatis för att kraftigt sänka GI.
Koka den, kyl ner, värm upp ät och var glad över dina nyttiga potatisar med lågt GI! :)
Originally posted by z_bumbi
Gör gröten i micron på morgonen, att försöka sänka gi på gröt genom att värma den verkar ganska överdrivet.
Är det sådan kris med gi så välj en annan frukost eller tillsätt lite fett och/eller fibrer till gröten så sjunker gi också, jordnötter är ett bra komplement även ur proteinsynpunkt men t ex nötter och mandlar går lika bra.
Är det extremt viktigt så använd loppfrön.
Ska man däremot mixa grynen i en drink så kan kall gröt ha andra fördelear förutom ett lägre gi.
Ok tack för svaret. Alltså, jag är varken GI eller II-manisk. Är inte så överdrivet kunnig heller, så blir att jag frågar en gång för mycket ibland kanske.. Eftersom det är fiberberikad gröt jag äter så kanske det sänker GI lite oxå då, med tanke på det du skrev om fibrer.
Men tackar så mycket för informationen ni ger mej! Är glad för allt nytt man får lära sej :)
Originally posted by cali
Sama sak gäller potatis för att kraftigt sänka GI.
Koka den, kyl ner, värm upp ät och var glad över dina nyttiga potatisar med lågt GI! :)
Gäller detta även II för potatis? Trevligt isf!
Det vet jag faktiskt inte.
Det får kära King grub svara på!
King Grub
2004-04-18, 20:12
Originally posted by Whey
Gäller detta även II för potatis? Trevligt isf!
Ja, det gör det, dock inte lika mycket som GI:t sänks. Dessutom är potatisens II så pass högt att det hamnar någonstans mellan 90-100 även efter nedkylning.
stocktown
2004-04-18, 21:45
om man ställer en skål med vatten och havregryn över natten i kylskåpet, blir det lågt gi då?
AcidSleeper
2004-04-19, 07:04
Originally posted by King Grub
Japp. Strukturen förändras och kolhydraterna i grynen blir mer lättupptagliga.
Gäller det all mat som man lagar i mikron?
Originally posted by stocktown
om man ställer en skål med vatten och havregryn över natten i kylskåpet, blir det lågt gi då?
Troligen blir det lägre, men inte lika lågt som kokta. Det handlar om hur mycket de vattenlösliga fibrerna lyckas tränga ut.
Så rent teoretiskt borde det bästa ur GI-synvinkel vara att förvara sina havregryn i vatten, eller göra all gröt i förväg. Eller?
King Grub
2004-04-19, 09:51
Originally posted by AcidSleeper
Gäller det all mat som man lagar i mikron?
Nej. Men havregrynen har vattenlösliga fibrer, som måste tränga ut ordentligt, om man vill ha den GI-sänkande effekten.
King Grub
2004-04-19, 09:52
Originally posted by Whey
Så rent teoretiskt borde det bästa ur GI-synvinkel vara att förvara sina havregryn i vatten, eller göra all gröt i förväg. Eller?
Vanlig nykokt kastrullkokt gröt har ett GI runt 70. Lägre än så finns ingen anledning att försöka manipulera ned siffrorna.
Det där med stekt gröt till frukost låter dock riktigt smarrigt... Någon som brukar äta det, och hur länge håller sig kokt gröt i kylen?
Det funkar utmärkt bra att låta havregrynen svälla i vatten utan upphettning. Tar lite längre tid men det är det värt.
Gröten lär hålla ett bra tag i kylen (upp till en vecka kanske), bara du kyler ner den på en gång när du har kokat den.
Här är ett litet recept.
http://www.cerealia.se/cerealia2/site.nsf/0/C543D56D20CA9995C1256CC600502D28?OpenDocument
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.