handdator

Visa fullständig version : Har svårt med programmeringen i skolan, tips?


camarade
2016-04-04, 19:27
Vet inte hur jag ska lära mig att gilla programmering. Det känns icke-intiutivt (höll på att säga ologiskt, men inte naturligt för min hjärna). Jag behöver i alla fall kunna grunderna i C++ samt Perl/PowerShell.

Några tips på hur jag lär mig "tänket"? Följa tutorials på youtube känns ibland som man inte förstår vad man gör heller.

4623
2016-04-04, 19:28
Testa något mer interaktivt
https://www.codecademy.com/

Baan
2016-04-04, 20:01
Är skolan gymnasiet? Om ja: jag tror inte du behöver gilla eller kunna det särskilt väl bara för att klara kurserna.

Xtreme-G
2016-04-04, 20:08
Man måste koda själv för att lära sig. Försök hitta något litet projekt du kan knåpa ihop. Något litet spel, eller något annat du har intresse för.

Quint
2016-04-04, 22:14
Man måste koda själv för att lära sig. Försök hitta något litet projekt du kan knåpa ihop. Något litet spel, eller något annat du har intresse för.

Stort +1 på detta, alla är givetvis olika, men för egen del kan jag bara komma en liten bit med hjälp av tutorials och liknande. Det är först när jag hittar på ett eget problem att lösa, där det inte finns en färdig karta som beskriver exakt hur man löser problemet steg för steg utan man faktiskt måste börja ta vad man än lärt sig från eventuella tuturials och kombinera det med annat referensmaterial och rent allmänt experimentera själv, som jag har någon chans att riktigt lära mig något.

Det gäller bara att inte göra de första problemen för svåra och oöverkomliga. Har själv på senare tid funderat på att sätta mig in i Unreal engine, Unity eller Cryengine, men vid samtliga försök att komma igång med de miljöerna har jag direkt börjat fundera på alla frågor "hur fungerar input i denna motorn?" "Hur importerar man objekt från blender?" "hur hanterar den animationer?" "Hur fungerar fysikmotorn?" "hur skriver man en textureshader?" "hur definierar man AI?" osv. Men istället för att börja nysta i en fråga och titta på hur det fungerar så hittar jag bara på fler och fler frågor tills jag ger upp för att det blir för mycket.

Så mitt råd (både till dig och mig själv :) ) är att börja med något väldigt simpelt. Bestäm dig för något enkelt problem du vill lösa och börja titta på hur du ska göra det.

Loke
2016-04-04, 22:52
När vi körde programmering på universitetet så körde vi alltid i par, det var riktigt bra. En "kör", dvs skriver kod, en annan "navigerar", alltså håller koll på vad programmet ska göra. Dels är det mer socialt, dels är man mer än dubbelt så smart när man alltid har nån att bolla med.

pepplez
2016-04-05, 05:00
C++ är ett värdelöst språk att börja programmera i, synd att inte alla skolor fattat det :(

wintersnowdrift
2016-04-05, 12:18
Nu skulle jag verkligen inte kalla mig för programmerare men jag var iom den bana jag slog mig in på under min universitetsutbildning tvungen att lära mig skriva ett par kodrader ibland. Jag skojar inte när jag säger att det tog ett bra tag för mig att öht fatta hur en for-loop fungerar eller hur man indexerar en vektor. Jag tyckte att det var totalt obegripligt (och då är jag inte obildbar gällande andra ämnen utan hade gått ut grundskola och gymnasium med högsta betyg i allt).

Mitt bästa tips är liksom många andras att nöta och själv skriva kod, och att ha någon att fråga om (när) du kör fast. Att titta på tutorials har inte funkat för mig; jag har för lågt attention span ;). Har du någon kompis som är grym på att programmera och som orkar svara på dumma frågor? Av det jag kan idag har jag lärt mig ca 90 % av min sambo, 9 % genom envetet gnetande och sökande på Stack Overflow och 1 % genom högskolekurser...

replacement
2016-04-05, 12:26
C++ är ett värdelöst språk att börja programmera i, synd att inte alla skolor fattat det :(

Vad anser du om Python som första språk?

Ekko
2016-04-05, 12:48
Algoritmer + datastrukturer = program.

Så lär dig vad de vanliga datastrukturerna är samt när de bör användas (effektivitet och simplicitet).
Studera ett par vanliga program/algoritmer och ta reda på varför de är uppbyggda på sättet de är. Lär dig t.ex varför bubble sort är dålig och det finns mycket bättre alternativ.

Efter det så är det lämpligt att göra praktiska övningar.

perl
2016-04-05, 15:57
Vet inte hur jag ska lära mig att gilla programmering. Det känns icke-intiutivt (höll på att säga ologiskt, men inte naturligt för min hjärna). Jag behöver i alla fall kunna grunderna i C++ samt Perl/PowerShell.

Några tips på hur jag lär mig "tänket"? Följa tutorials på youtube känns ibland som man inte förstår vad man gör heller.

Jag tror det är svårt att lära sig gilla programmering, antingen gör man det eller inte helt enkelt. Har själv tragglat igenom C++ på gymnasienivå bara för att få betygen men trots att jag gillar matte och problemlösning så var det helt enkelt inget för mig.
Jag skulle säga att grunderna i C++ kan vara sjukt svårt till jättelätt beroende på vad man menar med grunderna.
Men det bästa är väl att börja skriva lätta program, ta hjälp av kompisar och nätet, finns massor skrivet. Roligt kommer det troligen inte bli, då hade du troligtvis redan tyckt det och av egen vilja redan surfat på lämpliga forum :)

Rickard
2016-04-05, 16:47
Vad anser du om Python som första språk?
Bra. Bland dom bättre valen av språk att börja med.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk