handdator

Visa fullständig version : Vad för slags protein i godis?


Yankeee
2004-04-18, 12:40
Hej hopp, var och handlade ett par påser haribo sura nappar efter träningen. Då såg jag att det var hela ;) 6.7% protein i dem. Har alltid trott att det bara varit socker och lite annat tjafs i lösgodis. Av ren nyfikenhet så undrar jag om någon vet vad för slags protein det gömmer sig i godiset.

Hermes
2004-04-18, 13:07
Originally posted by Yankeee
Hej hopp, var och handlade ett par påser haribo sura nappar efter träningen. Då såg jag att det var hela ;) 6.7% protein i dem. Har alltid trott att det bara varit socker och lite annat tjafs i lösgodis. Av ren nyfikenhet så undrar jag om någon vet vad för slags protein det gömmer sig i godiset.

Gelatin:

"gelatin naturligt, lösligt och gelbildande eller icke-gelbildande protein, som erhållits genom partiell hydrolys av kollagen som framställts av ben, råhudar, råskinn, blössar, och senor från djur,
"

http://www.mmm.fi/el/laki/x/j/j31.html

JAM
2004-04-18, 14:18
Originally posted by Hermes
framställts av ben, råhudar, råskinn, blössar, och senor från djurMums! :eating:

Pressarn
2004-04-18, 14:24
Inget av det är giftigt eller skadligt och det smakar jävligt gott så vem bryr sig vad det är gjort av? :eating:

King Grub
2004-04-18, 14:24
Biologiskt värde: 0.

Yankeee
2004-04-18, 14:29
Originally posted by King Grub
Biologiskt värde: 0.

Då är det helt värdelöst med andra ord?

Kollade upp vad biologiskt värde betyde, eftersom jag inte visste. Kanske är andra som undrar också.

"Biologiskt värde visar hur mycket födans proteiner liknar kroppens egna vad gäller aminosyresammansättning; innehåll av essentiella aminosyror framför allt. Högt biologiskt värde innebär stor likhet med människans proteiner och högt värde återfinnes i de flesta animala (= från djur) proteiner."

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1982/1/behover_jag_ata_extra_protein.htm

JAM
2004-04-18, 15:18
Originally posted by Pressarn
Inget av det är giftigt eller skadligt och det smakar jävligt gott så vem bryr sig vad det är gjort av? :eating: Håller med!

aliquis
2004-04-18, 15:49
jag bryr mig ;D