handdator

Visa fullständig version : Domningar i händer och armar


TSullivanM
2016-04-04, 14:18
Hallå,

Jag tänkte se ifall jag kan få lite vägledning här i början på sökandet på orsaken till mina problem.

Jag har styrketränar rätt flitigt i 6-7 år, stött på en del problem på vägen men inget stort.
Men mitt senaste problem är lite märkligt. Det började med att båda mina armar somnar på nätterna. Precis som när man sitter på handen länge och den somnar. Detta händer alltså i båda mina armar nästan varje natt.
Och när jag tränar på gymmet så kommer samma symptom smygandes fast inte i samma utsträckning. Från axlarna och nedåt så börjar det liksom krypa, hela vägen, genom underarmarna och ut i händerna. Likadant på båda sidor.

Kan det vara nerver som börjat komma i kläm? Hur tar man sig enklast vidare mot en diagnos eller hur kan man komma till rätta med det här?

Sheogorath
2016-04-04, 14:20
Vanligaste orsaken till domningar i båda armarna nattetid är TOS - thoracic outlet syndrome. Det är ofarligt men som alltid ska man vända sig till vården för diagnos och behandling.

TSullivanM
2016-04-05, 09:49
Ja kanske lika bra att vända sig dit direkt då.

Det är att samma symptom uppkommer även när jag gymmar som får mig lite konfunderad. Ungefär som att det skulle vara nerver som kommer i kläm/får för lite space när man får pump tex.

Sheogorath
2016-04-05, 09:54
Det är så TOS fungerar. Långvariga statiska positioner men också "pump" klämmer åt nervplexat, man tror där det går igenom den så kallade scalenus-luckan som man har på fram/utsida av halsen, helt nära nyckelbenen.

mela
2016-04-05, 10:27
Vanligaste orsaken till domningar i båda armarna nattetid är TOS - thoracic outlet syndrome. Det är ofarligt men som alltid ska man vända sig till vården för diagnos och behandling.
Hur är det med karpaltunnelsyndrom? Det kanske inte funkar på samma sätt? Eller är andra nerver?

Tapatalk på språng

Sheogorath
2016-04-07, 11:16
Också vanligt på natten men typiska symtom är domningar i händerna och ibland värk i underarmarna. Säger någon att armarna domnar tänker jag inte primärt karpaltunnelsyndrom.

exevision
2016-04-09, 14:46
Dålig kudde?
Olämplig sovställning?