Visa fullständig version : Kryddors termogena effekt vs. deras energiinnehåll
Domedagskrabban
2016-04-04, 08:17
Hallå. Jag har en fråga om starka kryddor, t.ex. cayennepeppar, ingefära och spiskummin. Enligt flera studier jag har sett höjer dessa kryddor energiförbrukning genom ökad termogenes (DIT), åtminstone vid reativt låg konsumtion. Men kryddorna innehåller ju en del energi, som kan bli en del vid storkonsumtion.
Tror ni att den ökade energiförbrukningen från DIT är högre än energiinnehållet vid masskonsumtion av dessa? Under en dag brukar jag nämligen använda en halv burk med Santa Maria Cayennepeppar (ca 20 gram) samt spiskummin och Chili Chipotle på fisk, kvarg och isbergssallad (kör PF). Enligt Santa Maria innehåller denna mängd ca 75 kcal. Jag brukar räkna med dessa till mitt kaloriintag som +200 kcal.
MVH
Luca Brasi
2016-04-04, 09:15
Du verkar ha en ätstörning först och främst.
Enligt Santa Maria innehåller denna mängd ca 75 kcal. Jag brukar räkna med dessa till mitt kaloriintag som +200 kcal.
Om den enligt tillverkaren innehåller 75 kcal varför räknar du med 200????
Verkar ju synnerligen märkligt.
Jag har aldrig och kommer aldrig att väga torkade kryddor som jag använder i min mat. Och hör och häpna, mina vikt upp- och nedgångar har följt planen ändå.
Domedagskrabban
2016-04-04, 11:09
Om den enligt tillverkaren innehåller 75 kcal varför räknar du med 200????
Verkar ju synnerligen märkligt.
Jag har aldrig och kommer aldrig att väga torkade kryddor som jag använder i min mat. Och hör och häpna, mina vikt upp- och nedgångar har följt planen ändå.
Jag använder fler än den kryddan; chili och dill t.ex. Samt funlight och BCAA vid fastande styrke- samt intervallpass. Jag vet att detta är onödigt detaljerat, ville bara veta om nu tyckte att detta vart värt att räkna alls.
Jag använder fler än den kryddan; chili och dill t.ex. Jag vet att detta är onödigt detaljerat, ville bara veta om nu tyckte att detta vart värt att räkna alls.
Jag gör det som sagt inte.
Jag använder då heller inga kryddblandningar som innehåller socker och massa annat. Jag använder bara rena kryddor (färska eller torkade)
Domedagskrabban
2016-04-04, 11:51
Jag gör det som sagt inte.
Jag använder då heller inga kryddblandningar som innehåller socker och massa annat. Jag använder bara rena kryddor (färska eller torkade)
Samma här, använder bara rena kryddor. Menade inte att låta onödigt obsessive, men jag tar ju så mycket krydda att det blir en betydande del i energimängd. För någon som exempelvis inte älskar chili så mycket som jag skulle jag också tycka att det vore löjligt detaljerat att räkna på.
Tack så mycket för ditt svar!
Samma här, använder bara rena kryddor. Menade inte att låta onödigt obsessive, men jag tar ju så mycket krydda att det blir en betydande del i energimängd. För någon som exempelvis inte älskar chili så mycket som jag skulle jag också tycka att det vore löjligt detaljerat att räkna på.
Tack så mycket för ditt svar!
Då jag är uppväxt med en thailändskfamilj som grannar och bästa vänner så är jag uppfödd på kryddstark mat. Och då menar jag inte kryddstark som i Svenssonkryddning på Thairestauranger i Sverige, så käkar jag nog också bra mycket mer kryddor än genomsnittet, långt mycket mer.
Men som sagt oavsett om kryddan är stark eller inte så väger jag aldrig några kryddor/örter som jag smaksätter maten med. För även i stora mängder så är det försvinnande lite kalorier i de flesta av dem.
Bisarra mängder kryddor hursomhelst. Och då menar jag inte ur kcalorisynpunkt, utan smakmässigt.
Bisarra mängder kryddor hursomhelst. Och då menar jag inte ur kcalorisynpunkt, utan smakmässigt.
Som bekant är som baken.
Ställer mig på Beemels sida. Att man vill ha en massa kryddor är en sak, men att stå och räkna kalorier på det känns direkt kontraproduktivt i längden.
Domedagskrabban
2016-04-04, 19:34
Jag förstår era argument och kommer därför sluta räkna dessa :). Det är kanske lite överdrivet. Men om vi övergår till min ursprungliga fråga, vad tror ni?
Jag tror det jämnar ut sig.
Ozziking
2016-04-04, 20:57
Spelar 0 roll. Kryddor behövs inte räknas. Såvida du kanske inte trycker några burkar om dagen, och då är sitter nog problemet i din konsumtion. :P
Domedagskrabban
2016-04-05, 04:40
Spelar 0 roll. Kryddor behövs inte räknas. Såvida du kanske inte trycker några burkar om dagen, och då är sitter nog problemet i din konsumtion. :P
Ja, vid sådana mängder finns ju mycket större problem, *drool*. Nej, sån missbrukare av chili är jag ej, som tur är. Tack för ditt svar.
Lite off-topic: Jag har utvecklat ett visst kryddintresse det senaste och har bland annat köpt ingefära (skitgott på gröt och kvarg exempelvis) samt ``äkta´´ (dyr & ekologisk) Ceylonkanel, som ju skall innehålla mycket mindre kumarin än vanlig (billig) Cassiakanel. Jag tyckte dock inte att denna dyrare kanel var lika god som den vanliga varianten; smaken var rundare och mildare, jämfört med den något bittra smaken som vanlig sådan har. Men man kanske kan vänja sig.
Vad tycker ni om sådan kanel? Bör man vänja sig om man gillar kanel på sin gröt? Eller använda mer ingafära?
MVH
Ja, vid sådana mängder finns ju mycket större problem, *drool*. Nej, sån missbrukare av chili är jag ej, som tur är. Tack för ditt svar.
Lite off-topic: Jag har utvecklat ett visst kryddintresse det senaste och har bland annat köpt ingefära (skitgott på gröt och kvarg exempelvis) samt ``äkta´´ (dyr & ekologisk) Ceylonkanel, som ju skall innehålla mycket mindre kumarin än vanlig (billig) Cassiakanel. Jag tyckte dock inte att denna dyrare kanel var lika god som den vanliga varianten; smaken var rundare och mildare, jämfört med den något bittra smaken som vanlig sådan har. Men man kanske kan vänja sig.
Vad tycker ni om sådan kanel? Bör man vänja sig om man gillar kanel på sin gröt? Eller använda mer ingafära?
MVH
Kanel är ju typ bästa kryddan som finns, en av dem iaf. Ät den kanel du tycker bäst om.
Luca Brasi
2016-04-05, 07:20
Aflotoxin...
King Grub
2016-04-05, 07:34
Aflotoxin...
I vad?
Luca Brasi
2016-04-05, 07:38
I vad?
Vissa kryddor?
King Grub
2016-04-05, 07:45
Det finns kryddor som hämmar bildningen av aflatoxiner också, som kanel.
Luca Brasi
2016-04-05, 07:50
Det finns kryddor som hämmar bildningen av aflatoxiner också, som kanel.
Enligt lagen om livsmedels allmänna jävlighet utgår jag ifrån att kumarinet står för effekten.
King Grub
2016-04-05, 07:51
Nej, kanelaldehyd.
Med ev. toxiner och dylikt i kryddor i åtanke, finns det någon krydda man bör undvika att använda sig av varje dag även om det är moderata mängder?
Domedagskrabban
2016-04-06, 04:29
Med ev. toxiner och dylikt i kryddor i åtanke, finns det någon krydda man bör undvika att använda sig av varje dag även om det är moderata mängder?
Ja, vanlig Cassiakanel rekommenderas ju endast i väldigt begränsad mängd, då denna kaneltyp kan medföra skador på levern på grund av sitt höga kumarininnehåll. Svenska Livsmedelsverket rekommernderar ett maximalt dagsintag på 1-2 teskedar för en vuxen person, beroende på kroppsvikt. Rekommendationerna är formulerade på följande grunder:
Innehållet av kummarin i vanlig (Cassia) kanel är i medelvärde ca 2,5 mg/g. SLV rekommenderar högst 0,1 mg/kg kroppsvikt per dag, vilket för de flesta är omkring 5-10 mg/dag. En tesked kanel väger ca 2 gram, vilket medför 5 mg kumarin i genomsnitt per tesked.
Detta medför exempelvis att en person som väger 50 kg rekommenderas högst en tesked kanel om dagen, en person på 75 kg högst 1,5 tesked och en 100 kg:s person max två teskedar.
Den dyrare Ceylonkanelen innehåller väldigt lite kumarin, vilket medför att de som konsumerar mycket kanel rekommenderas att använda denna istället.
MVH Domedagskrabban
Kanelen som handlas på världsmarknaden, dvs nästan all kanel, är blandningar av de olika kanelsorterna. Helt omöjlig att separera för oss vanliga konsumenter.
Luca Brasi
2016-04-06, 18:55
Ekologiskt?
Jag vill ha extra mycket fungicid på allt tack.
Ja det kan ju onekligen vara bra att hålla i åtanke, då jag äter kanel till yoghurt/flingor nästan varje dag . Tack för svaren!
Domedagskrabban
2016-04-07, 04:41
Ja det kan ju onekligen vara bra att hålla i åtanke, då jag äter kanel till yoghurt/flingor nästan varje dag . Tack för svaren!
Ingen fara, Termy. För din levers skull kan du antingen:
Fortsätta köra på vanlig kanel, fast använda en liten mängd (1-2 tsk) varje dag.
Byta till Ceylonkanel (Powerfruit verkar ha biligast, typ 75 kr för 200 gram och 30 kr för 75 gram på Bodystore).
Använda ingefära och kardemumma istället för eller som komplement till den vanlig kanel.
Använda sötningsmedel som Sukrin, vilket är det billigaste alternativet sett till jämförspriset (170 kr/kg). En påse på 500 gram kostar ca 85-90 kr och räcker länge för mig.
MVH Domedagskrabban
Domedagskrabban
2016-04-07, 05:03
Kanelen som handlas på världsmarknaden, dvs nästan all kanel, är blandningar av de olika kanelsorterna. Helt omöjlig att separera för oss vanliga konsumenter.
Om detta är fallet: Vilken bluff!!! Skall man betala massa extra pengar på att köpa en blandning av billig och dyr kanel? Dåligt.
Kanelen från Spice Master, som ska vara Ceylonkanel, smakar dessutom klart sämre än vanlig kanel i mitt tycke. Den smakar mindre och är rundare i smaken.
Såg också denna undersökning, utförd av doktorander på Lunds Universitet. Så källan anser jag vara relativt säker:
http://www.vetenskaphalsa.se/jennie-wickenberg-krydda-dig-till-en-battre-halsa/
Ett intag av 6 g vanlig Cassiakanel (sorten Cassia) sänker blodsockersvaret signifikant jämfört med placebo.
6 g Ceylon-kanel hade ingen säkerställd inverkan på varken blodsocker eller insulin. Kanske är det kumarin som är både det nyttiga, men också det skadliga ämnet.
Senare tids forskning har också visat olika resultat i frågan om kumarin är skadligt för levern eller inte.
MVH
Möjligt att jag får backa lite. Att kanel inte blandas för att jämna ut smak och kvalité utan att det är rena sorter.
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=kanel+kumarin&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.250.188.13&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_bb96b214-35ab-440b-b51f-f8d49f878067_sv&_t_hit.pos=1
Två arter av kanel används framför allt; Cinnamomum zeylanicum med ursprung i Sri Lanka (Ceylon) och Cinnamomum cassia med ursprung i Sydvietnam. Ceylonkanel har en mer dämpad smak, medan kassiakanel är mer brännande i smaken. En anledning till smakskillnaden är ämnet kumarin, som finns i stora mängder i kassiakanel men bara i mycket små mängder i ceylonkanel. I Sverige används idag nästan enbart kassiakanel.
Ingen fara, Termy. För din levers skull kan du antingen:
Fortsätta köra på vanlig kanel, fast använda en liten mängd (1-2 tsk) varje dag.
Byta till Ceylonkanel (Powerfruit verkar ha biligast, typ 75 kr för 200 gram och 30 kr för 75 gram på Bodystore).
Använda ingefära och kardemumma istället för eller som komplement till den vanlig kanel.
Använda sötningsmedel som Sukrin, vilket är det billigaste alternativet sett till jämförspriset (170 kr/kg). En påse på 500 gram kostar ca 85-90 kr och räcker länge för mig.
MVH Domedagskrabban
Tackar, tackar. Jag tror mig vara under den rekommenderade maxdosen för närvarande, men ändock är ju kunskapen bra att ha i bakhuvudet om man skulle få för sig att i någon kanelextatisk yra börja frossa i denna delikatess utöver det vanliga.
Ingefära och kardemumma använder jag i salladsblandningar och dylikt (tillsammans med alla möjliga kryddor mellan himmel och jord), dock ej i yoghurt/müsliblandningar. Det låter som en ohelig kombination (vilket jag måste prova bara för det).
Luca Brasi
2016-04-09, 14:20
Bladkryddor som innehåller eteriska oljor typ oregano ska också innehålla det där ämnet som finns i de 100 000 tals ton med oanvändbara äppelskal som bara väntade på en forskningsrapport.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.